Puheterapeutti?
Poikamme, 2-v, kävi tänään neuvolassa. Sanoja ei tule kuin vasta pari ja neuvolatäti sanoi että mikäli 2,5 v ei tule 3 sanan lauseita päästään puheterapeutille. Tietääkö kukaan mitä konkreettisesti puheterapeutilla tapahtuu? Ja mitä se katsoo lapsesta, suun ja kielen vai? Vai onko se vain sanallista " terapiaa" ?
Mieheni suhtautuu terapiaan tosi nuivasti, ja haluaisin tietää konkreettisesti mitä siellä tehdään ja miten se poikaamme auttaa. Neuvolasta en vastauksia näihin kysymyksiin jostain syystä saanut.
Onko kenelläkään kokemusta puheterapiasta?
Kommentit (4)
meillä on 3 v 5 kk ikäinen poika, jolla on ollut vaikeuksia puheentuoton kanssa.
Pitkään tuli vain yksittäisiä sanoja, ja niistäkin monet tosi epäselvästi.
Sanoin neuvolassa useampaan otteeseen, että olen huolissani pojan puheenkehityksestä, mutta huoltani ei otettu mielestäni vakavasti.
Kyllästyimme neuvolan jatkuvaan " katsotaan ja seurataan" -linjaan, ja varasimme ajan yksityisesti foniatrille (lääkäri, joka erikoistunut puheentuoton ongelmiin). Tuolla lääkäri tutki poikamme suuta (lähinnä vissiin tarkasti kielijännettä) ja jututti meitä vanhempia sekä poikaamme.
Kertomamme perusteella arveli pojalla olevan lieväasteista dysfasiaa, ja kirjoitti lähetteen julkiselle puolelle osastojaksolle, jossa asiaa tutkittaisiin.
Sen lisäksi kirjoitti lähetteen korvaklinikalle, mitä ennen kävimme vielä röntgenissä (pojan kuorsaamisen takia) jossa kuvattiin kita- ja nielurisoja.
Kitarisat todettiin suurentuneiksi, ja ne leikattiin piakkoin tuon jälkeen.
Kävimme muutaman kerran kaupungin puheterapeutilla, mikä oli suoraan sanottuna suuri pettymys ;(
En kokenut saavani apua sieltä, se oli lähinnä vaan juttelua ja papereiden täyttelyä, minkä lisäksi " kemiat" eivät tuntuneet toimivan puheterapeutin kanssa.
Kerrassaan omituinen kokemus, en voi muuta todeta.
Poikamme pääsi odotetulle osastojaksolle (mikä kesti kolme viikkoa), jossa oli asiaan tosi hyvän paneutuva asiantunteva työryhmä, ja jossa poika viihtyi tosi hyvin :)
Siellä tutkittiin kuuloa, annettiin puheterapiaa, toimintaterapiaa, ja eri lääkäreiden vastaanottoja, ja tuosta ajasta tuntui olevan tosi paljon apua niin meille vanhemmille kuin pojalle itselleenkin :)
Poika oppi paljon uusia juttuja, ja saimme valtavasti tietoa, sekä tietty diagnoosikin varmistui: dysfasia, mitä olimme osanneet " odottaakin" .
Puheterapia tulee jatkossa järjestymään yksityisellä sektorilla, ja siitä olen helpottunut, jospa tarvittava apukin olisi näin saatavilla.
Minkälaista se tulee sitten tarkemmin ottaen olemaan, se on vasta nähtävissä.
Toivottavasti vastauksestani oli jotakin apua :)
Meillä on lisäksi 1 v 10 kk ikäinen poika, jolla puhetta vielä todella vähän. Saapa nähdä mitä hänen osaltaan tuleva tuleekaan näyttämään ;O
Meillä esikoisella 3-vuotisneuvolassa tuli 2-3 sanan lauseita, verbit puuttuivat miltei kokonaan ja puhe oli epäselvää. Saimme lähetteen puheterapeutille, jonne th:n mukaan kaupungissamme on pitkä jono, ja ihan jo sen takia on hyvä olla ajoissa liikkeellä. 3 vuotiaan puheen pitäisi periaatteessa olla sellaista, että vieraampikin ymmärtää.
No, odotus olikin pitkä, sillä puheterapeutille pääsimme viimein puolen vuoden päästä eli kun poika oli 3,5v. Ensimmäisellä kerralla täytin yhden lappusen, jossa kyseltiin puheenkehityksestä, sairastamisista ja muista oleellisista. Poika sai leikkiä omia aikojaaan ja terapeutti yritti keskustella jonkin verran pojan kanssa ja kuunnella puhetta. Hän kyseli, miten puhe on minun mielestäni kehittynyt tässä välissä (neuvolakäynnin jälkeen) jne. Sitten hän erilaisten pelien ja kuvien avulla jutteli pojan kanssa. Arvioi mm. puheenymmärrystä antamalla ohjeita " ota tästä korista pallo. laita sitten pallo auton taakse"
Ensimmäinen käynti oli lähinnä tälläinen tilanteen arviointi ja tutustumiskerta. Puheterapeutti sanoi, ettei pojalla ole mitään suurempaa " hätää" tässä suhteessa, äännevirheet ovat kolmevuotiaalle yleisiä ja nyt lauseitakin tuli jo pitempiä ja samoin ne verbit ovat jo löytyneet. Hän ehdotti, että tapaisimme pari kertaa nyt aluksi ja katsotaan, miten tilanne kehittyy.
