Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYYS04mammojen Vuoden Eka Pino!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös koko perheelle.

Lilalle myöhästyneet synttärionnittelut.

T. Ankkis ja vielä hereillä oleva perhe

Vierailija
2/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille Mammoille ja Taapertajille!!!Olette tärkeitä!

Typy nukahti hyvin ennen kymmentä,poika ei mainannu unta saada ku paukkuu,mutta oli jo puol11 unessa.Nyt on kova pauke mut ainakaan vielä ei kumpikaan ole heränny..PArvekkeelta katselin raketteja ja kyllä tuolla ulkona pieniä taaperti ja vaunuja ja rattaita meni,vettäki sataa..Jotenki ei näyttäny kivalta,mut kukin tyylillään..

Kohta itsekin nukkumaan kun pahin räiskintä hiljenee.

Mietin et kohta olen 2vuotta täällä pyöriny,koska uutena vuotena plussasin ja aika pian tänne tulin :-)

jatu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun se tosiaan on vaihtunut :)

Isommatkin ovat viimein sängyssä. Kävimme puoliltaöin pihalla katselemassa raketteja. Lapset olivat aivan haltioissaan. Lunta on todella mahtavasti, ilma huuruinen -5 astetta pakkasta ja taivas kaikkine rakettien väriloistoineen mahtavan kaunis.

Antsa nukkui, vaikka pauke olikin aikamoinen (ei tosin ihan pihapiirissä).

Tosiaan, ns. kolmas syysmammavuosi kehissä: 2004, 2005 ja 2006! Eilen mietin, että pidämme sitten varmaan yhteisiä rippijuhlia lapsillemme ;))

Kiitos, että olette olemassa. Mahtavaa, toiverikasta uutta vuotta!

Saamuska

Vierailija
4/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää 2006 rakkaat syyssiskot!

Jatu: me oltiin vaunujen kanssa liikkeellä, tosin ennen puolta yötä, ja oltiin tulossa äitini luota (hänellä koira jota ei halua jättää räiskeeseen yksin).Meillä oli hyvä syy:))))

Peesaan SaaMaria. Tavataan rippijuhlissa.

Simam+reippaat lapset (6v viel hereillä, isänsä lukee satua)

Vierailija
5/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen ilta meni paremmin kuin uskalsin odottaa. Lapset (2x 1v ja 2x 3,5 v) eivät hyppineet seinille ja aikuisetkin saivat osansa juhlista. Isommat pojat kävivät ampumassa raketteja alkuillasta. Kovalla uholla ja mesolla sinne lähettivät. Vähän epäilimme, että taitaa poikia kuitekin pelottaa, mutta meidän poika sanoin mm: - Ei meitä pelota, me ollaan MIÄHIÄ. Mutta ei mennyt kauan kuin ensimmäinen miäs tuli itkukurkussa kotiin ja hetikohta toinen perään. Suloisia isoja pikkumiehiä :). Unille poika meni vasta 22.30, mutta yllättäen nukkuikin aamulla melkein ysiin. En vois kuvitellakkaan, että vielä muutamaan vuoteen poika voisi valvoa puoleen yöhön.

Lilalle onnea.

Mimmulle voimia loppurutistukseen. Täälläkin jännitetään.

Mullakin on häävaateongelma. Helmikuussa on kaverin häät, joissa asuna " tumma puku" . Mulla olis tilaisuuteen sopiva mekko, mutta se on melko käytetty. Se on ollut useissa juhlissa mulla päällä, mm. saman kaveriporukan toisissa häissä. Haluaisin jo uuden, mutta pelkkä ajatuskin kaupoissa juoksemisesta ahistaa. Mutta ei kai voi mitään, kun tiedän, että näissä häissä kaikki on vimpan päälle, enkä tahdo olla huonompi ;). Täytyy pyytää mukaan shoppailemaan kaveini, joka on aivan loistava löytämään mulle hyviä vaatteita. Personal shoping assistant siis :)

Kuten jutuista voi päätellä, meillä voidaan hyvin :)Tytön korvat eivät vuoda ja nenäkin vuotaa hyvin vähän. Toivotaan pikaista parenemista muille sairastelijoille. Erityinen halaus lähtee Ayapille ja Väkkärälle.

