Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkätakia lapsia nukutetaan ulkona???

22.12.2005 |

Tiedän, että kautta aikojen täällä meillä on lapsia nukutettu päiväunilla ulkona talvellakin ja myönteisesti siihen itse suhtaudun. Minä ja etelä-eurooppalainen mieheni saamme lähipäivinä esikoisemme ja toki, kunnes vauva on vähän kasvanut aion häntä ulkona vaunuissa nukuttaa.

Mieheni ei pidä ajatuksesta että lapsi jätetään parvekkeelle pakkaseen yksin nukkumaan. Vaikka hänen kotiseudullaan ei sään puolesta ole esteitä lasten ulkona nukkumiseen, ei se siellä silti ole tapana...osaltaan myös turvallisuussyistä.

Kaipaisin hyviä perusteluja sille, miksi lapsia täällä meillä nukutetaan kesät talvet ulkona!? Onko ainoa syy, että nukkuvat paremmin ;) ? Onko teillä tietoa, että jossain muuallapäin maailmaa lapsia nukutetaan päiväunilla ulkona vaunuissa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin ajattelen asian lapsen ulkoilun kannalta. Kaikki tietänee kuinka hyvää tekee itse kullekin raitis happihyppely ulkosalla?! Kukapa jaksaa olla koko päivää sisällä?? Niinhän se on vauvallakin. Monet nukkuu raittiissa ilmassa hyvät unet ja vaunuista yleensä kuoriutuu hyvin nukkunut punaposki!:)

Eli, kun me aikuiset ulkoillaan jalkojen kanssa, niin vauvat vaunuissa tai rattaissa nukkuen tai valvoen!;) Vauva siis ulkoilee ja nukkuu samalla.

Vierailija
2/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva nukkuu paremmin raittiissa ilmassa ja " ulkoilee" samalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva nukkuu paremmin mitä raikkaampi ilma on. Kesähelteessä nukuttaminen on joskus tosi vaikeaa.

Vierailija
4/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanterveystyön ja neuvolajärjestelmän kehittyessa keksittiin myös pikkulasten ulkona nukuttaminen, jotta välttyisivät tuberkuloosilta. Jotenkin tähän malliin kertoi neuvolan täti minulle, kun kysyin mihin perustuu pohjoismainen tapa nukuttaa lapsia ulkona.

Itse en ole viitsinyt nukuttaa poikaa ulkona, kun nukkuu hyvin sisälläkin. Raitista ilmaa saa muutenkin. Usein kyllä poden asiasta huonoa omaatuntoa, kun Suomessa tätä ulkona nukuttamista pidetään ihan normina, ja meillä ei tosiaan niin toimita, vaikka ihan supisuomalaisia ollaan... Että mitä jos sittenkin teen lapselle hallaa tällä...

Mutta ei sillä tosiaan nykyään enää mitään ehdotonta positiivista terveysvaikutusta ole.

Vierailija
5/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta mulla on mielikuva että olisin kuullut sillä olevan jonkinlainen yhteys korvatulehduksiin. Toisaalta kun itsekin ajattelee, että kun kerran viileä ilma nukkuessa auttaa pitämään hengitystiet auki, helpottaa se myös korvien ilmanvaihtoa, joka taas ehkäsee korvatulehduksia. Tietenkin jos lapsi on kovasti kipeä (kuumeessa jne) niin ulkona ei kannata nukuttaa.

Mutta en siis ole terveydenhuollon asiantuntija, en osaa varmaksi mitään sanoa.

Ja niin, tietenkin se raitis ilma on kaikinpuolin terveellistä, vaikka nukkuessa.

Vierailija
6/11 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tähän malliin kertoi neuvolan täti minulle, kun kysyin mihin perustuu pohjoismainen tapa nukuttaa lapsia ulkona.

Itse en ole viitsinyt nukuttaa poikaa ulkona, kun nukkuu hyvin sisälläkin. Raitista ilmaa saa muutenkin. Usein kyllä poden asiasta huonoa omaatuntoa, kun Suomessa tätä ulkona nukuttamista pidetään ihan normina, ja meillä ei tosiaan niin toimita, vaikka ihan supisuomalaisia ollaan... Että mitä jos sittenkin teen lapselle hallaa tällä...

Mutta ei sillä tosiaan nykyään enää mitään ehdotonta positiivista terveysvaikutusta ole.

Välikommenttina tähän, että ei taideta lapsia nukuttaa ulkona enää muissa pohjoismaissa kuin suomessa. Täällä ruotsissa on nimittäin ihan päinvastainen suositus, että pieniä vauvoja EI tulisi nukuttaa ulkona ilman valvontaa. Yhtenä syynä mainitaan mm. kätkytkuoleman vaara (jos vauva on puettu liian lämpimästi). Eikä täällä kyllä missään parvekkeilla yms. vaunuja näykään...

