Laihduttamisesta
Olipas pitkä ketju KESÄKSI KUNTOON.
Itse olen myös lopen kyllästynyt ihramakkaroihini, joista kertyy jo mukava määrä pudotettavaa. Vaaka näyttää n 64kg. Painoin saman verran viimeisimmän raskauden alkumetreille, olin juuri lihonnut pienessä ajassa 11 kiloa! Nyt haluaisin päästä tuohon painoon. Muistelinkin tässä miten viimeksi pudotin samasta lukemasta tuohon 53 kiloon. Silloinen vauvani oli 5kk vanha ja imetin. (Imetin yhteensä 1v 7kk-ikäiseksi). Reilu kahdessa kuukaudessa tiputin massaa 11 kiloa.
En tiedä uskaltaako tätä sanoa ääneen, mutta ruokavalioni oli pääpiirteittäin tämä: 1 KUNNON ateria päivässä, jonka lisäksi 5 purkillista vauvan hedelmäsosetta. Aamuisin en syö missään elämäntilanteessa, usein eka ruoka ajoittuu klo 12-14 aikoihin ja tahti tiivistyy iltaa kohden. Nyt mietinkin, kun tilanne on sama, ikää vauvalla on kutakuinkin saman verran kuin edellisen laihdutuksen alkaessa ja pudotettavaa painoa sama määrä....onko tuo dietti tosi paha vauvalle? Kiinteitä ei olla vielä aloteltu. Kaloreita tuosta tulisi päivässä tuhatkunta, tai enemmänkin ,riippuu pääateriasta.
Kertokaa mulle miten te olette imettäessä pudottaneet, kuinka nopeasti on pudonnut ja millä ruokavaliolla.
Tiedän kyllä, että hitaasti ja varmasti olisi paras, mutta olen ihan liian kärsimätön siihen puuhaan. Liikuntakin jää hyötyliikunnan varaan.
Kertokaa siis kokemuksianne! Teitä kun oli niin paljon!
Kommentit (13)
kertokaa nyt hyvät ihmiset miten te toteutatte diettinne imettäessä?
Joskus aikanaan toteutin tosi tiukkaa sairaaladiettiä, siinä lähti kahdessa viikossa kuusi kiloa. Silloinen työkaverini oli todella vihainen mulle, hän oli siihen aikaan painonvartijoissa ja laihdutti niin paljon, että valittiin jopa vuoden laihduttajaksi. Hän valisti mua, ettei ekan kahden viikon aikan lähde kuin nestettä. Siinä tapauksessahan mä olisin vain nestettä täynnä=)
en muista että edellisellä kerralla olisi ollut ongelmaa vauvan suhteen, maitoakin mulla on tullut aina valtavasti. Kiinnostaakin lähinnä se, millaisella päivittäisellä syömisellä imettäessä olette saaneet mahdollisimman pian pois. Ja tietenkin mahdollisimman terveellisesti.
Olen lähinnä tarkkaillut syömisiä ja seurannut painonvartijoiden pisteteitä toisella silmällä. Kysyin asiaa neuvolassa, niin sieltä terkkari tarkisti asian ravintoterapeutilta. Hän sanoi, että sen takia ei saa laihduttaa liikaa, että vaikka maitoa tulisikin, niin sen laatu ei ole parasta mahdollista. Toisin sanoen se voi vaikuttaa lapsen kasvuun( myös esim. pelkkään pituuteen) ja kehitykseen ja lapsen aivot tarvitsevat tietyn määrän rasvaa. En tiedä miten herkästi nopea laihdutus näihin asioihin vaikuttaa, mutta en itse ole uskaltanut ottaa riskiä, vaikka nämä omat ihrat ällöttääkin suunnattomasti! Lisäksi nopea laihdutus vaikuttaa sun omaan aineenvaihduntaan, eikä ole hyväksi pysyvää painonpudotusta ajatellen. Mutta jokainen tyylillään. Yritä kuitenkin maltilla, se lienee kaikille (paitsi omalle mielelle) parasta ;0)
niin laihdutus pistää myös elimistön kuona-aineet liikkeelle eikä näin ollen ole imettäjälle suositeltavaa.
Tais olla imetystuki tms. Siinä gynegologin mukaan n. 0.5 kilon laihdutus viikossa ei ole vaaraksi vauvalle, vaikka imettää.
Laihduttaessa elimistöön kertyneet ympäristömyrkyt (?) lähtevät liikkeelle ja niitä erittyy myös maitoon.
Itse lähinnä pähkäilin asiaa näin...syön normaalisti järkyttäviä määriä sekä ruokaa, että makeita. Leivon lähes päivittäin, eikä ole ollenkaan kummallista, jos syön kokonaisen piirakkavuoallisen päivässä ja ihan itse. Mietinkin, että jos jätän makeita pois ja vähennän ruoan määrää, siis syön yhden lautasellisen, en esim kolmea=) niin kaiken järjen mukaan laihtuisin väkisinkin. Ja jos laihtuminen on haitallista, tarkoittaako se, että mun täytyy " ylläpitää" nykyistä painoani.
Olen yllättynyt, että tähän ketjuun on tullut vain muutamia vastauksia. Miten te, jotka laitoitte nimenne tuohon painonpudotuslistaan, aiotte tuon toteuttaa? Tuo ekassa viestissä ollut 1 ruoka+ 5 purkkia hedelmäsosetta on yksipuolinen, mutta jos on tarvetta pikaisesti pudottaa jokunen kilo, se todella toimii. Yhdessä purkillisessa sosetta on keskimäärin 100 kaloria, joten sen jos vaihtaa välillä johonkin muuhun, joka sisältää saman verran energiaa, saa jo ihan hyvin vaihtelua.
