Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuhanenä kyselee Nasolinista

28.12.2005 |

Olen todella varsinainen nuhanenä ja nukkuminen ei kunnolla onnistu nenän totaalisen tukkoisuuden takia. Esikoinen on myös kipeä, joten päivälläkin pitäisi jaksaa... Apteekista koitin kysellä tukkoisuuteen nuhatippoja/suihketta, mutta lukivat lääkkeiden tuoteselosteita, ettei niitä saisi käyttää raskauden aikana. Apteekissa ei kuitenkaan osattu sanoa, onko suihkeen käyttö kuitenkin sallittua kuuriluontoisesti ja minun tapauksessani varmaankin vain muutaman illan " kuurina" . Tietääkö joku, saako nuhatippoja/suihetta käyttää vähässä määrin?

Parempien yöunien toivossa vastauksia odottelee ja niistä jo etukäteen kiittelee Puuhis

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otrivin -nenäsumutetta olen itse käyttänyt, niitä on eri vaihtoehtoja kuten säilöntäaineeton ym...tuskin se muutaman päivän käyttäminen voi olla ainakaan pahempaa kuin flunssaisena olo =)

Vierailija
2/11 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. monet astmaatikot ja allergiset voivat tarvita pitkäänkin nenäsumutteita olonsa helpottamiseksi, ja se on ihan sallittua myös raskaana ollessa. Näin on astma-lääkäri todennut. Voit siis käyttää melko huoletta, kun tuskin edes kovin pitkään käyttäisit. Toivottavasti flunssasi hellittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitenä peräkkäisenä iltana parisen suihketta kerrallaan. On niin mieto lääke etten usko siitä haittaa olevan...Ohjeessa tosin sanotaan että vaikutusta sikiöön ei tiedetä, joten täysin luotettava ei saa olla mutta pakko oli minunkin sitä flunssaani käyttää.

Vierailija
4/11 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi neuvolalääkärillä mulla oli tukkoinen nenä. En edes ehtinyt kysyä kun lääkäri jo sanoi että älä sitten käytä Nasolinia. Jos ymmärsin oikein, Nasolinin vaikutus perustuu siihen että se supistaa verisuonia (nenässä) joten vaarana olis että se saattais myös heikentää istukan toimintaa. Enpä nyt sitten tiedä onko vaara todellinen, vai sellainen " varmuuden vuoksi kannattaa välttää" . Oisko alkuraskaus herkintä aikaa tämänkin suhteen.

Noista muista nenäsumutteista (allergia) olen minäkin kuullut että saa käyttää.

joanna

Vierailija
5/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa teoreettinen riski että Nasolinilla ja Otrivinilla olisi vaikutuksia istukan toimintaan tuon verisuonia supistavan vaikutuksen takia.

Allergiasumutteet on eri asia, niissä on erilainen vaikutusmekanismi, eivätkä auta flunssaan.

Itse olen kuitenkin käyttänyt flunssasumutteita kahdesti tämän raskauden aikana. Vaikutus koko elimistöön ja tätä kautta istukan toimintaan on luultavasti melko mitätön, koska sumutteita käytetään paikallisesti nenän limakalvoille eikä esim. tablettina. Lisäksi jos käyttää vain ne yöt kun on välttämätöntä että saa nukuttua, ja päivällä koittaa kestää tukkoista nenää, niin itse ajattelin että riski on tosi pieni. Arvelin että ei sekään kovin terveellistä ole jos ei nuku monen vuorokauteen laisinkaan.

Apteekista kun kysyin, farmaseutti/proviisori sanoi myös juuri näin, että periaatteessa ei, mutta vaikutus on todennäköisesti melko paikallinen. 100% varmastihan ei tietysti voi tietää, ja vaikutus ei välttämättä kaikilla ihmisillä ole sama. Lääkesuositusten kanssa pyritään siksi nykyään olemaan tosi tarkkana.

Pikaista paranemista!

Frida rv 37+5

Vierailija
6/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime flunssassa vertasin Nasolinin ja Otrivinin lapsille tarkoitettujen suihkeiden tuoteselosteita. Samat määrät samaa vaikuttavaa ainetta näytti olevan. Otrivinin selosteessa sanottiin, ettei saa käyttää raskauden aikana ja Nasolinissa, että vaikutuksia ei tarkasti tunneta, muttei uskota olevan suurta vaaraa. Näin vapaasti muistinvaraisesti sanottuna. Päädyin itse käyttämään pienimmille lapsille tarkoitettua vahvuutta muutamana iltana ja sinnittelemään päivät tukkoisena.

