G:Paljonko saatte äippärahaa?
Heissan!
Uteliasuuttani ja ihmetelläkseni kyselen teitien äippärahoja. Miten paljon sitä muuten voi oikeastaan saadakaan?
Itse saan 61,20 päivältä. Iloinen asiasta, kun viime äippiksellä sitä tuli vain sen minimin verran. Raha aina tarpeen, vaikka eipä tätä elämää sen mukaan voi elellä.
Mukavia oloja kaikille odottaville, joille päätöstä jo tullut! Teillekin, joille päätöstä ei vielä ole tullut :)!
Kommentit (43)
...siis tämä. Tämähän on sama, kun kysyisi ihmisiltä, että paljonko tienaat? Se on niin ammatista kiinni. Meikäläinen teknisessä firmassa markkinointitehtävissä ja tiedän, että naapuriloosissa istuva nainen (tekninen tuotepäällikkö) saa takuulla 1500 euroa enemmän liksaa kuussa -ainakin. Mutta minkäs teet? Mulla ainakin on oma unelmatyöni -jos rahan perässä menisi niin pitäisi tosiaan olla IT-alan guru tai sitten huippumyyjä.
hurjia summia, kuvittelin itse saavani hyvää, mutta moni saa paljon parempaa. Eli 76,97 ¿/pv ja siitä verot 30%, käteen jää vähän päälle 1300 euroa kk. Sen lisäksi tein koko äitiysloman noin 0,5 pv viikossa töitä (palkatta) ja nyt kun äitiysloma loppui vuodenvaihteessa, teen osittaista vanhempainvapaata, eli puolikasta päivää. Käteen jää noin 1400 ¿/kk.
Tosin ovat kulutkin vähentyneet. Bensaan ei mennyt niin paljon kuin aikaisemmin ja nyt puolikkaalla päivällä ei kannata syödä töissä, niin säästyy siinäkin 6,50 pv. kotona syö muutamankin päivän tuolla rahalla.
Kuluja on kyllä sitten muuten, eli asuntolainaa on riittävästi ja opintolainojakin vielä noin 10 000 ¿. Eli ei ne tulot vaan ne vielä suuremmat menot...
T: Meeri + tytteli 12 vkoa
Saamani n. 80 euroa/pvä on suoraan verrannollinen työmäärään. Olen opettajana lukiossa ja ammattiin kuusi vuotta opiskellut. Eikä se raha tosiaan helpolla tule, kun on rankkoja jaksoja, yo-kirjoitusten korjaamisia ym. En kuitenkaan valita enempää, kun kerran olen toiveammatissani. :)
töitä kun en ole kerinnyt opiskelun jälkeen kauheasti tehdä.
meppe81 ja ruoto23rv
Itse mitä kelan sivuilla olen laskenut päiväraha tulisi olemaan 87¿ ja minusta se on kyllä vähän =( Mutta toisaalta ei kait sitä voi olettaakkaan että hirmuisia summia siitä maksettasisiin kun omaa lasta kotona hoitaa. Pankin kanssa on jokatapauksessa neuvoteltava asuntolainan lyhennyksistä äippäloman ajanksi, saati sitten jos meinaa kotiin jäädä pidemmäksikin aikaa. Huh nitä tuloja silloin!
54,39¿ ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen kahdestakin syystä. Ensinnäkin saan äitiyslomalla saman verran käteen kuin töissä ollessani (veroprosentti pienempi eikä ole työmatkakuluja ja tulee lapsilisä lisäksi). Toiseksikin tulojen pudotus sitten hoitovapaalle jäädessä ei ole yhtä korkea kuin esim. heillä jotka saa äitiyspäivärahaa tuplasti enemmän ;) Että jotain positiivistakin.
ei voi olettaa, että maksettas kunnolla siitä, että maksaa omaa lasta kotona? sehän on täyttä työtä ja maksetaanhan siitä kodin ulkopuolisille hoitajillekin palkkaa. tässä kuuluu siis kotiäidin ääni. minusta siitä kyllä pitäisi maksaa todellista korvausta, että hoitaa lapsia, oli sitten omia tai muiden! kuullostaa varmaan hyökkäävältä, mutta kiukuttaa... en tahdo loukata, ehkä vain laittaa ajattelemaan. kiitos ja anteeks. metsis
olin niin tuohtunut, että meni aivan sanat sekaisin
Eli mä alottelen 5 vuotta kotiäitinä, kolmas lapsi tulossa. Sillä vaan on pärjättävä. Ja lainanlyhennykset maksettava.
