Synnytysvalmennuksesta, kertokaa te jotka olette jo olleet
Millä viikoilla suunnilleen synnytysvalmennukseen mennään? Oon kuullu termin perhevalmennus, onko se sama asia? Ja mitä siellä tehdään ja kuinka monta sessiota on? Tuleva isukki vähän nikotteli kuullessaan että semmoiseen mennään, kysyi että onko se sitä kun opetellaan hengittämään ja katotaan jotain graafisia videoita, ja kovasti kehuin että juu se on varmaan tosi hyvä ja tarpeellinen juttu. Toivottavasti en puhunut höpöjä? Huomenna on 27 viikkoa täynnä eli varmaan kohta jo pitäisi valmennuksen alkaa?
Kommentit (6)
vaihtelee kovasti kunnasta toiseen. meillä on kaksi perhevalmennuskertaa, imetystä, vauvanhoitoa yms. ja ne on ens viikolla kun ole rv 29+, ja synnytysvalmennus on sitten seuraavallla viikolla, siellä on puhe siitä, koska sairaalaan, mitä kivunlievityksiä yms. synnytyksen kulusta ja sit video, ei mitään hengitysjuttuja taida nykyisin olla.
Ja synnytyssairaalaan tutustuminenkin, koska kuitenkaan ei mulla ensisynnyttäjänä ollut sellaisia " yleisiä" kysymyksiä, joita olisin halunnut koko ryhmän edessä esittää.
Nyt, jos toisen mahdollisuuden saan, osaan jo kysyäkin!
Perhevalmennus ja synnytysvalmennus voivat olla sama tai eri asia. Riippuu paikkakunnasta... Joko ne on yhdistetty, kuten meillä tai sitten on erikseen esim. neuvolan puolesta ja sairaalan puolesta, jolloin neuvola järjestää perhevalmennuksen ja sairaala synnytysvalmennuksen. Myös sisältö ja näin ollen myös " tarpeellisuus" vaihtelee huomattavasti paikkakunnittain ja sairaaloittain. Voisit kysellä asiasta neuvolassa, että miten teillä toimii nämä hommat. Olen kuullut monenlaisia tarinoita kaikenlaisista valmennuksista ja mielipiteet vaihtelevat kovasti, onko tarpeellista vai ei. Kaikki riippuu niin paljon omasta asenteesta ja valmentajasta ja sisällöstä sekä kertojen määrästä. Kertojen määräkin nimittäin vaihtelee...
Me kävimme mieheni kanssa viime kevättalvella Porvoossa valmennuksessa. Se oli nimellä synnytysvalmennus. Neuvola järjesti yhteisen touko-kesäkuun synnyttäjille, koska meitä oli niin vähän. kertoja oli 5 ja olin ehkä noilla sun viikoilla, kun valmennus alkoi. Meillä oli hyvä vetäjä ja sisältö oli monipuolinen. Harjoiteltiin rentoutumista, pariskunnan yhteistyötä, hengityksestä terkkari sanoi, että jokainen osaa hengittää nenän kautta sisään ja suun kautta ulos... ;) Katsottiin myös synnytysvideo, keskusteltiin perhe-elämästä, vauva-arjesta. Puhuttiin siitä, milloin on kiire sairaalaan ja mistä tietää, että synnytys on alkanut. Terkkari kertoi, mitä synnytyksessä tapahtuu naisen elimistössä ja mitä kukakin tekee. Vikalla kerralla paikalla oli myös tuore äiti ja isi pienen poikansa kanssa ja heiltä sai kysellä kaikenlaista. Kertoivat omista kokemuksistaan Porvoon sairaalasta jne.
Sairaala puolestaan järjesti tutustumisen sairaalan tiloihin ja välineistöön. Mun mielestä tiedot olivat hyödyllisiä ja valmennus monipuolinen ja aika hyvä. Mies piti sitä vähän lässytyksenä ja uusavuttomille suunnattuna, mutta kävi kuitenkin mielellään valmennuksissa. ;) Hänkin koki kuitenkin saavansa jotakin irti. Loppujen lopuksi poikamme syntyi kiireellisellä sektiolla rv37+1 mun pre-eklampsian vuoksi. Jotenka oikeastaan vain niistä perhe-asioista ja sairaalasta saaduista tiedoista oli hyötyä. Sairaalassa myös oli kysely synnytys-kokemuksesta, jonka kysymyksiin mun oli vaikeahko vastata, mutta miehen taas aika helppo. Meillä oli vielä neuvolan puolesta tapaaminen vauvojen kanssa samalla porukalla ja annoimme siellä kehittämis-vinkkejä valmennukseen.
Mun kokemukset kaikesta on loppujen lopuksi hyviä ja koen olevani valmis seuraavaan synnytykseen eikä mulla ole synnytyspelkoa. Pyrin tosin sen myös ehkäisemään siten, että heti positiivisen testin tehtyäni varasin ajan mun asioita sektiossa hoitaneelle kätilölle ja kävimme yhdessä koko homman vielä läpi. Poikamme syntyi 05/05 ja pikku-kakkonen olisi tulossa 06/06...
Charlotte ja poika 7kk ja rv18+5
Neuvolan tilaisuuksista toinen käsitteli loppuraskautta ja synnytystä ja toinen imetystä, lapsen hoitoa ja vanhemmuutta. Sekä neuvolan tilaisuudet että sairaalaan tutustuminen (sisälsi sekä synnytys- että lapsivuodeosaston) olivat oikein hyviä ja informatiivisia näin ensikertalaiselle. Johtuu varmaan siitä, että meidän terkka on fiksu ja mukava ja sairaalassakin sattui kohdalle mainio kätilö.
Eli periaatteessa suosittelen ehdottomasti tällaisiin tilaisuuksiin osallistumista ainakin ensikertalaisille. Voipi tulla pettymyskin jos osuu tyhjän lässyttäjiä kohdalle ja kriittinenkin kannattaa olla kuulemaansa kohtaan kuten joka asiassa, mutta parhaimmillaan valmennukset voi olla todella hyviä.
erilliset neuvoloiden omat perhevalmennukset. Me ei osallistuttu kuin synnytysvalmennuksiin. Siellä lähinnä käytiin läpi erilaisia synnytyksiä ihan teoriassa, ei mitään hengitysharjoituksia... Yksi synnytysvideo katsottiin. Ja tutustuttiin sairaalaan, minne tullaan kun aika koittaa ja käytiin yhdellä syntyneiden osastolla. Ihan hyvä oli tietää, miten sinne sitten tullaan, mistä mies saa suojavaatteet, minne voi jättää tavarat, vierailuajoista sai tietoa ja ihan perusjuttuja, mistä saa evästä jos nälkä koittaa, minne saa auton parkkiin ym.
Kävin kahdessa valmennuksessa, neuvolan omassa ja Haikaranpesän valmennuksessa (en muista enää ajankohtaa, kun siitä on kohta kolme vuotta). En kokenut kovinkaan tarpeellisiksi, varsinkaan sitä neuvolan omaa. Siellä keskusteltiin fiiliksistä, tutustuttiin eri laitteisiin (rintapumppuihin sun muihin) ja katsottin yksi synnytysvideo. Parhaiten jäi mieleen se, kun terveydenhoitaja kehotti meitä kaikkia miettimään ennalta sen, missä sitten meinaa imettää lasta kun kotiudutaan (!!). Aika huuhaa juttu oli. Haikaranpesän valmennuksessa sentään keskusteltiin eri ponnistusasennoista ja käytiin tutustumassa synnytyssaliin.