Tea ja Aavis: luistelu Kallaveden jäällä on tosiaan ihanaa. Sen jälkeen kentälle ei edes viitti lähteä luistelemaan. Kuopiossa on myös mahtavat hiihtomahdollisuudet... Joskus mietin, millaista olisi asua siellä vieläkin. Ei taitais olla samanlaista, kun kaikki kaverit ovat sieltä lähtennet.

Pilette

Vierailija
6/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljo nukuttanu,oli pauke melkoista pitkään!!!!

Simam:Niin ku laitoin jokainen tekee tavallaan ja varsinkin lapset on erilaisia.Meillä poika menee ihan ylikierrokisilla jos valvoo ylipitkään,sitä ei saa nukkumaa millää!!Ja typyä en uskalla ylivalvoneena edes aatella-varmasti suoraa huutoo!!!!

Valvomisesta tuli mielee ku poika oli 2½v ja kylässä sai vahigossa suklaata,ekaa kertaa.Söi sitä sit aikapaljo ja oli ihan sokerihumalassa.Tultii kotii vikalla metrolla ja poikanauro hysteerisenä kokomatkan :-/ Saatiin katseita puoleemme..

Nut puurolle..

jatu

Vierailija
7/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Uutta Vuotta, rakkaat mammat! Täällä sitä vain edelleen roikutaan, ei sitten minkäänlaisia tuntemuksia. Pienesti nippaa silloin tällöin, mutta muuten... no jaa. Odottavan aika on pitkä. Minähän arvasin, että ylihän se tämäkin menee, ihan niin kuin kävin T:n aikanakin. Niin että yksiön vuokrasopimus päättyy sitten tänään, mutta masukilla ei näy olevan vielä mitään kiirusta. Mikäpä siellä on kölliessä kun palvelu pelaa ;)

Uusi Vuosi meni rauhallisesti. Syötiin ähkyyn itsemme, ammuttiin naapurien ja heidän lasten kanssa raketteja ja sitten ruvettiin nukkumaan. T nukahti jo heti kasin jälkeen, pari kertaa heräsi paukkeesseen, mutta jatkoi sitten uniaan. Aamulla nukuttiin sitten koko perhe puoli ysiin asti, ihanaa.

Mutta jatketaanhan täällä palstailua yhtä tiivisti kuin aikaisemmin. Tämä on hyvä äitien henkireikä, tärkeä, tärkeä juttu, ainaskin minulle.

Mutta nyt päikkäreille, väsyttää. Rankkaa tämä juhliminen... heh!

Mimmu ja Nyytti rv 40 TASAN sekä pojat 1v4kk (ihan kohta) ja 9½ vee

Vierailija
8/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-et saanut sitten synttärikaimaa :D

Vierailija
9/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille kaikille ja pienille myös!

Lila, ONNEA 30-v. Tämä vuosikymmenys on oikein mukavaa aikaa :)

Kuten arvelinkin, meidän juhlat päättyivät noin 22.00. Silloin lähti suuri osa vieraistamme. Oli kyllä mukava ilta. Ja lapsilla oli kovasti seuraa toisistaan. Tyttö alkoi kyllä loppuillasta jo vedellä ylikierroksilla, juoksenteli kuin sähköjänis paikasta toiseen. Nukahti kyllä tosin hyvin sitten yöunille.

Meillä kävi vain pieni " onnettomus" vielä myöhemmin illalla. Meille jäi kaveripariskunta vähän myöhemmäksi ja heidän samanikäiselle, 1 v 2 kk, pojalleen levitimme tytön huoneeseen matkasängyn. Olivat jo tovin nukkuneet, kun itkuhälyttimestä kuului hirveä tömähdys jonka jälkeen alkoi hysteerinen huuto. Laukkasimme tietenkin peräkanaa yläkertaan katsomaan mitä siellä tapahtuu. No, tyttö oli tippunut pinnasängystään!! Ja toinen kaveri seisoo matkasängyssä silmät pyöreinä.

