Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellä nämä 1v9kk lapsukaiset jo kiroilee?

01.01.2006 |

Tuossa kuuntelin kun poikamme hakkaa vasaralla seinää ja huutaa välillä v*ttua ihan tosissaan että piti mennä ihan sanomaan että ei saa puhua rumia.. Joko muka nämä taaperot kuuntelee meitä vanhempia ja oppii kiroileen?=)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime kesänä reilun 2 v ikäisellä pojalla karmeat puheet, kun oli eri tarhassa kuukauden verran kun oma tarha oli kiinni.

Siellä oli eskareita ja vanhempia jotka olivat kuulemma aika kurittomia ja kielenkäyttö karmeaa ja sehän tarttui..

Oli sitten kiva taltuttaa parivuotiasta joka kävi auton kimppuun ja potki auton renkaita ja huusi " v***n renkaat.."

Oppi tuon sieltä kun isot pojat antoivat kyytiä polkupyörille kuulemma samalla tavalla..

Että otti pattiin...

Vierailija
2/27 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan vaan kun sieltä tulee vielä lisää puhetta. Sitten kaikki kotona kuullut idiotismit kailotetaan tarhassa tai sitten bussissa. Tai sitten käy kuin meillä, että kommentoin naapurin tytön olevan arka ja että niillä on aina hirveä sotku. Kersa 3 v. pläjäytti nämä tiedot suoraan naapurin tytölle, naapurin äidin kuullen. Mitäs siihen sanomaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis meillä saa ainakin olla tosi tarkka sanoissaan! On saanut olla jo kauan...

mm. pelimiestä hyräilit itsekseni ja tänään tuo tyttö on aamun ollu " naa naa naa, ei tuu pakkejaaaaaaaaaaaa" :D XD

T:Neiti21+Nea 1v9kk ja Minja 3kk+

Vierailija
4/27 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän muulla tavalla ne lapset oppisikaan puhumaan kuin meitä kuuntelemalla. Meillä ainakin poika on välillä tosi keskittynyt leikkimään, mutta yhtäkkiä voi toistaa jotain mitä sanottiin telkkarissa tai mitä me puhumme. Kuuntelee siis vaikkei siltä näyttäisikään. Ja sen olen monta kertaa huomannut, että aliarvioin sen mitä poika ymmärtää ja muistaa. Ymmärtää paljon enemmän kuin mitä itse vielä onnistuu sanomaan...

Vierailija
5/27 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imevät kaiken ympäristöstään.

Pienelle lapselle ei riitä että sanoo, ettei saa puhua rumia, jos ei aikuinen itsekään kykene siihen. Joten vanhempien täytyy todellakin niellä omat rumat sanansa ja keksiä tilalle jotakin muuta sanottavaa. Ei ole alle kaksivuotiaan oma vika, että kiroilee... ;-))

Vierailija
6/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuolla katsoin av-palstalla sun juttuja, sä hyökkäät kun yleinen syyttäjä toisten kimppuun heti kun joku sanoo jotain. Sulla jutut vielä aika " idioottimaisia" , jolloin totakai tulee vastauskin sen mukaan. Se on todella kamalaa luettavaa että sä hymyssä suin kirjoitat että poika hakkaa vasaralla seinää ja kiroilee, voi ei. Lapsi oppii kaiken vanhemmiltaan, voi lapsiraukkaa. =(

NuoriÄiti19v:

Tuossa kuuntelin kun poikamme hakkaa vasaralla seinää ja huutaa välillä v*ttua ihan tosissaan että piti mennä ihan sanomaan että ei saa puhua rumia.. Joko muka nämä taaperot kuuntelee meitä vanhempia ja oppii kiroileen?=)

Vierailija
7/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" odota vaan kun tulee lisää puhetta" ym. Teidänkö mielestä on hienoa jos lapsi alkaa bussissa huutamaan v****a? Kyllä minä ainakin omieni kohdalla olen ollut tarkka mitä puhun. Tätä tämä nykyisin on.

Vierailija
8/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotku ootte ihan hulluja..

Vierailija
9/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki eri asia ottaa huumorilla lasten teot, kuin myhäillä vieressä kun lapsi hakkaa seinään ja huutaa voi vittu.. Ja kyllä alkuperäisen kirjoituksesta vähän paistoi sellainen myöhäilevä asenne, että miten se nyt tuolla lailla onkin osannut kuunnella kun isi ja äiti kiroaa, hehheh... Ja se kielii aika kypsymättömästä asenteesta,mitä tietty tukee ko. äidin ikä - eipä se 19 vee vielä ole paljon muuta kuin lapsi itsekään... Ja kyllä, kyllä muistan, millaista oli olla 19, silloin KUVITTELI tietävänsä kaiken ja osaavansa kaiken... voi huhhuh.

Mutta minullekin kyllä pisti silmään, kuinka naureksivalla ja hyväksyvällä asenteella alkuperäiselle vastattiin... Odota tosiaan vaan ,kun lapsesi huutaa jotain kotoa oppimaansa kadulla, voipi olla ettei sitten enää naurata... Erään naapurimme mielestä oli kovin hauskaa kun heidän lapsensa 1 v 4 kk tunnisti olutpullot ja huusi kaljaa, kaljaa - kunnes tämä teki niin täydessä bussissa kun näki jollain olutpullon. Vähän siinä voi puna nousta poskille, kun katselee muiden reaktioita. Eikä kyse ole kuulijoiden tiukkapipoisuudesta, niin kuin nyt nuoriäiti ja muut ajattelee, vaan siitä, että KOTONA kuuluu oppia hyviä tapoja, niin että osaa käyttäytyä ihmisten ilmoilla, eikä niihin kyllä kuulu sen paremmin kiroilu kuin kaljan huutelukaan vauvaiässä, eikä vielä vähän vanhempanakaan! Joten kasvakaapa aikuisiksi ja kasvattakaa lapsianne!!

Vierailija
10/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllpäs on huvittava ketju =) Meillä on reilu 2-vuotias tyttö joka valitettavasti on oppinut meiltä vanhemmilta kiroja sanoja joita en aina edes huomaa käyttäväni *häpeillen myöntää* mutta että siitä tehdään tämmöinen show on aika huvittavaa. Meidän tyttö ainakin tunnistaa kaljapullon ihan vain siitä että viikonloppusin juomme saunassa kaljat enkä ymmärrä sitä hävettävää siinä on, hetikö sitä leimataan äiti alkoholistiksi jos lapsi tietää mikä on kaljapullo? Ei kait sentään, semmostako täällä nykyään on elää?

Vierailija
11/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, en voi mitenkään ymmärtää, että aikuisten ihmisten, äitien ja isien pitää tehostaa puhettaan naisten sukupuolielimiä halventavasti tarkoittavalla sanalla tai millään muullakaan kirosanalla. Teinit on asia erikseen, mutta eikö jokainen lapsen saanut ole enemmän tai vähemmän aikuinen, edes pakon edessä?

Ei tosiaan ole hauskaa, että teidän lapsenne oppivat vitut ja saatanat kotona ja tulevat päiväkoteihin/kerhoihin/leikkipuistoihin viljelemään tätä törkeää sanavarastoaan ja samalla " sivistävät" meidän tässä asiassa fiksujen vanhempien lapset alatyylisestä puheesta. HYI YÖK!!! Koittakaa nyt naiset hillitä itsenne niiden vittujenne kanssa!!!

Eli ei, meillä 2v. ei kiroile, kun ei kiroilua kuule kotona. Toivon hartaasti, että lapsemme hoitopaikan muiden lasten vanhemmat ovat tässä asiassa yhtä fiksuja. Toivon hartaasti. Minusta nimittäin ei ole hassua ja söpöä, että 2v:t käyttää sanoja, joiden merkitystä eivät osaa ymmärtää ja vielä pahempi, jos aikuiset naureskelee tälle " söpöydelle" ja tällä kannustavat jatkamaan samaa rataa.

Ihanko oikeasti jollekin on tullut yllätyksenä, että lapset kuuntelee teidän puheita? Haloo!!!

Ps. Kaljapullon meilläkin lapsi tunnistaa ja siinä en ymmärrä mitään sen kummempaa olevan. Kai sitä kaljaa nyt yleensä keskimäärin joka taloudessa lähes joskus juodaan? Meilläkin siis saunakaljan isäntä ottaa. Ja äiti siiderin. Ihan lapsen nähden, mitä pahaa siinä on?

Vierailija
12/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinä olit ainut, joka tässä ketjussa kiroili? hmm....

Minulta lipsahtaa joissain ääritilanteissa kirosana (tyyliin tilanne kun kuopus kakkaa lattialle, kaksoset piirtää seinään ja esikko oksentaa sohvalle...), mutta hyvin harvoin. Kenenkään lapseni suusta en ole kuullut ikinä kirosanaa, *koputtaa puuta*.

Vierailija
13/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisempia kuin monet 25vuotiaat!sinä ehkä olet ollut aikoinaan kunnon pentu vielä 19vuotiaana, minä en ainakaan! Olen hyvä äiti ja aikuismainen.

