Uskomatonta
Hurjaa luettavaa nämä viestit, jossa äidit puolustelevat tupakointiaan.
Luulisi sen olevan jo selvää joka iikalle, että terveydelle haitallista puuhaa tuo on sekä äidille että sikiölle ja myöhemmin vauvalle.
Tässä hyvät sivut tupakasta ja raskaudesta
http://www.tupakka.org/asp3/default2.asp?gc=908
Kommentit (34)
Kummastelen kovasti tämän palstan tuomitsevaa puhetapaa. Kanssa keskustelijoiden todella rumaa haukkumista, syyllistämistä ja puheita siitä kuinka kukakin on kelvoton äidiksi.
Oletteko te tupakoinnin vastustajat nyt parempia ihmisiä, kun tuomitsette tupakoivat? Nouseeko teidän itsetunto tuosta? Tuntuuko, että nyt on hyvä äiti? Vai oletteko vilpittömän huolissanne kanssasisarienne lapsen hyvinvoinnista? Jos olette niin mitä olette tehneet auttaaksenne toista äitiä lopettamaan tupakoinnin? Niin ja yksi tärkeä kysymys vielä, Oletteko edes äitejä? Käsittääkseni täällä on myös hyvin nuoria ihmisiä kirjoittamassa asioista joita eivät koskaan voisi tehdä mutta joita saattavat kuitenkin tulevaisuudessa tehdä. Nuoruus kun on kuitenkin ohimenevää ja vanhempana olosuhteet ja mielipiteet muuttuvat.
Toivoisin, että täällä alettaisiin toimimaan enemmän muita keskustelijoita huomioiden ja siistittäisiin niitä kärkeä kommentteja ystävällisempään muotoon.
Hyvää kesän jatkoa kaikille odottaville äideille, niin tupakoiville kuin tupakoimattomille! Nauttikaa vauvan odotuksesta ilman turhaa syylisyyttä.
Itse poltan nyt, lapsia ei ole, mutta ajatellut olen lopettaa, jos raskaaksi joskus ikinä tulen/tai edes sitä haluaisin yrittää.. Äitini poltti, kun minua odottanut ja en itseäni kovinkaan sairaaksi tunne!
Kamalia hurskastelijoita täällä taas!
Menkää itteenne. Itse en koe vahingoittaneeni kumpaakaan lastani vaikka poltin muutaman tupakan päivässä heitä odottessani!
Eikä kummankaan lapsen terveyteen ole tähän päivään mennessä vaikuttanut!!
Että ihan yks lysti mitä sanotte, mutta olen maailman paras äiti lapsilleni!!!
Kiitos! Ja näkemiin! Ei tuu tätä palstaa ikävä!
Parempi näin kuin olisin kaltaisenne hienostelija! Tiedä mitä salaisuuksia tekin sisällänne kannatte. En uskalla edes ajatella.
En halua edes kuvitella kun oma lapsenne alkaa polttaa ja niin tulee käymään juuri sen takia että olette niin ehdottomia kaiken suhteen! Niitä rajojahan he murrosiässä juuri alkavat kapinoida!
Onko se teidän asia mitä muut tekevät? Miksi heidän tulisi puollustella kantaansa teille tuntemattomille ihmisille? Keitä luulette olevanne kun sanotte että joku ei ansaitse lastaan? Ja kertokaahan viellä miten niitä lapsia ansaitaan? hyvällä käytöksellä ja tupakoimattomuudellako?
Kertokaapa te ketkä olette lapsenne ansainneet että miksi näette pään vaivaa muiden asioista? vai eikö ole tarpeeksi tekemistä kun pitää palstoille tulla sanelemaan sääntöjä ketkä saavat tehdä ja mitä?
Menkää aikuiset ihmiset itseenne ja miettikää enemmin miten voisit parantaa omaa elämän tapaasi tai tehdä oman lapsesi elämästä hyvän! kuin mietitte mitenkäs se naapurin muksu kun senkin äiti poltti ja polttaa edelleen.. mahtaa silläkkin olla kurja elämä.