Luulen, että ovat ehkä kesken unien heränneet, huomanneet ns. toisensa (paloi pieni yövalo) ja ryhtyneet roikkumaan sängynpäädyissään. En tiedä. Meidän aina niin utelias neitimme on tietenkin yrittänyt todella tyrkylle ja lähtenyt ehkä pönkimään ja kiipeämään pinnoja pitkin - ja tömähtänyt siitä sitten reunan yli. En tosiaan tiedä, arvaan vaan. ONNEKSI ei mitään käynyt, säikähdyksellä selvisi. Rauhoittuminen vaan vei hiukka aikaa.

En ymmärrä, miten tosiaan pinnasängystä noin voi pudota, kun on melko matalalla pohja ja reunapehmusteetkin vielä. On tosiaan ollut yritystä ilmassa.

Tapahtuman jälkeen toinen taapero siirtyi uniaan jatkamaan meidän huoneeseen eli siirsimme matkasängyn sitten loppuajaksi sinne. Molemmat lapset ovat kyllä hyvillä unenlahjoilla siunattu, koska nukahtivat sitten kuitenkin lopulta melko kivuttomasti. Minä vaan hiippailin vähän väliä tsekkaamassa tyttöä että onhan siellä nyt kaikki hyvin ja hengittäähän se jne. :)

Meillä on sauna lämpiämässä ja kunhan neiti ja isänsä saapuvat ulkoa, lähdemme saunomaan. Ihanaa, kun ei eilen saunaan ehditty.

Voikaa oikein hyvin!!

Alli

Vierailija
10/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä vuodet menee niiin nopeasti. Kiitokset kaikille synttärionnitteluista. :-) Jatu, en saanut tuota kohuttua kolmenkympinkriisiä. Se tuli etuajassa jo 2v sitten. Vatsamakkaratkaan eivät näy tässä tilassa, hyvä niin. ;-) Kaveripariskunta toi minulle eilen luudan synntärilahjaksi. :-D Jep, noita-akkaikään on tultu. Raketit ammuimme jo klo 18 jälkeen. Sini katsesi huuli pyöreänä ja viisoi kovasti raketteja. Ihana! Tulin taas siihen tulokseen että kannattaa ostaa vain patoja. Ne ovat näyttäviä. Maksoin 10 euroa yhdestä isosta raketista ja ihan kissanpieruhan se oli. Mutta padat olivat hienoja! Miehn kanssa katseltiin sitten klo 24, ulkona itkuhälyttimen kera kyläläisten raketteja ja kilisteltiin alkoholittomalla kuoharilla. Syötyä tuli, mutta mikään syöty ei tainnut jäädä minua lihottamaan. Taas meni pakki sekaisin ja istuin alkuyön pöntöllä...

Jotenkin Uusivuosi tuntui hassulle. Tässä talossa kun on nyt vietetty 2 kpl uuttavuotta. Molemmilla kerroilla sää on ollut leuto. Sitä ennen 6 vuotta oli tulipalopakkaset, aina yli -20 pakkasta. Silloin saunaan piti kantaa jäähileistä vettä kaivosta ja sitä saunaa piti lämmitttää 3h ennen kuin siellä oli saunomislämpötila. Pihavessaan lähti vasta sitten kun ei enää kertakaikkiaan pystynyt pidättää. Kyllä nykyään onkin helppoa...

Ankkikselle onnittelut valmistuneesta olkkarista! :-) Onko vaakakuppisi kallistunut jo jompaan kumpaan matto/verhovaihtoehtoon? Vai onko väri edelleen mietintämyssyssä?

