Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitovapaalla oleva äiti on sairaana, miten teidän perheessä toimitaan?

27.12.2005 |

Meillä on nyt ekan kerran pojan (2,5 v) syntymän jälkeen sellainen tilanne, että mä olen niin sairaana, etten jaksa poikaa hoitaa. Viime yönä alkoi mulla oksennustauti ja koko päivän olen maannut sohvalla. Tänään olin pojan kanssa kahdestaan ja aamupäivä olikin aika tuskaa, kun yritin viihdyttää poikaa sohvalla maaten. Onneksi oksensin ekan kerran vasta pojan päiväunien aikaan ja uudelleen vasta, kun mies oli tullut kotiin.

Huomenna jää mies kotiin poikaa hoitamaan, mutta ei vielä tiedätä, mitä mies sanoisi töihin. Siis että sanooko, että on itse kipeänä vai että vaimo on kipeänä. Mitenkäs muilla toimitaan vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyksi työnantajalle kertoo oikean syyn. Työnantaja sitten päättää onko päivä palkaton vai ei. Mies vie töihin todistuksen äidin sairaudesta jos sellainen on olemassa, siis jos äiti joutuu käymään sairauden takia lääkärissä. Mutta miehellä onkin hyvin itsenäinen työ ja poissaolo ei normaalisti haittaa muita ihmisiä. Työnantajalla on myös täysi luotto työntekijöihinsä eikä vahdi työaikoja muutenkaan.

Aikamoisia sankariäitejä tällä palstalla näyttää olevan. Pakko jaksaa vaikka pää kainalossa. Mielestäni jokaisella on oikeus levätä, jos on todella huonossa kunnossa ja perheessä on pienet jatkuvaa huolenpitoa tarvitsevat lapset. Johan se on lastenkin etu. Meillä ainakin oli elämä jokin aika sitten rankkaa ilman sairasteluakin kahden pienen yöt valvovan lapsen kanssa. Jos olisin vielä sairastunut pahasti niin tasapainoa edes jonkinlaiseen jaksamiseen olisi saanut etsiä taas pitkään.

Vierailija
2/27 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa jäädä kotiin jos vaimo on niin sairas ettei pysty lasta hoitamaan! Ei näköjään olekaan. Heitteillejättöä!!

Meillä on pari kertaa ollut tuo tilanne ja miehen työnantaja vaati todistuksen (minkä tahansa, vaikka sairaanhoitajan tai terveyskeskuksen käyntitodistuksen) ja sitten saa päivän sairaslomaksi. Jos ei ole todistusta niin sitten menee pekkasena tms. En muista oliko se 3 päivää maksimi, sitten on löydyttävä muu hoitaja.

Vieläkin ihmettelen...luulis että on perusoikeus tommonen tilapäinen kotiinjääminen kun on pakottava tarve. Saahan töissäkäyväkin olla muutaman päivän pois kun lapsi on sairas!

Kannattaa ainakin kysyä miehen työnantajalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta lakitekstistä. Näin mäkin olin muistellut olevan. Ei kai monikaan työnantaja tyrkytä mitään sairaslomaa, itse se on puolensa pidettävä. Viimeistään pakkotilanteessa esim sairaalaan joutuessa.

Vierailija
4/27 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole juurikaan niin kipeä ollut, että olisi tarvinnut mua " tuurailla" täällä kotona, mutta lapsien kanssa on ollut aika paljon kaikkea sairaalareissua, että toista lasta on jäänyt hoitamaan kotiin kun olen toisen kanssa ollut sairaalassa (tai vaihtoehtoisesti mies ollut sairaalassa toisen lapsen kanssa, ja itse kotona toisen kanssa)

Meillä 3 v 5 kk ja 1 v 10 kk ikäiset pojat (ja 15 v tyttö), joiden kummankin vuoksi on tullut sairaalareissuja.

Ihan vast´ikään oli kuopus isossa leikkauksessa, ja toisen vanhemman läsnäolo oli välttämätöntä pojan tukena ja turvana sairaalassa, joten vuorotellen olimme sairaalassa (ja kotona toisen kanssa kotona).