Ja moonika moonika,sinä joka sanoit ettet koskaan kiroile.olit todellakin AINOA joka ketjussa kiroili!!

tais mennä väärin toi homma,valehtelit ja esitit muka parempaa;)

Vierailija
14/27 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäriemme vaari on pohjanmaalta kotoisin ja rakennusalalla. Voitte varmaan kuvitella minkälaista kieltä vaari käyttää! =( Olen jopa yrittänyt sanoa vaarille asiasta ja hetken olikin kauniimpaa kielenkäyttöä, mutta vanha koira ei opi enää uusia temppuja...

Joo, ja myönnän että joskus omastakin suusta saattaa vahingossa päästä kirosana kun oikeen suututtaa, mutta aina olen yrittänyt olla kiroilematta, varsinkin lasten kuullen! Ikävä kyllä, lapset on kuin sieniä ja imevät kaiken kuulemansa, tyttäremme (silloin n. 2v)alkoi huudella toistuvasti s******* kotirappusillamme ja kovaa! Kyllä hävetti paljon, mutta ainoa keino kitkeä ne kiroilut tytön puheesta oli olla täysin huomioimatta neidin huuteluja!

Nyt kun tyttö on 4v ja nuorempi on 2 1/2v ja kuulen että lapset ovat bonganneet jostain kirosanan, olen alkanut hokea " muka huomaamattani" jotain sanaa joka muistuttaa tuota kirosanaa mutta tarkoittaa oikeasti jotain ihan muuta mutta sopii tilanteeseen. Näin tytöt unohtavat kirosanat nopeasti!

Vierailija
15/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä joskus itsekin ihmetellyt, miksi joistakin äideistä ja iseistä on hienoa tai hauskaa, kun lapsi kiroilee. Meillä ei kiroa isä, ei äiti eikä edes esiteinit 11v ja 13v (ainakaan kotona =), siispä ei kiroa 2v:kaan. Eipä todellakaan tuntuisi kivalta jos lapsi sitten hoidossa tms. oppisi kaikki kirosanat toisilta lapsilta. Itse olin " teininä" melkoisen kovakin kiroilemaan, mutta perheellistymisen myötä tapa jäi kyllä nopeasti. Kerran yksin pyykkiä ripustaessani kun pyykkinaru putosi huomasin kyllä viljeleväni vähemmän kauniita sanoja =) Lasten kuullen taitaa " pahin" sana olla paska, enkä kyllä sitäkään ole hokemassa. Toivon kyllä omilta lapsiltani kauniita käytöstapoja, eikä kiroilu todellakaan niihin kuulu. Kiroilkoon aikuisina jos tuntevat siihen tarvetta, mieluummin silloinkin muualla kuin minun kuulteni.

Vierailija
16/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se teistä olisi ok, niin miksi olisitte huomautelleet, kun niitä kirjoituksessani käytin. Esimerkkinä. En siis kiroillut (kiroilu on jotain tyyliin " voi v... s... p... kun ärsyttää" ) vaan käytin esimerkkeinä sanoja, joita olen kuullut pienten taaperoiden käyttävän kaupassa ja leikkipuistossa. Eivät nämäkään lapset tajua kiroilevansa, kunhan käyttävät äkäistyksissään sanoja joita ovat kotona kuulleet.

Edelleen, kiroilu on todella moukkamaista. Todella. Ja vielä moukkamaisempaa on opettaa se lapselle.

Vierailija
17/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo lapset imevät asioita kuin pesusienet (kuten joku jo mainitsikin). Ei siihen tarvita muuta kuin se, että kerran jossakin ikävässä tilanteessa käytät jotakin voimasanaa ja lapsi kyllä muistaa sen. Ihan yhtä lailla joku ulkopuolinen voi huomaamatta sanoa kirosanan lapsen kuullen ja lopputulos on sama. Itse en todellakaan ole ikinä viljellyt kirosanoja puheessani, mutta joskus joku ikävämpi ilmaus on kyllä suustani päässyt ja hetken päästä huomaan, että poika käyttää samaa " ilmausta" jossakin harmittavassa tilanteessa. Vaikeaahan tämän ikäiselle on opettaa, että miksi noin ei saa sanoa. Yleensä olen sanonut, että sanoppa mieluummin vaikka " voi itku" tms.

Ylipäänsä minua ei kyllä hirveästi hetkauta suuntaan tai toiseen, jos jonkun pieni lapsi kirosanan suustaan päästää. Eihän se missään nimessä kivalta kuullosta saatika ole kovin suotavaa kielenkäyttöä ylipäänsä, mutta en nyt jaksa nähdä tässä kovin isoa ongelmaa. Eiköhän suurin osa vanhemmista (minä mukaanlukien) pyri kuitenkin olemaan esimerkkinä tässä asiassa ja ojentamaan lastaan tarpeen tullen. Ja sitten on niitä joille on ihan yksi hailee miten lapset puhuu, joihin nämä huomauttelut kiroilun törkeydestä eivät vaikuta millään lailla.