Pölynimureista oli puhetta. Sinille täytyy ostaa oma imuri. Neiti kun haluaa vanhempiaan auttaa imuroinnissa, mutta ihan ei imuri tahdo totella Sinin ohjausta. Yrittää silti kovasti imuroida. :-)

Aavis heitti taas sellaisen gallubin kehiin, mitä täytyy miettiä useampi päivä pyykkiä viikatessa yms. kotihommissa.. Rommipullo auttaisi kovasti asian miettimisessä mutta sitä apukeinoa ei nyt voi käyttää..

Sini sylissä, Alli hyvä että tyttö muksahti pehmeästi, eikä käynyt kuinkaan!

Mimmu, jaksuja mahan kantoon!

Eilizst;

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6010087&p=1&mpage=4&tmode…

Lila75

Vierailija
11/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen menikin ihan mukavasti. Tuttavapariskunta tuli meille, syötiin tortilloja ja tulista kanaa kasviksien kera, sipsejä dippailtiin jne. Lapset saivat nakkeja ja juhlan kunniaksi limpsaa isommalle ja pienmmälle mehua. Söivät molemmat muutamn karkin ja pringlesin myös. Tietää tuo pienempi jo kyllä mikä on hyvää ja millainen pussi on karkkipussi :/ Noh ei kai se kuole, kun harvoin saa ;) Hulttiomami! Vaikee vaan kieltää kun toinen saa ja on päässyt makuun. ja aina ei voi salassakaan syödä. Nojoo, mitäpä tuota selitteleen :)) Raketit ammuimme pojille ennen yhdeksää, isompi oli haltioissaan, pienemmällä vähän pelotti, tosi ei itkenyt mutta vakavana oli. Ostimme 9,95e maksaneet pussin jossa 18 rakettia ja oli kyl hintansa arvoinen, ihan sopivia ja isommat näyttäviäkin. Harmitti kun loppuivat kesken. Unille lapset sain 23.30 ja ehdin juuri ja juuri pihalle puolilta öin. Lumisateessa katselin raketteja kauempana. Maisema oli niin kaunis tykkylumineen ja katuvalotkin olivat pimeinä. Kaunis hetki.

Tänään aloitamme sitten " unikoulun" , elikkäs unille ajoissa ja kellot soimaan aamulla, jottei nukuta kuten tänään taas 11 asti *punastuu* Ja vähän noloahan se on jos hoitotäti soittaa käymään ja me olemme vielä sängyssä :O

Yhden lupauksen tein: alan karkkilakkoon, johon en oo koskaan pystynyt! sen pitäisi kestään tai siis KESTÄÄ kuukauden. Alkakaa joku mukaan pliis, se on tuskaa mä tiiän. Sitten kuulin perjanatina että pääsen mukaan Miljoonan Kilon Keikkaan, joka järkätään työpaikalla, jonkilainen painonhallinta/laihdutusohjelma, kestää 4kk ja tukemass SPR ja KTL (Kansanterveyslaitos???). Jospas siitä saisi suunnan taas elämälle ja painon hallintaan, oon lihonut varmaan 3-4 kg takaisin älyttömällä syönnillä kun oon stressannut kaikkee ja töihinmenoa.

Aletaanko taas pinoutua laihdutuspuolelle? Tänään?

Tuttis

Vierailija
12/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna 2006!!

Saunan yhteydessä taas käväisin pitkästä aikaa vaa' alla. Ja joopa joo. Lisäkiloja tullut jälleen 2. Pläääh. Lilalle vaan tiedoksi, että kun 30-v. rajapyykki menee rikki, ei kiloista irti pääseminen ole enää todellakaan helppoa :( Vaikeampaan suuntaan menee vaan. Ja varmasti se karkkipussi jymähtää lanteille paaaaljon helpommin ja jää.

Imetyksen aika oli siitä niin iloista, että kilot karisi ainakin mulla vauhdilla. Takaisin on tullut korkojen kera.

Eli minä lupaan nyt näin maallisen asian kuin, että alan liikkua enemmän! Tylsä tämä lupaukseni on - ja varmasti miljoona muuta samaa lupailee. Mutta mä olen sen tarpeessa.