Kyse nyt ei varmaankaan ole nyt siitä kuka ansaitsee lapsensa ja kuka ei, ja kuka rakastaa lastaan enemmän tai on parempi vanhempi. Faktaa on kuitenkin se, että tupakointi on haitallista itse sauhuttelijalle, niin tokihan se on vaarallista myös sikiölle, vaikka polttaisi " vain" 5 röökiä päivässä. Sen ymmärtää enempää pohtimattakin. Äidiksi tulo tarkoittaa sitä, että ei vaan voi enää yksinkertaisesti sanoa, että " oma asia, ei kuulu muille" . Äidiksi tulo tarkoittaa sitä, että on täysin vastuussa jostakusta toisesta, ei enää vain itsestään. Tupakoinnista aiheutuvat seuraukset kantaa lapsi, ei vain äiti, ja näitä seurauksia hän kantaa läpi elämänsä, vaikka ei ole niitä itse valinnutkaan. Itse olen sitä mieltä, että ihmisessä on valtavasti potentiaalia. Mikäli todella haluaa ja tahtoo voi mennä vaikka läpi harmaan kiven. Eiköhän se tupakointi kuulu tähän samaan sarjaan.
Jotka tupakoivat raskaana tai imettäessä ovat täysin itsekeskeisiä ihmisiä! Eivät ajattele yhtään lapsensa parasta vaan itseään!
Oman tuttavapiirin läheisimmät ystävät ovat kaikki pystyneet lopettamaan,mikseivät siis kaikki! Tekosyitä kaikki!
Tietoa niille jotka eivät sitä itse viitsi etsiä:
Tupakointi voi kohottaa astmariskiä vielä kahden sukupolven päässä
19.05.2005 09:53
Tutkimusten mukaan astma on kaksinkertaistunut Yhdysvalloissa viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Erityisen paljon se on lisääntynyt esikouluikäisillä lapsilla. Nykyarvioiden mukaan 145 lasta tuhannesta 5 ¿ 17-vuotiaasta sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa astmaan.
Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan astman riski on selvästi kohonnut, jos oma äidinäiti on aikanaan tupakoinut odottaessaan tytärtään. Vaikka oma äiti ei olisikaan tupakoinut odottaessaan lastaan, tämän riski sairastua astmaan on kaksinkertainen, mikäli isoäiti on aikanaan tupakoinut odotusaikanaan. Jos sekä äiti että isoäiti ovat tupakoineet odotusaikanaan, lapsen riski sairastua astmaan on lähes kolminkertainen verrattuna siihen, että kumpikaan ei olisi tupakoinut. Vasta hiljattain on havahduttu siihen, että äidin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa näin paljon lapsen riskiin sairastua astmaan. Nyt näyttää myös siltä, että vaikutukset voivat itse asiassa ulottua isoäidistä asti. Näyttää siltä, että tupakansavu vaikuttaa haitallisesti ihmisen perimään. Olisi ehdottoman tärkeää vieroittaa tupakoivat naiset tupakasta, jos he aikovat hankkia lapsia. Äidit eivät ehkä ymmärrä, miten vakavasta asiasta on kysymys. Jos he kaikesta huolimatta tupakoivat odotusaikana, vaikutukset voivat näkyä vielä heidän lapsenlapsillaankin.
Ei nyt kai niinkään voi sanoa, et tupakoijat ei lapsiaan ansaitse...! Mut en kyllä ymmärrä minkä takia tupakoivat odottajat puolustavat polttamistaan..? Kun se ei ole vauvalle hyväks koskaan kuitenkaan ja kaikki sen TIETÄÄ. Se on huonoin syy kaikista polttaa, ku on niin vaikee lopettaa..!! Vaikee voi olla, mut eikö se lopettaminen TODELLA oo sen arvosta vai??
Ite lopetin ku odottaa aloin. Ei ollu tosiaan niin vaikeeta, et se ylivoimasta olis ollu. Nyt ku en enää imetä, poltan sillon tällön. Siitäki pitäs kyllä luopua, etten TURHAAN anna lapselleni huonoa esimerkkiä ja ennen kaikkea: haise pahalle..!! :)
on! ei voi olla totta, minä tupakoin ja niin tupakoi moni muukin! ONKO SE SYY? ei jumaliuta, ei voi olla noin itsekeskeinen ihminen! siis ihan oksettaa kun näkee odottavia äitejä tai niitä joilla on pieniä lapsia! polttakaa vaikka ittenne hengiltä kun lapsenne on aikuisia mutta älkää silloin kun ne on pieniä!
