Tyttö 6v 131cm, tosi pitkä tulossa, muita?
1. Tuntuu, että on päätä pidempi kaikkia ikäisiään ja ennusute on yli 180cm. Pitäiskö mennä tutkimuksiin, että jos tuleekin 190cm, niin pitäisikö kasvua rajoittaa+ Mielestäni naisella 185cm on jonkinlainen yläraja ettei tule elämästä liian hankalaa (vaatteet pieniä, miehet pieniä....). Itse olen 180 cm (mutta en ollut noin pitkä silti 6v) ja tyytyväinen siihen, se on ok ja muutama sentti lisääkään ei haittaisi, mutta en kuitenkaan haluaisi tyttärestäni yli 185cm pitkää.
2. Onkohan kouluiässä pituudesta haittaa, tunteeko itsensä "liian pitkäksi" verrattuna muihin, kun aikuisena pituus ei haittaa mutta kouluiässä itseäni haittasi pituuteni.
Kommentit (40)
Itsekin olen aivan keskimittaianen.
itselläni pituusennuste koululääkärin mukaan oli 195 cm, mutta olen nyt 182 cm. Ennusteet on vain ennusteita.
Uskon että tytöstäni tulee lyhyempi kuin minusta kun nykyään kuukautiset alkaa aikaisemmin.
Olin lapsena aina todella pitkä. Eskarissa muut tytötkin olivat ainakin päätä lyhyempiä. Neuvolassa ehdoteltiin hormonihoitoja, mutta vanhempani kielsivät ne. Kymmenvuotiaana olin jo 174 cm ja vaikka olin ihan lapsi, kukaan ei tuntunut mua sellaisena näkevän. Silloin ei ollut kivaa. Nykyisin olen 178 cm ja oikein tyytyväinen pituuteeni.
ja ekalla luokalla olin n. 130cm pitkä. Mulla alkoi kuukautiset jo 11-vuotiaana ja pituuskasvu loppui pian sen jälkeen.
olin ekalla luokalla 116cm ja 19kg ja nyt 177cm eli ei ne ennusteetkaan aina päde.
Mun ennuste oli 164cm.
mä itsekeskeisesti kerron: ennustettiin 10-vuotiaana että kasvan 173cm,ja onniteltiin tulevista "missin mitoista." no, oli myöhänen pubis ja pituuskasvu jatkui vielä 5cm menkkojen alkamisen jälkeen. Eli tuloksena 185cm ja kyllä, todella vaikea löytää miestä :( ongelma ei niinkään mun puolelta - voisin hieman lyhyemmänkin mieluusti huolia mut ukoille näyttävä ulkomuotoni selvästi kynnyskysymys. Ikää mulla jo 25+ .
viidestä sentistä kiinni, itse siis sua vähän lyhyempi ja miehiä aina kimpussa, myös vielä vähän ylipainoisena, mös nuoret miehet tykkää vaikken enää itse niin nuori le. No ehkä se raja on 180 cm mut sliitä pituudesta ainakin miehet tykkää. Nimenomaan tullaan ihailemaan pituutta ja kauneutta, melkeen vois sanoa jonoksi asti. Myös arkipäivisin kauppaeissuillakin miehet tulee juttelemaan yms. Oisoutoa että 5 cm pidempiä ei enää hyväksyttäis....
Itse olen 187cm pitkä ja ihan samaa voin sanoa, kun edellinen kirjoittaja. Miehiltä tulee todella paljon ihailuja ja pyörivät ympärillä. Olen aina "kantanut" pituuteni hyvin sitä häpeilemättä ja kivaahan se on ottaa ihailuja vastaan :) Mielestäni on erittäin mukavaa olla pitkä, erottuu massasta :)
Mutta joo, alkuperäiselle.. En olisi sinuna huolissani. Nykyisin on hyvin saatavilla pitkille naisille housuja yms. ja niistä miehistä nyt viimeisinä olisin huolissani. Kannustat vaan tytärtäsi kulkemaan hyvässä ryhdissä ja annat eväät hyvään itsetuntoon. Itse kävin myös ala-asteikäisenä pituusennustuksissa. Muistaakseni ennuste oli 175 - 180cm, joten mikä muissakin vastauksissa on tullut esille, kovin epäluotettavia nämä ennusteet ovat. Itse en omia lapsiani todellakaan vie näihin testeihin. Pituus on lahja!
Myöhäinen puberteetti = lapsi kasvaa pitkään
Aikainen pube = lapsi lopettaa aikaisin kasvun
Minä olin samassa iässä vielä pitempi ja kasvoin yläkäyrää koko ala-asteen. Vanhemmat ja sukulaiset miettivät että mitä pitäisi tehdä ja se vasta ahdisti, koin olevani tosi epänormaali. Ja mitä vielä - pituuteni tasautui hieman yli 170 cm:n. Ei siis mitään syytä huoleen, anna lapsesi olla lapsi.
On eskariryhmän pisin. Tyttö tutkittiin 2 v vanhana nopean pituuskasvun vuoksi ja todettiin terveeksi. Kasvaa vaan siis nopeasti. Ei ole käynyt mielessäkään että jollain tavalla puututtaisiin kasvuun.
Eli onko kasvuennuste tehty luustoikäarvioinnin kautta vai miten? Meidän tyttö kasvaa hurjaa vauhtia ja on ollut tutkittavana 6vuotiaasta asti. Hänellä oli kyllä pituuskasvun lisäksi hien hajua eli ennenaikaisen murrosiän epäilyn takia pääsi tutkimuksiin. Meidän tytöllä luustoikä vastasi kalenteri-ikää ja kasvuennustekin on vain noin 175cm eli ihan normimittainen hänestä on tulossa. Nyt on 8v ja noin 145cm eli pituuskasvu loppunee parin vuoden päästä. Murrosikä ei ole vielä alkamassa tai tämän vuoden tutkimuskäynti on vasta tulossa. Mutta hän täyttää syksyllä jo 9 vuotta , joten murrosikä saakin lääketieteellisessä merkityksessä jo alkaa (ei ole sitten enää sairaus).
Tyttöä ei pituus häiritse tällä hetkellä. Luokalla on pari muutakin pitkää tyttöä. Eskari-iässä koki itsensä kyllä jättiläiseksi, mutta motoriikan parantumisen myötä on tullut enemmän sinuiksi kroppansa kanssa.
Kaksi pitkää tyttöä, molemmilla ennusteet annettu jo 2v neuvolassa päälle 180cm. Toiselle 182cm ja toiselle 185cm. Nyt ovat 4,5v ja 118cm ja 3v 107cm, juuri neuvolassa mitattu. Isänsä on 203cm ja minä 180cm, joten ei varmaan kauas ammu nuo arviot. Puhetta oli sillain ihan yleisluontoisesti vielä että jos kauheelta näyttää tuo kasvuvauhti ja kun mulla itselläni on murrosikä alkanut verrattaen myöhään (kuukautiset alkoi vasta 14v, kasvoin sen jälkeen vielä 5cm, isänsä on ollut 13v ja 186cm, kasvanut siitä vielä sitten melkein 20cm..) niin voidaan miettiä sitten sitä murrosiän aikaistamista jos siltä näyttää. Muuta ei ole mainittu eikä mitään tutkimuksia edes ehdoteltu. Katsellaan kuin pimut kasvaa! :)
mä itsekeskeisesti kerron: ennustettiin 10-vuotiaana että kasvan 173cm,ja onniteltiin tulevista "missin mitoista." no, oli myöhänen pubis ja pituuskasvu jatkui vielä 5cm menkkojen alkamisen jälkeen. Eli tuloksena 185cm ja kyllä, todella vaikea löytää miestä :( ongelma ei niinkään mun puolelta - voisin hieman lyhyemmänkin mieluusti huolia mut ukoille näyttävä ulkomuotoni selvästi kynnyskysymys. Ikää mulla jo 25+ .
että katsot vaan isän ja oman puolen vanhemmat, sedät ja tädit ja serkut ja sitten lotto vetämään. Että kenen geenit saa kasvunopeudessa ja loppupituudessa.
