np-ultrasta
tehdäänkö se np-ultra joka kunnassa?minulta iteltä henk koht otettiin vaan ne verikokeet ja kun niissä ei mitää poikkeavaa ollu niin sen kummemmin ei sitte ultrattukaa!toki olen käyny siinä rakenneultrassa ja kaiki oli ok mutta kun kaikki aina puhuu tuosta np-ultrasta niin johan alkoi mietityttään...ja kunnassamme tehtiin eka ultra minulle vkolla12 mutta ainuttakaa ultraa ei ole tehty muuten kuin vatsanpeitteiden kautta!!siis sisäkautta ei ole tehty niinku monessa muussa tapauksessa olen kuullu!vaan olenkohan nyt ymmärtänyt jotai väärin tai jotai..omasta mielestäni olen kaikkiin mahdollisiin ultriin menny mitä minulle on ehdotettu tksta!ainahan se hiukan pelottaa että jos lapsi kehitysvammaisena syntyy että miten sitte jaksaa ja jos lapsi on niin pahasti kehitysvammainen ettei pysty pitkään elämään ym ym..mutta eikös sitä melkosta hyvin nykyään saada selvitettyä nuissa ultrissa juuri se kehitysvammaisuus ja just tuosa rakenneultrassahan nähdään lähes 100%lapsen rakennevammat jos niitä on!!eikös vaan!!?auttakaa tyhmää ja miettijää
Kommentit (2)
Niskaturvotuksen määrä on mulle ainakin molemmilla kerroilla merkitty neuvolakorttiin. Jos ei ultraaja sulle ole mitään sanonu. Kohonnut niskaturvotus voi merkitä dawnin syndromaa ja jos sulla olis ollu raja-arvoja ylittävä turvotus, sut olis ohjattu jatkotutkimuksiin. Jotenka jos sulla on tehty jo veritestit ja np-ultra, ei sulla taida olla huolen häivää...
Np ultraa ei kaikki kunnat maksa. Np ultra tehdään kunnasta riippuen rv 11 - 13. Meillä suosituksena on lähellä rv 13 jopa vähän yli, että nähdään myös nenäluu. Jos ultra tehdään lähellä rv 13 se todennäköisesti tehdään vatsapeitteiden päältä, koska sikiö on siinä vaiheessa jo noussut kohdun mukana ylöspäin. Jos näin ei näy mitään, tehdään ultra alakautta.
Ekasta lapsestani olin np ultrassa rv 11+2. Silloin se tehtii automaattisesti emättimen kautta. Nyt oli rv 13+2 ja tehtiin heti vatsapeitteiden päältä.
Joten jos olet ollut ultrassa rv 12 olet ollut np ultrassa. Rakenneultra tehdään n. rv 20 taas kunnasta riippuen aika ja se mikäli sellaista yleensä tarjotaan.
Käsittääkseni np ultrassa lähinnä tarkastellaa niskapoimua, mutta myös rakenteellisia poikkeumia. Rakenneultrassa puolestaan näkyy sitten ne rakenteelliset erilaisuudet ja mahdolliset epämuodostumat.
Huoletonta masunkasvatusta sinulle
Triku