Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on unikoulu

04.01.2006 |

Olen useammin täällä nähnyt että puhutte unikoulusta. Asun ulkomailla eikä täällä ainakaan puhuta ko. mitään. Kerrotteko miten se tapahtuu, meidän esikoinen 1,5v nukkuu huonosti, eli kaikki neuvot on tarpeen.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulua pidetään ainakin lapsille, jotka heräilevät usein yöllä, eivätkä nukahda uudelleen ilman vanhemman apua eli esim. maitoa, joko tissistä tai pullosta, silittelyä, taputtelua, syliinottoa ja hyssyttelyä.

Suosituksena on, että unikoulua ei pidettäisi vielä alle 6 kk ikäiselle lapselle, mutta sitten taas tutkimusten mukaan kuulemma juuri n. 5 kuinen on otollisimmassa iässä oppimaan itse takaisin uneenpääsyn yöllä herättyään.

Kaikki lapset (ja me aikuisetkin) heräilevät yöllä tai ainakin havahtuvat unisyklien välissä. Jotkut lapset osaavat siirtyä syklistä toiseen sen kummemmin itsestään ääntä pitämättä, toiset taas tarvitsevat jonkun avun. Yleensä siis alkavat itkeä sängyssään ja jollei apua saavu, itku voi yltyä hysteeriseksi. Tätä voi tapahtua useita kertoja yössä, jopa puolen tunnin välein. Lapsen unisykli on lyhyempi kuin aikuisen ja siksipä onkin kiduttavaa, kun juuri, kun vanhempi on päässyt oman syklinsä syvimpään vaiheeseen, saavuttaa lapsi oman unisyklinsä lopun ja havahtuu. Näitä syklejähän siis mahtuu yöhön useita. Muistaakseni aikuisella kestää n. 3 h ja lapsella 30 - 45 min.

Jotkut lapset eivät myöskään uskalla jäädä yksin nukkumaan omaan sänkyynsä, vaan tarvitsevat siihenkin apua eli että jompi kumpi vanhemmista on samassa huoneessa siihen asti, kunnes lapsi nukahtaa. Myös tällaisissa tapauksissa unikoulua pidetään.

Unikoulun tarkoitus siis on opettaa lapsi nukahtamaan itsenäisesti sänkyynsä ja huomaamaan, että oma sänky on turvallinen paikka eikä pimeässäkään ole mitään pelättävää, jos yöllä herää ja unia voi jatkaa hyvillä mielin silloinkin ilman, että tarvitsee saada maitoa, tuttia tai vanhemman muuta apua.

Unikoulun toteutukseen on useita ohjeita mm. yliopistoilla, ja monta muuta variaatiota, joita ovat kehittäneet ihan vanhemmat opimme lapsilleen.

Vierailija
2/2 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä, että ei ne lapset sen unikoulun jälkeensään aina täysiä öitä nuku, koska unet voivat häiriintyä niin monesta syystä. Esim. vilkas päivä, jolloin asiat jäävät pyörimään päähän yöksi, liikkumaan opettelu, hampaiden tulo, painajaisunet, sängyn kastelu, sairastelu ym. Onhan nuita. Mutta kyllähän jokainen vanhempi varmaan sen jo lapsen tekoa suunnitellessaan ymmärsi, että tällaista tämä tulee lpsiperheesä elämä olemaan.

Millaisia 1,5 -vuotiaan lapsesi yöt ovat? Kuinka usein heräilee? Mitä teette, kun herää? Rauhoittuuko nopeasti? Onko heräilyt jokaöisiä ja ns. selittämättömiä, vai ajoittuvatko tiettyihin aikoihin? Mä en ole ihan perillä vielä, mitä tuon ikäisen kehitykseen kuuluu, mutta itse varmaan osaat paremmin miettiä, että onko syynä esim. jokin kehitysvaihe, allergia, päivällä tapahtunut tai nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla