Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitteko, etta jos ensimmainen lapsi syntynyt sektiolla, seuraavan lapsen riski kuolla kohtuun on 4-kertainen verrattuna, jos ensimmainen lapsi olisi syntynyt alakautta. En taida

Vierailija
31.12.2005 |

uskaltaa tehdä lisää lapsia. Eka tuli sektiolla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko turvallisempaa synnyttää alakautta vai sektiolla? Itse pähkäilen tätä nyt, kun mietin toista lasta..

Vierailija
2/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mullakin eka hätäsektiolla ja sen jälkeen kaks normaalia. että siinä sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen olen pelkosektiolla saanut ja se riittää minulle. Olen tästä saamastani sektiosta niin kiitollinen, etten uskalla toiste hommaan ryhtyä vaikka ei olisi kohonneita riskejäkään

Vierailija
4/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suoraan sektiosta johdu että seuraavalla on suurempi riski kuolla kohtuun.

Yleensä sektioon päättyvät raskaudet ovat jollain lailla riskiraskauksia, ja sellaisilla on monessa tapauksessa tapana " uusiutua" seuraavan lapsen kohdalla. ja riskiraskaussikiöt kuolevat kohtuun useammin kuin ns normaalien raskauksien sikiöt. Eli sektio sinänsä ei todellakaan ole mikään iso asia vaikuttamassa seuraavaan raskauteen, vaan sektioon johtaneet syyt.

Riskiraskausvauvoista kuolee useampi kuin normaaliraskausvauvoista kohtuun. Mikään tutkimus ei kerro, moniko näistä synnytyksistä olisi aikanaan päättynyt alatie- ja mikä sektiolla synnytykseen. Tällaiset asiat ovat ns sekoittavia tekijöitä tutkimusta tehtäessä.

Olisi todella mielenkiintoista lukea ko tutkimus, onko kenelläkään tietoa kenen tekemä se on ja mitä varsinaisesti käsittelee. Tuo sektio-kohtukuolema -yhteys kuulostaa tutkimuksen sivutuotteelta, ja siltä että sitten on jonkun vauvalehden tms toimittaja tai av-mamma lukenut tutkimusta kuin piru raamattua.

Ei väritelevisioiden lisääntyminenkään liity mitenkään imeväiskuolleisuuden vähenemiseen, vaikka niiden molempien raju muutos osuu samaan aikakauteen.

Vierailija
5/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä sain käsityksen että kohtukuoleman riski liittyy lähinnä istukan vääränlaiseen kiinnittymiseen ja ennenaikaiseen irtoamiseen (johtuu siis kohdun arpeutumisesta).

Vierailija
6/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostakin, eli en huu haa-sivuilta.

2x sektioäiti

Vierailija
7/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asiasta mainittiin myös tvssä tulleesta " alatiesynnytys vs sektio" asiaohjelmasta aiemmin tänä vuonna.

Vierailija
8/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukka oli vain ollut huonosti kiinni, ja repesi, joten näitä voi tapahtua oikeasti ihan kenelle vaan.

Ja lapsi oli yritetty pelastaa hätäsektiolla. Ja kaksi seuraavaa lasta syntyivät terveinä sektiolla...

Vierailija
9/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos sitä ensimmäistä ei sektioida, kuolee vauva ja äiti 100% varmasti! Elämä on vaikeita (tai helppoja - miten vaan) valintoja täynnä.

Vierailija
10/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei liene sitä mieltä että lääketieteelisistä syistä tehtävät sektiot olisivat turhia.

Vierailija
11/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole kirjallisuudessa ENKÄ koulussa (lääkis neljättä vuotta) kuullut moisesta; ainoastaan siitä, että joskus päädytään toistuvien sektioiden jälkeen sektoimaan loputkin lapset, ettei kohdun seinämä repeä ponnistusvaiheessa.

Tuntuisi, että ohjelmassa on käsitelty jotain hyvin marginaalista osaa kaikista sektioäideistä. Varsinkin, kun synnytyslääkäri, joka minun sektioni on tehnyt ei maininnut mitään riskeistä seuraavassa raskaudessa - eikä myöskään gyne jolla käyn, ja joka on keskussairaalan naistentautien ylilääkäri ja varmasti pätevä ammatissaan ei maininnut mitään, kun nimenomaan kyselin mahdollisista seuraavassa raskaudessa olevista riskeistä. Gyneni myös tietää mitä opiskelen, ollaan 10v vanhoja " tuttuja" , joten kertoo kyllä asioista kaunistelematta ja niiden omilla nimillä.

Mutta voin toki olla väärässä.

T: medisiinari, 13

Vierailija
12/14 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli riski että lapsi kuolee on vain jos alkio (=myöhemmin istukka) sattuukin kiinnittymään etuseinämään, sektioarpeen. Sillon voi olla riski että istukka irtoaa tai jotain. Näin olen ymmärtänyt.

Vierailija
13/14 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lähinnä se, kun leikkauksessa minulla pysähtyi sydän kuulemma minuutiksi eivätkä osanneet sanoa mistä johtui että uskallanko enää sen takia tehdä lapsia.. :(

Vierailija
14/14 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ollukaan tuommoista kuullut. muutenkin tuntuu että tietoa saa liian vähän sairaalasta näistä sektioon liittyvistä asioista. mulla kolmas sektio tulossa ja 20vko ultrassa todettiin istukan olevan etuseinässä (eli siis aikaslailla sen arven kohdalla,hui) mut mitään moisesta riskistä eivät sanoneet, vain ett jos tulee pienenpääkään vuotoa niin heti tutkimuskiin:) mietinkin jo mistä moinen...