Itse kyllä nukutin esikoista ulkona kun vielä asuttiin Suomessa (nukkui keskimäärin 4h kerrallaan), mutta käytännönkin syistä kuopus nukkuu vaunuissa silloin kun puistoilemme tms. ja muut unet nukkuu sisällä omassa sängyssään. Ja nukkuu hänkin ihan hyvin (3-4 h pitemmät päikkärit) vaikka sisällä nukkuukin.

Vierailija
7/11 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja yhtäkään ei ole ulkona nukutettu. hyvin nukkuvat omassa sängyssä. Päiväunet kestävät useampia tunteja ja kolmas ei herää edes isompien kiljuntaan :)

Vierailija
8/11 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu hyvin sisällä jos siihen tottuu ja jos taas tottu ulos niin ei oikein nuku sisällä... vaikka olen sitä mieltä että ulkona raittiissa ilmassa on syvemmät ja pidemmät päikkärit, ainakin meillä ja samalla vauvan ulkoilua... olen ymmärtänyt että myöhemmin kun lapsi kasvaa ja alkaa ulkoilla muutenkin ne ulkopäikkärit voi jäädä pois eikä edes malta nukahtaa ulos kun siellä niiiin paljon kivaa tekemistä.

itse olen toteuttanut sekä että mallia, että jos ei voi aina ulos laittaa niin tottuis sisällekin nukahtamaan.

yhdyn myös tuohon ajatukseen ulkoilman vaikutuksesta korvatulehduksiin. ja myös jos vauva ja lapsi kovin tukkoinen tai ei saa henkeä tai muuten hengitysvaikeuksia esim. kurkunpääntulehdus niin asiantuntiijat suosittelevat raitista/pakkasilmaa niin hengitys helpottuu ja röörit avautuvat.

Vierailija
9/11 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä kävele, joten ei voi " olla pihalla" . Keinussa käydään vähän, muttei yleensä 10 min kauempaa.

Alle 3 kk nukahti aina vaunuihin (eli nukkui ulkona), sen jälkeen viihtyi hetkittäin hereillä vaunuissa, muttei kauaa = tuli huuto = ei ulkoiltu hereillä.

Nykyään viihtyy hereillä rattaissa, mutta lähinnä kauppareissun tms. ajan, eli sehän nyt ei ole ulkoilua, vaikka kauppaan kävelläänkin.

Meillä myös yörytmi luotiin siten, että oma sänky=yö. Yön merkityksen (pitkä uni) vauva oppikin jo 1 kk iässä, kun nukkui 6 h putkeen. Ja 2 kk iässä 7-8 h. Eli päivällä ei menty pinnasänkyyn. Eikä edelleenkään.

En tiedä miten vauvat muissa maissa sitten ulkoilee, kun eivät ulkona nuku.

Pointti: raitis ilma ei voi olla huono asia.

Vierailija
10/11 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona nukkumiseen on todella ilmanlaatu. Ulkona on raikkaampaa ja puhtaampaa kuin sisällä, näin siis esim 70luvulla (suomalaiset tupakoivat sisällä eivätkä tuulettaneet asuntojaan juuri ollenkaan). Vauvat saivat edes hetkeksi olla puhtaassa nukkuessaan ulkona vaunuissa.

En nukuttaisi lapseni ulkona Euroopan suurkaupungeissa, esikoinen ei nukkunut parvekkeella asuessamme pääkaupungissa kerrostalossa. Pikkukakkonen nukkuu kaikki päikkärinsä ulkona, asumme nyt " maalla" omassa talossa.

Minä nukutan mielelläni ulkona, koska voin itse taaperon kanssa riehua sisällä ja kuunnella musiikkia. Meijän lapset saa nukkua hiljaisessa ympäristössä.

Vierailija
11/11 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta eivät he ymmärrä sitäkään miten pakkasessa kukaan voi ulkoilla, sillä lämpimissä maissa ei ylipäätään ole kunnon talvipäällysvaatteita. Toisaalta voi kysyä miten lämpimien maiden talvessa tarkenee sikäläisissä sisätiloissa, kun talot ovat kevyesti rakennetut ja talvisin kylmiä ja kosteita.

Ehkä neuvolassa osataan perustella ulkona nukuttaminen ja miehen voi ottaa mukaan kuulemaan. Joka maassa on omat tapansa ja perinteensä eikä muualta tullut niitä aina ymmärrä. Minäkään ei usko että vauvatukan ajeleminen kaljuksi auttaa hiuksia kasvamaan tuuheammiksi, mutta näin vain joissakin maissa tehdään...

terkkuja

Anny & ulkona 2 päikkärit nukkuva pojunen