Hoitovapaalle jäämisestä!
Äitiyslomani on loppumassa maaliskuun puolivälissä, ja olen ajatellut olla hoitovapaalla elokuun loppuun saakka. Miten kannattaa toimia kertyneiden lomien suhteen? Saan itse valita otanko rahana vai pidänkö lomat...Kannattaako lomat pitää hoitovapaan alussa vai hoitovapaan loppuessa? Miten olette itse toimineet?
Kommentit (6)
Itse olen juuri nyt kesälomalla :) Meillä oli pakko pitää vanhat lomat pois tässä välissä....siis äitiysvapaan ja hoitovapaan välissä. Onhan noita uusia kertynyt koko äitiysloman ajalta joten ensi kesänä ihan normaali loma plus kertyneet pekkaset.
Yllätys oli muuten kun sain kotihoidontukea ihan normaalisti tältä vuosiloman ajaltakin. Vaikka siis normaalin kuukausipalkan + lomarahat.
Itselläni loppuu myös äitiysloma 15.3. ja olen hoitovapaalla elokuun loppuun asti. Itse pidän lomani heti äitiysvapaan päätteeksi eli viimevuoden ja tämän vuoden kesälomat sekä kuluvan talven talviloman. Kotihoidontukeahan saa vaikka palkallisella lomalla onkin koska lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ainoastaan hoitolisään nuo loma-ajan palkat vaikuttavat, koska ne ovat tulosidonnaisia.
On siis aivan sama milloin lomani pitäisin, ainoastaan tuo viime vuoden kesäloma täytyy pitää johonkin päivään mennessä pois ( en muista enää mikä oli rajana, olisiko ollut huhtikuun loppuun mennessä?)
Pakko vielä korjata itseäni...Eli nyt kun tarkemmin muistelen niin pakkohan minun ei ollut nyt tätä lomaa pitää...siis tässä välissä. Vanhat lomat pitää pitää 30.4 mennessä muistaakseni...Pidin nyt vanhat kuitenkin pois kun uusiakin on kertynyt.
Vinkki lomien pitämiseen. Jos äitiyslomasi loppuu ennen maaliskuun 14.päivää, pidä lomasi heti sen perään, jotta saat myös maaliskuulta kerrytettyä kesälomapäiviä. Jos taas äitiyslomasi loppuu esim. 15. päivä maaliskuuta tai myöhemmin, voit pitää lomasi myös myöhempänä ajankohtana, koska joka tapauksessa maaliskuulta kertyy lomapäiviä.
Tulikohan selkeästi asia esitettyä.
niin sun kannattaa itse olla vuosilomalla se aika!
Meillä isäntä on just 2vk hoitovapaalla ja 2vk isyyslomalla. Ja minä taasen sen ajan vuosilomalla. Tuon jälkeen jatkan pari kuukautta hoitovapaalla. Jos en olisi pitänyt tuossa välissä vuosilomia, olisin joutunut meneen töihin kuukaudeksi. Jos työpaikkaa ei olisi, olisi kuukauden joutunut olemaan työttömänä!
ajattelin pitää lomia kun lapsilla syysloma ja joululoma. Meillä tosin noiden lomien kanssa on aikas vapaata eli saa olla säästössä edellistenkin vuosien lomia.