Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sormuksetko pois synnytykseen???

28.12.2005 |

Anoppi tuossa poikkesi taas jakamassa neuvojaan:

sormukset kuulemma tarttis hilata pois sormista ennen synnytystä. Tai muuten ottavat synnytyslaitoksella. Onkohan näin? En oo kyllä edes varma, saanko niitä enää ainakaan kunnolla pois, vaikkei sanottavaa turvotusta olekaan...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakaan multa kysellyt kukaan sairaalassa korujen perään. Meillä siis alatiesynnytys. Sektiosta en osaa sanoa.

j+beibi

Vierailija
2/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aikaisemmin on pitänyt ottaa hätäsektion varalta, mutta nykyään saa leikkauksessa olla sormukset paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistan, että synnytin meikit naamassa :)

Turhamainen minä...

Vierailija
4/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin minun piti ottaa kaikki korut pois synnytykseen (synnytin 4/05)

Vierailija
5/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/04 eikä silloin ainakaan kukaan vaatinut koruja pois ottamaan,tosin ei mulla ollut kun kaulaketju ja sormus,mutta kuitenkin...nyt tässä odotellaan pikkukakkosta rv 38+3 niin saapa nähdä saanko nyt pitää koruni :)

Vierailija
6/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäis synnytystä varten ottaa pois - tosin vihkisormus oli jo poissa käytöstä turvotuksen vuoksi eikä ollut sektiota. Tuskinpa niitä koruja tarvitsee ottaa pois. TYKSissä ei ainakaan vaadittu sitä.

Vierailija
7/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut jokaisessa synnytyksessä (neljä alatiesynnytystä) korut paikkoillaan, eli kaulaketjut, sormukset sekä naparengas, eikä kukaan ole koskaan edes vihjannut että ne pitäisi ottaa pois.

pienokainen rv 16+6

Vierailija
8/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vähän kyllä kuulostaakin, että pitäis sormukset pois ottaa. Mitäs sitte, jos ei edes saa niitä pois, ei kai niitä nyt katkomaankaan aleta??

Ja onko jollakin henk.koht. kokemusta Satakunnan keskussairaalan toimintatavoista?

Jotakin anoppi muuten vielä vihjaisi siihenkin suuntaan, että voi sormet turvota vielä synnytyksen jälkeenkin. Mitenhän on...

Vierailija
9/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin että parempi ottaa ne pois nyt kun ne saa otettua ettei tarvitse sitten leikata niitä jos sormet turpoaa jos joudutaan antamaan nesteytystä mahdollisen nukutuksen aikana. Ja niinhän sitä sitten jouduttiinkin vielä samassa hötäkässä nukutukseenkin.

Pieni pahahan nuo on pois sormista jättää ettei tule hankaluuksia. Koskaan kun ei tiedä jos joutuukin syystä tai toisesta tiputukseen...

Vierailija
10/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammalla ystävällä on jouduttu katrkomaan ne pois, kun on tullut turvotusta tai muuta odottamatonta, joten ajattelin jättää varmuuden vuoksi pois.

Vierailija
11/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on turvotusta, voi olla ihan hyvä idea ottaa sormukset pois vielä kun lähtevät. Mutta mulle ei ainakaan sanottu asiasta mitään. Ranneketjun kätilö pyysi ottamaan pois, kun tippa laitettiin.

Vierailija
12/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta piilaritkin oli silmissä, eikä ne niistä kyselleet, muistin vasta myöhemmin :/

Vierailija
13/16 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus voi paheta synnytyksen jälkeen. (esim. minulla sairaalaan jäi 2 pv jälkeen tasan 0 kiloa.) Joskus joudutaan leikkauttamaan sormukset pois.

Muutenkin korut saattaa olla synnytyksessä tiellä, etenkin jos joudutaan toimenpiteisiin, vaikka hätäsektioon. Anturia ja piuhaa laitetaan rinnuksiin ja siinä ei ole aikaa hukattavaksi kultaketjujen pois näpertämisiin jne.

Sellainenkin seikka tulee vielä mieleen että jos vauva syystä tai toisesta joutuu erikoishoitoon on käsihygienia erittäin tärkeä ja sormukset todella turhia lastenosastolla tai vastaavassa.

Vierailija
14/16 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis muuhunkin kuin vaikka sektioon, niin jo potilasohjeissa sanotaan että korut pois, eikä saa olla meikkejä, hajuvesiä eikä kynsilakkaa.

eipä niillä lääkäreilläkään ja kätilöilläkään ole sormuksia työaikana, vai onko joku nähnyt? leikkaavilla lääkäreillä ei saa olla edes hammaskorua, se voi tippua vaikka potilaan avonaiseen haavaan.

tämä on faktaa, tuttuni on lääkäri.

minulla ei ole ollut muutamaan kuukauteen sormuksia, ei mahdu, enkä muutenkaan meikkaa enkä pidä koruja. no problem minulle.

Vierailija
15/16 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kummasteli kun ei sairaalassa kysytty piilolinsseistä- oliskohan tässä aika olla oma-aloitteinen ja ajatella ihan itse: onko tosiaan varma että synnytyksen aikana on mahdollisuus turata piilolinssinesteiden kanssa?

Muutenkin ajattelisin että suomalainen kulttuuri luottaa ihmisten omaankin järkeen: eihän meillä lue amerikkalaiseen tapaan mikrouunin käyttöohjeissakaan ettei saa kuivata kissaa...

Siis kaikkien näiden hienojen kommenttien jälkeen uskoisin ettei kukaan jätä koruja päälle. On tosiaan optimistista ajatella ettei omalle kohdalle tule mitään hätää- ja toisaalta, jos hätä on, ei ole aikaa hukattavaksi korujen poisteluun--- mieluummin vaikka säästää nekin minuutit vauvaansa hapenpuutteelta hätäsektioon mentäessä :-)

ellu

Vierailija
16/16 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki korut pitää ottaa pois synnytykseen mentäessä...lävistykset, korvikset, sormukset jne. Se oli ensimmäinen asia valmennuksessa, mitä meille kerrottiin. Kuulemma hätäsektion varalta...Sydänfilmiin saattaa tulla häiriötä, jos on koruja. Tiedä sitten. Taitaa olla sairaalakohtaista näiden korujen suhteen.