Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitovapaalla oleva äiti on sairaana, miten teidän perheessä toimitaan?

27.12.2005 |

Meillä on nyt ekan kerran pojan (2,5 v) syntymän jälkeen sellainen tilanne, että mä olen niin sairaana, etten jaksa poikaa hoitaa. Viime yönä alkoi mulla oksennustauti ja koko päivän olen maannut sohvalla. Tänään olin pojan kanssa kahdestaan ja aamupäivä olikin aika tuskaa, kun yritin viihdyttää poikaa sohvalla maaten. Onneksi oksensin ekan kerran vasta pojan päiväunien aikaan ja uudelleen vasta, kun mies oli tullut kotiin.

Huomenna jää mies kotiin poikaa hoitamaan, mutta ei vielä tiedätä, mitä mies sanoisi töihin. Siis että sanooko, että on itse kipeänä vai että vaimo on kipeänä. Mitenkäs muilla toimitaan vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran ollut niin sairaana, etten ole voinut hoitaa lapsia (rintatulehdus, oksennustauti, influenssa jne.) eli kuumetta tosi paljon eikä voimia yhtään. Silloin mies on ilman muuta jäänyt kotiin täysin ilman napinaa ja työnantajalle on riittänyt neuvolan lappu, että äiti on niin sairas ettei voi hoitaa lapsia. Mies on myös saanut näiltä päiviltä palkan, erittäin joustava työnantaja (Nokia). En minä ainakaan ilman miestä noista päivistä olisi selvinnyt eikä miehelle olisi tullut mieleenkään lähteä töihin kun näki etten pysty tekemään mitään!! Mutta minkään pikkuflunssan takia ei mies tietenkään kotiin jää enkä antaisi jäädäkään. Syksyllä hoidin pikkukuumeessa (poskiontelontulehdus kesti 6 vkoa) lapsia joka päivä yksin.

Vierailija
22/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meillä on lapsi päiväkodissa eli tilanne on toinen. Jos lapsi on sairas vuorottelemme kumpi jää kotiin. Jos olisin vielä kotona ja tosi sairas, oletan että mies jäisi mukisematta työnantajan luvalla kotiin päiväksi ja hoitaisimme muuta apua jos tilanne kestäisi pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni selkä meni äitiyslomalla niin huonoon kuntoon, ettei pystynyt nostamaan lasta. Neuvolalääkäri kirjoitti automaattisesti miehelle sairaslomaa siksi aikaa, että äiti saadaan kuntoon. Ei nähnyt siinä mitään outoa, kuulemma normaali käytäntö.

Vierailija
24/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitäs sitten jos äiti joutuu sairaalaan eli on ihan todella sairas? Eikö muka isä silloin voi jäädä kotiin? Itse sain aikanaan pahan kohtutulehduksen ja olin vuodepotilaana, mutta onneksi isä oli tuolloin vielä isyyslomalla.

Vierailija
25/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse sairastuisin niin pahasti, että en pystyisi itse hoitamaan lasta, niin kävisin lääkärissä ja pyytäisin lääkäriä kirjoittamaan lääkärintodistuksen, jonka mies voi tarvittaessa näyttää työnantajalle.

Jos lapsi sairastaa, niin vanhemmalla on oikeus kolmen päivän palkalliseen vapaaseen, miksi siis ei olisi oikeutta vapaaseen, jos kotona lapsia hoitava puoliso sairastuu?

Onneksi mun miehen työnantaja on niin joustava, että antaisi varmasti jäädä kotiin :)

Eggis

Vierailija
26/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on aika joustava pomo ja työpaikka, eikä hänen parin päivän poissaolot töistä vaikuta juurikaan muiden hommiin. Miehellä on oikeus olla 3 päivää sairaana kotona ilman lääkärintodistusta ja eilen luki jostain papereista, että jos perheessä sattuisi joku yllättävä sairastuminen tms. saisi jäädä joko palkattomalle vapaapäivälle tai sitten jollekin lyhyelle hoitovapaalle (?), mistä saisi palkkaa.

Eilen illalla mulla pysyi jo juomat ja ruoat sen verran hyvin sisällä ja kun yölläkin oli aika hyvä olo, päätettiin, että mies meneekin töihin. Mutta jos olisin vielä eilen illalla tai viime yönä oksentanut, ois mies jäänyt kotiin.

Normaalitilanteessa saisin meille aika hyvin jonkun hoitajan katsomaan poikaa tai voisin laittaa pojan vaikka naapurin äidin ja pojan kanssa ulos, mutta kun perheessämme nyt oli se oksennustauti, niin ei olisi kyllä ollut edes pokkaa pyytää ketään hoitamaan poikaa. Paitsi äitini, jolta taudin ilmeisesti sain, mutta hän ei nyt olisi päässyt.

Vierailija
27/27 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran minulle tuli kunnon flunssa korkean kuumeen kera. Miehen pakko käydä töissä. Eipä auttanut myy kun yrittää jotenkin peittoon kietoutuneena sohvalta 9 kk- vanhaa lasta vahtia.

Vastaisuuden varalle toivon että mieheni pystyy ottamaan lomaa töistä.