Onko korviketta juovilla vauvoilla koliikkia?Vai onko mitaan eroja tassa suhteessa?Enta jos 1kk ikainen vauva itkee niin etta meinaa henki loppuu ja nukkuu sitten hetken mutta
herää jälleen itkemään niin onko koliikista kyse?itkuja tulee joskus iltaisin monta tuntia peräkkäin ja välillä saattaa mennä päiväkin ettei sellaista ole.Joskun myös vauva itkee yölläkin jonkun aikaa...Pitäisikö se luokitella koliikiksi varsinkin kunnei mikään tunnu auttavan?Entä voiko nälkä aiheuttaa tällaista(imetyksellä kun on)?Kiitos ja hyvää uutta vuotta!
Kommentit (3)
kannattaa ihan kokeilla, että mitä vauva tuumaa siitä, kun annat imetyksen jälkeen korviketta. Jos on tyytyväisenä, on itkun syynä todennäköisesti juuri se nälkä. Mie muistan kun yritin saada täysimetystä alkuun, ja kuuntelin näitä ohjeita, että imetä tiheään päivällä ja turvaudu korvikkeeseen vain illalla ja vauva itki aivan hirveetä hätää koko päivän. Kun illalla (siis joskus neljän aikaan iltapäivästä) annoin sitten pullollisen maitoa, oli lapsi tyytyväinen ja nukkui monta tuntia putkeen.
7 viikon osittaisimetyksen jälkeen ollaan oltu pelkällä korvikkeella eikä koliikkia ole ollut. En myöskään tunne yhtää koliikkivauvaa, en siis sellaista joka on imetyksellä tai korvikkeella.
Molemmat lapset on kasvatettu pullomaidolla ensimmäisen kuukauden jälkeen. Molempia yritin aluksi imettää, toista vaan sairaalassa, mutta pumppasin molemmille senkin jälkeen ja juotin pullosta, kun tuntui ettei pelkkä tissi riittäny. N. puolentoista kuukauden iästä on molemmat saanu pullosta pelkkää korviketta ja ainoa, mitä oon huomannu, on runsaat ilmavaivat. Nekin varmaan vähenis, jos käyttäisi koliikkipulloa.
Muutama mun kaverikin on omansa pullolla ruokkinu eikä eroa rintaruokitun vauvan käytökseen oo juurikaan ollu. Tässä täytyy tietenki muistaa että jokainen lapsi on yksilö.
Kannattaa kokeilla antaa rinnan jälkeen vielä pulloa. Jos se ei tehoa, on vaiva joko ilmavaivoja tai koliikkia. Omat lapseni on ilmavaivoissa kipristelly selvästi ja mahallaan kölliessä on ollu parempi olo.
Koliikiksi taas luokitellaan lasta, joka huutaa kolme tuntia päivässä kolme kertaa viikossa kolmen viikon ajan ilman näkyvää syytä.
Itselläni on 5 lasta : 2 täysimetettyä puoleen vuoteen asti ja kaiken kaikkiaan imetystä kesti reilu vuosi. 3 seuraavaa lasta ovat täysin pullolapsia sillä erotuksella että keskimmäistä YRITIN imettää 2 viikkoa siitä mitään tulematta : vauva juuri raivosi rinnalla, oli heti syötön jälkeen itkuinen, paino laski lähes 800 g, jne. Siirryimme lääkärien kehoituksesta korvikkeeseen ja tämän vauvan itkut loppuivat kuin seinään !!!
Itse olen sitä mieltä että vauva voi itkeä nälkäänsä kuvailemallasi tavalla. Meillä ei siis oikeastaan ole ollut ns. koliikkia kellään viidestä lapsestamme ja itseäni myös kiinnostaisi tietää onko korvikelapsilla kuinka yleistä tuo " koliikki" ???
Toivottavasti saatte apua itkuihinne
Rapuäiti ja katras.