Alli (entinen aktiivi-liikkuja)

Vierailija
13/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin 6kk ja laitokselle jäi se paino, mikä jäi. Muut kilot istui kropassa tanakasti koko ajan. Vartaloni kuuluu tyyppiin joka ei helposti luovu saavuteista mitoista... Laskin sitten pisteitä että pääsin entiseen kokoon ennen uutta raskautta. Nyt on painoa tullut ihan liikaa, en edes tiedä miten paljon, mutta liikaa joka tapauksessa. *Huokaus* Pistevihot odottaa masukin täysimetyksen loppumista.. Kuulun siis niihin jota imetys ei laihduta tippaakaan. :-/

Sairastupiin piti jo edellisessä viestissä lähettää parantumissäteitä! *****

Lila75

Vierailija
14/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin naapuri perheen luona eilen. Lintsu katteli ikkunasta innoissaan kun isommat lapset ja iskät ampuivat paukkuja pihalla. Lintsu valvoi melkein yhteentoista, laitettiin kotiin nukkumaan itkuhälärin kanssa (naapurit siis asuvat vastapäisessä kämpämässä ja häläri kantaa sinne) ei olisi nukkumisesta naapurissa tullut mitään (4 isompaa ipanaa möykkäämässä).

Kahden aikaan tultiin kotiin ja esikko (10v) oli vielä ihan täpinöissään raketeista, Lintsu nukkui yli kymmeneen joten mekin saatiin ihan hyvät unet.

Meen huomenna kaverin luo, heille syntyi joulupäivänä vauva, ihanaa nähdä pieni tuhiseva nyytti, joka ei ole oma.

Lilalle syntskä Onnea, mulla 30 tulee täyteen elokuussa :)

Täytyy mennä värkkäämään jotain kahvipöytään sopivaa, ystäväperhe tulee parin tunnin päästä kylään, moiks!

Hilu

Vierailija
15/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepsu kävi näppiksillä ja puff. TAivantuulissa tuotokset.

Hyvää tätä vuotta toivottelin ja muita löpisin. Nyt ei enää pysty- HArmi.

onnea lila, mimmu tsemppiä .

Vierailija
16/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sovittaa päähän erialisia huiveja. Mies paistaa vohveleita. Menee mukavasti.

Uusi vuosi vastaanotettiin miehen siskolla. Ukkopuoliset raketoivat. Akkapuoliset kökkivät sisällä. Onneksi Kepsulle oli leikkiseuraa, 2v serkku. Masussa muhi tacot ja punaviinilasillinen. Kälysen kanssa juoruttiin sukulaisista ja parannettiin maailmaa. On se kyllä vain niin mukavaa, että ukkelin mukana sai ystäväksi muodostuneen ihmisen.

Päiväunet olen tehnyt rästiesseitä ja lähetin myös avoimen hakemuksen molliin. Oli todella omituinen olo. Jotenkin sitä on niin syvällä näissä kotiäitiyden syövereissä, että alkaa pelottaa onko itsestä enää mihinkään. *hiukka huumorimielellä* Oikeesti siis uskon kyllä itseeni.

vohvelit kutsuu, moikkis

hk

Vierailija
17/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lilalle myöhästyneet onnittelut! *rutistus*

Iloa, aurinkoa ja terveyttä uuteen vuoteen 2006 kaikille ihanille mammoille perheineen! *joukkohali*

-Mimmuli perheineen

Vierailija
18/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt juhlija täällä:) Oli tosi kivaa ja tuli valvottua aamuviiteen! :) Hui:) Kun noi lapset vaan ois vähän sopeutuvampia ja reippaampia, niin vois tollasestakin nauttia täysin siemauksin. Isovanhemmilla oli taas iso ongelma, kun pikkurinsessa pelkää vaaria ja yhtäkkiä isompikin oli päättänyt pelätä. Molemmat siis kiljuivat hulluna, jos vaari tuli samaan huoneeseen. Voi KÄÄK ja masennus:( Miksi kaiken pitää olla niin vaikeaa. Lopultakin kun ois sellanen tilanne, että tytöt vois käydä välillä yökylässä, niin sitten sekin menee noin hankalaksi. Onko näin, että sitä tilannetta ei kuitenkaan olekaan vieläkään:(

No, kavereiden kanssa siis istuttiin, syötiin, juotiin, juteltiin, ammuttiin raketteja ja pelattiin jotain lautapeliä keskellä yötä. Tuli sellainen olo, että ihan kuin " vanhoina hyvinä aikoina" . Nautin kyllä, vaikka nukkua ehdin vain muutaman tunnin.

