Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä raskaana oleva EI saa syödä?

Vierailija
28.12.2005 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi ehdottomasti syödä.. kaikkea kohtuudella menin koko raskauden ajan. Hyvin meni ja terve lapsi.

Vierailija
2/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-vitamiinia...

T:2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran 4 on vouhottaja..

Vierailija
4/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylmäsavustettua, mätiä ulkolaisa pastöroimattomia juustoja ilman kuumennusta, maksaa, yrttiteitä, vihreää teetä, lisäravinteita, vitamiineja..... mitä vielä en muistakkaan raskausaikana.....

Ja on varmaan meitin neuvolan tervein 1 vuotias poika meillä !!! =))))

Vierailija
5/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa em. elintarvikkeissa (esim. graavi-/kylmäsavulohi, pastöroimattomat maitotuotteet) on se vika, että JOS siinä sattuu olemaan listeriabakteeria, niin on aivan yks hailee söitkö kalaa yhden siivun vai puoli kiloa. Listerian olet siitä saanut ja sillä selvä.

Mutta jokainen tekee omat valintansa, ja punnitsee riskit. JOS käy niin huono tuuri, että saa listeriatartunnan kun ei noudata suosituksia, ja sikiö siihen menehtyy, niin ei voi syyttää kuin itseään.

Vierailija
6/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kehtaisi tuollaisella kehuskella! Hyvä onni on sulla ollut matkassa!

Vierailija
7/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakua/salmiakkia vaan se oliko 50g/kerta

kalaa vaihtelevasti, ei haukea tai suuria silakoita

maksassa liikaa A-vitamiinia

alkoholia ei tietenkään (mutta se juodaan yleensä)

merilevää

luonnontuotteita, ei aina tiedä mitä ne sisältävät

pastöroimattomat maitotuotteet, juustot yms. esim. homejuusto, tuorejuusto

Vierailija
8/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitos myös sinulle 16 moraalisaarnasta. Tiedän tasan tarkkaan kaikki faktat listeriasta, olen lukenut aihetta käsitellyttä materiaalia netistä niin laajasti ja niin moneen kertaan, että osaan aiheen melkein ulkoa ja lisäksi olen luonteeltani maailman tunnollisin perfektionisti joka yrittää tehdä kaiken oikein tai seurauksena on yöunet ja miltei järjenkin vievä epätoivo ja morkkis. Nyt kuitenkin sattui sellainen lipsahdus, että epähuomiossa söin pari haarukallista hyydykettä, jossa oli mukana vakuumipakattua kylmäsavulohta. Tapahtuneesta on itse asiassa jo nelisen viikkoa enkä ole saanut mitään riskiryhmään kuuluville tyypillisiä listerioosioireita, mutta olo on ihan kamala. Ja koska tehtyä en tekemättömäksi saa, on lohduttava kuulla 10/15 tyylisiä kommentteja. Vaikka faktat siis tiedänkin.

Vierailija
9/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai halua suojella heitä kaikelta pahalta? Vaikka esim. listeriariski on olemattoman pieni, niin se kuitenkin on todellinen. Ja jos se kohdalle sattuu, niin seuraukset on hirveät.

Mutta ei kai voi olettaa että nykyäidit pidättäytyisivät omista herkkuruuistaan 9kk, kun ei vauva muutenkaan saa muuttaa elämää.

Vierailija
10/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen pöpö siis jyllää ulkomaisissa, kuumentamattomissa pakastevadelmissa. Mutta käsittääkseni se aiheuttaa lähinnä ripulia? Onko joku lääkäri todella sanonut keskenmenosi johtuneen ao. syystä?

Minä söin edellisessä raskaudessa myös tietämättäni ulkomaisia pakastevadelmia raakana (luulin kotimaisiksi itsepoimituiksi), puoliraakoja pihvejä ja vissiin pakastevihanneksiakin. Mitään ongelmia ei onneksi tullut. Mutta nyt tämä halvatun graavilohiepisodi...

Vierailija
11/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nimittäin pakastemansikoita eilen kaupasta! Kotimaisia...

Vierailija
13/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa viestini uudestaan, hehkutinko siinä syöneeni graavikalaa koska en halua luopua mistään lapseni takia?? Kahden raskauden kokemuksella voin todeta että kiellettyjen, ns. riskiruokien luettelo on sen verran pitkä ja kun listerian tai toksoplasmoosin voi saada vaikka voista tai huonosti pestyistä vihanneksista, kuka tahansa voi VAHINGOSSA hankkia itselleen jonkun em. pöpöistä!! Ei aina ole kyse tietoisesta riskin ottamisesta. Minä ainakin joudun syömään sen verran muidenkin valmistamaa ruokaa, etten voi aina olla 100 % varma, onko kaikki tehty mahdollisimman hygieenisesti. Good for you jos itse voit elää pelkällä kraanavedellä ja kaurapuurolla ja siten välttää kaikki riskit.

t. 22

PS. Todennäköisyys kuolla auton alle raskausaikana taitaa olla isompi kuin riski saada listeria..

Vierailija
14/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" olen rv24:lla enkä ole ikinä kuullutkaan mistään kielletyistä ruoista" ?????

Nämä nyt kannattaisi selvittää jo vauvan suunnitteluvaiheessa!

Vierailija
15/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini ei ollut kohdistettu sinulle. Se oli ihan yleistä kauhistelua tätä pakonomaista suositusten rikkomista ajatellen.

Mutta vaikka se listeria riski olisi 1:1 000 000, niin kuka kestää sen syyllisyyden, kun on omalla toiminnallaan aiheuttanut vauvan kuoleman? Ja tottakai on kyse vain OMISTA VALINNOISTA, siis ottaako lautaselleen sitä mätiä ja graavilohta (toisten tekemistä ruuista ei tietenkään voi olla 100%:n varma, mutta silti voi olla syömättä tunnettuja riskiruokia).

Vierailija
16/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetelin raakana,tein kakkuja,juustokakkuja..lisäilin kaikkeen mihin vain sopi.Oli todellinen himo vadelmiin ja en tosiaankaan ollut tietoinen miten pahasti voi käydä. Kotimaisethan olisikin ollut ok,mutta olin syönyt tyhmyyksissäni pelkkiä puolalaisia. -20-

Vierailija
17/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi samaa mieltä, mitä tulee suositusten noudattamiseen, mutta edelleen toteaisin, että listerian voi saada myös vahingossa. Pari vuotta sitten oli jossain päin Suomea todettu listeriaa jossain lounasruokalan vihannessalaatissa ja eikös voikin ole aiheuttanut listeriaepidemian aikoinaan? Jätätkö itse tosiaan kaikki salaatit ja esim. voin kokonaan pois raskausaikana? Ja et syö koskaan ulkona; voihan ruokasi valmistaneessa ravintolassa olla likaiset leikkuulaudat (listeria pesii niissä tehokkaasti) ja kypsäkin ruoka voi sitä kautta saastua?

Mielestäni on himppasen kurja täällä kirjoitella, kuinka on aiheuttanut omalla toiminnallaan vauvansa kuoleman, jos listerian itselleen hankkii. Sen kun voi saada myös vaikka välttäisi riskielintarvikkeita. Eikä listeria sitä paitsi automaattisesti aiheuta keskenmenoa.

Ja vielä tällainen ajatusleikki: mitäs jos näin talvella liukastuisit, kaatuisit ja saisit keskenmenon? Syyttäisitkö loppuelämäsi itseäsi siitä, että ehdoin tahdoin tapoit lapsesi, kun et hankkinut kenkiisi liukuesteitä vaikka olet raskaana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan