Äitiys- ja vanhempainpäivärahasta pari kysymystä
Äitiysloma loppuu kk päästä ja olen jäämässä hoitovapaalle, pitääkö täyttää joku kaavake kelassa vai alkaako hoitovapaa automaattisesti kun äitiysloma loppuu?
Maksetaanko äitiyspäiväraha etu- vai jälkikäteen, tänään tuli rahat mutta nyt aloin yhtäkkiä miettimään onko ne joulu- vai tammikuun äitiyspäivärahat?
Samat jutut on käyty läpi esikoisen ollessa pieni mutta siitä on jo n.4vuotta joten en muista näistä asioista enää mitään =)
Kiitos jos joku jaksaa auttaa!
Kommentit (9)
Minulle tuli kans Kelalta laput kotiin jotka pitää täyttää kun jää hoitovapaalle. Ja minä pidän juuri tässä välissä vuosilomaa jonka ajalta myös saa kotihoidontukea vaikka saa palkkaa! Eli kannattaa hakea heti seuraavasta päivästä kun äitiysloma loppuu. Nyt tuli 15.12-31.12 väliseltä ajalta rahaa jotain 124 egee. Ihmettelin asiaa suuresti kun tosiaan sain vuosiloman ajalta palkankin.
Mulla on siis huomenna tasan kk äitiyslomaa jäljellä joten alkaa olemaan vähän kiire sen kaavakkeen kanssa.
Tuleekohan Vantaalaisillekin kaavakkeet kotiin, tietääkö kukaan?
Pitää varmaan yrittää huomenna soittaa kelaan ja kysyä tuleeko se kaavake vai ei?
Minulle tuli kyllä jo pari kuukautta ennen kun äitiysloma loppui. Hakemuksen saat myös www.kela.fi ja sen saa siellä täytettyäkin...jos on abode akrobat ohjelma. Vai miten lie kirjoitetaan :)
Mukaan ainakin minun piti liittää miehen tuloista selvitys ja myös omistani jahka saan nuo viimeisetkin palkat parin viikon päästä. Vaikuttavat siis siihen hoitolisään. Kotihoidontuesta sain kyllä jo päätöksen, hoitolisästä myöhemmin.
Vantaallahan saa myös kaupunkilisää, sitä ei tarvitse erikseen hakea.
Oletko ilmoittanut töihin jääväsi hoitovapaalle? Meillä ainakin piti 2 kk ennen hoitovapaan alkua ilmoittaa kirjallisesti asiasta. Tietysti eri työpaikoilla saattaa olla eri käytäntö.
Ja taas kerran kelassa loistetaan, ne oli " unohtanu" lähettää mulle kotiin sen esitäytetyn kaavakkeen, vaikka sen pitäis aina automaattisesti tulla kotiin 1-2kk ennen äitiysloman loppua. Käväsen tänään hakemassa sen kaavakkeen kelasta niin saan samalla vähän sättiä niitä työntekijöitä kun eilen sain liian vähän äitiyspäivärahaa kun joku oli hävittäny mun uusimman verokortin(jota on kuitenkin käytetty kesästä saakka) ja sitten olikin otettu toiseks uusimman verokortin mukaan veroa eli 7% liikaa. Sitä sotkua sain eilen selvittää aika kauan ennenkun kaikki oli ok.
Muumi71:lle, en oo menossa takasin töihin kun ei oo paikkaa mihin mennä :) Mutta sen kyllä muistin esikoisen ajalta et viimeistään 2kk ennen äitiysloman loppua piti ilmottaa töihin mitä tekee.
Olen luullut, että hoitovapaalle voi jäädä VAIN, jos on työpaikka, jonne palata. Olenko ihan väärässä tiedossa?
Töistä voi halutessaan jäädä hoitovapaalle, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. työnantaja ei ole velvollinen maksamaan tuolta ajalta palkkaa. Tällöin haetaan kotihoidontukea, jota voi hakea myös äidit (tai isät), joilla ei ole työpaikkaa mihin palata. Eli ei tarvitse heti työkkäriin kirjottautua. Joissakin kunnissa voi saada kotihoidontuen lisäksi kuntalisää. Muista kysyä onko sellaista tarjolla. Meidän kunnassa ei ole. Näin olen asian ymmärtänyt. Kelajutut tulivatkin jo edellisissä mainittua.
t. maj
No kävipäs Ap:lle ikävästi :) Olen itse ollut Kelan leivissä töissä eikä se tosiaan ole mikään herkku työpaikkana. Tekemistä niin paljon että normaali työaika ei riittänyt millään. Virheitä sattuu kaikille ja luulen tietäväni miksi Kelalla niin paljon! Ihmiset ajetaan siellä ihan LIIAN ahtaalle :/ Ainakin pääkaupunkiseudun Kelalla tilanne on työntekijän kannalta ihan kaoottinen. Pöydät pursuaa töitä ja ainakin meidän pomo oli oikea tulostavoittelija. En puolustele Kelaa mutta oikeasti välillä säälin niitä työntekijöitä.
Mutta se siitä aiheesta....
Työttömmälle ystävälleni muuten Kela laski että kumpi on taloudellisesti kannattavampaa, jäädä hoitovapaalle vai olla työtön. Hoitovapaa taisi viedä voiton kun saivat täyden hoitolisän. Eli minun mielestä myös työtön ihminen voi olla hoitovapaalla, ellen ole aivan metsässä.
Meillä ainakin tuli kaavake kotihoidontuen hakemiseksi suoraan kotiin Kelasta. Takautuvasti ne kaikki aina maksetaan, eli mitä nyt on tullut on ollut joulukuun maksu.