Onko muita kaksivuotiaita, jotka eivat viela puhu lauseita, vain yksittaisia sanoja 2v3kk:lla, tosin aika paljon, vaikkakin epaselvia useimmat.
(Mutta huomatkaa, miten etevästi kirjoitan ja käytän tietokonetta :D)
Kommentit (5)
Mitä tarkoittaa kourallinen kertoja? Kuinka nopeasti kirjaimia rupesi tulemaan lisää? Itselläni 3-vuotias kulkee puheterapiassa. 2½vuotiaana tuotti vain yksittäisiä sanoja. Nyt puhe epäselvää, mutta pitempiä sanoja ja lauseita.
Kuinka hyvin nyt puhuu lapsesi? Onko tuen tarvetta vielä?
Kirjaimia puuttui miltei puolet aakkosista. Kaikkia ei osaa vieläkään, esim. d puuttuu. Puhuu suhteellisen normaalisti, mutta jotkut sanat, mitkä oppinut kauan sitten, ei ole saanut muutettua puheessaan oikeaan muotoon: esim. jalka -> langka, video -> heelo. Uudet sanat tarttuvat nykyään suurinpiirtein oikein mieleen ja jopa jonkun verran englantia tarttunut jostakin puheeseen.
Puheterapeutti piti laajaa sanavarastoa hyvänä, laajaa siis siinä mielessä, mitä lapsi ymmärsi. Ei todennut muuta vikaa kuin jäykän kielen ja sitten sanoi, että vain hitaasti kehittynyt.
Lauseita alkoi tulla vasta joskus yli 3-vuotiaana, sitä ennen sanat yksittäisiä. Suurin hyöty minusta ollut päivähoidosta. Lapsi ollut nyt 3kk tarhassa ja puheeseen tullut lisää sanoja ja pidempiä lauseita ja sanat selkeämpiä. Lapsella myös lievää motorista viivästymää (menee portaat yhdellä jalalla, ei kahdella jne) ja tuntuu, että päiväkoti on kokonaisvaltaisesti avittanut kaikkia osa-alueita, liekö sitten aivot saaneet enemmän jumppaa kuin kotona? Ja pakko vain yrittää puhua paremmin ja paremmin, että leikkikaverit ymmärtäisivät.
Nyt perheen ulkopuolinen ymmärtää 90% lapsen puheesta ja se on todella hyvä jo se. Kotona parhaaksi oppimiskikaksi olen huomannut lorut ja laulut, rytmikkäistä loruista sanat jää paremmin mieleen kuin vaikka lukemalla 30-sivuisen tarukirjan. Tai näin ainakin meillä.
Vertailuna kerrottakoon, että kuopus puhui 3 sanan lauseita alle 1-vuotiaana. On se lasten kehitys niin järkyttävän erilaista, että äitinäkin saa olla ihan ihmeissään!
2
Puheterapeutille mentiin sitten vajaa 3 vuotiaana kun sanoi muutaman sanan lauseita ja puhe epäselvää ja kirjaimia puuttui paljon. Puhe on kehittynyt huimasti vuodessa ja lapsi puhuu jo kunnon lauseita.
Tarkkailisin tilannetta ja tarvittaessa yhteys neuvolaan. Jotkut oppivat vähän hitaammin puhumaan ja osa tarvitsee siihen sitten apuakin.
Minun nuorin lapsi on nyt 2 vuotias ja hänen puheenkehityksensä on minusta normaalia, verrattuna esikoisen puheenkehitykseen. Sanavarasto on useita satoja sanoja taivuttaen ne oikein ja sanoo noin 5 sanan lauseita.
Yksi syy huomattiin tossa puheterapiassa: jäykkä kieli, vaati jumppaa, että kykeni muodostamaan kaikkia kirjaimia jne.
Ei puhunut kuin lähemmäs 3v iässä ja sittenkin todella epäselvästi. Meillä sitten minä hermostuin tilanteeseen 3,5v kun lasta kiusattiin koko ajan huonon puheen takia. Neuvolan kautta puheterapiaan ja sitten kuntouttavana toimenpiteenä tarhaan.
Lapsi kohta 5v ja alkaa olla ikäistensä tasolla puheen kanssa. Sitä helpompaa on, mitä aiemmin huomataan ja mitä nopeammin aletaan hoitaa. Jotkut kunnat puuttuvat puheeseen vasta 5v neuvolassa, olen onnellinen, että neuvolassa minun huoleeni suhtauduttiin vakavasti ja saimme apua. Puheterapiassa kävi vain kourallisen kertoja ja lapsen elämänlaatu parani huomattavasti.