Kuinka kauan synnytyksestä palautuminen ja "pömppömasun normalisoituminen" kesti sinulla?
Tämä on kieltämättä vähän turhamaista, mutta pohdituttaa silti..
Mulla on synnytyksestä 6vkoa ja vielä näytän siltä, että saattaisin olla raskaana.. Muutaman kerran on kysyttykin, että milloin vauva syntyy.. mahtavaa =) Raskaana ollessani olin mallia "valtava". Vatsa oli todella iso (tuntemmattomat kyseli kuinka monta vauvaa tulossa..) ja kilojakin tuli kiitettävät 30kg!!! Paino on laskenut hissukseen (-15kg synnytyksestä), mutta vatsa se jaksaa edelleen pömpöttää. Ei ole muuttunut vielä niiksi ihaniksi "makkaroiksi". Ja muutenkin tuntuu, että painonlasku on pysähtynyt. Vauva on täysimetyksellä.
Olen menossa muutamiin häihin tänä kesänä ja pohdin, josko se pitää käydä vielä "mammaosastolta" etsimässä juhlakolttua.. äh, millään en tahtois.. Toivottavasti ei tule häissä kuitenkaan kysymystä: "ei oo totta, joko sä TAAS oot raskaana!?" tämä vauva kun on kolmas ja edelliset tuli aika "putkeen", ikäeroa 1v 1kk.
Miten kauan teillä kesti, ennen kuin "normalisoiduit"? Entä kuinka pian synnytyksen jälkeen aloit urheilemaan; lenkkeilyä, uintia etc..?
Kiitokset etukäteen vastauksista!
Kommentit (6)
Pientä lenkkiä aloin tehdä noin 3viikkoa synnytyksen jälkeen.. Ja jatkossa nyt vaan rauhallisia vaunu lenkkejä. Hieman oon jumpannu noin pari kertaa viikossa. Itsellä nyt 3,5 kuukautta synnytyksestä ja itsellä ei omasta mielestä kovin paha pömppö enää. Mut kaikilla ei pikku pömppö lähde koskaan vaikka miten liikkus ja tekis vatsoja. Paino on onneksi nyt sama mitä ennen. ja entiset farkut mahtuu jo jalkaan. Mullakin synnytyksen jälkeen olo et en koskaan palaudu ja et oon semmonen valas. Mut aika parantaa :)
Mulla edellisten synnytysten välillä 4 vuotta. Paino palautui normaaliin noin vuodessa, mutta löysä nahka tai sellanen "reppu" jäi.. Ehkä joku jumppa olisi auttanut, kuka tietää.. Tissitkin kasvoivat valtavasti, mutta imetyksen loputtua oli jäljellä vain nahkarukkaset..
Että nyt on sellainen synnyttäneen naisen vartalo, ei enää tytön vaan ÄIDIN.
En siis ole päässyt takaisin vanhoihin vaatteisiini..
mutta palautui nopeasti... ylimääräisiä kiloja jäi n 7-10... ekan jälkeen ja olin ihan suht. ok kunnossa parin kuukauden kuluttua, kun lenkkeilin vaunulenkkiä paljon. Ennen raskautta mulla oli tosi pinkeät vatsalihakset, jotka sitten vissiin palautuivat nopeammmin "pitämään sisuskalut sisällä".
Tämän toisen jälkeen oli nopeammin kuosissa ja kuukauden jälkeen olin normaali painossa ennen raskautta ja kolmen kuukauden päästä siinä painossa mikä oli ennen molempia raskauksia. Tähän varmaan vaikutti se että ratsastin n 5 kertaa viikossa aktiivisesti n tunnin kerrallaan (se vaatii paljon vatsalihaksilta). Yllätyksekseni olen saanut paremman vartalon kuin ikinä ennen. Mahasta löytyy sixpack (pieni pömppä on alavatsalla mutta ei paha) ja tissit on isommat.
Liikkumaan siis!
Mulla oli kanssa iso pallomaha (tosin en muutenkaan oo mikään laiha), kiloja tuli 16 ja niistä kymmenen lähti viikossa. Viitisen kiloa on edelleen roikkumassa mahan seutuvilla, mutta "onneksi" makkaroina. Pömppö tais laskeutua melko samantien. Repeilin jonkun verran synnytyksessä, mutta noin 4 viikon jälkeen pysty jo liikkumaan normaalisti. Nyt on 2 kuukautta synnytyksestä ja voisin vaikka lähteä uudestaan synnyttämään!=)
Ei varmaan kauheesti piristäny. Vähän itteenikin ihmetyttää että miten sitä noin nopeesti toipu.
Mulla synnytyksestä nyt jo reilu vuosi ja edelleen tuntuu siltä, että se löysä vatsa on paikallaan. Olen käynyt 2 tuntia viikossa jumppailemassa ja lisäksi tehnyt jokapäivä vaunulenkkejä ja nyt vielä keväällä ollaan pyöräilty. Painoa jäi ylimääräistä 3 kg, joita en saa millään pois, teen mitä hyvänsä, kaikki housut ja osan paidoistakin olen joutunut ostamaan uusia, kun eivät mene lantionkohdalta kiinni tai näyttävät sen löysän nahkaroikaleen.
Liikun edelleen säännöllisesti, mutta katsotaaan pääsenkö ikinä enää vanhaan vaatekokoon ennen raskautta. Toisaalta voi olla että liikun vähempi kuin ennen kun työssä ollut arkiliikunta jäi pois. Makkarat sain pienennettyä tuolla pilateksella, vaikka kylllä sitäkin vielä on.Eipä auta muu kuin sopeutua
Heissan!
Minulla synnytyksestä yli 3kk ja tosiaan vieläkin maha on "kaunis" pallo. Raskauskilot minulla jäivät synnytyssaliin, mutta silti maha ei ole kadonnut mihinkään. Aloin jälkitarkastuksen jälkeen uimaan ja pyöräilemään ja nyt kun vatsalihakset ovat varmasti kiinnittyneet niin käyn myös kuntosalilla. Silti maha vain on ja pysyy!