RS-virus lievänä 2kk:lla; voisiko jo mennä ulkoilemaan -8 asteeseen?
Ollaan koko joulu oltu kipeinä, minä ja lapset.
2v9kk:lla oli terävän kuuloinen yskä ja kunnon nuha, korvatulehduskin sitten todettiin jua kuuri on päällä. Hän on kyllä jo ulkoillut ja ollut pirteä.
Jouluaatonaattona 2kk vauva oli kaikkein räkäisimmillään ja silloinkin vain kerran otimme kätilöimulla hieman limaa ja olikohan samana yönä, kun hänellä oli nukkuessaan valunut kerran räkää nenästä tyynylle. Rohinaa hänellä on ollut kaikkein eniten, ja hengitysteissä tuon jälkeenkin, mutta silti on ollut virkeä koko ajan. Kuumetta en ole saanut kiinni, mutta oloa helpottamaan antanut suppoja.
Yhä rohinaa on keuhkoissa jonkun verran, mutta eilen uskaltauduimme jo kauppaan, kun ei ihan päiväkaupalla viitsisi olla kotonakaan. Mieleni tekisi myös vaunuttelemaan, mutta mitä mieltä siitä olette?
Pakkasta on nyt 8 astetta, tekisiköhän tunnin ulkoilu tilannetta vain huonommaksi, jos kylmä ilma liikaa ärsyttää vauvan hengitysteitä?
Olen itse tulkinnut taudit rs-viruksen aiheuttamiksi, koska itsellänikin on ollut tosi räkäinen flunssa, ja poskiontelotulehdus syntyi melkein heti nuhan alettua (ei ole tullut koskaan ennen). " Amoxinia" menossa itsellänikin (sillähän oli nyt joku uusi kauppanimi).
Kommentit (6)
kun ei mikään pakko ole mennä. Taidetaan vaan parannella rohinat ensin pois ja ulkoillaan sitten vasta :)
kun meidän neiti on hirveässä nuhassa. Kuumetta ei juurikaan ole. Lääkäri suositteli ulkoilua JOS ei ole kuumetta. Lapsella hengittäminen ulkona helpompaa. Joten oltiin ulkona ja nukkuikin ulkona hyvin. Pystyi hengittämään vaikka oli tutti suussa.
Mutta meillä ikää jo 9.5 kk. En tiedä onko meillä rs-virusta vai ei, hengitys tähän saakka ollut ihan ok. Tietysti nuo nuha vaikeuttaa mutta ei ole rohisevaa.
Itse olen myös kunnon räkätaudissa, siis pelkkä nuha ja pieni lämpö.
Näin siis meillä, vaikea sanoa teidän tapaukseen kun on noin pieni vauva.
Meillä vauva oli rs-viruksen takia pariviikkosesta 10 pv sairaalassa ja saimme luvan aloittaa ulkoilun uudelleen vasta reilusti kukauden ikäisenä.. Ja tämä oli lämpimän lokakuun aikana... Eli sillä perusteella en suosittele. :)
Mulla on 3kk ikäinen poika ja hänellä myös kova yskä ja nuha. Eilen käytin poikaa lastenlääkärilla ja häneltä tuota ulkoilua kysäisin. Lääkäri sanoi, että jos kuumetta ei ole, voi ulkoilla. Sanoi vielä, että tietysti suuret lämpötilavaihtelut hieman pahentavat yskää hetkellisesti, mutta paheneminen on niin vähäistä, että se on merkityksetöntä. Jatkoi vielä, että lapset tapaavat nukkua ulkona huomattavasti paremmin ja uni on taudista paranemisen kannalta kaikkein tärkeintä. Eli hän suositteli ulkona nukuttamista. Lapseen ei saa kuitenkaan tuulla eli nukkumispaikan täytyy olla suojainen ja vaunun suuaukko täytyy suojata jollain.
tuo kuume ulkoilun estävänä tekijänä olikin jo ennalta tuttu juttu.
olen vähän kahden vaiheilla taas, mutta kyllä taidan sittenkin kunnon ulkoilua vielä pari päivää odotella. Ei sitten tule ainakaan siitä takapakkia.. se kyllä harmittaa, että meillä on juuri sellainen vauva, joka nukkuu ulkona tosi hyvin ja ihan eri tavalla sikeämmin kuin sisällä..mutta silti tuo rohina vähän emmityttää. Jospa ylihuomenna kokeilen :)
Rs-virus rasittaa nimenomaan keuhkoja ja aiheuttaa hengenahdistusta, johon kuiva pakkasilma ei varmaankaan paranna tilannetta. Yleensäkään en usko, että kipeälle vauvalle ulkolu on yhtään sen terveellisempää kuin kipeälle aikuisellekaan...