Kuinka korkeat verenpaineet...
Kuinka korkeat verenpaineet teillä on aiheuttaneet erityistoimia? Itsellä paineet on jo usean viikon ajan olleet n. 130/90, viimeksi 140/100. Neuvolassa on kehotettu lähinnä välttämään salmiakkia ja liiallista suolan käyttöä.
rv 36
Kommentit (2)
Moi mulla viikkoja nyt 28+4. Jouduin 14.12 jolloin olin 25+5 viikolla niin äiippäpolille. Tavallisella neuvola+ lääkäri käynnillä minulla oli verenpaine 158/88. Sen lisäksi virtsa näytteessä oli vähän valkuista. Joten varmuuden vuoksi lähettivät jatko tutkimuksiin päivystykseen. Siellä otettiin uusi virtsa näyte, jossa ei sitten ollut valkuaista. Niin ja verenpainetta mitattiin useampaan kertaan. Sekin vaan nousi mittaus mittaukselta ensin alkuun. Olihan se aika pelottava tilanne. Sitten verikokeita, vauvan sydän käyrä ja ultra. Kaikki oli sitten onneksi kohdallaan, joten pääsin pois. Nyt joudun viikon välein käymään seurannassa korkean verenpaineen ja sen valkuaisen seurannan takia. Mutta esim. 29.12 verenpaineeni oli 140/74 ekalla mittauksella ja tokalla 130/68, eli ihan normaalit. Eikä ole ollut sitä valkuaistakaan. Mutta hyvä että seuraavat. Minullehan kerrottiin sitten näiden olevan mahdollisia raskausmyrkytys oireita ja kerrottiin mitä oireita voi tulla ja sitten pitää ottaa yhteyttä heti. Itse luulen verenpaineeni nousevan itse mittaus tilanteessa, niin sanottu valkotakki fobia. Että tälläistä voin omalta osaltani kertoa. Hyvää odotus aikaa vaan kaikille ja onnellista uuden vuoden alkua!
Sehän vaikuttaa asiaan paljonkin että millaiset verenpaineet sinulla on esim. ollut raskauden alussa, eli poikkeavatko ylä tai alapaineet normaalista kovinkaan paljon...itselläni 97/140, aiheuttivat tarkistuskäynnin sairaalaan...mutta toki oli muitakin oireita sitten...