endometrioosi ja keskenmenot
Onko kellään ollut keskenmeno/keskenmenoja jotka paljastuivat endometrioosin aiheuttamiksi?
Missä vaiheessa km ja kuinka monta, miten endo löytyi ja miten hoidettiin?
oletko tullut sen jälkeen raskaaksi?
oletteko olleet oireettomia vaikka on endo?
Minulla 3-4 kpl km viikolla 5 vuoden sisään ja yksi lapsi joka tuli aikanaan helposti. Nyt tutkimuksissa endo epäilyssä, sekä prolaktiinitaso.
Ensi viikolla selviää jotakin, minusta tuntuu että endo olisi aika järkevä selitys, tosin mulla ei ole mitään suurempia kipuja, mutta toisessa munasarjassa on jotakin joka voi olla joko vanha keltarauhanen tai endoa.
Kommentit (2)
Itselläni oli endometrioosioperaatio syyskuussa. Onnistui hyvin: marraskuussa jo het tärppäsi ja joulukuun alussa oli kaivatut I I viiivaa testissä.
Nyt ei voi kuin ihmetellä ja toivoa parasta. Sitä parasta myös Sinulle.
On vallalla uusi teoria, jonka mukaan tietyt endometrioosin erittämät signaalit voivat ehkäistä alkion kiinnittymistä ja aiheuttaa keskenmenojakin. Asiasta ei ole Suomessa juurikaan puhuttu. USA:ssa lievästäkin endosta kärsivä lapseton lähetetään kuulemma helpommin laparoskopiaan juuri tämän takia.
Minulla oli keskenmeno rv 7+ (11/2003) ja kemiallinen raskaus (1/2004), eikä sen jälkeen tärpännyt sitten millään. Clomi+luge+Pregnyl-kuuritkin kokeiltiin. Mitään varsinaista vikaa ei minusta tai miehestä löytynyt. Keväällä 2005 aloin epäillä endoa järjettömien kuukautiskipujen, tiputteluvuodon ja tärinäkivun takia. Kävin tutkimuksissa ja leikkauksessa yksityisellä, sillä luulin että olisin joutunut odottelemaan pitkään laparoskopiaa julkiselle. Endoa löytyikin hieman parista eri paikasta ja se poistettiin. Tulin raskaaksi 2. kierrosta laparoskopian jälkeen ja nyt on jo ihan viimeiset raskausviikot menossa.
Endolaisilla on mielestäni aika paljon keskenmenoja, ja tosi moni tällä palstalla on saanut sen kauan toivotun ja pysyvän plussan laparoskopian jälkeen. Juttelin vähän aikaa sitten erään pahasta endosta kärsineen naisen kanssa, joka kertoi kärsineensä lapsettomuudesta 7 vuotta ja saaneensa 5 keskenmenoa ennen laparoskopiaa. Operaation jälkeen hän sai peräkkäin kaksi tervettä tyttöä, eikä keskenmenoista ollut enää tietoakaan.
Lene rv 36+1