Pitääkö keskenmenossa aina käydä lääkärissä?
Ihan alkuraskaus, viikkoja 5+3. Nyt 7 päivää veristä vuotoa ja kipujakin. Vuoto ehkä tänään kuin menkoissa, muuten vähäisempää. Tuntuu vain kestävän näin kauan, kun jo viikko menty. Pitäiskö käydä lääkärissä? Ajattelin vain, kun viikkoja noin vähän, että raskausmateriaali tulee kaikki itekseen pois.
t. Eka km, toivottavasti myös viimeinen.............
Kommentit (14)
vuoto heikkenee melko nopeasti (parin-kolmen päivän kuluessa), niin tuskin tarvitsee mennä lääkäriin. Jos sinulle tulee kuitenkin kipuja tai kuumetta, niin mene heti lääkäriin.
Soitin neuvolaan, niin sanoivat että ei tarvi mennä lääkäriin eikä muuallekaan hoitoon. Kuulemma harvoin mitään seurauksia tulee, ja jos tulee niin sitten hoitoon tietenkin. kyseessä on enemmänkin myöhässä alkaneet kuukautiset.
Mä en ole koskaan edes testannut noin aikaisin. Jos menkat on pari viikkoa myöhässä, niin kuin mulla on joitakin kertoja ollut, niin on hyvinkin voinut olla kyse km:sta. Tosiaan, menee myöhästyneitten menkkojen piikkiin noin aikainen keskenmeno.
Soittelen vielä huomenna klinikalle. Tämä oli lapsettomuushoidoilla aikaiseksi saatu raskaus, yksi alkio siirrettiin vajaa kuukausi sitten. Ensi viikolla ois ollut ultra, täytyy perua sekin .(
Perjantaina raskaustesti näytti vielä selvää plussaa, vaikka vuotoja oli jo ollutkin. Nämä kivut lähinnä mietityttävät, Panadolia olen ottanut päivittäin 3000 mg ja silti kipuja tulee läpi.
ap
Kun valotit taustaa tarkemmin, sanoisin että soitat tietenkin klinikalle. Todennäköisesti haluavat sinut joko käymään (ultraan) tai ainakin verikokein seurataan, että raskaushormoniarvo varmasti pienenee. Kyseessä voi olla tuba-raskaus, tuulimuna/keskenmeno tai voisihan se edelleen olla normaali raskauskin, vaikka toiveet eivät siihen kyllä kovin suuret ole. Tsemiä ja onnea seuraavaan yritykseen!
T. lääkäri
Soita huomenna ja varmista asia, luulisin että noin pienillä viikoilla ei välttämättä tarvita tarkistusta. Itselläni km oli runsaammilla viikoilla ja silloin tarkistivat että kohtu tyhjentyi kunnolla ja tutkivat myös rhesus vasta-aineet, jotta ei tule siitä ongelmia seuraavalla kerralla.
Toivottavasti saatte toivomanne nyytin sitten ensi kerralla syliin saakka!
eli ihan hyvä, että soitat lääkärille. Ultrassa katsotaan myös se, että ei ole jäänyt mitään hyytymiä, mutta noilla viikoilla ei varmaan ole suurta riskiä.
Oma keskenmenoni oli viikolla 11, mutta sain ohjeet pysytellä kotona. Lääkkeiksi suositeltiin sekä parasetamolia että ibuprofeenia, päivystys antoi annosteluohjeet, mutta tosiaan molempia piti ottaa, mutta eivät nekään riittäneet.
Parasetamoli (Panadol ym.) on aika tehotonta keskenmenokipuihin, kuten kuukautiskipuihinkin. Kannattaa siis soittaa päivystykseen, jos haluat paremmat ohjeet kivunlievitykseen.
Jaksamista!
Jeps, soittelen huomenna klinikalle, jospa katsoisivat sitten ensi viikolla ultralla tilanteen.
ap
Tarkennan vielä, että kipulääkkeitä ei pidä ottaa rinnakkain ilman lääkärin ohjeita. Itselleni tällaista ei suositellut kukaan muu kuin oma gynekologi, vaikka soittelin päivystykseen ja terveydenhoitajallekin.
Soitin sekä TK:een ja YTHS:lle. Molemmmissa sama kanta: jos ei ihmeempiä kipuja ja vuoto rauhoittuu, niin oma seuranta riittää. Sitten kävin myöhemmin yksityisellä gynellä, joka hämmästeli kovasti käytäntöä. Hänen mukaan ilman muuta olisi pitänyt seurata verikokein. Mutta minulla ei kylläkään mitää ongelmia km.sta koitunut vaikkei kontrollia ollutkaan
[ilapsettomat saavat aina erityiskohtelua gynellä
[/quote]
Itse olen Rh- ja kun tuli keskenmeno viikolla 8, niin piti tuikata se vasta-ainepiikki, että seuraavat raskaudet onnistuisivat. Toisekseen olisi kai hyvä katsoa ettei ole kohtutulehdusta (sekin minulle tuli) ja että kohtu on tyhjentynyt (kaverini ei tiennyt olevansa raskaana ja sairasti pahan kohtutulehduksen, sisältä löytyi 4 kk ikäinen muumioitunut sikiö).
on hoitaa sairaita. Olikohan sulla oikeasti jotain sanottavaakin? Vai kadehditko lapsetonta naapuria jonka käyntiin gyne kenties käyttää minuutin enemmän kuin sinun käyntiisi. Voi järki.
[ilapsettomat saavat aina erityiskohtelua gynellä
Ettei vaan tuu mitään tulehduksia yms.