Miehen työnantaja on ollut täysin tietoinen lapsiemme sairauksista, ja ollut todella joustava näiden asioiden edessä :)

Palkallista ja palkatontakin vapaata on saanut, eikä koskaan mitään napinoita ole ollut asioista :)

Tähän varmaan vaikuttaa paljon työnantaja, työnluonne yms. seikat.

Oikeuksistaan kannattaa pitää kuitenkin kiinni, onhan se koko perheen etu, jos vanhemmat ja lapset voivat ja jaksavat hyvin :)

Vierailija
5/27 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kertaakaan ei mieheni ole tarvinnut viedä minkäänlaista selvitystä työnantajalleen. Periaatteena on (hänen työpaikallaan) että myös tässä tapauksessa voi olla 3 päivää ilman todistuksia ja sen pitempää emme ole onneksi tarvinneet. Esimerkiki kun olin raskaana ja esikoisemme oli n. vuoden ikäinen tuli näitä tilanteita silloin tällöin ennenaikaisuuden uhkan takia. Joskus mieheni on myös jäänyt kotiin kun astmani on ollut niin pahana, että on tarvinnut pelätä kohtauksen tuloa. Missään nimessä en jäisi hoitamaan yksin lapsiamme influenssan tai mahataudin kourissa kun laki on sama kaikille.

Vierailija
6/27 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. juuri perheenjäsenen - muunkin kuin lapsen - sairastuminen. Palkkaahan siitä ei yleensä saa, tai joillain työpaikoilla voi saadakin ainakin osalta aikaa. Vapaata siis max neljä päivää kerrallaan lähtökohtaisesti.

Minä sairastelin lapsen syntymän jälkeisenä talvena niin pahasti, että jouduin sairaalaankin ja leikkaukseen, ja mieheni sai siksi ajaksi tilapäistä hoitovapaata tai isyysvapaan jatkoja. Olin myös joskus korkeassa kuumeessa, ja mieheni jäi kotiin, työnantaja ymmärsi, kun mieheni selitti tilanteen.

Hätätilanteessa varmaan voisi kysyä (=anella) kunnallista kotiapua.

Vierailija
7/27 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi. Perheellä tässä tarkoitetaan samassa taloudessa perheenomaisissa oloissa asuvien ihmisten lisäksi myös heidän takenevassa tai etenevässä polvessa olevia lähisukulaisiaan. Myös esimerkiksi työntekijän lapsia työntekijän kotona hoitavan henkilön sairastuminen voi oikeuttaa poissaoloon. Poissaolon kestolle ei ole asetettu aikarajaa, mutta asian luonteesta johtuen poissaolon tulee olla tilapäistä ja lyhytaikaista. Lisäksi edellytetään aina, että työntekijän välitön läsnäolo kotona, sairaalassa tai onnettomuuspaikalla on välttämätöntä.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Lainkohdat: Työsopimuslaki 4 luku 7 §, 8 § ja 9 § sekä 7 luku 9 §"

Joten siis miehelläsi on täysi oikeus olla pois työstä jos sinä olet kykenemätön hoitamaan lastanne! Sairaustodistuksen varmasti tarvitset.

Vierailija
8/27 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäisi hän varmaankin kotiin hoitamaan lapsia mutta kun mies on maatalousyrittäjä. Eläimet on hoidettava vaikka minulla olisi pää kainalossa. Viime keväänä katkaisin käteni ja yhdellä kädellä ei todellakaan kanneta vauvaa, vaihdeta vaippaa tai edes nosteta sängystä ylös ja syliin rinnalle. Onneksi anoppi on eläkkeellä ja hän muuttikin meille siksi viideksi viikoksi kun käsi oli kipsissä ja mitään ei saanut tehdä. Kyselin kunnasta kotiavustajaa ja sieltä luvattiinkin; kaksi kertaa päivässä olisi kotiavustaja voinut käydä!! Ja lopun aikaa olisi vauvan kanssa kahden. Uskomatonta!

Jos mies olisi sairastunut olisimme saaneet sijaisapulomittajan mutta siinä olisi tarvittu todellakin miehelle sairaslomatodistus. En tullut kysyneeksi olisiko minun lääkäri sen tarvittaessa kirjoittanut kun anoppi onneksi pääsi apuun. Muuten olisi aika ihmeissämme oltu.

