Muita jo 3kk:n ikäiselle soseita ja vellejä antavia?
Meillä aloiteltiin jo soseilla ja velleillä jo Mikun täyetttyä 3kk eli 27.12. Alkoi vaan tuntua, että nälkä on poitsulla jatkuvasti ja maitoannokset kasvoivat viikon aikana huomattavasti.
Neuvolassa puhuin asiasta jo viimeksi, mutta terkkari oli sitä mieltä, ettei ehdottomasti vielä, massu ei kuulema kestä...noh, olen viiden lapsen äiti ja muillekin antanu jo ennen 4kk:n maagista rajapyykkiä soseita varovasti ja kokeillu mitä massu sanoo.
Ja aina on lapsi ollut tyytyväinen.
Miku rakastaa soseita, syö niitä hyvällä ruokahalulla ja lusikkakin menee suukkiin kuin olisi aina syönyt sillä. Myös vellit kelpaavat ja niillä meillä nukutaankin jo kunnon yöunia 10-12 tuntia putkeen. Minkäänlaisia masuvaivoja pojalla ei ole ollut. Tosin perunaa antaessani, annan aina ennen ruokailua Cuplatonia, ehkäistäkseni ilmavaivat. Mikun herkkua on kesäkurpitsa-maissisose ja makeista herkuista ehdoton yläkkri on persikka.
Miten muilla, annatteko jo soseita? Entä vellejä? Onko suosikkeja? Teettekö itse mössöt?
t. Mikaela ja Miku
Kommentit (48)
... jonka mukaan liian aikaisina aloitettu hedelmien/hedelmäsoseiden anto vauvalle altistaa nuoruusiän diabetekselle. Vilkaisin juttua vain nopeasti, luin asiasta mtv3:n tekstitv:ltä Pirkanmaan uutisista, oliskohan ollut sivu 116. En tiedä kuinka luotettavana sitä voi pitää, mutta ainakin minun osaltani se vahvistaa käsitystä siitä että liian aikaisin aloitettu kiinteiden anto on oikeasti pahasta.
Tuosta diabeteksestä sen että ihmettelin aina kun siskoni antoi kaikille 4 lapselleen jo parikuisena, yhdelle jo VAJAA 2kk, soseita ja mitäpä sattui ? Ensiksi tuli sokeritauti esikoiselle 6v ikäisenä ja kun tästä oli toivuttu sairastui myös perheen kuopus 8 v. ikäisenä samaiseen tautiin.... Joten aikamoista sattumaako että samassa perheessä 2 sokeritautista lasta ? Vellejä annettiin muuten aivan surutta jo vajaa 2 kk. vauvalle, tosin tästä on jo yli 20 v. aikaa =).
No, en arvostele siskoani enempää ja heillä kun tuota sukurasitusta oli (lasten isän äidillä oli diabetes) ja ehkä aloittamalla kiinteät myöhemmin olisi voitu siirtää taudin puhkeamista ehkä....
Itse täysimetin kahta ekaa lasta 6 kk:tta ja toinen heistä on täysin terve 11 v tyttö, jolla ei ikänään taudin tautia ja toinen taas haalii kaikki maaliman taudit mitä maa päällään kantaa =/. 3 seuraavaa on ruokittu lähes alusta asti korvikkeella ja heistä yhdellä on infektioastma ja vauvaiässä korvatulehduskierre, yhdellä ei ole ollut lähesä mitään tautia ja nuorin on ollut koko 7 viikkoisen elämänsä täysterve vaikka itse olen ja perhe on sairastanut kauhkokuumeesta flunssaan tauteja.
Joten tahdon vain sen sanoa että ei voi koskaan sanoa että jos teet näin siitä seuraa sitä ja tätä vaan kyllä uskon että jokainen äiti tekee mielestään parhaat ratkaisut lapsensa suhteen aloittipa hän antamaan vellejä 2 kk:tta tai sitten vasta 6 kk:tta vanhalle.
Me äidit vaan ollaan turhan kärkkäitä arvostelemaan ja tuomitsemaan sellainen näkemys mikä ei sovi yhteen oman näkemyksemme kanssa, mutta sehän on luonnollista =).
