Jos lapsi on syntynyt joulukuun loppupuolella niin voiko hän mennä kouluun vasta 8 vuotiaana?
Kommentit (32)
ja opena sanoisin että se on joskus suotavaakin.
ja opena sanoisin että se on joskus suotavaakin.
Huoh, minusta tuntuu, että omalle pojalleni olisi parempi mennä silloin vasta kouluun. Parhaat kaveritkin ovat "vuotta" nuorempia...
Ja kyseessä on siis poika, eli olisi ekaluokalla valovuosien päässä luokkansa tytöistä! Puhumattakaan pojista, jotka ovat isokokoisempia ja rajumpia leikeissään kuin oma lapseni on nyt. Toisinsanoen on vielä paljon lapsellisempi...
Luokallani oli aikoinaan tyttö joka oli syntynyt joulukuussa ja oli siten jopa tammikuussa syntyneitä pikkuisen vanhempi.
Päivä kodista ei lähdetä iän perusteella. mutta meilläkin oli Ihminen 2 luokalla vaikka se oli syntynyt joulukuun lopussa
Olen syntynyt joulukuun alkupuolella ja olen kyllä sitä mieltä, että minun olisi pitänyt mennä kouluun vasta 7-vuotiaana. Meitä oli 2 joulukuussa syntynyttä, se toinen jäi luokalle, minä en, mutta todella huonoja numeroita sain joka vuosi. Minulle ilmeisesti jäi ekoilta luokilta päälle ajatus, että en osaa mitään enkä tiedä mitään, turha edes yrittää. Aikuisena olen saanut älykkyystestistä sellaisia lukemia, etten ymmärrä itsekään, Mensaan pääsisin heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
meillä joulukuussa syntynyt poika jolle halusin koululykkäystä. eskarissa ei aktsottu sitä aiheelliseksi ja sen tähden koulupsykologi ei suostunut poikaa testaamaan. ja koululykkäykseen tarvitaan psykologin lausunto, eli se olisi pitänyt hakea yksityiseltä.
Poika meni "oikeana" vuonna kouluun ja kävi koko eka vuoden erityisopettajalla. Nyt 5-luokkalainen ja pärjää koulussa hyvin, mutta alku oli hankala ja sitä olisi voinut auttaa vuotta myöhäisempi aloitus
Kumma juttu. Meillä vanhempi poika (marraskuun lopulla syntynyt) oli eskarin mielestä vielä liian herkkä kouluun ja jäi siksi vielä odottelemaan vuodeksi eskariin. Nuoremmasta (joulukuun puolen välin jälkeen syntynyt) sanoin jo eskarin ekana päivänä, että tämä on sitten teillä kaksi vuotta. Ei sitä kukaan koskaan kyseenalaistanut. Sanoivat vain, ettei kukaan ole aiemmin vielä eskarin ensimmäisenä päivänä tuollaista sanonut. Molemmat pojat olivat siis eskarissa kaksi vuotta ja hyvin heillä koulu sujui.
Oma tyttö on syntynyt joulukuun puolessa välissä ja meni kouluun sinä vuonna kun täytti 7. Keskitason oppilas ollut koko ajan ja nykyään on lukiossa.
Meitä peloteltiin päiväkodissa, että ei välttämättä pärjää ja tarvitsi erityistukea päiväkodissa. Luonteenpiireenä lähinnä se, että ei keskittynyt tylsiin asioihin, eikö oikein tykännyt pukea vaatteita päälle. Eli toimi kohtuu hitaasti. Koulussa nyt oppinut lukemaan, laskemisen osasi jo ennakkoon tavutusta osasi osittain päiväkodissa. Ja on viihtynut koulussa ja iltapäiväkerhossa. Eli hyvin menee.
Riippuu lapsen kehitystasosta. Jos ei ole tarpeeksi kypsä niin voi mennä myöhemmin.
Tuo on yksilöllistä. Jos on vahva epäilys, ettei koulua kannattaisi aloittaa vielä 6-vuotiaana, niin kannattaa selvittää asiaa. Ei siitä mitään haittaakaan ole jos aloittaa koulun vasta sinä vuonna kun täyttää kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi koulunsa aloittaa sekä alku-, että loppuvuodesta syntyneitä. Where is the problem?
Oisko parempi, että koulukkaiden aloitusvuosi katkeaisi vaikka toukokuussa?
Ainakin Canadassa käydessäni koulua koulukkaiden aloitusvuosi katkesi kesällä muistaakseni kesäkuussa. Eri vuosiluokilla oli siis aina kahden eli kahtena vuonna syntyneitä.
Nii no silloin ne toukokuun lopussa syntyneet ovat vuoden nuorempia kuin kesäkuun alussa syntyneet. Ihan sama mistä kohtaa vuotta vuosikurssiraja pätkäistään. Ikäeroja vähentäisi se, että olisi kevät- ja syysaloitus erikseen.
Muutenhan menisi 2 vuotta myöhässä. Anteeksi näsäviisasteluni.
Mutta voi siis hakea lykkäystä, jos siltä tuntuu. Tammikuun alussa syntyneethän ovat melkein saman ikäisiä, kun vuotta myöhemmin aloittanut joulukuun lopulla syntynyt.
Itse joulukuussa syntyneenä luulen , että ikäni vaikutti kouluelämääni eka-toka-luokkalaisena, mutta ei enää sen jälkeen.