Kihomadoista: mitä jos niitä ei hoida?
Mitä tapahtuu ihmiselle, jolta ei hoideta pois kihomatoja? Muuta kuin että tartuttaa niitä? Voiko niistä sairastua muutoin?
Kommentit (35)
Tärkeää kirjoitti:
Ei ne elä jos peset lapsesi pepun saippualla joka ilta ja aamu. Tottakai pitää sanoa ettei pyllyä saa raapia vaikka kuinka kuttitaisi
Ne madot ja niiden munat siis
Matoja perseessä. Viettää elämäänsä ihmisen perseessä poissa päivänvalosta.
Jos on hankkinut eläimiä, niin kyllä niitä kuuluu hoitaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos on hankkinut eläimiä, niin kyllä niitä kuuluu hoitaa!
Aa niitä matoja vai🤨
Eli siis pitämällä huolen hyvällä hygienialla ettei niitä munia pääse enää suuhun voi katkaista mato kierteen ilman lääkkeitä?
Ajankohtainen keskustelu :S Päiväkodista tuli viestiä, että siellä on kihomatoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin jo vähän isompi ja osasin lopulta ottaa itse vähän selvääkin siitä miten se matojen systeemi toimii, ja koitin olla niin ettei munia pääsisi enää suun kautta suolistoon. Ehkei minulla ollut kovin pahoja oireita, mutta tosiaan sitä matotartuntaa ei hoidettu lääkkeillä ainakaan. Aika kauan kesti että ne madot hävisi, sanotaan pari vuotta jopa. Niihin tottui, ja sitten joskus tajusin ettei niitä ole nyt ollut pitkään aikaan. Kukaan muu perheestä ei saanut tartuntaa, tai sitten kukaan muukaan ei kertonut kenellekään :D.
Yläpeukuista päätellen tätä on tapahtunut muillekin. Aikuinen ihminen pääsee niistä eroon perusteellisen hyvällä käsihygienialla. Jos uudet madonmunat eivät mitenkään pääse omasta eikä kenenkään toisen peräaukolta suuhun, aikuiset madot loppuvat muutamassa viikossa.
Tärkeää kirjoitti:
Ei ne elä jos peset lapsesi pepun saippualla joka ilta ja aamu. Tottakai pitää sanoa ettei pyllyä saa raapia vaikka kuinka kuttitaisi
Mieluummin pestään jollakin muulla kuin saippualla. Saippua kuivattaa ja kuivaa ihoa kutittaa ... ja kierre jatkuu.
Ei tosiaan tarvita aina lääkkeitä, ja silloin on oltava hyvä hygiena, kun syödään lääkkeet, sillä aina tulee lääkityksen jälkeen uusia matoja, jos munia menee suuhun ja suolistoon.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää kirjoitti:
Mieluummin pestään jollakin muulla kuin saippualla. Saippua kuivattaa ja kuivaa ihoa kutittaa ... ja kierre jatkuu.
Ei tosiaan tarvita aina lääkkeitä, ja silloin on oltava hyvä hygiena, kun syödään lääkkeet, sillä aina tulee lääkityksen jälkeen uusia matoja, jos munia menee suuhun ja suolistoon.
Ja ne kynnet ihan lyhyiksi. Ja niitä yöpöksyjä ei kannata heilutella vaan riisua suoraan pesukoneeseen.
Ja sit tietty kädet pestään _joka_ välissä.
Tsemppii kaikille kihomatojen kanssa kamppailioille! :) Kihomadot kannattaa mahdollisimman nopeasti vaan pois hoitaa niin kaikki on hyvin. Vermoxsia ja pyrviniä vaan suuhun. Kannattaa pestä niitä käsiä aktiivisesti , sillä matojen elinkaari on pyllystä suuhun kierteestä kiinni! Suosittelen myös mentholia sisältäviä rasvoja... sinne iltaisin hieroa. Tai jotain. Tsemppii!!
Minä ainakin häädän kihomadot liekkipieruilla ja hyvin toimii. Eli ei muuta kuin sytkäri hanuriin ja antaa palaa! Torstaisin toi kikka toimii ihan oikeesti!
Eli siis haluun super paljon vinkkejä kun Mulla on matoja ollu vasta 2 viikkoa mutta tuntuu et ne on ollut jo ikuisuuden siellä peräaukossa:<
Ei auta vaikka kuinka hyvin pesisi kädet ja kävisi 2h saunassa siellä ne vaan munii uusi munia tosi kiusallisia YÖLLÄ mulla alkaa yleensä jo illalla kutsisee ja sit kestää koko yö kun aamulla hätää ei oo onneks kutinaa mut sama toistuu joka ilta:( en tiedä helpottsako Bepanthen mutta oon laittanut sitä tosi ahkerasti:
Vierailija kirjoitti:
JOS käsihygieniasta huolehtii hyvin ja vaihtaa lakanat yms vuodevaatteet usein. Näin luki jossain lääkäriopuksessa. Eli pelkästään runsaalla käsien pesulla madot + toukat katoavat itsestään kun niiden elinikä päättyy. Kihomadot kun elävät tosiaan vain ja ainoastaan peräsuolessa ja jos käsiä pesee usein ( eli munia/matoja ei enää pääse käsiin ja siitä suolistoon) kierre katkeaa. aikaa siihen menee ehkä juuri se 2kk.
Tämä on totta. 50-luvulla joillakin saattoi olla kihomatoja, mutta kun ei monetkaan olleet päiväkodeissa yms, niin ne eivät levinneet ja hävisivät omia aikojaan.
Elossa selvittiin.
Itse muistan kerran kakkassa näkyneen pienen valkoisen madon, mutta ei siihen kiinittänyt mitään huomiota.
pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://ibright.lv/vermoxfi.htm