Minua syytettiin joulupöydässä lapseni hengen vaarantamisesta :(
Istuimme ruokapöydässä sukulaisten kera, mieheni sukua. Olen viimosillaan raskaana ja tarjolla oli homejuustoja, joita söin. Puhuimme siinä, kuinka niitä tulisi välttää raskaana ollessa, niitä juustoja, koska niistä voipi saada listerian. Näitä tapauksia on n. 10 Suomessa vuosittain + listerian voi saada monesta muustakin ruuasta.
No, anoppini siinä vieressä vaahtosi kuinka HÄN ei ainakaan söisi ja vaarantaisi lapsen henkeä. Totesi miehellenikin, ' mutta ajattele, jos se olisi sinun lapsesi' .
Olin pillahtaa itkuun ja masennuksissa ja paniikissa koko yön, että nyt saan listerian.
En tiedä - mitä olette mieltä, saako tuollaista sanoa. Etenkin kun olin jo syönyt niitä juustoja ja istuimme pöydässä joka oli täynnä mieheni sukulaisia ja minusta todetaan siinä kuinka olen vastuuton äiti ja vaarannan lapseni hengen - sitähän nuo kommentit olivat suomennettuna.
Kommentit (44)
niin seiso sitten reippaasti tekojesi takana ja sano anopillesi suorat sanat.
Nokare maksamakkaraa taas ei ole riski; sillä vasta A-vitamiinin YLIannostus voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia
Siis odottajathan käy jatkusvasti esim. ulkomailla ja siellä tuskin elintarvikehygienia on ihan parhaasta päästä ja tietääkseni ihan terveitä lapsia syntyy. Kyllä kotimaista ruokaa voi syödä ihan huoletta!
oli tämä asia hänen mielestään miten tärkeä hyvänsä. Etenkin kun siitä tosiaan voi saada raskaana olevan henkilön ihan paniikkiin. En tiedä, itse en sitä tekisi. Toinen juttu on sitten, miten vaarallista se juuston syönti oli.
Ja mitä tietoiseen vaarantamiseen tulee, autolla ajamista en suosittele, se on paljon pahempi riski lapsellenne.
Vierailija:
No, itse en viitsinyt koettaa onnea..
niin seiso sitten reippaasti tekojesi takana ja sano anopillesi suorat sanat.
Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville infektioille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt. Heillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Myös raskaana olevilla, vastasyntyneillä ja vanhuksilla on lisääntynyt riski sairastua.
Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%. Riskiryhmään arvioidaan kuuluvan 20-30% väestöstä.
Terveelle aikuiselle ruoan sisältämä korkea L. monocytogenes -pitoisuus (noin 106 pmy/g) aiheuttaa tavanomaisia ruokamyrkytysoireita ja ohimenevän suolistokantajuuden. Tartuntalähdettä on usein vaikea jäljittää, koska taudin itämisaika tartunnasta sairastumiseen voi olla pitkä, jopa useita viikkoja. Muut listerialajit kuin Listeria monocytogenes eivät aiheuta tautia ihmiselle.
jotka vetää röökiä ja kaljaa vauva massussa!
kun kerran paikalla oli raskaanaolevia. Tai ainakin hänen olisi pitänyt sanoa ETUKÄTEEN että älä sinä sitten syö, kun olet raskaana. Ymmärrän hyvin, että pahoitit mielesi. Ihan kuin olisi tehnyt tuon tahallaan.
Mutta huoli pois, kotimaisissa homejuustoissa on todella vähäinen listeriariski. Itsekin muistan, kun raskaana ollessani söin salaattia. Vasta salaatin syötyäni muistin, että pakastevihanneksiahan ei saanut syödä, jos niitä ei ollut kypsennetty. Ja siinä salaatissa oli ollut herne-maissi-paprikaa, ja ihan kypsentämättä. Sitten riensin itku kurkussa vanhalle vauva-palstalle ja kerroin, mitä kamalaa olin mennyt tekemään. Olin ihan varma, että juuri siitä he-ma-pasta olin saanut listerian. Joku ystävällinen sielu kirjoitti, että " voi v' ' ' ttu teidän hysteerikkojen kanssa" . Ja se todella rauhoitti, tajusin että olin tosiaan ollut vähän hysteerinen.
