raskausviikot 26+6 kohdunsuu pehmeä ja 1,5cm
Kävin neuvolassa jossa kohdunsuu todettiin jo pehmeäksi ja 1,5cm pitkäksi. Joudun joulun jälkeen käymään sairaalassa tarkistuttamassa, että kaikki on hyvin. Onko kellään samanlaisia kokemuksia, onko syytä huolestua :(?
ja lapsi on siis toinen ja ensimmäinen raskaus meni muutaman päivän yli..
Kommentit (7)
Mulla rv 18 ja on ollut epämääräistä " kipua" n. viikon verran. Eniten kun nousen tai rasitun henkisesti/fyysisesti(oma-analyysi). Ei ole sellasia supistuksia, mihin olen yleensä tottunut, vaan sellanen jomottava hiukan supistuksen tapainen kipu alkaa varsinkin jos nousen sängystä yöllä, mutta sen loppuminen on epämääräinen. Tavallisissa supistuksissahan olen yleensä selvästi tuntenut milloin alkaa ja loppuu ja olen tiennyt, et ne on supistuksia, voi olla kipeitäkin. Nyt oli alkuraskaudessa rv12 tietämillä, mut nyt ollu kk-2kk taukoa, ja nyt sitten tämä.
Itse tunnustelin kohdunkaulaa, vaikea ylettää, mut oli kiinni, mut pituudeks arvioin ite vaan 1-1,5cm, enkä oo varma, onko pehmeä... Lääkäriin en ehkä pääse ennen ensi ke (asun tuppukylässä kaukana äitiyspolista) ja nyt en saa neuvolatätiäkään vielä kiinni...
Aiemmat synnytykset ennen laskettua aikaa, yksi käynnistetty rv36(keisarileikkaus lopulta), mut ei ollu pelkoa ennenaikaisessta aiemmin. Voiko toi keisarileikkaus vaikuttaa jotenkin?
Muuta mielipidettä, pitäiskö rynnätä äippäpolille tai vaan ihan terv.keskuslääkärille?
Nyt jos rupee syntymään, ei toivookaan selviämisestä... Potkiskelee onneksi hyvin voimissaan olevan oloisesti...
jokaisella äidillä on oikeus olla huolissaan tulevan pienokaisensa puolesta. Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa (takana 3 sektiota), että kahden myöhemmän odotuksen aikana on ollut todella epämääräisiä kipuja, olen kohdistanut mielessäni kohtuun, mutta varmahan en voi olla.
Viimeisen odotuksen aikana noihin kipuiluihin liittyyi rusehtavaa tiputteluvuotoa, mutta tutkittaessa kaikki oli ok ja lääkäri lohdutti, että sektioarven kiinnikkeet saattavat aiheuttaa kyseistä kipua ja lisäksi vuotoja, koska arpihan ei jousta kuten terve iho, vaan arven kiinnikkeet venyvät ylikireiksi ja jopa katkeilevat.
Kivut tulivat etenkin öiseen aikaan, kun oli ollut rentoutuneena ja joutui pungertamaan itsensä ylös, tällöin tietenkin koko vatsa joutui jännittymään.
Puhu seuraavalla neuvolakäynnillä huolestasi, mutta uskoisin, että kaikki on hyvin niin kauan kuin kipu on lievää eikä veristä vuotoa ole =)
ihan prikulleen samalla viikolla kohdunsuuh ävinnyt ja 2cm auki, jouduin totaaliseen vuodelepoon viideksi viikoksi ja kummasti ne vauvat vaan pysytteli masussa viikolle 36 asti. Koita lepäillä!