Vierailija
9/27 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

isät kun eivät saa sairaslomaa siksi että äiti on kipeä..Tyhmää mutta niin se vaan menee. Myöskään työnantajan ei tarvii hyväksyä tuollaista " omaa lomaa" vaikka palkatonta onkin. Kannattaa siis varmistaa työnantajalta et asia on ok.

Meillä mies rekkamies ja tien päällä, olin kipeä tahi en. Välillä tekisi hyvää kun olisi kotona jelppimässä. Mutta ei elämä ole mikkään edeni!;o) Ja vielä ollaan pärjätty.

Hormoonihirviö ja lapaset 6v9kk,2v7kk ja 3vkoa

Vierailija
10/27 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemassa sairaslomaa vaan pelkkä soitto työnantajalle riittäisi. Ainakin jos on poissa vain päivän. Mutta.. Mies ei takuulla olisi poissa töistä vain siksi että äiti sairastaa. Ikävä kyllä.

Vierailija
11/27 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on onneksi niin että molemmat mummot pääsevät suht hyvin tulemaan edes hetkeksi avuksi, vaikka ulkoiluttamaan lapsia. jos en saa ketään tulemaan niin sitten on vain pärjättävä :( onneksi videot on keksitty, tuollaisina päivinä puuha pete saa pyöriä lähes nonstoppina...

mies ei voi jäädä kotiin vaimonsa sairauden takia eikä voi myöskään valehdella että on itse sairas kun töihin tarvitsee yleensä todistuksen jos tosi tiukka paikka tulisi niin luultavasti mies voisi käyttää lomapäiviään mutta ei niitäkään viitsisi ihan turhan takia käyttää.

Vierailija
12/27 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksosemme olivat puolivuotiaita, minulta vinksahti selkä. Mies jäi maanantaina kotiin puoleksi päiväksi ja marisi sen aikana niin kauheasti töistä, jotka jäivät tekemättä, että kutsuin hätiin hänen vapaapäivää viettävän siskonsa. Loppuviikon sinnittelin ilman apua hampaat irvessä - kellään sukulaisella tai ystävällä ei ollut aikaa rientää apuun, ja anoppi kieltäytyi tulemasta, vaikka hänellä oli lomaa, koska hän oli mielestään ansainnut loman. Joo, anoppi auttaa minua kyllä aina kun hänellä on vapaapäivä keskellä viikkoa, mutta sillä viikolla olisin todella todella tarvinnut apua. Herran kiitos että kuitenkin selvittiin, ja hierojan ja hänen antamiensa jumppaohjeiden kiitos kanssa.

Tuota tapausta lukuunottamatta on ihmeellistä, miten jaksamispakko pitää terveenä! Ennen lasteni syntymää olin vähän väliä flunssassa ja ties missä ja nautin sairaslomasta kotona, poissa stressaavalta työpaikalta. Nyt arkeni on paljon, paljon, PALJON rankempaa kuin työpaikalla, mutta pysyn terveenä kuin pukki...

Vierailija
13/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain kerran koko kolmen vuoden aikana tilanne, että olin niin sairas että halusin apua. Silloin meillä oli koko perheellä influenssa ja valvoin yöt lasten kanssa ja huhkin itse päivät 40 asteen kuumeessa niin kamalassa päänsäryssä, että pystyin liikkumaan vain kontaten. Mies sairasti influenssan lievempänä (ihmekös tuo kun sai nukkua yönsä ja levätä päivät istumatyössä...), mutta jäi armollisesti kotiin yhdeksi päiväksi, kun purskahdin aamulla itkuun tajutessani, että tänään täytyy pestä pyykkiäkin. Koko päivän se sitten valitteli, että ei hän oikeastaan ole niin kipeä että pitäisi olla kotona...

Ja niinhän se on, että miehellä on oikeus jäädä kotiin palkallisesti vain, jos hän on itse työkyvytön. Meidän tapauksessa vaadittiin vain pientä totuuden venyttämistä, kun mieskin sentään oli yskäinen. Missään nimessä hän ei olisi valehdellut olevansa sairas, jos olisi ollut ihan terve. Palkatonta vapaata olisi varmaan ollut turha pyytää, mutta joustavan työajan puitteissa olisi yhden päivän varmaan saanut pitää, kun olisi luvannut tehdä sen viikonloppuna takaisin. Vaan eipä tosiaan koskaan tarvinnut. Kummasti sitä pärjää pari päivää vaikka kontallaan lasten kanssa ja luulen että lapsista se oli jopa ihan kivaa, kun äiti ei jaksanut tehdä kotitöitä vaan luki ja " osallistui" leikkeihin makuultaan...