No ainahan sitä näköjään pitää jostakin murehtia. Elämä siis pilalla kun kasvaa. Mutta etkös sinä ap ole itsekin miehen napannut tai ainakin sukusolut lapsen tekoon.
Nykyään lääkärit eivät enää suostu murrosiän aikaistamiseen vaan ehdottavat luuston kasvuaiheiden laserointia, jos pituutta halutaan rajoittaa. Mielestäni murkkuiän aikaistaminen olisi kuitenkin riskeineen parempi vaihtoehto. Tietääkö kukaan, kuka lääkäri vielä sitten "suostuisi" murrkuiän aikaistamiseen?
Nuohan ovat mallin mittoja. Ja miehetkin ovat nykyään keskimäärin pidempiä kuin ennen, että ei tarvitse pelätä löytävänsä tulevaisuudessa vain pätkämiehiä.
4 v vähän vajaa 120 cm ja kuulemma hyvin kasvaa käyrillään ja juuri sopiva. Käyttää jo monista vaatteista 134 kokoa, normaalisti 128 kokoa. En ole huolissani. itse olen 180 cm enkä ole koskaan nähnyt ongelmaa pituudessani vaan ollut siitä ylpeä. Olin jo 12 vuotiaana tän pituinen enkä ole kyyristellyt. Miehet tykkää pitkistä eli jos vielä nättikin niin vientiä riittää. Itse olisin mieluusti ollut pidempi mutta riittäköön tää niin voi käyttää kunnon korkoja.
viidestä sentistä kiinni, itse siis sua vähän lyhyempi ja miehiä aina kimpussa, myös vielä vähän ylipainoisena, mös nuoret miehet tykkää vaikken enää itse niin nuori le. No ehkä se raja on 180 cm mut sliitä pituudesta ainakin miehet tykkää. Nimenomaan tullaan ihailemaan pituutta ja kauneutta, melkeen vois sanoa jonoksi asti. Myös arkipäivisin kauppaeissuillakin miehet tulee juttelemaan yms. Oisoutoa että 5 cm pidempiä ei enää hyväksyttäis....
Itse olin 2-luokalla 147cm pitkä. Vanhempani molemmat aika pitkiä, isä 199cm. Pituusennuste oli mulla 184cm mitä itsekkin pelkäsin, mutta niin vaan 173cm jäin, ja hyvä niin! Ei kannata vielä huolehtia :)
tein eilen aloituksen tytöstäni joka on 7 v ja 142 cm. Hän oli 6 v vanhana 131,5, eli pitkä on sinunkin tytöstä tulossa.
Me kävimme tytön kanssa tutkumiksissa kun hän oli 2 v (luustoröntgen ja verikokeet). Kaikki kuitenkin kunnossa silloin. Nyt otin uudestaan yhteyttä lastenpolille kun kasvuvauhti on lähtenyt kiihtymään. Näin pyysivät lastenpolilla tekemään aikanaan.
Katsotaan mitä tuleman pitää mutta oikena pituuskasvuennusteen toivon että tehdään ainakin.
Tsemppiä:)
olen ollut kutakuinkin tuon (ap:n lapsi) mittainen 6v:nä ja nyt olen 170 (kasvu päättyi 11-12v). Milloin ap itse (miehen suvun naiset) ovat tulleet murrosikään? Jos menkat on alkaneet 15 niin tytöstä voi tulla pitkäkin, mutta tuo 190cm on kyllä jo tosi paljon ja mistähän tuo luku on repäisty. Jos menkat taas alkaa aikaisin voi jäädä tyttö vielä lyhyeksikin. Ehkä ei vielä kannata huolehtia asiasta, ei ne lääkäritkään suostu ton ikäiselle mitään lääkkeitä määräämään.