Siis se kohunkaulakanava1,5cm, ultralla vai lääkärin sormen mukaan? Mä oon sairaalassa vuodelevossa, olen ollut viikolta 27+2, nyt viikkoja 30+4. syy tähän on kun alkoi supistelemaan noilla viikoilla pienen tapaturman johdosta. Sairaalaan tullessa kohdunkaulakanava oli pehmeä, sormilla tunnustellen 1cm pitkä, ultralla saatiin pituudeksi 2cm, ulkosuu sormenpäälle auki.. paineen eli tehtiin valesupistus kädellä vatsaa painaen kaulakanava lyheni sisäsuun auetessa 1,6cm:n.. Sairaalassa joudun olemaan vuodelevossa viikkoon 34, jos vauva ei sitä ennen synny. Toivotavasti ei! Odotan myös toista lastani.
Lämpimästi suosittelen ottamaan rauhallisesti ja lepäämään mahdollisimman paljon lääkärintarkistukseen asti ja jos alkaa yhtään enempään supistelee mene jo aikaisemmin äitipolille. Täällä lääkäri sanoi että toissynnyttäjällä voi kohdunsuu olla auki viikolla 32 jo sentin-kaks, kohan kohdunkaulakanavaa on jäljellä kunnolla.
Sormella mitattuna oli 1,5cm? Miksi jouduit jäämään sairaalaan etkä päässyt kotiin vuodelepoon? Olen yksinhuoltaja ja ensimmäisen lapsen hoidon kanssa tulisi mulle ongelmia jos joutuisin samaan tilanteeseen :( Toivotaan kuitenkin, että kaikki on hyvin ja sulle myös onnea ja toivotaan että se pysyy sielä masussa tarpeeksi pitkään :)
..takia jouduin jäämään sairaalaan. Olin yli kaksi vuorokautta supistuksia estävässä tipassa. Ja sen lisäksi jouduin ottamaa suun kautta lääkettä. Tilanne pikkuhiljaan rauhoittui, mutta edelleen on kivuliaita supistuksia välillä. Lisäksi tilanne on hieman edennyt. Viimeksi käsin tehdyssä tutkimuksessa ei kaulakanavaa enää ollut, ja ultralla sitä oli jopa 1,4cm jäljellä ja se on lisäksi lääkärin mukaan hyvin pehmeä... Lääkäri sanoi että oli vähällä silloin reilu kolme viikkoa sitten että vauva olisi syntynyt. Nyt tosiaan makaan vaan sängyssä täällä sairaalassa, istuminen on kielletty, koska se aiheuttaa painetta kohdun suulle ja voi edistää kohdunkaulakanavan häviäimistä ja kohdunsuun aukeamista. Tänäänkin olen joutunut ottamaan lääkettä supistuksiin. Vessaluvan jopa sain, eli vessassa saan käydä, mutta muuten on levättävä. Kotia en tosiaankaan pääse, koska supistelut jatkuvat ja en pärjä ilman lääkkeitä.. Ei täähelppoa ole, koska olen tottunut menemään. esikoista odottaessani lenkkeilin päivittäin ja uin 2-3krt viikossa, tässä raskaudessa molemmat jäivät..
Toivotaan että sun tilanne pysyy ennallaan, eikä pahene!
eli siis 1,5 kadella tarkoittaa etta ultralla siella on varmasti viela enemmankin. noilla viikoilla jos ei ole kohdunsuu yhtaan auki eika alle 2,5 cm ultralla mitattuna ainakin toissynnyttajalle ihan hyva tilanne minusta. ymmarsin siis etta olet toissynnyttaja? mika oli tilanne ekassa raskaudessa? jos se oli taysaikainen ennuste on yleensa hyva (ts ei ainakaan ole kohdunkaulan heikkoutta). niin ja sitten saannollisia (ja yleensa kivuliaita) suppareita ei tietenkaan saisi olla (ota aikaa kellolla jos tulee useampia perakkain), niista menisin heti sairaalan polille jos kaula kerran on jo pehmea. ja muutenkin tietysti ottaisin iisisti, valttelisin fyysista ja myos psyykkista stressia mahdollisuuksien mukaan. onko ultrattu ettei ole funnelointia (ts kohdunkaula avautumassa sisapuolelta)?