Vierailija
7/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuha meni niin pahaksi, että menin työterveyslääkärille ja hän sanoi, että sekä Nasoliinia, että otrivinia saa käyttää, mutta maksimissaan kaksi kertaa päivässä. Aineet ovat kuulemma paikallisvaikutteisia, joten vähäinen käyttö ei vielä aiheuta ongelmia... Itse jouduin käyttämään 7 päivää putkeen... nyt jo pärjään ilman. Muistaakseni Otrivinissa oli kielto ettei saisi käyttää enempää kuin 10 päivää putkeen...

Vierailija
8/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että aikoinaan on suositeltu Humidosea. Siinä ei pitäis olla mitään muuta kuin suolaliuosta. Oletko kokeillut höyryhengitystä? Mulla on ainakin nenä alkanut vuotamaan ihan kunnolla. Ja mun veli käyttää sitä aina kun on flunssassa. Ainakin apteekeissa on myynnissä sellainen muovinen purkkisysteemi.

Vierailija
9/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittosuolaliuos on hyvä apu; ruiskuta nenään pää taaksepäin taivutettuna. Aiheuttaa kyllä yökkäysrefleksiä joskus etenkin näin raskausaikana, mutta kuivattaa nenää tehokkaasti ja poistaa liman.

Ohje: Liuota n. ½tl suolaa isoon lasilliseen vettä ja vedä ruiskuun. Liuos sieraimesta nenään ympäriinsä ja niistä kaikki ulos. Apteekin " virtahevolla" suihkuttelu onnistuu myös.

Nasolinia on niin monet käyttäneet raskauden aikana, että tuskin on mitään haittaa. Omalla vastuulla tietenkin, joten olen pidättäytynyt suolavedessä.

t. tämän hetkinen duhanenä

Vierailija
10/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja olen käyttänyt lähes koko raskausajan, mutta aina kun mahdollista jätän pois. Mulla on ollut nenä tukossa jatkuvasti, enkä pysty lainkaan nukkumaan niin, että hengittäisin suun kautta. Käytän siis sitä lasten versiota ja tippamallisena, annostelen niin vähän kuin mahdollista.

Olen jo useamman kerran kysellyt sekä lääkäreiltä että terkalta, ettei käytöstä varmasti ole haittaa ja vastaus on aina sama -paikallisesti käytettävistä nenäsumutteista ym. ei ole haittaa.

Jättäisin toki Nasolinin pois jos voisin, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt parempaakaan tapaa saada nenä pysymään auki. Ja believe me, kaikenlaisia keinoja tässä on tullut kokeiltua.

KL

Vierailija
11/11 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut, miten hyvin toimii. Onkin kiinni siitä, että käyttää oikein.

Edellisessä raskaudessa olin todellinen Nasolinin suurkuluttaja (kova siitepölyaika ja elämäni ensimmäisen kerran reagoin siitepölylle). Kokeilin vauvalle valmiiksi ostettuja suolatipoja ja totesin ne ihan huuhaaksi, mutta

vuosi sitten talviaikaan taas nenä oli koko ajan tukossa ja joka ilta tarvitsin Nasolinia (lasten nasolinia myös käytin, kun silläkin aukesi hyvin) kunnes sain terveydenhoitajalta " reseptin" suolaliuokseen: Keitä litra vettä ja lisää 1rkl tavallista suolaa (teen puolet tästä), koska kulutus ei ihan niin hurja.

Sitten illalla selinmakuulla truuttaan ruiskulla sieraimiin KUNNOLLA eli reilusti, ei mitään tippoja vaan esim. koko ruiskun (5ml), tosin rauhallisesti, ettei tule yli äyräiden. Sitten odotellaan ja lopuksi niistetään. Kertaakaan en ole sen jälkeen vielä tarvinnut Nasolinia ja kohta on vuosi mennyt. Kova räkäflunssa tosin voi olla sellainen, että siihen ei riitä, mutta keskinkertaiseen flunssaan riitti. Olen ajatellut, että Nasolia tarvittaessa otan, mutta toistaiseksi ei ole ollut tarve (kop kop).

Muutaman kalliin apteekista ostetun suolatipan laittaminen on ihan turhaa vaan sitä tarvitaan paljon ja hetken pitää odottaa ja niistää pitää muistaa lopuksi!