Kiinteiden aloitus 4 kk:n iässä, puolesta ja vastaan
Eli tyttöni on nyt 3,5 kk. On täysimetyksellä ja kasvanut tosi hyvin, painoi 3 kk neuvolassa 6875g. Rintamaito tuntuu riitän hyvin.
On nukkunut yönsä hyvin, 2 kk:n iässä oli tiheänimunkausi, jonka jälkeen herännyt öisin vain kerran syömään. Nyt muutamana yönä herännyt tosin useammin. Tuttipulloa tyttö ei huoli.
Mieheni mielestä kiinteät kannattaa kuitenkin hiljalleen aloittaa, koska harjoittelua alkuun koko touhu. Hän on myös sitä mieltä, että helpompi totuttaa nyt kun myöhemmin. Esikoiselle aloitettiin 4 kk:n iässä ja imetin 8 kk.
Itse tässä mietiskelen, että mitä tekisin. Mielipiteitä?
Kommentit (25)
sellainen kulttuuri kiinteiden suhteen, että niitä suositaan ja suositellaan turhan kevyesti. Suositus, 6 kk:n täysimetys, toteutuu meillä erittäin harvoin ja huonosti kansainvälisessäkin vertailussa.
Taustalla on varmaan sitä, että suosituksen vaihtumiisesta on sen verran vähän aikaa, että monet äidiot ovat ruokkineet vanhemmat lapsensa vanhalla suosituksella ja neuvolatädit ovat eläneet sen mukaan vuosikausia.
Suositusten takana on tutkittua tietoa siitä, mikä on vauvalle parhaaksi. Mielestäni tulisikin olla lähtökohtana ase, että pidetään kiinni suosituksista ellei ilmene vahvasti perustelua syytä poiketa niistä. Mutta tuskin 90 prosenttia vauvoista voi olla niitä?
Itsestäni tuntuu ihan hullulle, kun katson pientä nelikuista vauvaani, että tuolle pitäisi tuputtaa sosetta suuhun.
Yhtä asiaa minä en ymmärrä vaikka kuinka mietin.....Eli MIKSI suositukset ovat muuttuneet? Ei kait ne lapset nyt muutu. Eu:n tulo oli meidän neuvolan tädin vastaus.
Itse olisin halunnut imettää kauemminkin mutta meillä se ei vaan ollut mahdollista tietyistä syistä. Kiinteät aloitettiin vellin muodossa 3kk iässä. Kaksi minun tuttavapiiristäni on täysimettänyt 6 kk ja yksi 5 kk.
Suositukset on suosituksia, vauvat yksilöitä ja ainakin minä elän niinkuin vauvani vaatii, en suositusten mukaan :)
Neuvolatädeissä on todellakin poikkeuksia. Omani katsoi todella pahasti kun sanoin että maitoa ei tule......ja mieheni siskon neuvolatäti kehoitti ihan tosissaan että anna vaan 3kk pojalle perunaa! Ihan siis soseena. Oli muutenkin tämmöinen rempseä täti eikä ollenkaan tuominnut imetyksen loppumista. Mikä onkin hyvä asia kun joillekin se on todella kipeä paikka..niin kuin minulle.
No joo, itse olen kuitenkin sitä mieltä että jos rintamaito riittää, vauva kasvaa ja molemmat sekä äiti että lapsi on tyytyväisiä niin imettäkää niin kauan kun hyvältä tuntuu!
että suositukset muuttuvat silloin, kun asioista saadaan uutta parempaa tietoa mm. kehittyneempien tutkimusmenetelmien ja lisääntyneen tutkimuksen ansiosta.
Kyllähän 70-luvulla kaikenlaista muutakin omituista tehtiin sen lisäksi että 3-viikkoisille annettiin appelsiinituoremehua ja 3kk kohdalla aloitettiin kiinteät - mm. kuljetettiin lapsia autojen takapenkillä ilman turvavöitä, turvaistuimista nyt puhumattakaan, ja vastasyntyneitä vauvoja aikuisten sylissä.
Itse en aloittaisi kiinteitä ennen 6kk ikää jos oma maito kerran hyvin riittää vauvalle (eli vauva kasvaa ja on tyytyväinen). Miksi ihmeessä aloittaisin? Kyllähän rintamaito ihan oikeasti on se luonnollisin ruoka vauvalle vielä pitkään siitä eteenpäinkin.
Esikoista täysimetin sen 6kk ja hyvin meni kiinteiden aloitus sen jälkeenkin. Tämän kuopuksen kohdalla näyttää myös onneksi siltä, että nyt 3kk ikäinen tyttömme saa vielä pitkään porskuttaa puhtaan äidinmaidon voimalla.
Olen sitä mieltä, että tilanteesta riippuen toimitaan. AP:n kohdalla vaan en näe mitään syytä kiinteiden varhaiseen aloittamiseen.
Minä aloitin kiinteiden antamisen pojalle 4kk 10pvä ikäisenä., painostuksen alaisena. Neuvolalääkäri (vanha harppu) oli sitä mieltä, että ehdottomasti pitää aloittaa antamaan kun meillä on yöt niin rikkonaiset. Kyseenalaistin ohjeen ja täti selvästi suuttui ja viimeinen kommentti häneltä oli, että kun poika heiluttaa kättään noin, niin sillä on selvästi nälkä (?!?). Poika meni hienosti omilla käyrillään, hieman laiha, mutta jäntevä ja koko ajan touhuamassa.
Mieheltä en saanut tukea täysimetyksen jatkamiseen, mutta hän on myöhemmin myöntänyt, että hän todellakin luuli maidosta tulevan lopulta sokerilientä ja että sen ravintomäärä ei riitä vauvalle. Hän myös oli tunnollisena isänä lukenut neuvolan oppaan, jossa lukee, että 4kk kohdalla annetaan kiinteitä.
Illalla sitten annettiin peruna-porkkanaa, riisivelliä yms. ja ei mikään auttanut, yöllä syötiin edelleen kahden tunnin välein (kuten myös päivällä). Kyllästyin koko touhuun ja jatkoin pelkällä imetyksellä ja 5,5 kuukauden kohdalla aloin antamaan uudelleen kiinteitä. Nykyisin poika 8kk syö hyvin kiinteitä ja edelleen imetän (öisin 1-3krt.).
Edelleen minua harmittaa, etten pitänyt omaa päätäni kun kuitenkin selvästi maitoa riitti jopa pakasteeseen asti. Koskaan en voi antaa itselleni anteeksi jos pojalleni puhkeaa allergia, koska se voi johtua siitä etten imettänyt 6kk asti vaikka maitoa tuli!
En tiedä tällä paikkakunnalla yhtään äitiä joka olisi pelkästään imettänyt 6kk. Luulisi, että jollakin olisi riittänyt maitoa. Eli sellainen neuvola meillä!