Miusta ap. on tehnyt varmaan ihan oikean ratkaisun ja alkuperäiseen ap:een kysymykseen vastatakseni että onko kukaan muu aloittanut....jne. Olen antanut velliä 3 kk:n ikäselle ja jos tämä typy velliä tarttee ennen 4 kk:n ikää niin silloinhan sitä aletaan antamaan =D. Ja soseiden kans sama homma : pulloruokituille annoin soseita (reilu 5 v. sitten) 3 kk:n iästä maistellen ja ihan lapsikohtaisesti aion nytkin mennä.
Tais tulla vähän sekava sepustus ja asiaa ois vaikka kuinka, mutta jätetään tilaa muillekin =).
T : Rapuäiti ja 5 tyttöä.
Olen samaa mieltä kuin rapuäiti. Jokainen äiti tehköön omat päätöksensä nojautuen sitten tieteeseen, maalaisjärkeen tai äidinvaistoonsa. Nämä lapset on kuitenkin niin uniikkitapauksia.
BR Bubble
Ettei pidä avata tätä pinoa, tulin tosi surulliseksi. Nykyään korvikkeetkin on verrattain tosi hyvää tavaraa, miksi ne soseet aloitetaan niin aikaisin? Siis vaikka ei imetys onnistuisikaan? Ja kiitos Pusituuteri, tuli hyvää ja painavaa asiaa.
Mulla on useampikin ystävä, jotka on syystä tai toisesta antaneet vauvalleen korviketta, mutta ovat silti malttaneet odottaa sinne 4 kk:n ikään tai vähän ylikin, ennen kuin ovat antaneet soseita. Miksi ihmisillä on kiire? Mikä puoltaa aikaista soseiden aloitusta? Perusteluja. Ja tosiaan, kun niistä pitkäaikaisvaikutuksista ei voi tietää sen perusteella, että onko vauvalla tällä hetkellä esim. vatsavaivoja soseista.
On kyllä huvittavaa, että asiasta kun asiasta nousee aina kauhea meteli...
Aina tulee muka uutta tietoa asiasta, kun asiasta. Minun siskolla on 1tyypin diabetes eikä siihen ole todellakaan tietoa että mikä sen aiheuttaa. Uusin tutkimus on että lapsena annetaan liikaa vitamiineja. On alettu tutkia että liiallinen d-vitamiinin käyttö altistaa tautiin sairastumista. Mutta en minä tämän tutkimuksen perusteella lopeta vitamiinien käyttöä.
Meidän tytär on kova pulkaamaan nestemmäisiä " ruokia" pihalle, ihan vauvasta lähtien. Yleensä alle kahessa tunnissa on oksennettu maidot pihalle, ja joskus enemmänkin.
Nyt ollaan pikku hiljaa siirrytti kiinteisiin, ja lapsi on paljon tyytyväisempi.
Ja meillä on ollut että kun lapsi saa ainoastaan maitoa niin kakka menee tosi kovalle. 1kk iästä on jouduttu antamaan levolakkia.N
ytten kun saa kerran päivässä vähän luumua niin vatsakin toimii päivittäin tai max joka toinen päivä.
2kk iässä alettiin syömään luumua.
2.5kk iässä ollaan nyt alettu maistelemaan ja tutkimaan mitä tyttö kestää ja mistä tykkää...
Meillä nla täti antoi ruoka kirjan missä oli luokiteltu ruuat, mitä saa antaa ja mitä ei suositella.
Sanoin tätille että meillä kokeillaan näin, ja hän sanoi että äiti tietää aina parhaiten lapsensa tarpeet. Ja meidän nla tätistä huomaa että hänellä on itselläänkin kolme lasta....
En yllytä ketään aloittaamaan kiinteitä ruokia, ja sanon sen että äidit joilla lapset pärjää ainoastaan maidolla niin olkaa onnellisia. Se on huomattavasti helpompaa ja siistinpää...=)
ja voisin tietenkin vastata ap:n ap kysymykseen...
Meillä aloitettiin kiinteät 3,5 kk iässä neuvolan suosituksesta kun tyttö joi niin tuhottomasti korviketta. Sitä alkoi nimittäin menemään pitkästi yli litran vuorokaudessa ja kerta annos oli jopa 3dl, mikä ei varmasti ole terveellistä sekään. Näin meillä (eli tämä ei ole suositus muille aloittaa!) ja terve ja tyytyväinen tyttö 9kk on.