No, sinä taidat olla enemmän pahoilla mielin siitä, että sinua arvosteltiin joulupöydässä... Ne tilanteet tulee aina niin yhtäkkiä noiden anoppien kanssa, että ei siinä hetkessä oikein osaa vastata mitään järkevää. Joka tapauksessa anoppisi teki tosi tökerösti, ehkä vain ajattelemattomuuttaan. Aika erikoinen anoppi muuten, meidän vanhemmat ei kyllä varmaan ole kuulleetkaan listeriasta... Minun piti silloin raskaana ollessani joulupöydässä kieltäytyä kohteliaasti kylmäsavulohesta, ja anoppi tietysti suutahti kun kerroin että siinä voi olla listeriaa. Eli niin tai näin - aina väärin päin...'
Koetahan unohtaa mokoma välikohtaus ja hyvää joulumieltä tästä edespäin!
Minun piti silloin raskaana ollessani joulupöydässä kieltäytyä kohteliaasti kylmäsavulohesta, ja anoppi tietysti suutahti kun kerroin että siinä voi olla listeriaa. Eli niin tai näin - aina väärin päin...'
Koetahan unohtaa mokoma välikohtaus ja hyvää joulumieltä tästä edespäin!
[/quote]
Sitä paitsi oma asiasihan se on, vaikka tieten tahtoen ottaisit riskejä vauvan kustannuksella. Fakta on, että homejuustot (kaikki, myös suomalaiset ja pastöroidusta maidosta tehdyt) ja vakuumipakatut kalat ovat riskituotteita raskaana oleville. Mutta onneksi riski on pieni, joten todennäköisesti vauvallesi ei ole käynyt kuinkaan.
Tämä vouhkaaminen on todella asiatonta, syytellä aivan normaalien ruokien syömisestä odottavaa!!! Riski saada listeria on pieni, ja nämä graavilohet ja homejuustot eivät ole ainoita todennäköisiä riskiruokia listerian suhteen. Tämän perusteella pitäsi välttää salaatteja yms. terveellisiäkin ruokia!
Tärkeintä on syödä monipuolisesti.
Tosin tuo listeriakuolemien määrä sikiöillä on 20-50 vuodessa Suomessa, eli ei nyt ihan turha pelko... Itsellä epäiltiin tätä sikiön menetymisen syyksi...:/ Ja lääkäri sanoi silloin tuon luvun, eli muutama kuukausi sitten.
Kansanterveyslaitoksen sivuilta:
vuosi2004: 35 rekisteröityä tartuntaa
http://www3.ktl.fi/stat/
Listeriasta yleisesti:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/infektiotaudit/…
" Listerioosi Suomessa
Suomessa todetaan vuosittain 20-50 listerioositapausta"
ja minua syytetään heikkohermoiseksi ja hulluksi... ja taas ollaan menossa anoppilaan
autoonnettomuuteen on tilastollisempi isompi kuin saada listeria ruuasta.
kypsennettyä aurajuustoa, ei tunnon tuskia. Ja nyt joulun aikaan olen syönyt maksalaatikkoa! Joudunkohan helvettiin...
Itse kyllä vältin " kiellettyjä" , mutta sitäkään en viitsinyt sanoa koska pelkäsin että jos siitä nousee toisenlainen meteli, tyyliin " tottakai voit ottaa pienen palan" jne.
Toksoplasmoosin voi sada jos niitäei ole pesty hyvin. Ja sianlihasta vois saada trikiini matoja! Hyi, joulukinkku! Ja niin edelleen ja niin edelleen!!!! Lukemattomia määriä eri tauteja voi saada mistä vain, paras ettei syö mitään!!!!!!!!
En olisi koko juttua tiennyt juustoista ja vakuumijutuista jos en olisi täällä nettaillut!
Kahden eri paikkakunnan neuvolat. Ai niin, maksaa kielsivät syömästä. Pitivät vouhotuksena, että kielletään enemmälti...
Järki käteen nyt odottajat. Tuommoinen stressi se on vauvalle pahempaa kuin nokare homejuustoa kerran vuodessa.