Onko joku matkustanut ensimmäisessä luokassa (lentokone)
VIHAAN yli kaiken ahtaita lentokoneita ja kahdestaan matkustaessa ne nyt vielä jotenkuten meni, mutta nyt lapsen kanssa Kreikkaa pidemmälle ei huvittaisi istua polvet suussa ja edessä oleva matkustaja sylissä kymmentä tuntia. Kysymys kuuluukin: paljon olet maksanut first class-lennosta esim. Jenkkeihin, tai mihin tahansa kaukokohteeseen. Katsoin lippujen hintoja netistä lentoyhtiöiden sivuilta ja siellä näyttäis että hinta on yli 5000 euroa/hlö/suunta. Voiko tämä olla mahdollista että hintaero on monta tonnia turistiluokan lippuun?
Kiitokset vastaajille, en siis kaipaa kommentteja turistiluokka vastaan ensimmäinen luokka, ihan hintatietoja vain.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mut istutettiin kerran sinne kun tuli joku sekaannus paikoissa. En ikinä itse ostaisi lippuja ekaan luokkaan, en vaikka olis rahaakin.
Ihan mukavat penkit oli ja sai keitottaa ilmaiseksi viskiä, yms. Perillä kohteessa olikin jo ihan mukava pikku tumu päällä (Amsterdam vielä).
Pukeudun rock-henkisesti, niin brikiäijät vilkuili siinä hieman paheksuen. Kun sittasin siellä viinamuki kädessä.
Eiku tää tais just olla tää business. Ei siinä koko koneessa ollut mitään ykkösluokkaa. Normi ja sitten tämä.
Joskus voi saada Jenkkeihin biz lipun jopa halvemmalla kuin turistiluokan lipun mutta riippuu tuurista
Itse olen matkustanut bisneksessä vain Euroopan sisällä. Paras reissu oli Swizzairin neitsytlento missä saimme ihan huippukohtelun:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopan lyhyillä lennoilla business-luokka ei eroa oikeataan mitenkään muusta. Paikat koneen etuosassa, että pääsee ekana ulos. Väliverho usein erottaa muusta. Tarjoillaan ekana.
No onhan siinä se business-lipun tärkein ero, eli mahdollisuus muuttaa lennon ajankohtaa maksutta.
Tämä siinä maksaa eniten. Lisäbonuksena loungen käyttömahdollisuus ja parempi tarjoilu koneessa.
Koneessa oloa kai kysyttiin, karkkia tarjottiin koneessa tukholmalennolla
Vierailija kirjoitti:
on busineksen ja economyn välillä aika iso tasoero, ei siis mikään pelkkä verho penkkien välissä vaan busineksessa on ihanat tuolit (menee ihan vaakatasoon), oma tv-ruutu ja leffavalikoima, hyvä ruoka ja (economyyn verrattuna) yliystävällinen palvelu.
Busineksen ja Economyn ero riippuu lentoyhtiöstä, konemallista ja reitistä. Esimerkiksi Finnairin Euroopan-lennoilla Businessluokan penkki on ihan samankokoinen ja verho on välissä. Ainoa ero economyluokkaan on ruokatarjoilu.
Oma TV-ruutu on yleensä economyluokassakin pidemmillä lennoilla.
Kerran pääsin mieheni kanssa bisnesluokkaan kun turistiluokka oli ylibookattu. Odotimme tätä kovasti mutta ko aamuna oli loppunut cateringin lakko ja lopulta saimme vain paukkusämpylöitä ja skumppaa.
Muutaman kerran olen tosiaan päässyt ylibookkauksen takia vaihtamaan paikkaa parempaan. Vuosia sitten mm 3 lapsen kanssa kun olin etelään menossa. Kone oli vielä testilennossa Euroopassa ja tarkoitus siirtää kaukolennolle joten siellä oli pelit ja tv:t mukavasti käytössä. Loossit oli isot ja lapset mahtuivat leikkimään hyvin loossin lattialla
Monella lentoyhtiöillä on usein hyviä tarjouksia businessluokkaan esimerkiksi Turkish Airlinesilla pääsee usein noin 1000 eurolla Helsingistä Istanbulin kautta Bangkokiin businessluokassa.
Olen lentänyt sekä Lufthansalla että British Airwysilla ykkösessä.
Rioon ja Singaporeen on matka suuntautunut.
Tilaa on ja palvelu todellakin pelaa -lentämisessä on edelleen jotain hohtoa kun firstissä istuu.
On Taittingeria, kaviaaria, sisäfilettä jne.
Yölennolla hampaidenpesureissulla penkistä on tehty sillä aikaa vuode puhtaine valkoisine lakanoineen...
Vierailija kirjoitti:
Monella lentoyhtiöillä on usein hyviä tarjouksia businessluokkaan esimerkiksi Turkish Airlinesilla pääsee usein noin 1000 eurolla Helsingistä Istanbulin kautta Bangkokiin businessluokassa.
Ihan kiva mutta puhe oli ykkösluokasta.
Juu, olen lennellyt monta kertaa ykkös/business-luokassa.
Shamppanjaa kiva juoda ja jalkatilaa riittää.
Hinnoista en tierä, muut hoitaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen lennellyt monta kertaa ykkös/business-luokassa.
Shamppanjaa kiva juoda ja jalkatilaa riittää.
Hinnoista en tierä, muut hoitaa ne.
Oletkohan koskaan edes ollut lentokoneessa?
Verhon raosta näkyy lentoemon käsi, joka ojentaa matkustajalle tuoremehulasin.
