Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita, joiden isä on ihan rapajuoppo?

Vierailija
16.12.2006 |

Siis kyvytön työntekoon, huonosti liikkuva, kusen- ja viinanhajuinen juoppo, jonka ainoa päämäärä on seuraavan mäyräkoiran noutaminen? Omani on :(

Olen aina ollut isin tyttö, ja oon ihan rikki tämän asian kanssa. Mikään ei auta, katkolle ei suostu ja pakkohoitoonhan tässä maassa ei ketään saada (isä ollut tämänkin vuoden aikana yli kymmenen kertaa sairaalahoidossa alkoholismin aiheuttamien juttujen takia).

Ja joulu tulossa. Väleissä ollaan edelleen, mutta viimeiseen vuoteen ei isä ole ollut selvänä muuten kuin nuo sairaalapäivät. En ymmärrä miten tän sais hoidettua mallikkaasti. Itselläni on pieni lapsi, ja kun itse olen tota isäni touhua katsonut pienestä pitäen, niin en haluaisi että oma lapseni näkee ukkinsa räkälärveissä ja haisevana (ei pysty enää pidättämään virtsaa tai ulostetta, oksentelee). Enkä haluaisi myöskään, että isä joutuisi viettämään joulun ihan yksin :( Lapseni isä ei ole kuvioissa, eikä muitakaan hoitajia ole lähellä... enkä halua tietenkään viettää joulua myöskään ilman lastani!

Löytyykö kohtalotovereita, ja miten teillä...?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu eri kaupungissa, äitini paapoo vieläkin minkä jaksaa. Itse en jaksa olla kovinkaan kiinnostunut, ei ole koskaan olleet kovin hyvät välit. Omat lapset harmittavat, kun eivät voi luoda pappaansa oikein minkäänlaista suhdetta. Onneksi on toinenkin pappa, joka ihan erilainen.

Vierailija
2/19 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on juoppo, juo aina kun on mahdollista.... Sairaseläkkeellä juomisen takia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenlisäksi maanviljelijä eli pahanhajuisessa navetassa töissä, minkä nyt edes kykenee enää tekemään (veljeni tekee 98%maatilan työt ja saa vaan kaiken paskan niskaansa). Isä juo päivittäin noin kaksi mäyristä kaljaa, juhlapyhinä lisäksi kirkkaita.. Emme mene perheeni kanssa sinne joulua viettämään koskaan, kun ei sitä juoppoa jaksa katsoa. Äiti laittaa siellä joulua isälle ja pikku veljelleni... HUOKS!

Vierailija
4/19 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli liki täysin deekiksellä ja kaikki mahdollinen apu ja hoito oli koitettu antaa.

Ap, vaikka suru nousee puolestasi pintaan, niin tavallaan kirjoituksesi helpottaa minua kun käsittelen noita vuosien takaisia asioita mitkä aina varsinkin näin joulun aikaan tulevat mieleen.

Itsemurha on aina läheisille kamala asia, mutta järjellä ajatellen tiedän, että isäni olisi ollut tuossa samassa jamassa - ja ilmeisesti sen tajusi itsekin.

En nyt todellakaan halua sanoa, että se liittyisi mitenkään sinun isääsi, mutta olemme koko suku vuosien mittaan kokeneet suunnatonta syyllisyydentunnetta siitä helpotuksen tunteesta, jonka isäni oma ratkaisu herätti.

Kirjoituksesi antoi realistisen kuvan siitä, mitä se nyt varmaan todella olisi...

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
5/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti parhaillaan hyllyllä rattijuoppouden takia, juonut viimeisten 2-3 vuoden aikana suht mittavasta omaisuudestaan lähes kaiken eli useita kymmeniä tuhansia euroja, fysiikka ei ihme kyllä vielä ole pettänyt, mutta pää on: puhuu ihan mitä sylki suuhun tuo, puhuu sukulaisille pahaa toisistaan ristiin, valehtelee itselleen ja kaikille muille. Pilasi lapsemme ristiäiset ilmaantumalla niihin humalassa ja sitä myötä menikin välit ainakin toistaiseksi poikki. Joulua ei todellakaan vietetä yhdessä, tuskin mieheni edes soittaa eikä todellakaan lähetä edes joulukorttia. Jos pullo ja ryyppykaverit on tärkeämpiä kuin omat lapset ja lapsenlapset, sitä saa, mitä tilaa...

