Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyskuun salaisuudet juhannusviikolla

16.06.2008 |

Hei siskot, hyvää uutta viikkoa!

Omaan napaan ei kummempia, toukkis (pitäisiköhän vaihtaa jo tuo työnimi kuvaavampaan...) potkuttelee kiitettävästi ja kiitettävällä voimalla. Viime yö oli varsinaista repatusta, yökyöpeli tuo massukaveri (toisin kuin äitinsä). Töissä täällä haukottelen vielä seitsemän päivää, sitten LOOOOOMAAAA.

t. massumamma 27+5.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tintti: meilläkin esikoinen tulee loppuyöstä viereen nukkumaan.. saas nähdä miten sitten syksyllä :/ mönkii aina ihan viereen ja raivohan siitä varmasti tulee, kun onkin äidillä vauva vieressä myös..

luluzu: tämä tasavaltahan on jo siinä siirtymävaiheessa, että v.2010 on jokaisen kunnan tarjottava odottavalle np- ja rakenneultra :) minusta tuo on hieno homma! harmi vaan, että meidän kaupunki siirtyy siihen ihan takuulla juuri silloin v.2010. joskos siis tuleville vauvoille saataisiin ilmaiset, eikä tarvitsisi omasta pussista maksaa.

kimaro: toiv. ei nyt omissa mittauksissasi ole mitään. kertoivatko mikä arvo oli koholla? etkös sinäkin tehnyt "isoja vauvoja"? toisaalta hyvä, että huomattiin jos on sokereissa häikkää. minä ylitän bmi suosituksen rasituksen kohdalla 2 yksiköllä ja laittoivat testiin :( kyllä siitä tulee karmea olo..

sanelmalle voimia muuttoon! äläkä sitten itse rehki hurjasti, annat muiden kanniskella isommat tavarat :)

mami: meillä ei ketään vois tulla sairaalaan odottelemaan, kun kuitenkin taas menee pitkän kaavan mukaan.. :) anopilla on 3h ajomatka meille, joten toiv. ajoittuu juuri sopivasti sitten kun on aika.

eilen menin nukkumaan klo 19! rissus olin väsynyt ja masu ollut todella kipeä myös eilisestä asti. varmaan jotain kasvukipua, kun koko kupu on jomottava. supistele ei kuitenkaan. kumartelut ja esikoisen kanniskelut tekee kipeää. yölläkään en oikein nukkunut, kun piti kaiken maailman tyynyjen olla jalkojen välissä tukemassa ja kuumahan siinä tuli :( nyt sitten varmaan alkoi tämä unelias loppuraskaus.. lastenhuonekin on sisustamista vaille valmis, vaikka vasta 2vk sitten odotin kuin kuuta nousevaa, että pääsisin verhoja ompelemaan ja raahaamaan kalusteita. nyt kun sitten pääsisi niitä laittelemaan ei jaksa :(

cec 28+5

Vierailija
22/34 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole minäkään koko viikolla jaksanut kirjoitella, vaikka lukemassa olen käynyt joka päivä :)

Tänään sain vihdoin istutettua Mummin jo toukokuussa lapsille ostamat omenapuut! Kymmenen kottikärryllistä kärräsin kuoppiin multaa ja sekös aiheutti oikein kunnon supistelut, oli sitten vähän tahtia hellitettävä. Piha on ihan kaameassa kunnossa, pation teko ihan vaiheessa ja vettä satanut monta päivää :(

Masu kasvaa ja vauva potkii ja pyörii kovasti. Painoa ei ole vieläkään tullut mielestäni yhtään!? Maanantaina sokerirasitus ja jänskättää sekin, että miten mahtaa siellä käydä, kun vauva oli jo niin iso kooltaan!

JuhannusG: Töissä töissä joka päivä, plääh :( :( ja kotona olen vasta puol 7 illalla. Pilalla koko juhannus!

SynnytysG: Mummi hoitaa lapsia, kun asuvat samalla paikkakunnalla. Ihanaa, kun siitä ei tarvitse kantaa huolta.

VaippaG. Kestoilu ehkä... en vielä tiedä. Kerttiksillä ehkä aloitan...??