Suosittelen, että kysyt neuvolasta asiaa. Henkilökohtaisesti en usko, jos lopetat herkkujen syönnin, etkä syö kolmea lautasellista vaan yhden per ateria, että se olisi vauvalle vaarallista. Kunhan ruokavaliosi on monipuolinen ja sisältää kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Oman käsitykseni mukaan ei saa imettäessä saa aloitta mitän varsinaista diettiä, siis esim. syö pelkää näkkileipää tms. Ja mitä noihin sosepurkkeihin tulee, jos syö monipuolisesti niitä, ettei aina samaa, niin mitä vikaa. Niissähän on hedelmiä, jotka ovat terveelisiä, syöväthän vauvatkin niitä. Itse olen syönyt niitä välipalana.
Minä ajattelin laihduttaa vähentämllä ruokamääriä, eli kolmen perunan sijasta esim kaksi ja lautasmallia noudattaen. Syön kevyitä välipaloja, hedelmiä, kevyitä jogurtteja jne. Ja koittamalla liikkua, itse aion tehdä muutoksen elämätapoihini ja samalla laihtua =) Ja jättää limut yms pois.
Mutta yhä edelleen kysy neuvolasta
T:m
Moi!
Niin tossa aikaisemmin tosiaan tarkoitin että laihduttaa saa imettäessä vaan sen 0,5kg viikossa. Mä myöskin luulen että jos lon jättänyt herkut pois ja syö hitusen vähemmän ja laihtuu enemmän kun ton 0,5kg/vko niin se on kyllä ok jos ruoka on terveellistä. ei kai siitä voi haittaa vauvalle olla jos ei syö herkkuja!:) niin mä itse ajattelin yrittää laihtua. Oon kyllä tota samaa miettinyt itekin kun eka viikkona lähti heti 2kg kun jätin herkut että onko liikaa. Multa kuitenkin varmaan hävis jouluna haetut kilot joten en ota niistä paineita. uskon vauvani kyllä saavan tarpeelliset ravintoaineet.
Joka tapauksessa tsemppiä painonpudotukseen! :)
suunnilleen. Niillähän on imettäjille laskettu pisteet erikseen, joten kuvittelisin, että joku on pähkäillyt terveellisyyden siellä.
Meillä pojalla on jonkinlainen kasvukausi menossa ja imee jatkuvasti, maitoa tuntuu ihan hyvin olevan, mutta paino todellakin tippuu hurjasti näin aluksi. Nyt kuudes päivä ja 2,5 kiloa tippunut. Ajattelen kuitenkin niin, että tässä alussa lähtee nesteet ym., joten en ole huolissani kun olokin on hyvä. Jatkossa aion kyllä olla tarkkana sen suhteen, ettei tipu yli 0,5 kg/viikko, koska poika on täysimetyksellä, eikä suostu syömään kiinteitä toistaiseksi yhtään, eikä myöskään pulloa ota. Täytyy siis tän ämmän taata energia pojalle.
Tsemppiä, jatketaan tuolla laihdutuspuolella viikoittain, ellen ehdi täällä käydä.
Selvitin viime viikolla voiko painonvartijoiden pisteiden avulla laihduttaa imetyksen aikana. Painonvartijoilla on oma pisteytyksensä imettäjille mutta sitäkin saa alkaa noudattaa vasta kun vauva on 4kk. Ja tämä siis on kysytty painonvartijoista! olisin itse mennyt sinne mutta kun en voi kun vauva on vasta 1,5kk
" lintu75 - 05.01. 13:58 (3/12)
Joskus aikanaan toteutin tosi tiukkaa sairaaladiettiä, siinä lähti kahdessa viikossa kuusi kiloa. Silloinen työkaverini oli todella vihainen mulle, hän oli siihen aikaan painonvartijoissa ja laihdutti niin paljon, että valittiin jopa vuoden laihduttajaksi. Hän valisti mua, ettei ekan kahden viikon aikan lähde kuin nestettä. Siinä tapauksessahan mä olisin vain nestettä täynnä=)"
Vähän asian vierestä, mutta se on totta, että nopeissa painonpudotuksissa lähtee lähinnä vain nestettä. Ja JOKAINEN ihminen on suurimmaksi osaksi vettä... Painolajien kilpailevat urheilijat (painijat, nyrkkeilijät jne) pudottavat jopa vajaassa vuorokaudessa muutamia kiloja hikoilemalla (hikipuku urheillessa, saunomalla hikipuvussa jne), esim. 2-3 kilon pudotus päivässä on ihan rutiinijuttu heille. Ja tässä on siis kyse urheilijoista, joilla ei edes ole ylimääräistä rasvaa kehossa. Paino pudotetaan ennen punnitusta ja sen jälkeen yritetään saada nestettä sisään, jotta oltaisiin kunnossa urheilusuorituksen aikana... Eli painonpudotus ja laihtuminen on kaksi eri asiaa. Nopeasti saa kiloja pois painostaan, mutta se on nestettä.
Tsemppiä terveelliseen ja pitkäjänteiseen laihduttamiseen!
olen ollut laiska käymään tälä palstalla viime aikoina, mutta kiva kun olette jaksaneet miettiä asiaa=)
3 päivää kevennettyä ruokailua takana ja vasta 600g lähtenyt....pitkä matka edessä....tsemppiä muillekin samassa jamassa oleville!
Paino saa imettäessä tippua vaan 0.5kg!!! ja pitää syödä terveellisesti että vauva saa tarvittavat ainesosat. Otahan malttia laihdutukseen jotta vauva voi hyvin ja maitoa tulee..