Mistä johtuu rintamaidon hiipuminen?
Voiko kova väsymys ja valvominen vähentää maidontuloa? Mikä muu vähentää, kuukautiset...? Ja millä saa " hiipumistilanteessa" lisättyä maidontuloa? Meillä valvotaan kaikki yöt läpeensä ja ensimmäiset kuukautisetkin taisi jo tulla, ja vauva 7vkoa saa osaksi korviketta, nyt tuntuu että maidonerityksessä on pahasti häikkää...:-/ Välillä vauva kiskoo vaan rintaa ja huutaa.
Kommentit (8)
Minä olin alussa todella väsy ja stressaantunut kun typymme oli tehohoidossa. Jotenka maitoa ei kauheammin edes tullut.
Sain yhtenä päivänä levättyä kunnolla (mies lähti tytön kanssa mummolaan) ja kyllä helpotti oloa. Jotenkin olin ihan toinen ihminen ja maitoakin alkoi tulla.
Tosiaan ne kauratyynyt auttaa...tai lämmin suihkuttelu usein. Yritä juoda ja levätä aina kun mahdollista! Ja imetä aina kun hyvältä tuntuu. Kyllä se siitä!
ainakin menkoista johtuvaan maidon tulon hiipumiseen voi kokeilla kalkkitaplettien syöntiä. Selitystä ja syytä näiden yhteyteen en tiedä, mutta itsellä tuntui auttavan
katsohan tuolta olisiko apua.Älä vaan luovuta....
kaikki vaikuttaa maidontuloon, stressi, syöminen ja juominen (etenkin huono sellainen) ja väsymys jne. Itse koetin noissa tilanteissa ja vauvan ollessa kipeänä pumpata maitoa, ylläpitääkseni ja lisätäkseni tuotantoa. Ja auttaa.
Eli jostakin imetystuen sivuilta, muistaakseni maitolaituri.fi, luin, että rinnat tuottavat päivässä sen verran maitoa kuin niistä on edellisenä päivänä imetty tai jotakin tuonne päin, eli mitä enemmän imutusta, sitä parempi tuotanto seuraavana päivänä. Ja mulla ainakin lisääntyi tuotanto päivässä-parissa. Ja vaikka pumppaamalla ei paljoa irtoaisikaan, niin rinta saa stimulointia ja auttaa seuraavalla pumppaus/syöttökerralla.
JOs vaikka joutuisit antamaan korviketta oman imetyksen jälkeen, niin pumppaa tai yritä pumpata sen jälkeen. Näin rinta saa riittävästi ärsykettä. Kuulostaa työläälle ja sitä onkin, mutta vaikuttaa maidontuotantoon nopeasti.
auttoi kun isä otti lapsen iltayöstä 3 tunniksi hoitaakseen, noin klo 21-12, ja keinutti sylissään keinutuolissa ja äiti sai nukkua keskeytyksettä 3 tuntia. muuten vauva söi noin 1kk-2,5 kk iässä 1,5 h välein all night long. kun jossain vaiheessa maito alkoi riittämään hyvin yöllä, lypsin yöllä vähän talteen aina seuraavaa iltaa varten. kun lapsi oli 3 kk maito alkoi riittämään ja imetys sujumaan kuin leikiten. isä antoi alussa pahimpina iltoina esim. desin tuttelia vauvalle, en tiedä oliko vauva nälkäinen mutta rauhoittui siihen. eikä imetys häiriintynyt. jatkoin imetystä kunnes lapsi oli 1,2 vuotta. tsemppiä!
Teillä on varmaankin sellainen menossa, eli vauva tilaa nyt lisää maitoa rinnasta. Kannattaa välttää lisämaidon antamista, jos haluat jatkaa imettämistä. Jos vauva ei pääse rinnalle tarpeeksi usein, äidinmaidon määrä ei lisäänny vastaamaan vauvan tarvitsemaa määrää.
Heips!
Meillä on samanikäinen neiti:)
Kyllä väsy, stressi ja murehtiminen vaikuttaa:( Tällaisia neuvoja ja vinkkejä olen löytänyt:
Yritä levätä ja olla murehtimatta. Juo riittävästi, ota hörpyt pilsneria/perhekaljaa. Syö monipuolisesti. Luontaistuotekaupassa on jotain teetäkin, joka edistää maidontuloa. Kahvin sanotaan edistävän myös. Haudo rintoja lämpimällä, esim. kauratyynyllä tai saunassa/lämpimässä suihkussa. Ja se paras apu: imetä, imetä, imetä, kysyntä luo tarjontaa.
Toivottavasti auttaa!
:)mammakka