Vierailija
14/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani äitiyslomalla sain elämäni kauheimman mahataudin, mikään (edes neste) ei pysynyt sisällä pariin päivään ja olin aivan raato, nukuin melkein kellon ympäri. Mies soitti töihin ja kertoi tilanteen, eikä sieltä kuulunut vastalauseita, kun hän jäi päiväksi hoitamaan minua ja vauvaa. Vauva (ja mieskin) onneksi säästyi taudilta!

En edes kysellyt jälkeenpäin, oliko päivä palkallinen vai palkaton - luultavasti palkaton, tai sitten meni pekkasista. Yks lysti. Mies oli onneksi itse ilman muuta sitä mieltä, että eihän sua voi tänne yksin jättää. Eikä sanallakaan maininnut tekemättömistä töistä.

Vierailija
15/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

n ja ripuloin ihan hulluna ja kuume nousi kattoon, Miehen oli mentävä töihin ja kun en jaksanut edes sormeani liikauttaa koko yön oksennettuani vessassa ja pidettyäni vauvaa joten kuten tyytyväisenä soitin vanhemmilleni jotka ajoivat hätiin. Äitini vei isommat lapset mukanaan maalle joten mulle jäi vain vauva jonka kanssa pärjäsin kun vietettiin koko päivä sängyssä ja illalla mies sitten katsoi vauvaa niin sain nukkua. Meillä mies ei voi jäädä tosta vaan edes palkattomalle vapaalle joten ollaan monesti vaan jouduttu selviämään vaikka kuin olisi kipeenä. Ihme kyllä näin kotona ollessa sitä on huomattavasti harvemmin sairaana ja vaikka olisikin sairaana sitä vaan jotenkin selviää pistämällä särkylääkettä menemään ja puremalla hampaat yhteen.

Vierailija
16/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tilanne oikeasti olisi sellainen, että olisin niin sairas, etten sängystä ylös pääsisi. Silloin mies ilmoittaisi töihin, että on itse sairaana (voi pitää 3 päivää sairaslomaa ilman lääkärintodistusta). Mutta jos oloni olisi sentään niin hyvä, että jotain pystyisin tekemään, pyytäisin varmaankin isovanhemmat ulkoiluttamaan lasta.

Vierailija
17/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein ruveta miettimään kun olen jäämässä kotiin lasten kanssa. Eikös lapselle saa aina hoitajan jostain MLL:n kautta esimerkiksi? Varmaan pienemmätkin pärjäisi vieraan kanssa, jos äiti kuitenkin on kotona. Ja onhan noita kotiapufirmoja. Meillä onneksi mies voi olla kotona kun tarvii, jos ei vaan satu olemaan työmatkalla.

Vierailija
18/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten flunssa ja korkea kuume tai kaamea vatsatauti, niin yksin on pärjättävä kahden lapsen kanssa. Sukulaisia ei lähellä, eikä lastenhoitajaa muutenkaan saatavilla. Kyllä sitä kummasti selviää, kun on pakko...

Kannattaa kuitenkin selvittää oman kunnan kotipalvelun tilanne. Onko perhetyöntekijää, jonka saisi tarvittaessa kotiin lapsia hoitamaan äidin sairastettua.

Vierailija
19/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran niksahti selkä niin että oieka jalka oli vain perässä laahattava pökkelö, ja pisti alaselkään tajuttomasti. Itse hoidin.

Kun oli kunnon vatsatauti: okennusta ja ripulaa, niin makasisn pojan huoneen lattialla ja leikin... Kuurasin käteni ja laitoin sapuskaa, vaikka häjyä teki.

Itse ei mennä lääkäriinkään, jos lapsi on terve. Odotushuoneessa saa pieni turhaan basilleja. Ykstyiselle mennään vain lapsen asioissa, itselläni ei moiseen varaa.

Mies voi kyllä pikkuvaivoissaan käydä ilmaisella työterveyshoitolassa. En ole kade, en...

Vierailija
20/27 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat turkasen kaukana.