Oikein hyvää juhannusta kaikille!!!

M@MIx2 rv 25+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä piti kysyä, että osaako joku nostaa sen meidän esittelypinon tuolta kaukaa tänne ylemmäksi?? En ole sitä löytänyt, onkohan enää olemassakaan??

Vierailija
24/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään jopa paistaa aurinko, jippii, mutta sadetta povasivat viikonlopulle :(

Olis ihan kiva ettei satais niin vois olla ulkona, tuntuu et alkaa jo pikkuhiljaa muksuillakin ärsyttää kun ei voi ulkona normaalisti leikkiä kun on satanut kohta 2 viikkoa. Ei sillä, ottaa muakin päähän kun ei saa pyykkejä ulos jne.

SynnytysG: Meillä on vielä vähän auki että kuka tätä palettia handlaa kun lähtö tulee, toinen mummi on lomailemassa kaukana juuri tuolloin, ja toinen asuu reilun tunnin ajomatkan päässä, ellei sitten satu viikonlopulle, tai sitten edellis tai seuraavalle viikolle.. mistä näistä tietää.. Miehen veljen perhe asuu lähimpänä joten lienee heidän kanssa sumplitaan sitten lähempänä.

Mun edelliset synnytykset on ollut nopeita, joten ei oo kauheesti aikaa jäädä odottelemaan apuvoimia.. sanoi tuolla ultrassa lääkäri että jos vähäkin tuntuu siltä että ois tosi kyseessä niin ei muutaku matkaan vaan.. viimeksikin kerkesin olla sairaalassa vaan pari tuntia.

Kiitokset vinkeistä tuon allergialääkkeen suhteen, mä olen joskus kauan kauan sitten kokeillut duactia ja zyrteciä ja jommasta kummasta tuli aivan kauheita rytmihäiriöitä, ja nyt en muista kummasta.. ajattelin kuitenkin kokeilla tuota zyrteciä, ja lopettaa heti sitten jos tuntuu yhtään siltä, sillä aamuisin kun herää niin oon niin tukossa ettei meinaa lähteä ääntä.

Tosin mietiskelin että mahtaneeko johtua vaivat siitä että ennen kun aloin odottaa onnia tupakoin vielä.

Toisaalta, alkoi kyllä oireet siitepölyjen kanssa samaan aikaan, ja nykyään jos koirakin tulee ihan lähelle makaamaan niin alkaa ahistaa henkeä :(

Meillä on täällä hämeessä 2 ultrausta äitipolilla, toinen np ja toinen rakenneultra.

Neuvolalääkärillä oli ultra, joka mulle oli yllätys, kun eka lääkärinkäynti tehtiin vanhassa neuvolassa jossa ei ole ultraa.

Lääkärikäyntejä on 3, alussa oisko 12 viikon tietämissä ollut eka, toinen puolivälin jälkeen ja kolmas 35-36 viikolla.

"Onni" potkii ja myllertää kovasti, vaikuttaa tosi vilkkaalta epeliltä =)

Apua, kohta on jo heinäkuu! Mä oon tosi kauan vaan aatellu et alan heinäkuussa katteleen vauvatarvikkeita sitten et on kaikki elokuussa suunnilleen jo hommattu.

Ni tässähän sitä jo kesäkuun viimeisiä viedään enkä oo kerenny aatella ees mitään :)

No äp on, ja sänky sentäs, ja vaunut tilattu, ja hoitopöytäkin tiedossa, kunhan vaan saa ne roudattua paikalle niin johan sitten on taas pari stressiä vähemmän..

No tulipas romaani ;)

HAUSKAA JUHANNUSTA KAIKILLE =)!

Marili ja "Onni" 27+2

Vierailija
25/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvää ja toivon mukaan aurinkoista juhannusta kaikille! Me lähdemme huomenna mökille ja illalla on kaverin tupaantuliaiset, tiedossa ihan perustoimintaa, eli grillailua, saunomista, uimista ym. Mulle riittäisi pelkkä riippukeinussa makoilu, kunhan ei tarvitse olla töissä!! Olen kurkkuani myöten täynnä tätä hommaa.....