Veit sanat suustani, olkaa onnellisia te keillä riittää maito pidempään! Ja varsinkin rintamaito. Mieluusti minäkin imettäisin sen puoli vuotta jos sitä maitoa tulee :) Kaikille se ei tosiaan riitä ja meillä aloitettiin kiinteät maissivellillä vajaa 3kk kun korviketta meni siinä vaiheessa litra 300 ml vuorokaudessa. Tunnin välein MINÄ ei jaksanut herätä syöttämään lastani sekä öin että päivisin.
Joka asiasta tulee nykyään niin paljon tutkimustuloksia, liittyi se vauvoihin tai ei. Itse en jaksa paljoa niille korviani loksauttaa. Anteeksi jos loukkaan jotakuta mutta oma järki, äidinvaisto, neuvolan ja lääkärin ohjeet ovat minulle ohjenuorana kuinka ruokin lastani.
saavat velliä/kiinteitä. Ei kiistelyä suosituksista puoleen tai toiseen. :)
Mua kanssa jokseenkin nyppii, kun kiinteistä oli puhe- Ei imetyksestä, tai mahdollisista suosituksista... Ja kuitenkin juttu kääntyy aina näihin asioihin.
Haluaisinkin kysyä teiltä, ketkä olette antaneet jo 3 kk ikäiselle sosetta tai velliä, että millaisia määriä annatte? Kun miusta jotenkin tuntuu, että ihmiset sekoittavat kaksi asiaa, kun puhutaan kiinteiden aloittamisesta.
Jotkut tuntuvat luulevan, että sitä sosetta kipataan vauvan suuhun purkkitolkulla, kun ainakin meillä se tarkoitti ihan vain niitä makuannoksia.. eli siis 1-2 tl per kerta. Ja tuskin kukaan nyt on heti alkuun korvannut soseella maitoa ihan kokonaan yhdellä aterialla.
Mie tosiaan annoin sosetta ensimmäisen kerran kun tyttö oli täyttänyt 3 kk ja ekalla kerralla sitä sosetta meni ehkä max. 2 pientä lusikallista :) ja se lusikka on puolet pienempi kuin tavallinen teelusikka. Vellinkin sekoitin pitkään maitoon, ja yleensä maitoa oli enemmän kuin velliä.. Muksun maissivellihän on korvikepohjainen, joten siinä määrässä sitä maissia ei varmasti kovin paljoa ollut ja korvikettahan tyttö söi jo muutenkin. Kasvissosetta annoin vasta kun tyttö oli 4 kk ikäinen ja sen jälkeen oikeastaan alettiin antamaan sosetta niin paljon kuin halusi. Siihen asti oltiin makusteltu ja opeteltu syömään lusikalla.
Pointtina tässä siis on se, että ehkä enemmänkin pääpaino tuossa on se, että vauva saa maistella uusia makuja ja oppii syömään jo pienenä lusikalla kuin se, että sitä sosetta annettaisiin purkillinen heti alusta asti. Ainakin näin on ollut meidän kohdalla ja niin on ollut monen ystävänikin lapsen kohdalla.
Joten ennen kuin tänne alkaa kirjoittamaan noita syyllistäviä ja tuomitsevia kommentteja, kannattaa miettiä, että asiat eivät ole välttämättä ihan niin kuin alkuun ajattelee :) Ja jos oikeasti kauhistuttaa se, että joku antaa alle 4 kk ikäiselle sosetta, niin aloittakaa siitä ihan oma ketju!
koko ajan söis, yöt ja päivät... nukku ennen väh 5h yöt ja söi lisää nyt ainoastaan 1.5h ja syönti. neuvola täti tuli linjoja pitkin, ku soitin että voiko antaa maissi velliä, peruna porkkana velliä. eli heitelkäähän ehotuksia nuista ensi velleistä millä ois hyvä alottaa ja tietenki aloitus määrät. Ja jokainen tietää mitä oma lapsi tarvitsee, eikö niin.
ja plaaplaaaplaaaaaaah!!! eikö ketään muuta kyllästytä ihottumaan asti nuo varsin paikkansa pitämättömät mantrat mitä täällä toistatte jatkuvasti???? mutta tottakai jokainen pikkumamma tietää parhaiten nämäkin asiat ja ennenkaikkea kaikki suosituksia viljeleviä tahoja paremmin.
HUOH!
missä ohitetaan alkuperäinen kysymys ja aloitetaan taistelu taas kerran samasta aiheesta.