Pikkurinsessa on koheltanut ja saanut kamalan näköisen kuhmun otsaansa. Voikohan tollanen olla pahakin juttu? Taisi iskeä uudelleen saman kuhmun jonka sai jo aikaisemmin tänään ja sen takia se ärtyi tosi pahan näköiseksi:(

Minä en tee uuden vuoden lupauksia. Periaatteestakaan:)

Silmät ihan luppasee, mutta oli se sen arvoista. Kiva oli herätä kavereiden kanssa aamulla ihan rauhassa. Harmi vaan, että mies halusi tulla kotiin yöksi ja lähti aikaisemmin toisen kaverin kyydissä kotiin. Tuntuu pöljältä olla eri paikoissa yötä, mutta minä halusin kerrankin olla niin pitkään kuin huvittaa ja huvittihan se näköjään:)

Ankkis, mikä fiilis oli sulla, oliko yhtään parempi?

T: Ynis

Vierailija
19/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typyllähän oli jouluaattona kuume39,sen jälkee käyty 2kertaa lääkäris korvat ja keuhkot ok.Nyt on parempana mut nuha on ja yskii,mut vähemmän..On pirtee ja syö.Mutta lämpöä ollu koko viikon 37,5-37,8 pepusta mitattu..tänää sit mittasin myös korvasta ja kainalosta ja ne näytti alle 37!!!Koko viikko kökitty sisällä ja neiti on varmaa jo senkin takia tosi kiukkunen..eli mihin mittauksee luottaa?Mennäkkö lääkärii?Vai vieläkö jatkaa sisällä oloa??Oisko kellää mitää mielipidettä???Tea linjoilla???

Kiva Ynis et oli onnistunu ilta ja yö :-)

jatu

Vierailija
20/22 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kuumeenmittauksesta: lapsilla kaikkein tarkin mittaustulos saadaan pepusta ja yli 38,5 astetta katsotaan kunnon kuumeeksi. Jos lapsi syö ja juo hyvin ja yleistila hyvä (eli jaksaa olla kiinnostunut ympäristötä, leikkii, jne.), ei lasta silloin tarvii viedä lääkäriin. Tai en itse ainakaan ole vienyt. Nuhan ja yskän hoitoon ihan kotikonsteja oon käyttänyt. Mutta jos asia huolestuttaa, lapsi käsittelyarka, yt laskee, kuumeeseen ei tehoa kuumelääke eikä lapsi syö/juo, niin sitten tohtorille. Tea ehkä parempi neuvomaan näissä asioissa.

Muuten ei erikoista. Alakerrassa menossa taas mailapelit, minua ärsyttää suunnattomasti tuo sisällä pelailu, siksi karkasin taas tänne yläkertaan. Mielestäni mailapelejä pelataan ulkona. Kolme yhtä vastaan, eli ukkovaltaisessa taloudessa mielipidettäni ei paljon noteerata... grrrrr. Mutta ainakin miehellä ja pojilla on hauskaa - mikäli metelistä voi jotain päätellä.

Kolmenkympin kriisistä on ollut jotain puhetta, itsellä se tuli varsin varhaisessa vaiheessa, jotain 3-4 vuotta sitten, jolloin olin vielä kaukana kolmestakymmenestä... Joten tämä vuosi 30-vuotiaana on mennyt ilman ikäkriisiä.

Joo-o. Sellaista tällä kertaa. Mimmu, the pallomaha