Pitkäaikainen haave ja bucketlistilla oleva first class lento on nyt toteutettu. Tämä tapahtui Qantasin Airbus 380 koneessa reitillä Sydney-Singapore-Lontoo. Hintaa huville tuli 24 000 euroa. Lennon varasin kolme kuukautta ennen matkaa.
Sydneyn kentällä first class matkustajille on oma lounge-osasto terminaalissa. Siellä sai tilata menu listalta todellisia gourmet-annoksia ja kokit valmisti ne erikseen. Oli tietysti myös ykkösluokan pöytiintarjoilut. Nämä sisältyy matkustusluokkaan. Vähän ennen muille aukeavaa boardingia minut kuljetettiin yksin henkilöautolla lentokoneen viereen, josta minut ohjattiin omalle paikalleni koneeseen. Käytännössä koneessa minua odotti pieni hytti, jossa oli ruhtinaalliset tilat. Paikkani koneessa sisälsi yhteensä 5 ikkunaa, joista 3 kokonaan oli esteettömiä. Penkki, vai pitäisikö sanoa minisohva, oli arvioni mukaan 130 senttiä leveä. Sohva kaatui myös täydelliseksi sängyksi, jonka henkilökunta petasi. Oli äärettömän hyväntuntuinen myös sänkynä. Jalkatilaa oli käytössä valtavasti. Tarjolla oli myös yöpuku kaikkien muiden mukavuuksien lisäksi. Ykkösluokan vessa oli nimensä mukainen. Tilaa oli valtavasti ja helposti pystyi vaihtamaan vaatteet siellä, jos ei halunnut omalla paikallaan sitä tehdä. Tässä koneessa ei ollut suihkua tarjolla ykkösluokassa. Olisi ollut kiva kokea sekin. Koko lennon ajan sai tilata mitä ruokaa ja juomaa halusi sen mukaan, mitä listoilla oli. Tuli kieltämättä ahmittua koneessakin (kuten myös loungeissa). Ruoka oli vähintään huippuravintolan tasoa ja esillepano oli erinomaista.
Amenity kit sisälsi yllätyksekseni myös kalliita hajuvesiä kaiken muun kivan lisäksi. Sitä en osannut odottaa. Lennot tuntui menevän liian nopeasti, kun sai nauttia prameasta luksuksesta taivaalla.
Todella kallistahan tuo lysti oli, mutra ehdottomasti kokemuksen arvoinen. Jatkossa lennän business-luokassa pääsääntöisesti, mutta voipahan kiikkustuolissa joskus istuessa sitten muistella, että tulipa se ykkösluokkakin kerran koettua.
Olis kyllä mahtavaa tehdä joku kaukolento ykkösluokassa. Valitettavasti ei ole varaa panna edes 3000 eroa business-luokan lentoon.
Bisneksessä on tullut lennettyä, mutta ykkösluokassa en ole ollut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen haave ja bucketlistilla oleva first class lento on nyt toteutettu. Tämä tapahtui Qantasin Airbus 380 koneessa reitillä Sydney-Singapore-Lontoo. Hintaa huville tuli 24 000 euroa. Lennon varasin kolme kuukautta ennen matkaa.
Sydneyn kentällä first class matkustajille on oma lounge-osasto terminaalissa. Siellä sai tilata menu listalta todellisia gourmet-annoksia ja kokit valmisti ne erikseen. Oli tietysti myös ykkösluokan pöytiintarjoilut. Nämä sisältyy matkustusluokkaan. Vähän ennen muille aukeavaa boardingia minut kuljetettiin yksin henkilöautolla lentokoneen viereen, josta minut ohjattiin omalle paikalleni koneeseen. Käytännössä koneessa minua odotti pieni hytti, jossa oli ruhtinaalliset tilat. Paikkani koneessa sisälsi yhteensä 5 ikkunaa, joista 3 kokonaan oli esteettömiä. Penkki, vai pitäisikö sanoa minisohva, oli arvioni mukaan 130 senttiä leveä. Sohva kaatui myös täydelliseksi sängyksi, jonka henkilökunta petasi. Oli ääre
Tervetuloa kerhoon. Itselläni on sama kokemus, mutta Emiratesilla lennettynä. Kyllähän tuon jälkeen kaikki lennot tuntui ihan kesyiltä.
Sanon vain tämän. Suomalaiset luulee, että Finnair on paras oli ykköstä tai ei. Mitä pidemmälle lentää ja konetta vaihtaa tarpeeksi ajoissa palvelun paranemisen ja istumapaikkojen mukavuuden kasvu on ilmiselvää.
Ei siis tarvi olla edes first class. Minusta on ihanaa kun joku huolehtii koko ajan ja minä voin rentoutua. On tyynyä, peittoa, musiikkia kaikista maista, vain valitset. Ruokaa, juomaa. Snackia, taukojumppaa, päivä kahvia, aamupalaa, kolmen ruokalajin fine diningia, tehtävä paketteja pienille, leffoja isommille jne...loputtomiin.nukkuakin toki saa, jos haluaa, kun ne mukavat penkit Näes kääntyy muita häiritsemättä uniasentoon.
Lopettakaa puhe business-luokasta. Ketju koskee ykkös-luokkaa, joka on ihan eri asia.
Joo. Mut istutettiin kerran sinne kun tuli joku sekaannus paikoissa. En ikinä itse ostaisi lippuja ekaan luokkaan, en vaikka olis rahaakin.
Ihan mukavat penkit oli ja sai keitottaa ilmaiseksi viskiä, yms. Perillä kohteessa olikin jo ihan mukava pikku tumu päällä (Amsterdam vielä).
Pukeudun rock-henkisesti, niin brikiäijät vilkuili siinä hieman paheksuen. Kun sittasin siellä viinamuki kädessä.