Jos n. 10000 bruttotulot, niin mihin oikein kulutatta kaikki rahanne?
Olen pienen lapsen yh, ja bruttotuloni ovat n. 1500, silti maksan vuokraa 600 e, ja tuntuu että on rahaa ihan hyvin käytettävissä... joten siis mihin ihmeeseen te saatte kaikki rahat tuhlattua, vai säästättekö hirveesti ym. ?
Olin oikeasti ihan järkyttynyt, että toisilla on noin valtavasti rahaa käytössä, kun tuntuu, että itsellänikin menee talaudellisesti hyvin...eli ei taida tosiaan mennäkään;)
Kommentit (22)
Totuushan on, että ihminen yleensä kuluttaa sitä enemmän, mitä enemmän rahaa on käytössä.
Rahat katoavat kalliimpiin vaihtoehtoihin kuin ostaisit vähemmällä palkalla. Asunto on iso ja uusi, autoja meillä kaksi melkein uutta BMW:tä, sisustavarat ovat laadukkaita ja kalliita esim. matot 1000€/kpl, meillä käy siivooja, ruokakaupassa ei mietitä hintoja vaan pelkästään sitä, mitä halutaan syödä. No, nyt kyllä kun sisäfile maksaa oikeasti maltaita, niin sen kulutusta on vähennetty. Lapset kuluttavat harrastuksiin aika paljon, esim. jääkiekko on aika kallista lystiä, kun kaiken ostaa uutena. Minä en koskaan käytä itse enkä myöskään lapsillani käytettyjä vaatteita tai varusteita. jne. jne.
Tiedän, että pienituloisen mielestä saattaa kuulostaa ökyelämältä, mutta kun itse olen lainalla opiskellut ja hyvät tuloni ihan kovalla ja ahkeralla työllä ansainnut, niin miksi en saisi suoda itselleni hieman nautintoja?
Meilläkään kaikki ei kuitenkaan katoa savuna ilmaan vaan aina välillä lyhennetään lainoja ekstraa ja lisäksi aina on säästötilillä muutama tonni ylimääräisiä, yllättäviä tarpeita varten.
Et siis helposti sitä saa kuukaudessa 10 000€:n bruttotulot kulutettua:)
Progressiivinen verotus pitää huolen siitä että jos perheen molemmat vanhemmat tienaavat 5000 euroa kuussa bruttona, niin käteen jäävä summa on siitä alle puolet. Ja mitä epätasaisemmin tulot jakautuvat puolisoiden kesken niin sitä vähemmän jää käteen.
Lisäksi kannattaa huomioida että verotuksen lisäksi myös kaikenlaiset maksut on porrastettu ja tuet tulosidonnaisia. Noilla tuloilla ei siis saa MITÄÄN tukia tai alennuksia mistään ja kaikesta menee maksimihinta. Lisäksi suurituloiset ovat usein sellaisessa työssä, missä on pakko olla oma auto (siis vähintään kaksi autoa perhettä kohden), edustavat vaatteet, kampaus ja meikit kunossa jne. Lisäksi paljon töitä tehdessä ei enää ehdi hankkia tavaroita kirppareilta, ravata alennusmyynneissä tai juosta tarjousten perässä eikä tehdä ruokaa itse.
Oikeasti olin itse todella järkyttynyt siirtyessäni ihan yksinäni opiskelijaelämästä työelämään. Vaikka tulot nousivat moninkertaisiksi niin käteen jäävä rahasumma ei juurikaan muuttunut - asumistuki ja opintotuki jäivät pois, opiskelija-asunnosta oli muutettava ja asumiskulut kasvoivat, oli pakko hankkia auto, syötävä kalliimmin jne...
Kymppitonnin bruttokuukausitulot olisi 5-henkisen perheen hyvin yksinkertaista tuhlata ihan päivittäiseen elämiseen: asunto, 2 autoa, päivähoitokulut, harrastukset, ehkä kesämökki, hyvää ruokaa,...
No joo, mutta koska me elämme suhteellisen niukasti ja halvalla nippa nappa kymppitonnin bruttokuukausituloista huolimatta niin kyllä meillä vähän jää rahaa yli (kahdesta autosta, asuntolainasta ja 3 lapsen kalliista harrastuksista huolimatta). Toistaiseksi "ylimääräiset" tulot ovat valtaosin menneet asuntolainan lisälyhennyksiin sekä talon ja pihan viimeistelytöihin. Lisäksi olemme matkustelleet jonkin verran, tosin sekin yritetään tehdä mahdollisimman edullisesti. Jos rahaa jossain vaiheessa alkaa kertyä ylenmäärin (mihin en usko) niin se käytetään varmaankin joko kesämökin hankintaan tai sijoitetaan esim. johonkin pikkuasuntoon jota voi vuokrata, johon lapset ehkä pääsevät aikuistuttuaan muuttamaan ja jonka voi sitten vanhana myydä jos on rahantarvetta.