Vierailija
6/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää, mutta onneks asuu kaukana täältä. Ihmisille sanon ihan rehellisesti, jos kysyvät isästäni, että on alkkis eikä käy töissä, mutta en kehtaa sanoo, että sammuu kadulle ym

Vierailija
7/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin pienenä isän tyttö, nykyisin olemme puheväleissä, mutta tietoisesti olen ottanut etäisyyttä. Isäni myös häpeää itseään ja olotilaansa niin, ettei pahemmin halua pitää yhteyttä. Jonkun verran soittelemme. Lapsiani hän saa tavata jos haluaa, mutta ainoastaan ollessaan selvä. (mitä ei kovin usein tapahdu...)Tämän olen hänelle tehnyt selväksi. Itse pelkäsin alkoholisoitunutta pappaani yli kaiken, enkä halua samaa lapsilleni. Syystä tai toisesta isä ei ole kuitenkaan halunnut lapsiani tavata (tai ehkä haluaisi, muttei uskalla...) ja minä olen ihan ok sen asian kanssa. Lähetän hänelle kuitenkin kuvia ja kirjeitä, joissa kerron mitä muksuille kuuluu, koska tiedän, että se on hänelle tärkeää. Isä on jo siinä kunnossa, että uskon, ettei hän enää pääse viinasta eroon vaikka haluaisikin, ja jos ihmeen kautta pääsisikin, on kropalle ja aivoille jo tapahtunut niin paljon vahinkoa,ettei hänestä enää esim. työkykyistä tule.

Vierailija
8/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän omaakin isääni alkoholistina, vaikka hän ainakin toistaiseksi töissä käykin. Juo kaikki vapaapäivät, selvää joulua tms en muista hänen viettäneen, mihinkään ylimääräiseen tai edes moneen tarpeelliseenkaan asiaan (esim. homeisen kylppärin remonttiin) ei ole rahaa, kun kaikki menee kurkusta alas... Surettaa äitini puolesta, en ymmärrä, miten hän jaksaa.

Isäni on pian eläkeiässä ja pelkään todella, että sen jälkeen, kun töissäkäynti loppuu, hän on pian todella huonossa jamassa. Työn lisäksi hänen elämässään on kuitenkin vain se alkoholi, ei muuta.

Vierailija
9/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän hyvin tuon " isin tytön" tilanteen, kun ei halua oman isänsä viettävän joulua yksin - muistan hyvin sen vikan joulun, kun isä jätettiin pullojensa pariin.. Se syyllisyydentunne on TOSI kova vaikka olin vasta teini-ikäinen, kenenkään kun ei pitäisi olla jouluna yksin ja vieläkin sitä mietin, vaikka asiasta on jo 15 vuotta mutta miksikäs me isin tytöt muututtaisiin.

Mutta sulla on lapsi ajateltavana ja se on kaikkein tärkeintä.

Kuten itse sanoit, niin et halua lapsellesi paskalta haisevaa isovanhempaa sinne jouluksi ja ei kai kukaan aikuinenkaan sitä halua.

Jos se on ihan fakta (niin kuin näemmä on), niin älä ota sitä pidätyskyvytöntä alkkista sinne jouluksi (kuullostaa julmalta, mutta itsekin sen varmaan tajuat, että sitähän se on). Sulla varmaan menee joulu miettiessä ja murehtiessa, että missä kunnossa se nyt siellä YKSIN käivistelee ja yksin joutuu joulua viettämään.. Mutta todellisuus lienee se, että ne kännit jotka isäsi jouluna vetää, on ihan samanlaiset kuin aina muulloinkin, ehkä saattaa kännipäissään muutaman itsesäälisen porun vetää mutta se ei ole sniun murheesi...

Mutta lapsellasi on vielä joulumieli ja joulun taika tallella, anna hänen siitä nauttia ilman ördäävää pappaa.

Vierailija
10/19 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen iso kiitos sinulle 7/12. Tämä lauseesi oli ihan älyttömän hyvä, jotenkin nyt vasta tajusin että näinhän se oikeesti on!

Vierailija:

Mutta todellisuus lienee se, että ne kännit jotka isäsi jouluna vetää, on ihan samanlaiset kuin aina muulloinkin, ehkä saattaa kännipäissään muutaman itsesäälisen porun vetää mutta se ei ole sniun murheesi...