Eilen sain postissa kestovaippoja, voi kun ne on suloisia (varsinkin yksi kuorivaippa, jonka kuosi on ammu). Minullakaan ei siis ole aiempaa kokemusta kestoista, mutta olen ahminut tietoa yllinkyllin ja tullut siihen tulokseen, että kannattaa hankkia mahdollisimman monikäyttöisiä vaippoja. Tarkoitan siis, että menevät lapsella pitkän aikaa (nepparisäädöt), koska muutoinhan on uusien hankinta edessä vauvan kasvaessa. Toki vaippatyyppikin vaihtuu (esim. kuori+imu -> taskuvaippa), mutta säädettävillä kuorilla pärjäilee periaatteessa koko vaippaiän. Kokeilemalla varmasti sitten viisastuu, luotan siihen!

Jännä juttu kyllä tämä painonnousu (en tiedä paljonko on noussut, maanantaina neuvola....), sillä käytän edelleen farkkuja, jotka minulla oli ennen raskautta. Tuntuu, että reidet ja peppu olisi pienentyneet ja masu vaan kasvaa :D

Hauskaa jussia!

Miaea ja masukki 26+3

Vierailija
26/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aurinkoinen keli, mielikin heti pirteämpi!

Tänään olin neuvolassa ja sain kotiin mittarin jolla siis mittailen noita verensokereita 4 krt päivässä ja 6 päivän ajan. Mulla oli paastoarvo koholla ja nyt sain neuvolasta diagnoosin raskausdiabetes. Tuntuu vaan hassulta, että jo yksi arvo riittää "tuomioon", mut parempi se näin, että seurataan, kun edellinen lapsi oli jättiläinen ja ottaisko ne tällaisessa tapauksesssa herkemmin seurantaan?!? Niin ja neuvolasta laitetaan lähete Taysiin missä sit seuraillaan tilannetta ja vauvan vointia. Sain mukaan pinon papereita ja ruokaohjeet joita nyt sitten tarvis noudattaa. Mikään muu ei tule tekemään tiukkaa paitsi ilman suklaata en vaan pysty elämään, täti kuitenkin lohdutti, että kohtuudella voi herkutella:) Ja en kyllä tähänkään asti ole herkkuja kaksin käsin vetänyt napaan, eli eiköhän tämä tästä suttaannu.

Oma olo muuten hyvä ja vauveli kovasti potkii ja möyrii!

Mustaverho: Hienoa, että sait apua pelkopolilta ja pääsit seurantaan!!

Eipä tässä muuta, kuin hyvät juhannukset kaikille!!!

Kimaro 26+5

Vierailija
27/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Oikein mukavaa juhannusta kaikille.

Luluzulle onnea ja ihania hetkiä häähuumassa. Kuulostaa täydellisen romanttiselta! Muistakaa nauttia ja pitää hauskaa ja tehdä kauniita muistoja.

Nylalle hyvää matkaa Canarialle. Olen kade, matkakuumetta olen podennut muistaakseni kauemmin kuin vauvakuumetta. No, ehkä jo ensi vuonna. :)

Elohelmelle onnea asunnon löytämisestä. Voimia raksaprojektiin ja varsinkin tässä vaiheessa sen suunnitteluun.

Mustaverholle iso halaus: mukavaa kuulla että pelkopoli oli vastannut odotuksiasi, toiveitasi kuunneltiin ja sait rauhallisemman mielen. Kuulosti harmilliselta, ettei lähisukulaiset ole kiinnostuneita teidän perheestä eikä apuja löydy. Kahdenkeskinen aika on kuulema tärkeää. Ei meilläkään sitä ole, mies mättää kuistiprojektinsa kimpussa ja antaa miun olla raskaana yksin. Ei oo helppoa. Koeta jaksaa! Voisinpa olla apunasi.

Tervetuloa Exido. Mukavaa kun listoille tulee uutta porukkaa.