Viimeksi joku aika sitten kysyttiin miltei päinvastaista, eli miksi neuvolat ohjaa äitejä eri tavalla kiinteiden antoon vaikka maitoa riittäisikin pelkäksi ravinnoksi 6kk ikään, ja tuli tämä sama taistelu aikaisin vellejä antavien puolelta.
Onhan tämä vapaa maa.. harmittaa vaan tyytyväisen äidin ja vauvan puolesta tuo syyllistäminen.
Kukas täällä nyt sellaista mantraa on toistanut? Jokainen (tervejärkinen) äiti kuitenkin varmaan ajattelee lapsensa parasta, ja tuo on ihan älytöntä höpötystä, ettei alle 4kk ikäiselle saisi antaa- Ihan tosi, varmaan jokaiselle täällä palstalla luuraavalle mammalle on annettu pottua jo kolmen kuukauden iässä, eikä ole tän hullummaksi tullut. Ja niinkuin jo joku tuolla totesi, on määrät ensimmäisen kuukauden aikana niin minimaalisia, että aika samahan tuo nyt on.
Ja älkää nyt herraparatkoon vetäkö herneitä nessuunne tästä, mä en väittele tässä yhtään mistään, ja mun puolesta muut saa imettää vaikka kaksi vuotta jos se hyvältä tuntuu, ja lapsi kasvaa&kehittyy.
Kaikilla noi asiat ei tosissaan mene niin kuin moni henkeenvereen imettävä luulee.
Minua kiinnostaa että eikö Suomessa koskaan " käsketä" antamaan korviketta puolta vuotta jos täysimetys ei syystä tai toisesta tule kyseeseen? Siis tämä minua oikeasti kiinnostaa. Asumme Saksassa ja täällä jo reilusti yli 6 vuotta sitten lastenlääkärimme antoi ohjeeksi että imetä vauvaa puoli vuotta jos se onnistuu ja jos ei onnistu niin anna korviketta. Vasta sitten kiinteitä. Tämä oli sillon kyllä enemmän allergiavanhempien lapsille ohjeistus.
just joo,on se vaan hyvä että meillä on täällä kaiken tiedon omaava Ameliini joka ei ainakaan missään nimessä voisi uskoa viisampiaan ja asioita tutkineiden tuloksia.Tiedätkös Ameliini että silloin 70-luvulla ei ollut myöskään turvaistuimia autoisssa ja odottaville äideille määrättiin lääkkeitä jotka nykytiedon valossa on todettu sikiölle haitallisiksi ja jopa hengenvaarallisiksi?!!Ja siinä vaan pari esimerkkiä niistä kultaisista ajoista.Sekin on muuten totta että ennen vauvoilla oli suhteessa enemmän koliikin tapaista huutamista,ilmavaivoja ja vaikka mitä mutta eihän ne toki voineet johtua älyttömän aikaisin aloitetuista kiinteistä vaan johtuivat varmaan 70-luvun räikeistä väreistä verhoissa ja muussa sisustuksessa:p
Oikeasti,ei näköjään voi kauhalla ammentaa jos on lusikalla annettu.
En mä nyt tässä yritä missään nimessä ketään muuta ohjeistaa mihinkään, enkä väitä olevani fiksumpi kuin se tätsy neuvolassa (vaikka neuvolan tätsy oli sitä mieltä, että kyllä minä nää asiat jo tiedän ja suositteli syöttämään jo 3kk iässä, niinkuin esikoisellekin) tai proffa joka näitä suosituksia laatii. En vain todellakaan näe tekeväni MITÄÄN väärää syöttäessäni lasta jolla on nälkä (joka muuten puklaa maidot pihalle jos syö yli 200ml kerralla).
Ja kuten sanoin, hyvä jos sinun (tai jonkun muun) imetys sujuu, ja vauva on siihen tyytyväinen, on kuitenkin ihan tarpeetonta vouhkata näinkin yhdentekevästä asiasta. Lapselle ruokaa jos lapsen on nälkä.
ei me tavalliset äidit olla mitään ravitsemuksen asiantuntijoita vain sen takia että meillä on pieni vauva!!! On pötypuhetta, että jokainen äiti tietää lapsensa parhaan ja että kiinteämpiä ruokia tai vellejä on annettava jo 2kk:lle, koska he syövät niin tiheästi. Kaksikuinen saa ja hänen välillä kuulukin syödä tiheään, pienellä vauvalla on tiheän imun kausia, kasvunpyräyksiä jne. Ei ihme, että neuvolan tädit tulevat lankoja pitkin, kun kuulevat äitien toimista, kuten joku kommentoi.
