Päiväkodit Etelä-Helsingissä? Ullanlinna-Eira-Punavuori?
Tuli tuosta toisesta päiväkotiketjusta mieleen, kun joku sanoi, että täällä olisi hyvät. Mutta mikä olisi hyvä päiväkoti ja millä perustein? Onko tietoa esim. Tähtitorninmäen päiväkodista?
Vielä ei ole ajankohtaista, mutta lapset kyllä menevät päiväkotiin tällä alueella. Asumme itse Ullanlinnassa.
Kommentit (5)
http://www.hel2.fi/paivahoito/pk/pk.htm
Itse päiväkodeissa työskentelevänä sanoisin, että kunnallisissa se " paremmuus" johtuu yleensä siitä, että " huonommilla" alueilla on enemmän lapsia huonosti voivista perheistä ja kaikenlaiseen tästä johtuvaan menee sitten enemmän aikaa. Esim. vaikkapa häiriökäyttäytyminen lasten keskuudessa yleisempää ja täten aikaa menee muulta toiminnalta kurinpitoon enemmän. Tietenkin myös varakas perhe voi voida huonosti ja vastaavasti varattomuus ei tarkoita huonoa perhettä, mutta harvemmin esim. päihdeongelmaisilla ja mielenterveysongelmaisilla on varaa asua kalliimmissa kaupungin osissa.
Meillä ei sikäli ole vielä mikään kiire ainakaan vuoteen tai pariin, joten ehkä ehdin laittamaan hakemuksen tarpeeksi ajoissa?) Saako kysyä, että mihin sitten lapsenne menivät päiväkotiin, jos ei tältä alueelta löytynyt? Mun on äkkiseltään vaikea kuvitella lähteväni kuskaamaan kovin kauas lapsia, olisi kiva, jos kävellen voisi mennä.
Jos haet vaikkapa puoli vuotta ennen kuin tarve paikalle alkaa, voinet saada lapsen haluamaasi paikkaan.
ihan naapurikadulta eli asia järjestyi oikein hienosti, vaikkei ihan alunperin toivomallamme tavalla.
Hakemuksien laittamisella ei käsittääkseni muuten ole mikään kiire; niitä yleensä ei kuitenkaan aleta käsitellä ennen kuin 4 kk ennen haluttua hoidon aloituspäivää. Tilanteet elävät niin paljon koko ajan että tätä pidemmällä jänteellä olisi kai aika mahdoton jakaa paikkoja fiksusti.
Muutenkaan en ottaisi asiasta stressiä; erään päiväkodin johtaja sanoi minulle, ettei tällä alueella ole kymmeniin vuosiin jouduttu " sijoittamaan" ketään oman alueen ulkopuolelle eli aina joku ratkaisu löytyy. Täällä kantakaupungissahan on se hyvä puoli, että kun paljon ihmisiä asuu tiiviisti, myös päiväkoteja on paljon pienellä alueella, eli päiväkotimatkat eivät yleensä huonoimmassakaan tapauksessa veny lähellekään vastaaviksi kuin esim. Espoon syrjäseuduilla, joissa lähipäiväkotikin saattaa olla kilometrien päässä ja siitä seuraava ties missä.
eli riippuu tietenkin paljon jokaisen omista kokemuksista, mutta Tähtitorninmäen päiväkodista olen kuullut enemmän huonoa kuin hyvää. Sen sijaan Kaivopuiston päiväkotia monet kehuvat kovasti, etenkin sen yhteydessä toimivaa ryhmäperhepäiväkotia.
Me haimme alueelta lapsellemme pk-paikkaa, mutta ilman jäimme, tosi täynnä ovat. Syksyisin tietenkin aina vähän helpompi tilanne kun vanhimmat lapset siirtyvät esikouluun/kouluun.
Mekin asumme Ullanlinnassa, ollaan siis naapureita. :)