Massumamma: kuulostaa jännittävältä tuo pitkä matka synnyttämään. Onneksi sitä on jo mietitty, muistatte sitten vaan lähteä ajoissa. Parempi liian aikaisin kuin myöhään! Eiköhän kaikki mene ihan hyvin.

Ceciliah laittoi galluppia lastenhoidosta synnytyksen ajaksi. Me viedään koira siskolle. :) Sanoit myös että olit nähnyt vastasyntyneitä. Me myös. Ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tuntui pikkaisen siltä kuin mekin voitaisiin sellainen saada. :) Voiko niin tosiaan käydä? Toiveikkaita ollaan.

Utu-79 laittoi, ettei oikein nauti tästä raskaudesta. Muutkin kuulostavat väsyneiltä. Minä myös! Välillä saa kuitenkin jopa nukuttua ihan 22-07, ja silti on ihan poikki. Nyt oon ottanut päikkäreitäkin ja silti on ihaqn poikki. Ihan kuin eläisi usvapilvessä. Voiko koko loppuraskauden nukkua?

Tintti kuvaili liikkeitä sellaisiksi, että koko maha tärisee. Täällä myös! Mitä se voi olla? Miusta ne tuntuu siltä kuin pikkainen tekisi kainalopieruja. Vaikka eihän siellä ole ilmaa. Tai sitten se puristelee miun suolia (mahdotonta, mutta siltä tuntuu) ja saa niistä ilmoja pihalle. Jokatapauksessa hää kourii miun mahaa ihan 6-0. En valita, se vaan tuntuu erittäin omituiselta.

Miaea81 kyseli synnytystapaultraa. Meillä siis täällä Etelä-Karjalassa on tavallisesti np- ja rakenne ja ymmärtääkseni tarvittaessa synnytystapa. Meikä menee nyt kuitenkin ihan eri tavalla, kun oon erityistarkkailussa. Oon rakenneultran jälkeen käynyt jo kahdesti vaan oman mielenrauhani takia ja seuraava on kuukauden päässä. Lääkärikäynneistä en myöskään osaa sanoa, käytiin nimittäin varhaisraskauden ultrassa ja se korvasi ekan neuvolalääkärin, siten käytiin korvien välin takia vielä kerran yksityisellä vähän ennen np-ultraa ja nyt ollaan tosiaan tuossa erityistarkkailussa. Tarvittaessa pitävät siis todella hyvää huolta!

Kimaro kertoi sokerirasituskokeesta. Milloin sellaiseen joutuu? Mikä se on? Kertokaa lisää! Viimeksi kätilö nimittäin vain kysyi olenko jo ollut siinä ja kun sanoin että en ole, hän totesi ettei sitä ehkä tarvitakaan... eikä palannut siihen enää. Voiko sellainen olla vielä edessä?

Sanelmalle voimia muuttoon! Ei saa rasittaa itseään liikaa. Ei kannata kokeilla kuinka kovasti voi käydä supistamaan tai kuinka paljon jaksaa. Laittelet sitten pikkuesineet vaan ja komentelet luvan kanssa muita. :)

M@mix valitteli että piha on sekaisin. Sama täällä! Mies tosiaan pakenee tätä raskautta tuohon terassiremppaan ja mättää siellä aamusta iltaan. Mie en oo jaksanut auttaa yhtään. Osittain periaatteesta (miulle luvattiin erilainen kesä kuin ennen: vuodesta 2005 on rakennettu jokaikinen kesä 24/7. Meillä on liian pitkät lomat. Joten hän saa rakentaa kun ei mahda itselleen mitään ja mie yritän keksiä muuta tekemistä. Tää on vaan tosi yksinäistä) ja osittain pysyn poissa raksalta koska en yksinkertaisesti jaksa olla apuna. Oon niin väsynyt! Kaikki kumartelut ja nostamiset on ihan mahdottomia.

Marili sanoit että olit suunnitellut hankkivasi tavarat elokuuhun mennessä. Kuulosti siltä kuin kamat alkaisi olla jo aika mukavasti koossa.

(viesti on kuulema liian pitkä. Jatkuu...)