Meillä kesti kohta nelikuisen vauvan tiheän imun kausi melkein kolme viikkoa, siinä alkoi jo usko ja voimat loppua. Mutta kas kummaa, nyt sama vauva vetää jopa kahdeksan tunnin yöunia pelkällä rintamaidolla. En väitä, että tämä sopii kaikille nelikuisille, mutta osalle ainakin. Ja kaksi-kolmekuiset ovat vielä pienempiä mitä tulee " tanakamman" ruuan aloittamiseen. Jo kuukausikin merkkaa pienen suoliston ja elimistön kehiyksessä paljon.
Osa tällekin palstalle kirjoittaneista kertoi, ettei vellien/soseiden aloitus välttämättä pidentänyt yöunia, eli ei ole automaattista, että auttaa, vaan vauvalla vain on jokin " kausi" menossa.
Ja tosiaan, kuten joku kirjoitti, miksei anneta korviketta jos oma maito ei riitä, miksi siirrytään suoraan kiinteämpiin tai velleihin?
Puhe siitä, että meillekään kolmekuisina kiinteitä saaneille ei ole hullummin käynyt, on myös melko hassua. Meillähän on mitä ihmeellisimpiä elintasosairauksia: kroonisia immuunisairauksia, syöpiä, diabetesta, allergioita yms. En väitä, että jokainen, joka on saanut velliä 3-kuisena , saa jonkin näistä sairauksista, mutta jokainen voi itse miettiä, mistä kaikki " uudet" ja yleistyneet sairaudet johtuvat ja mitkä tekijät voivat osaltaan olla vaikuttamassa niiden puhkeamiseen. Jokainen sairaus on varmasti monen tekijän summa, mutta osansa on varmasti elintavoillakin ja ravitsemuksella.
En siis todellakaan ymmärrä tätä " jokainen äiti tietää parhaiten" - puhetta. Toki jos omat jaksamisen rajat tulevat vastaan, niin se on aivan eri asia, mutta eivät ne vellit siis automaattisesti öitä pidennä.
Vai onko tuo puhe vain huonon omantunnon paikkamista?
Eri asia, jos neuvolasta on suositeltu lisäravinnon antamista jostakin tietystä syystä. Tässä on saatu asiantuntijan ohje ja siihen on ollut varmasti syynsä. Tai jos moni äitii tällä palstalla onkin sitten ravitsemus/terveysalan asiantuntija, niin ompa jännää, että kaikki Suomen sen alan ammattilaiset ovat kokoontuneet tälle palstalle ... No, veikkaampa että sen alan ammattilaiset eivät ruokkisi lapsiaan kiinteillä noin aikaisin...
On ihan oikein, että tämä asia herättää keskustelua, mutta toki se voitaisiin käydä asiallisesti.
ja plaaplaaaplaaaaaaah!!! eikö ketään muuta kyllästytä ihottumaan asti nuo varsin paikkansa pitämättömät mantrat mitä täällä toistatte jatkuvasti???? mutta tottakai jokainen pikkumamma tietää parhaiten nämäkin asiat ja ennenkaikkea kaikki suosituksia viljeleviä tahoja paremmin.
HUOH!
- Yllä oleva teksti lainaus Ettonen viestistä. Tiedätkös rakas kanssamamma, minua kyllästyttää sana suositus! :) Suositus tehdä sitä ja tätä. Meidän tyttö ei ollut " suositusvauva" , ei sitten millään. Puoli vuotta hänen kohdallaan korviketta olisi tehnyt tosi pahaa jälkeä. Jos sitä maitoa riittää tissistä, pullosta tai mistä vaan niin antaisin sitä vaikka 1 vuotiaaksi. On se sen verran helpompaa :)
Ystävät kalliit, eiköhän lopeteta tämä toistemme mollaus. Alunperin tästä " puoli vuotta vain maitoa" ei edes keskusteltu. Näitä on tosi ikävä lukea kun mammat sättii toisiaan.
että imetän kiinteiden lisäksi...vielä kun maitoa tulee. Ja maitoa menee varmaan väh puol litraa /vrk