Toisella kerralla lähinnä näytti kuvia ja poika sai sanoa, mitä niissä oli ja sitä rataa. Hän huomasi pojan kehittyneen tässä n. kuukauden aikanakin jo ja arveli, että nyt alkaa olla " kypsä" vasta puhumaan enemmän ja se on kuulemma ihan luonnollista, että alkaa tapahtua näin omia aikojaan. Terapeutin mukaan mihinkään säännölliseen terapiaan ei ole tarvetta, vaan seuraava tapaaminen sovittiin 2 kuukauden päähän, jolloin arvioidaan tilanne uudelleen.
Joitain ohjeita hän antoi, mitä kotona voidaan tehdä. Suun motoriikan harjoittamista eli puhaltamista, pureskelua, kielellä " leikkimistä" ja sellaista. Samoin puheelle pitäisi antaa oikea " malli" eli toistaa pojan sanomiset " oikein" , mutta ei korjailla, ainoastaan sanoa se oikein. Myöskään " sanottamista" (sano näin ja sano noin) ei suositellut, koska lapsi helposti sen vaistoaa että häneltä jotain odotetaan ja alkaa kieltäytyä jne.
Poika sanoi ensimmäiset sanansa n. 1-vuotiaana, niitä alkoi tulla enemmän ja enemmän mutta sitten tahti hiipui ja n. 2-vuotiaana tuli yksittäisiä sanoja. Ensimmäiset 2 sanan lauseet tulivat 2v3kk iässä ja sellaisia lyhyitä siis sinne reilu 3 veeksi asti.
Kokemukseni puheterapiasta olivat ihan myönteiset, vaikka aluksi vähän epäröinkin.. Eihän se mistään poiskaan ole! Jokainen la
psi on niin yksilö, että jokainen täytyy arvioida erikseen, ennenkuin voi kehityksesät sen kummemmin sanoa. :)
mitenkään puheterapeutti ei pojan suuta " tutkinut" , sen mitä tarkkaili toki pojan puhuessa ja kysyi minulta, että olenko huomannut, että liikkuuko pojan kieli hyvin joka suuntaan.
www.google.fi ja hakusanaksi puheterapia niin löytyi mm seuraavia tietoja. kannattaa vaikka itse käydä hakusanalla hakemassa niin saattaa löytyä lisääkin. nämä nyt on perustietoa puheterapiasta.
Puheterapian tarkoituksena on poistaa, lieventää ja ehkäistä puheen ja kielen häiriöitä sekä niihin liittyviä vuorovaikutuksen ongelmia.
Häiriöitä voi olla
kielellisissä taidoissa
puheessa
äänessä
nielemisessä
kuulossa
lukemisessa ja/tai kirjoittamisessa
Häiriöt voivat olla synnynnäisiä tai vamman/sairauden myöhemmin aiheuttamia. Puheterapiaa tarvitaan puhe- tai kielihäiriöisen lapsen tai aikuisen ja hänen ympäristönsä auttamiseksi.
Kun kommunikaatio ei toimi puheen avulla, tarvitaan korvaavia kommunikointimenetelmiä. Näitä ovat mm. viittomat, kuvasymbolijärjestelmät sekä tekniset apuvälineet.
Vanhempien, omaisten ja lähiympäristön ohjaus on osa puheterapiaa. Tämä tukee edistymistä ja kuntoutumista.
Puheterapeutit osallistuvat vammaispalvelulakiin sisältyvien vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Puheterapiaa voi antaa korkeakoulututkinnon suorittanut puheterapeutti, joka on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö.
Millaisia puheen, kielen ja äänen häiriöitä puheterapeutti hoitaa?
Äännevirheet ovat lievimpiä ja tunnetuimpia puheen häiriöitä.
Viivästyneestä kielellisestä kehityksestä on kyse, jos lapsi ei puhu yksittäisiä sanoja 2-vuotiaana tai lauseita 3-vuotiaana. Lapsella saattaa olla myös vaikeuksia ymmärtää kuulemaansa puhetta. Myös syömisessä ilmenevät vaikeudet antavat aihetta olla yhteydessä puheterapeuttiin.
Puheterapian tavoitteena on kommunikaatiohäiriöiden ehkäisy ja niiden riittävän varhainen toteaminen, kuntouttaminen sekä tarvittaessa jatkotutkimuksiin ohjaaminen. Puheterapia perustuu asiakkaan, perheen ja terapeutin väliseen yhteistyöhön. Kotona tehtävät harjoitukset ovat olennainen osa puheterapiaa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään muiden asiakasta hoitavien työntekijöiden esimerkiksi päivähoidon, lääkärin, psykologin, toiminta- tai fysioterapeutin kanssa.
Millaisia kielen, puheen ja äänen häiriöitä puheterapiassa hoidetaan?
Äännevirheet ovat lievimpiä ja tunnetuimpia puheen häiriöitä. Yleensä ne korjaantuvat määrätietoisella harjoittelulla myös aikuisilla. Viivästyneestä kielellisestä kehityksestä on kyse, jos lapsi ei puhu tai puhe on epäselvää ja sanoja on huomattavan vähän vielä 2,5 -vuotiaana. Lapsella saattaa olla myös vaikeuksia ymmärtää kuulemaansa puhetta.
http://www.activus.fi/puheterapia_sivu.htm