Hyvää joulua kaikille alkoholistien läheisille :)

Vierailija
11/19 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin isin tyttö Nykyisin en ole juuri tekemisissä hänen kanssaan.Häpeämisen lopetin joskus teini-iässä. Minä en ole vastuussa isäni tekemisistä, ja voi minun puolestani hoitaa elämänsä ihan niin kuin parhaiten näkee. Hänen mukaansa Suomi on vapaa maa ja hänellä on oikeus juoda. Hienoa on, että vapaus pätee toiseenkin suuntaan - minulla ei ole mitään velvollisuutta olla hänen kanssaan tekemisissä.

Minulla(kin) on yksi elämä. Vietän sen niiden seurassa, jotka ovat kyvykkäitä ja halukkaita ottamaan huomioon myös minun tunteeni.

Vierailija
12/19 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko oli. Oli ihan töissäkäyvä ihminen kun aloin puolisoni kanssa seurustelemaan 90-luvulla. Appi käytti kyllä reilusti alkoa jo silloin. Hän kuoli tuossa muutama vuosi sitten ja usein sen näki viimeisinä tuossa kylän puistopenkeillä muiden rapajuoppojen kanssa.

Vierailija
13/19 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun alkoholistin ympäristö (perhe, ystävät, yhteiskunta...) mahdollistaa alkoholistin elämän niin kauan alkoholisti pysyy alkoholistina.

Jos olet hänen turvana, apuna ja vielä pyydät luoksesikin silloin, kun hän on pohjalla, niin miksi isäsi haluaisi muuttua?

Niin surulliselta kuin se kuulostaa, niin olen katsonut monta ohjelmaa addiktoista ja alkoholismista, missä ainoa tapa alkoholismin loppumiseen on, että alkoholistille annetaan kaksi vaihtoehtoa. Joko hän hakeutuu hoitoon ja pysyy siellä, tai lähipiiri ei enää ole häneen yhteydessä.

Vierailija
14/19 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on monta kertaa teholla maannut, kun meinannut juoda itsensä hengiltä. Et pilaa lapsen joulua, isäsi ei kuitenkaan ole missään kyläilykunnossa. Niin vain sinunkin isäsi on viinan valinnut oman lapsensa ja lapsen lapsensa yli. Vai vielä pitäisi viedä lapsi kyläilemään housuun kusevan ja paskantavan ukin luo... Mene sinä jos haluat, jätä lapsi kotiin. 

Vierailija
15/19 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota alkoholistia joulunviettoon. Isäsi on sillä tiellä eikä ole apua valinnut ottaa vastaan. Isäsi vastaa omasta tilanteestaan etkä voi auttaa tiettyä pistettä enempää. Olet tehnyt jo kaiken mitä sinä voit tehdä, loppu on isästäsi kiinni. 

Sen sijaan olet velkaa lapsellesi mukavan ja turvallisen joulun ilman alkoholisteja. Te voitte ihan itse päättää lapsen kanssa millainen on teidän joulunne ja joulutraditionne. Sinun tehtäväsi on tarjota hyvä ja turvallinen lapsuus lapsellesi, ei hyysätä isääsi. Sinun isäsi olisi pitänyt tarjota se sinulle ja lapsenlapselleen ja siitä saa olla vihainen, surullinen ja pettynyt.  

Vierailija
16/19 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu eri kaupungissa, äitini paapoo vieläkin minkä jaksaa. Itse en jaksa olla kovinkaan kiinnostunut, ei ole koskaan olleet kovin hyvät välit. Omat lapset harmittavat, kun eivät voi luoda pappaansa oikein minkäänlaista suhdetta. Onneksi on toinenkin pappa, joka ihan erilainen.

Mulla sama juttu, tosin ei ole sitä toista pappaa lapselle vaan puolison puolelta on molemmat vanhemmat jo kuolleet. Tämä(kään) ei isääni kiinnosta, ei ole kiinnostunut mun pienen pojan pappana olemisesta tai mistään muustakaan. Ainoa mikä kiinnostaa on kauppareissu alkon kautta kotiin.

Vierailija
17/19 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan juovuksissa. Anteeksi

n32

Vierailija
18/19 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairaus.

Vierailija
19/19 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli,ihmeen kauan elikin.Omasta mielestään tietysti lähes absolutisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme