Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun taapero ei kakkaa..:(((

02.01.2006 |

Mitä tehdä? Taaperolla 1v2kk on ollut kova kakka AINA; sieltä asti kun kiinteät 5kk iässä aloitettiin. Kakka tulee nykytahdilla joka toinen tai kolmas päivä, mikä on ihan hyvin kun ei viikon taukoja ole koskaan ollut, mutta kun se kakka on niin kovaa, että sydän särkyy kun toinen sitä aina itkien punnertaa. Samoin yöt ja illat vaikeroi sängyssä kun mahaa ilmeiseti vääntää. Nukkuu sillälailla jännästi pylly pystyssä, liekö sekin liittyy asiaan?

Muuten on niin terve ja iloinen lapsi, mutta tuo kakkaaminen tekee niin kipeää että monesti itku on ihan lohdutonta. Kakka on ihan tummanruskeaa ja kivikovaa, jos on syöty luumua niin toinen puoli kakasta on " vanhaa" kakkaa eli mustaa, ja toinen puoli löysempää ja vaaleampaa

Luumuakaan ei voi oikein antaa, kun siitä tulee pienelle niin kamalat vatsanväänteet, että menee yöunet ja kakkaa ei silti välttämättä tule

Olen lykännyt lääkäriin menoa, koska neuvolassa ym on sanottu, että on niin yleistä että taaperolla on kova kakka, ja sanottu vaan , että luumua ja mallasuutetta Molempia ollaan käytetty mutta nehän ovat vain hätäapuja.

Siis, kysynkin teiltä, onko mitään vinkkejä poisjätettävistä ruoka-aineista? Banaania ja mustikkaa olen välttänyt, en muuta Muuten syö ihan kaikkea. Ja muita vinkkejä kaipaan sekä teitä kohtalotovereita jos teitä on....kiitos.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 1 v 9 kk:n ikäinen poika, jolla myös on kova vatsa. Vaiva alkoi suunnilleen vuoden iässä ja myös me syötettiin luumua ja mallasuutetta jne. Mutta kun vatsa oli jatkuvasti kovalla ja oli tosiaan ikävä katsoa, kun poika teki itku silmässä kakkaa, niin sitten käytettiin poikaa lääkärissä. Hän sitten antoi hyvät hoito-ohjeet, joilla vatsa on pysynyt pehmeänä. Lisäksi hän sanoi, että on tärkeää,ettei lapsi rupea panttaamaan kakkaa, mistä sitten helposti tulee panttaamiskierre. Mutta en hirviä tähän laittaa lääkärin antamia ohjeita, kun niissä voi olla erojakin eri lapsilla. Mutta me saatiin hyvä apu lääkäriltä. Lisäksi kannattaa varmaan yrittää antaa runsaasti vettä, jospa vaikka se auttaisi vatsan kovuuteen.

Vierailija
2/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poika 2v7kk ja tuossa välillä oli parempiakin kausia... Nyt taas muutaman viikon ollut huonompi...

Maidon juontia kannattaa " rajoittaa" jos juo paljon ja antaa se maito mieluummin piimänä,viilinä,jugurttina.

Meillä syödään sitä tuorehedelmäsosetta (onkohan nutricia?) luumu-omena makua,se auttaa vähän,onhan se vauvanruokaa ja mua monesti mulkoillaan ton ison pojan kanssa vauvanruoka osastolla,et mitäs tuokin vielä ostaa vauvaruokia,mutta kun se meillä toimii tohon kakkaongelmaan niin en jaksa välittää. Samoin ruusunmarjasose auttaa meillä.

Liika kuitukin ummettaa,jos syö sekä aamu että iltapuuron niin voisiko toisen vaihtaa johonkin muuhun?

Ja paljon marjoja mukaan ruokavalioon (ei mustikkaa tietty...) ja kasviksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon tehnyt itse luumurahkaa niin se menee ihan ok eikä käy mahaan.

Vierailija
4/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aivan sama ongelma ollut myös alusta asti eikä ole mainittavammin helpottanut. Tyttö on nyt 1v 3kk.

Olemme kokeilleet levolacia, duphalacia, mallasuutetta ja luumua. Ei auta. Entistä enemmän tuntuu mahaa vääntävän kun kuuri on päällä. Olemme saaneet ongelmaa edes jotenkin kuriin tiukalla ruokavaliolla: paljon tuoreraasteita, marjoja (käsittääkseni " oikea " mustikka ei ummeta kun on siemenet mukana? VOin olla myös väärässä...) makarooni ja riisi tummana ja valkoista leipää ei hirveän paljon. Luumussa mekin harrastetaan jugurttia tai rahkaa (gefilus ja yosa) kun sosekiintiö on aika täynnä. Illalla ei anneta luumua kun tuntuu sitten jylläävän mahassa koko yön. Maitoa lapsi joisi vaikka kuinka paljon, mutta olen välillä jatkanut sitä vedellä ettei kovettaisi. Myös maissia ollaan vältetty.

Olen kuullut ystävältäni, jolla 4v lapsi on kärsinyt pahasta ummetuksesta vuosia, että markkinoille on tullut uusi tuote, jonka nimeä en kyllä muista, mutta vaikuttaa hieman eritavoin kuin nuo em. tuotteet ja heillä se on tuottanut tulosta. En tiedä voiko tuotetta soveltaa näin pieniin, mutta itse aion kyllä kysellä apteekista. Myös mikrolac -peräruiske on harkinnan arvoinen, mutta ei tietenkään poista ongelmaa

Minäkin olen pääosin halunnut yrittää hoitaa ongelmaa " luomumenetelmin" , mutta kieltämättä juuri se lohduton itku ja hankalat yöt pistävät miettimään josko pitäisi kokeilla muita konstejakin.

vertaisasemassa,

hipsu

Vierailija
5/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö nyt vuoden ikäinen. Meillä alkoi siitä kun jätti tissin pois 11kk ikäsenä ja siirryttiin oikeaan maitoon. Mallasuutteesta ja pellavansiemenistä on ollut jonkin verran apua mutta täytyy muistaa antaa aika monesti päivän aikana. Olen laittanut nuo siemenet veteen likoamaan niin niistä tulee semmosia limasen olosia. Siitä hyviä ku tyttö on todellinen sihti suu eikä todellakaa taho syyä viel mitää möykkysiä ruokia niin nämä menee limasuuden vuoksi tosi hyvin.

Nyt neiti jo pelkää kakkaamista niin paljo et iha tosissaa vänkää vastaa et ei vaan tulis. Tänää annoin eka kerran levolacia ja aattelin antaa nyt muutaman kerran et sais tuon pelon pois ku ei nytkää ollu hirvee kovalla mutta varmaan on paikatkin niin hellänä ku viimeks lauantaina tuli ihan veren kans.

Toivotaan et sais jonkun helpotuksen tähän ku ei tosiaan oo mukava kattoo ku toinen itkee ihan hysteerisenä!

Vierailija
6/8 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks 1v2kk kohtalotoveri! Ongelma alkoi samoihin aikoihin kun siirryttiin tavalliseen maitoon.

Laitoin muuten just viime viikolla asiasta aloituksen kun olen jo ihan ymmällä mitä tehdä!

Viime viikolla poika väänsi kakkaa mun sylissä niin että luulin otsasuonen katkeavan... tulihan se kakki sieltä mutta kovalla itkulla ja lopuksi oksensi kun pinnisti niin kovin! Muuten sieltä saattaa tulla 5-6kertaa päivässä " ohi" , vähän niinkuin tuhrimista tai joku rusinan kokoinen kikkare.

Nyt annoin eilen ekan kerran Microlax-peräruiskeen kun oli taas aikansa ähistellyt siinä - 5 päivän tauon jälkeen. Kyllä se kakki tuli, mutta eihän sitä peräruiskettakaan nyt joka päivä voi käyttää! Eli jotain pitäis keksiä.

Me ollaan syöty luumua joka päivä mut ei auta mitään.

Levolac ei myöskään tuo kummempaa apua. Ollaan yritetty kakata potalle jos se olis helpompaa ja yhden kerran se onnistuikin. Pari kertaa olen koittanut kuumemittarin päällä vähän ärsyttää peppua mut siitä ei seurannut muuta kuin raivari.

KÄvin ostamassa mallasuutetta viikonloppuna jota ajattelin nyt kokeilla. Jos siitä sitten olis apua.

Sehän tässä pelottaa, että tulee kakkimiskammo ja sitten ollaankin vaikeuksissa!

Laittakaa ihmeessä viestiä tai uusi aloitus jos joku keksii hyvän kikan helpottaa pienten oloa!!

ai niin... yks tuttuni sanoi, että lämpimässä kylvyssä istuskelu rentouttaa masun ja suolen lihaksia jolloin on helpompi kakkia!

Vierailija
7/8 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ummetus aiheuttaa helposti panttaamista ja siitä eroon pääseminen kestää kauan. Lapsi oppii että kakkaaminen sattuu, joten vaikka ummetus helpottaisi niin lapsi muistaa edelleenkin asiaan liittyvän kivun --> panttaa edelleen. Asiasta poisoppiminen voi kestää kuukausia.

Me kuvailimme neuvolassa laveasti miten tuskallista ummetus on lapselle ja kysymällä kysyimme asiaan apua. Vaiva oli jatkunut jo puoli vuotta. Kuvauksen jälkeen lääkäri totesi vain että " jos alkaa vaivaamaan lasta niin tulkaa sitten uudelleen" . Miehellä meinasi palaa pinna, kun nimenomaan olimme juuri kuvailleet miten tuskallista asia on lapselle. Tuli sellainen olo että lääkäri ei kuunnellut yhtään tai sitten ei mitenkään noteerannut kommenttejamme. Jotain kipakkaa se mies tuli kommentoineeksi takaisin.

Varasimme sitten ajan yksityiselle ja lapsella todettiin maitoallergia. Kun maidon jätimme pois niin vatsa toimii. Muutaman kerran olen kokeillut tarjota jotain tavallisesta maidosta tehtyä ja saman tien väännetään kakkaa itkun kanssa.

ELI jos ummetus jatkuu ja vaivaa lasta niin menkää lääkäriin! Taustalla voi olla esim. ruoka-aine allergioita tai muuta joka vaatii hoitoa.

Vierailija
8/8 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1 dl Gefilus-piimää päivässä on ollut hyvä konsti. Jos antaa enemmän, tulee jo liiankin löysää.