Vierailija
28/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa puuhissahan saisi ajan kulumaan aika kivasti, mutta mie en pysty laittamaan mitään valmiiksi. Meillä oli kuitenkin viimeksi kaikki laitettuna ja niitä oli aika kurja korjata pois kun ei niitä sitten tarvittukaan. Jollakin tasolla haluan ehkä ihan pikkaisen (ilman pelottelua) vähän varoitella siitä että joku perä on vanhan kansan sanonnalla: ei karsinaa ennen karitsaa. Myöhemminkin ehtii! Me tehdään varmaan niin, että sisko käy silläaikaa laittamassa starttikamat valmiiksi kun me ollaan vielä laitoksella. Sitten vois jo kuvitella että niitä tarvittaisiinkin.

Tästä taitaakin tulla hirmuinen romaani, mutta laitan vielä pikkaisen omaa napaa. Tänään oli ylimääräinen ultra (sitä erityistarkkailua) ja kaikki oli kunnossa. Lapsi oli perätilassa kun tutkimus aloitettiin, mutta kääntyikin sitten pää alaspäin ultrauksen aikana! Kyllä lääkäriä nauratti. Kehui pirteäksi ja hyväksi liikkujaksi. Jostakin syystä miulle tuli tuosta kuitenkin tosi kurja olo. Vitsi kun se mahtuu siellä vielä liikkumaan noin paljon. Mitä jos tämäkin sotkeutuu napanuoraan? Toisaalta on maailman ihaninta että se liikkuu noin paljon, mutta mitä jos se liikkuukin liikaa? Lääkäri oli tosi pahoillaan kun ei pystynyt sanomaan muuta kuin että tuon pelon kanssa meidän on nyt elettävä. Tää kesä tuntuu yhtäkkiä tosi pitkältä.

Pikkaisen synkissä mietteissä huolimatta hyvästä yrityksestä olla pirteä

kaikille mukavaa juhannusta

T. Arkamamma rv 28+6.

Vierailija
29/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkamamma: sokerirasitustesti tehdään, jos:

- odottajan painoindeksi on yli 25

- on sokeria virtsassa

- edellinen lapsi ollut suurikokoinen

- synnyttäjä yli 40-vuotias

- aikaisemmassa raskaudessa todettu raskausdiabetes

- suvussa on runsaasti diabetesta

Olen menossa sokerirasitukseen 1.7., koska BMI oli odotuksen alussa 27. Hyvähän se on, että tutkivat, mutta ihme on jos jotain löytyy. Säännöt ovat sääntöjä ja kahden yksikön vuoksi menen tuhlaamaan kunnan terveyskassan määrärahoja.

Toivottavasti kaikki menee hyvin Arkamamma, uskotaan siihen! Voimia ja jaksamista :D

Miaea ja masukki

Vierailija
30/34 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään kaverille grillaamaan ja saunomaan juhannusaattona. Käydään katsomassa myös kokkoa, kun sellainenkin kerta järjestetään!

Minäkin kävin sokerirasitustestissä, lähisuvussa on diabetestä. Onneks oli arvot kohdillaan! Taisin kyl mainitakin tästä jo viime viikon ketjussa.. (pää ei taida toimia, tai muisti siis..)

Väsyttääkö teitä muita? Mulla on jostain syystä kauhean alakuloinen mieli, täysin yhtäkkiä.. Viime yönäkin valvoin ahdistuksessani monia tunteja.. En tiedä mistä tämä alakulo yhtäkkiä tuli.. Tänäänkin purskahdin itkuun aivan syyttä suotta sohvalla istuskellessani.. Onko muita?

Toivottavasti juhannuksena paistaa aurinko :-)

Pömppänä 27+6 (kait..)

Vierailija
31/34 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Pömppänä, yritetään jaksaa! Alakuloa pukkaa myös täällä. Toivottavasti johtuu vain hormooneista. Vaikka eihän tuommoisen tietäminen piristä.

Me lähetään tästä mökille (vanhempieni mökille, ei appivanhempieni työleirille), tarkoitus olla ehkä jopa kaksi viikkoa. Siellä on periaatteessa kone+netti, mutta käytännössä en tiedä kuinka paljon ehdin (?) koneelle.