Mutta minusta meillä täällä Suomessa on loistavat oltavat!! Voimme pitää pitkän äitiysloman ja sitä tuetaankin varsin kohtuullisesti.
Laskin itse, että käteen jäävä osuus äitiyslomalla on itselläni noin 2/3 siitä mitä työssä ollessani. Mutta on ne menotkin pienemmät. Äitiyslomalla en maksa työmatkakuluja enkä esikoisen hoitomaksuja. Tuo summa on jo puolet siitä määrästä, jonka palkka vähenee.
Minusta meillä ei todellakaan ole mitään valitettavaa!
ei se äippäraha ihan pelkästään tuloista riipu. Itsellä on pitkä työmatka ja se rokottaa pois ison loven äippärahasta. Matkakulut kun vähennetään bruttotuloista :(. Tyhmää sanon minä. Siis jos asuisin tuossa työpaikan nurkalla, saisin paljon paremman rahan!
Mulla jotain 95 euroa päivässä. Tämä akateemisella koulutuksella, 7 vuoden työkokemuksella myyntityöstä ja myyntipäällikön asemassa nykyään. Ja voitte uskoa, että veroja on maksettu paljon ja tullaan maksamaan jatkossakin, paljon enemmän kuin tulen itse elämäni aikana saamaan takaisin. Maksan verot kyllä ihan mielelläni. Tämä tuntuu vain monilta unohtuvan: hyväpalkkainen maksaa Suomessa korkeammat verot. Osan on oltava maksupuolella, että osa voi saada.
Vastuullisesta ja hyvinpalkatusta työstä poisjäänti ei ole helppoa. Mm. eilen kävin töissä ilman palkkaa, vaikka olen äitiyslomalla. Hommat on hoidettava, ja täysin korvaavaa sijaista voi olla mahdotonta löytää (näin minulla). Hoitovapaasta voin vain unelmoida jos haluan pitää työtehtäväni.
Ura ja äitiys ei ole ihan helppo yhdistelmä, ja ymmärrän kyllä, miksi johtopaikoilla ei ole paljon naisia. Uskon, että naiset ei halua johtotehtäviin, koska naiset on parempia asettamaan prioriteetit kuntoon kuin nuo välillä liiankin kunnianhimoiset miehet. Nainen siis laittaa useammin perheen uran edelle. Onko se muka huono juttu? Ei ainakaan minusta... Mikään raha ei korvaa omien lasten kanssa olemisesta menetettyä aikaa. Uskon, että kun saan esikoiseni syliin, aiempien työtehtävien tärkeys unohtuu minultakin. :)
itse tulen suomenkielen opena saamaan n. 70 euroa per päivä. Olisi pitänyt tehdä enemmän ekstratunteja niin äitiysrahakin olisi parempi, mutta enpä ole ollut stressissä. Eihän tuo päätä huimaa, mutta siihen on tyydyttävä. Aiemmilla kerroilla olen ollut minimirahalla kun olen opiskellut, eli plussaa tämäkin.
Lenelle tiedoksi, että kyllä sinä olet jo verorarahoillesi saantu vastinetta. Pelkästään peruskoulutuksesi maksaa verorahoissa jo maltaita + muut koulutukset päälle. Laske mukaan kaikki sairauden/terveydenhoitokulut (esim. ilmainainen synnytys ja neuvolapalvelut), niin miinuksella taidat vielä olla veronmaksun suhteen.
pikkuodessa:
Lenelle tiedoksi, että kyllä sinä olet jo verorarahoillesi saantu vastinetta. Pelkästään peruskoulutuksesi maksaa verorahoissa jo maltaita + muut koulutukset päälle. Laske mukaan kaikki sairauden/terveydenhoitokulut (esim. ilmainainen synnytys ja neuvolapalvelut), niin miinuksella taidat vielä olla veronmaksun suhteen.
Saattaa olla, varsinkin kun olen käynyt aika kalliin akateemisen koulutuksen, jossa oli kovat materiaalikustannukset. Jos luet viestini tarkemmin, huomaat, että sanon: veroja on maksettu paljon ja tullaan maksamaan jatkossakin, paljon enemmän kuin tulen itse elämäni aikana saamaan takaisin. Siis työurani aikana (ellen nyt joutuisi kovasti ennenaikaselle sairaseläkkeelle jostain syystä) tulen maksamaan enemmän kuin saamaan. Tämä on onneksi asia useampien palkansaajien kohdalla, sillä eihän tästä mitään tulisi, jos suurin osa olisi saajapuolella. Ja verojen maksaminen on edelleenkin minulle ihan OK.
