Montako joulua viina pilasi lapsuudessasi ja miten?
Kommentit (13)
Isä oli aina kännissä, ja on edelleen.. Joka joulu.
Senpä takia olen päättänyt, että jos/kun meillä on joskus omia lapsia, eivät he joudu kärsimään kännisestä isästä, tai äidistä! (vaarista mitä ilmeisemmin,mutta vaan hetken)
Niin ja lienee sanomattakin selvää, että en pidä joulusta.
.... mutta nyt aikuisena on pilannut yhden. Appiukko halusi olla pukkina lapsenlapsille.... ja humalassa tietenkin..... :-(
Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta appiukon pukki uralla...
se tehosi, mutta en enää, kun olin muuttanut pois ja vierailimme jouluna Viime joulu oli pohjanoteeraus. EI enää mummolaan jouluna.
äitini alkoholisoitui ollessani kahdeksanvuotias ja viisitoistavuotiaaksi asti jouduin häntä jouluisin katselemaan. Kuusitoistavuotiaana vietinkin sitten jo joulun yksin, kun vanhemmat viimein erosivat ja viettivät joulua kumpikin uuden puolisonsa kanssa. Olipa " kiva" joulu yksin 16-vuotiaana, vaikka eivät ne aiemmatkaan kivoja olleet.
Mitään kaatokännejä vanhempani eivät kyllä koskaan ottaneet, mutta kyllä alkoholi näkyvästi esillä meidänkin perheessä oli ja on vieläkin. (myöhemmin illalla) Itsekin sitä kohtuudella käytän. En saanut lapsena traumoja, enkä usko omienikaan saavan, vaikka jouluiltana muutaman terästetyn ottaisinkin..
Vasta viime jouluna humalainen pukki pilasi tunnelman...
Onneksi joulut aina selvänä, jäi hyviä muistoja lapsuudesta.
Ollaankohan samasta perheestä...
ja sitten 14. jouluna isä kuoli :( Se oli pahin kaikista jouluista enkä sitten viettänyt joulua ollenkaan yli 10 vuoteen.
Nyt kun on omia lapsia niin olen opetellut viettämään joulua
Mulla vanhemmat juovat " sivistyneesti" eli ruokapöydässä saattaa olla se punaviinipullo - ja joskus ennen ruokailua otetaan glögiä, mutta en muista, että olisin ikinä edes nähnyt vanhempiani humalassa, muulloinkaan kuin jouluna.
Isäni ei juo, joten hän piti huolen ettei se akka kännänny jouluna.
Ja muuten, isäni ei tiennyt vuosiin äitini juomisesta, koska oli pari viikon reissuhommissa ja aina kun isä oli kotona käymässä, äitini oli juomatta ja kukaan ei osannu epäillä mitään.
Onneksi kaikki paljastui!
Saatiin joulu viettää aina sellaisessa porukassa, ettei kukaan juonut kuin sen lasin tai kaksi. Onneksi.
Ja samanlaiset joulumuistot haluan omalle pojallenikin, jolle tämä on eka joulu.
Kiitos siitä hänelle!