Vierailija
18/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilpara:

Kyllpäs on huvittava ketju =) Meillä on reilu 2-vuotias tyttö joka valitettavasti on oppinut meiltä vanhemmilta kiroja sanoja joita en aina edes huomaa käyttäväni *häpeillen myöntää* mutta että siitä tehdään tämmöinen show on aika huvittavaa. Meidän tyttö ainakin tunnistaa kaljapullon ihan vain siitä että viikonloppusin juomme saunassa kaljat enkä ymmärrä sitä hävettävää siinä on, hetikö sitä leimataan äiti alkoholistiksi jos lapsi tietää mikä on kaljapullo? Ei kait sentään, semmostako täällä nykyään on elää?

Toisekseen ei varmasti ole äidin iästä kiinni kiroileeko lapsi vai ei. Itse olen yli kolmekymmentä ja valitettavasti minultakin pääsee välillä vee sanat suusta ja lapset imevät ne itseensä. Neljä vuotias tyttöni tietää jo mikä on rumaa ja mika ei ja komentaakin minua jos vee sana suustani pääsee. Kaksi vuotias imee vielä kaiken itseensä ja matkii minua ja isäänsä. Omassa kodissani on kiroiltu lapsuudessani ja itse en kyllä omasta mielestäni kovinkaan paljoa käytä kirosanoja. Ehkä minun ei ole tarvinnut nuorenakaan uhmata vanhempiani kiroilemalla, koska se ei ole ollut ikinä meidän perheessä suuri synti jos vee sana tuli harmituksessa. Itse on myöskään toru lapsiani jos niiltä maitolasin kaatuessa pääsee kirosana, mutta jos se kirosana tulee myös toistamiseen (joskus tytöt rallatellut kaikki tietämänsä sanat) niin silloin komennan. Päiväkodissa lapset ovat ja ikinä eivät siellä ole päästäneet rumia sanoja.

En tällä kirjoituksella mitenkään kannusta kiroilemaan, mutta ei se minusta kenestäkään sen huonompaa ihmistä tee (oli sitten 20 tai 40 vuotias) jos joskus harmituksessa pääsee lasten kuullen kirosana.

Vierailija
19/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi yhtään huvittunut, jos oma 2+ -vuotiaani toistelisi naisten jalkoväliä. Eri asia sitten, voiko sitä välttää, etteikö hän sitä jossain kuulisi. Nykyään kun ei voi yhtään bussimatkaakaan tehdä, etteikö sitä v:a hoettaisi päin naamaa koko ajan. Se, että aikuiset äidit ja isät hokevat sitä kotona lastensa kuullen on hyvin surullista ja säälittävää.

Kyllä aikuinen voi säädellä mitä suustaan päästää. Ja jos se kiroileminen on kerran niin tarpeellista, harmitonta ja söpöä, niin vaihtakaa hyvät naiset edes miehen sukuelimiin vaihteeksi! Siinä teille potkua! Kun maitolasi seuraavan kerran kaatuu, niin sanokaapa että voihan k***ä tai m****u. Minä en naisena ainakaan viitsisi revitellä juuri sen elimen haukkumasanaa, josta olen lapseni maailmaan vääntänyt. Teinitytöiltäkin toivoisi vähän enemmän itsensä arvostamista, kun heitä bussimatkoilla joutuu kuuntelemaan. Mutta sehän kertoo paljon tästä yhteiskunnasta, että juuri naisten sukuelinten haukkumasanasta on tullut olla-verbin ohella yleisin käytetty sana, jota on söpöä päästellä myös lasten edessä.

Huvittavaa sekin, että syytätte Moonikaa kiroilusta. Jos kirjoitetaan kiroilusta, niin mikä ero sillä tällaisella palstalla on, käyttääkö esimerkinomaisesti kirosanoja, vai korvaako niissä kirjaimet tähdillä, kuten minä ja pari muuta kirjoittajaa ennen minua? Koititte olla kovin nokkelia, mutta ei tainnut oikein kolahtaa Moonikan nilkkaan kuitenkaan.

Vierailija
20/27 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilu on moukkaimaista, varsinkin silloin kun lapset kuulee ja muutenkin. Turhaa sitä on ihmetellä että mistä ne lapset oppii kiroilemaan......... ja vaikka joku täällä isoon ääneen todistelee omaa aikuisuttaan jo 19 vuotiaana, niin antaa todistella. Eiköhän kaikki aikuiste naiset ja elämää nähneet tiedä, mitä nuokin sanat merkitsevät kun ne tulevat tuon ikäisen suusta.

Kiroilua ei pidä hyväksyä lapsilta eikä aikuisilta.