Minkälaisia puupäitä tänne kirjottaa!! Itse poltin raskauden alussa muutaman savukkeen päivässä ja jopa neuvolasta sanottin että helpompi niin kuin lopettaa kerralla. Ehkäpä nyt multa pitäisi ottaa lapsi pois ja sterilisoida tämä paha paha äiti ettei voi saada enää lisää lapsia. Olisi kiva päästä kasvotusten hieman keskustelemaan aiheesta näiden neiti/rouva täydellisten kanssa jotka suoltaa tota älytöntä moraalisaarnaa tänne palstalle.
Anyway.. Lapseni on terve, kiltti ja maailman suloisin huolimatta siitä että sen äiti on vastuuton etc. mitä tällä palstalla aikasemmin mainittiin.
Ja ennenkaikkea tsemiä kaikille jotka yrittää päästä tupakasta eroon. Helppoa se ei ole, mutta yrittää kannattaa aina! Ja älkää välittäkö noiden moralistien jutuista!
jenkka80:
Minkälaisia puupäitä tänne kirjottaa!! Itse poltin raskauden alussa muutaman savukkeen päivässä ja jopa neuvolasta sanottin että helpompi niin kuin lopettaa kerralla. Ehkäpä nyt multa pitäisi ottaa lapsi pois ja sterilisoida tämä paha paha äiti ettei voi saada enää lisää lapsia. Olisi kiva päästä kasvotusten hieman keskustelemaan aiheesta näiden neiti/rouva täydellisten kanssa jotka suoltaa tota älytöntä moraalisaarnaa tänne palstalle.
Anyway.. Lapseni on terve, kiltti ja maailman suloisin huolimatta siitä että sen äiti on vastuuton etc. mitä tällä palstalla aikasemmin mainittiin.
Ja ennenkaikkea tsemiä kaikille jotka yrittää päästä tupakasta eroon. Helppoa se ei ole, mutta yrittää kannattaa aina! Ja älkää välittäkö noiden moralistien jutuista!
se on ihan sama että setyttäisitte vauvalle tupakan ja pitäisitte sitä sen suussa, se vaikuttaa ihan samalla tavalla, niinkun alkoholikin, aivan sama että juottaisitte lapselle alkoholia. ihan sama asia! onko se ihanaa ajatella että lapsi kärsii hapettomuudesta kohdussa kun poltatte? ei minusta.
Alla on lähde " Vierola Hannu. Tupakka ja naisen terveys. Art House. Jyväskylä 1996." Tiedot ovat vuodelta 96, mitään prosentteja ei mainita ja kyseessä miehen kirjoittama teksti. Eipä siinä mitään, uskon kyllä, että tupakoinnista on haittaa raskauden aikana, mutta aina kannattaa kyseenalaistaa näitä ' itsestäänselvyyksiä' . Onko esim. niin, että tupakointi lisää 0.0001 promillea mahdollisuutta siihen, että lapsi jotain.... Ymmärrättekö? Ei ole absoluuttista pahaa ja absoluuttista hyvää.
Sama pätee siihen, että joku äiti saattaa tarvita savukkeen silloin tällöin jaksaakseen. Liika yrittäminen voi johtaa masennukseen jne.
Miten tupakoivien äitien mielestä voi olla OMA ASIA, että polttaa? LAPSIHAN siinä joutuu kantamaan seuraukset lopun ikäänsä. Itselläni on sydänvika, joka on todettu johtuvan äitini raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Miettikääpä sitä. Ja sydänvian ongelmia ja seurauksia kannan minä, ei äitini. Hän kantaa vain syyllisyyttä ja voin kertoa, ettei ole helppoa sekään. Mutta hän teki valintansa silloin, uudelleen ei tekisi.
Muutenkin on käsittämätöntä, miten joku voi sanoa ettei pysty lopettamaan tupakointia. Jos pitäisi valita tupakan ja lapsen hengen väliltä, minkä valinnan nämä äidit tekisivät? Valheellista on väittää valitsevansa lapsen hengen, sillä miksi sen samaisen hengen sitten laittaa alttiiksi sikiöaikanaan.
Miten sellainen ihminen voi koskaan olla hyvä äiti, kun ei lapsensa hyvinvoinnista edes sikiöaikana piittaa? Vastatkaapa siihen.
Nimimerkilla: AINA lapsen puolesta, ei vain silloin kuin itselle sopii.
Miten Hilmuska ^ olet saanut tiedoksesi faktana että sydänvikasi johtuu äitisi raskausajan tupakoinnista?
Ihan vaan uteliaisuuttani....