Lapseni saamaa sairaanhoitoa ja koulutusta en laske minun veroista maksettavakseni, hän toivottavasti maksaa ne sitten tulevana veronmaksajana omasta palkastaan. Sitä vartenhan tänne tulevia veronmaksajia tarvitaan. Koulutus on yhteiskunnan investointi tulevaan veronmaksajaan. (Muunlaisella logiikalla vanhempiemme pitäisi olla verorahoillaan vastuullisia esim. sinun ja minun koulutuksesta ja valmistuessamme " velkamme" yhteiskunnalle olisi 0 euroa.) Ja toisaalta, lapsen isäkin osallistuu verovaroillaan esimerkiksi noihin mainitsemiisi sairaanhoitokuluihin, ei se pelkästään äiti ole.
Itse olin ihan hurjan tyytyväinen saadessani 20,80e/pvä, mutta nyt tuntuu kuin olisi viilaatu linssiin. Ei ole paljoa koulujen käynnistä ja työn teosta iloa, kun on akateeminen pätkätyöläinen. Toimeen tullaan kun on tähänkin asti tultu. Virkaa odotellessa...
Eli mulle äitiyspäiväraha tullaan laskemaan 6kk tulojen mukaan. Olin tän vuoden huhtikuusta vuoden loppuun asti töissä eli 9kk ja heinäkuussa mulla oli 2vkon palkaton loma. Eli laskipa kumminpäin tahansa ne 6kk (huhtikuusta syyskuuhun tai heinäkuusta joulukuuhun) niin se heinäkuu tulee mukaan milloin sain vain 2viikolta palkan =(
Onko kellekkään laskettu niin, että voi yhden kuukauden " hypätä yli" eli mun tapauksessa jos sais toukokuun + elokuun-joulukuun palkan (heinäkuun palkan jättäis siis pois). Ja että äitiyspäiväraha tulis niiden tulojen mukaan?
Kelan täti väitti, että ei onnistu, on oltava 6kk peräkkäin siltä ajalta kun haluaa. Jos näin on niin olisinpa vaikka sit loppuajasta ollut työttömänä mieluummin kuin ton 2vko palkattomalla lomalla. Harmittaa kyllä vietävästi!!!
Eli mulla on kuussa työmatkakulut (bussimaksut) 219¿ niin kumminpäin kannattaa tehdä?
1. Joko ilmoitan ne sekä verotukseen, että äitiysrahahakemukseen jolloin tietty äitiysraha pienenee ja kulut hyvitetään sit pitkällä tähtäimellä joskus vuosien päästä
TAI
2. En ilmoita kumpaankaan ja saan samantien rahaa enemmän eli suurempaa äitiyspäivärahaa
KUMPAA SUOSITTELETTE?
muuten 49¿, mutta työmatkavähennysten jälkeen 38¿, musta on aivan hullua että pitkää työmatkaa kulkevaa rokotetaan näin, pitäis varmaan kirjottaa tästä tuonne päättäjille, se minkä verottaja korvaa työmatkoissa, menee tosiaan polttoaineeseen sekä autojen huoltoon, niin miksi se sitten otetaan takaisin kun jäädään äitiyslomalle?? Ei käsitä ei...
että tulisin saamaan reilut 100 euroa/arkipäivä. Mä kun luulin että se on tosi vähän, mutta näyttää että saankin siis " paljon" , mutta kun vertaa mun nykyiseen palkkaan niin suhteessa siihen tipun puolella mun kuukausipalkkaan verrattuna, mikä kyllä tuntuu todella hurjalta.
Näyttää siltä ett mitä enemmän tienaa, sitä saa suhteessa vähemmän äippärahaa... eli jos tulotkin on pienet, niin ei " tipu" niin pienelle äippärahalle. Eli te jotka saatte mielestänne vähän äippärahaa, niin saatte suhteessa omaan palkkaanne paljon parempaa äippärahaa kun " paljon" tienaavat. Mielestäni se pitäisi olla kaikille tuo sama 70 % palkasta, eihän sitä pidä " rankaista" jos tienaa enemmän.
Olen akateemisesti koulutettu ja tutkimuhommissa yliopistolla. Täällä ei hyville tienesteille pääse. Esikoisen kanssa päiväraha oli n 69 EUR, silloin olin yksityisessä tutkimusfirmassa töissä. Koulutus ei kyllä takaa hyviä tuloja...