Ihanaa syödä taas terveellistä ruokaa!
Kotiuduttiin eilen 5 päivän anoppilan vierailulta ja kyllä on taas ihana syödä terveellistä ja hyvää kotiruokaa. Anopin ruoka on kyllä ihan maukasta (ja pullat parhaita ikinä), mutta kaikessa on niin paljon rasvaa, kermaa yms. että muutaman päivän jälkeen tulee " huono" olo. Ruoat paistetaan aina voissa ja kermaa (eikä mitään kevytversiota) pannan kaikkialle. Salaatit ovat tosi köyhiä, kahvin kanssa aina munkkeja, viinereitä, suklaakakkua yms. Iltapalana pizzaa, grillimakkaaraa tai yrttivoipatonkeja. Koskaan ei ole mitään kevyttä tai edes " tavallista ei niin raskasta" ruokaa. Illalla sitten TV:n ääressä vetäistään suklaarasia, iso sipsipussi sekä megakarkkipussi. Kaapista ei löydä etsimälläkään esim. jugurttia, tuoremehua tms. raikasta ja kevyempää. Joitain hedelmiä onneksi ostavat, mutta eivät nekään yhtä päivää pidemmälle riitä.
Viiden päivän vierailun jälkeen olo oli tosi tukossa ja mielikin kärttyinen, vaikka yritin valikoida ruokiani hieman ja jättää kaikista raskaimmat muille. Sekä anopilla että apella on molemmilla korkeat kolesterolit vaikka hoikkia ovatkin ja apella on muutama vuosi sitten jouduttu tekemään sydämeen pallolaajennus kun suonet oli liian tukossa. Itse on jo parin päivän jälkeen ihan tukossa, mutta miten he voivat jaksaa tuota ruokavaliota vuosi toisensa jälkeen. Yöks.
Onko muille tuttua?
Meillä syypää on oma äiti, joka haluaa miellyttää isääni ruuallaan. Ja kunnon duunari isäni kun on, ruoka on linjaa : Makkaraa, kassleria tms. eli kunnon suonentukkimisruokaa. Salaattia isä ei syö, banaanin tai appelsiinin voi joskus ottaa. Itse olen joskus tarjonnut heille esim. kanakastiketta ja riisiä salaatin kanssa, niin ei meinaa kelvata (ja etenkin jos riisi on vaikka basmatiriisiä ja ruuassa jotain muuta maustetta kuin pippuria ja suolaa - hui kauhistus!)