Kaikille siis oikein hyvää keskikesän juhlaa. Koetetaan jaksaa!

T. Arkamamma rv 29 tasan

Vierailija
32/34 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin lähdetään mökille sitten koko poppoon voimin (koirat ja pennut mukaanlukien ;) )

Hauskaa Juhannusta, muistakaa syödä hyvin ja olkaa varovaisia vesillä!

Arkis; Mulla on vähän sama ettei liian aikaisin hommaa kaikkea, kotona meillä ei oo vielä muuta kuin äp laatikko nurkassa, muut kamat vielä maailmalla, ehtiihän ne sitten hakea.

Voimia sinulle!!

Vierailija
33/34 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtenä iltana menin jo klo 19 nukkumaan.. ja tytön päikkäriaikaan olen itsekin tuutannut unta palloon, vaikka yleensä tulee silloin istuttua koneella ja juotua päiväkahvia :)

minulle tehtiin rasitus, koska bmi on 27. kysyin brunoltakin rakenneultrassa, onko kuinka tarpeellinen tehdä kun esikoinenkaan ei ollut iso (pikemminkin pieni hippula) ja rasitus todella rasittaa minua. koko päivä menee ihan sekaisin siitä tokkurasta :( pakollinenhan se ei ole, mutta hyvä kun sitten katsoivat sen. minulla paasto oli 4,6 ja sen on oltava alle 6.

duac aiheuttaa rytmihäiriöitä. joku kyseli.. zyrtec ei muistaakseni niitä aiheuta. minulla on taipumusta rytmihäiriöihin ja nyt niitä on tullut päivittäin :( todella ikävän tuntuisia. normaalisti, kun en ole raskaana saa olla jotain specialia, että saan häiriöitä.

keskustelua ollut vauvan tavaroiden hankkimisesta ja valmiiksi laittamisessa. jokainen tehköön sillä ajalla kuten parhaaksi näkee :) meillä on jo huone valmis ja sinne olen laittanut kaikki kamppeet odottelemaan. tuskin jaksan ihan loppuviikkoina enää mitään laitella, kun jo nytkin otti voimille huoneen järjestely. tuo esikoistyttönen 1v.5kk pitää huolen, että ylimääräinen energia laitetaan hänen viihdyttämiseen :) vaatteita en ole vielä kaappiin laitellut, sen teen sitten tyyliin rv36- ja laitan valmiiksi vauvan kotiintulo kassin. (ne eivät ole rasittavia puuhia). synnytyskassia en taida tällä kertaa pakkailla ollenkaan, koska en mitään kaipaile sairaalassa oloaikana. hius- ja hammasharja vain :) mies tuo sitten kotiinlähtö vaatteet molemmille, kun päästään kotia. kunhan nyt päästäisiin sinne asti.. TOKI YMMÄRRÄN ARKISTA TÄSSÄ ASIASSA, mutta lähtökohtana on, että vauva sieltä kotiin tuodaan :) ainahan mutkia voi tulla matkaan.

nyt jussien viettoon! :) me grillaillaan ja ollaan vain perheen kesken kotona. mies vuokrasi leffankin juhannusyön ratoksi, kun ollaan saunottu ja nukutettu tyttönen :)

cec 28+6

Vierailija
34/34 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti lisätä, että tuota värinää on sanottu johtuvan siitä, kun vauva pissaa paineella lapsiveteen ja juuri sopivaan kohtaan että äiskä tuntee sen :) esikoinen hikkaili päivittäin masussa ja kuului sellaista naksunaakin lonkista aina välillä. ne naksui syntymän jälkeen mistä sitten saatiin selville, mistä ääni johtui.

tämä masukki on pitänyt sellaista rutina-ääntä ja muutamasti on kuulunut sellaista kumeaa poks-ääntä. kerrankin oikein pelästyin, että tuleeko vesiä. eilen potkuteltiin tuonne selän puolelle illalla.. ei tuntunut missään minulla, mutta oma kroppa heilahteli potkuissa, (ihan kuin olisi juna mennyt ohitse, sellaista väreilyä kropassa) :)