Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikot APUA! Henki ei kulje..

21.12.2005 |

Heips,

pikaista apuanne kaipaan. Nyt rv 8+2. Astman oireet pahenivat viikko sitten. Nyt olen rampannut kaikenlaisissa tutkimuksissa, eikä mitään ole löydetty. Lääkitystä olen kasvattanut ohjeiden mukaan.Mutta vielä ei ole helpottanut. hengästyn tosi helposti. Koko ajan on vähän hankala hengittää. Ensimmäinen lääkäri neuvola on 17.1. Neuvolatäti sanoi että jatketaan sinne asti tuolla tehostetulla lääkityksellä.Katsotaan sitten uudestaan. Onko/Voiko sikiön hapen saanti vaarantua tässä tilanteessa? Pystyn siis hengittämään kunnolla. Ahdistaa tosin ja hengästyn hirveän helposti. Osaako joku neuvoa/ tietääkö?

Pientä paniikkia pukkaa... :(

Gia

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanottiin et kortisonia vaan 2 annosta aamulla ja 2 illalla,mutta avaavaa saa käyttää vaikka tupla-annokset,kunhan henki kulkee äidillä.

ja jos ahdistaa ja on tukkoinen olo niin mene ihmeessä päivystykseen äitipolille,kyllä ne sut tutkivat.

mä myös käytän ajoittain benadryl-antihistamiinia, ihan on lääkärin määräämä,mut saa ilman reseptiäkin.

Vierailija
2/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut yhteydessä häneen? Koska eihän neuvolantäti asiasta tiedä luultavimmin juuri mitään.

Mitkä lääkkeet sulla on? Esim. Ventolinea voi ottaa avaavana raskaanakin ollessa useita päivässä.

Itsellä on vahvat astmalääkkeet koko ajan käytössä, seretide, ventoline yms. eli lääkkeitten käyttöä ei ainakaan oman lääkärini mukaan kannata pelätä jos vaihtoehto on hengenahdistus.

Oliko tästä nyt mitään apua? Voimia sulle, tiedän kokemuksesta tilanteen hankaluuden.

Yksityisellehän voi aina mennä jos muuten ei aikoja irtoa...

t äitimiia 16+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua auttaa jos menen selälleni ja laitann kädet kylkiin ja keskityn siihen että hengitän selkään ja kylkiin. Panikiissa menee muuten helposti pintahengitykseksi.

Vierailija
4/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus saattaa tosiaan pahentaa tai lievittää astmaa, sinulla siis valitettavasti noin päin.

Itselläni oli käytössä symbicort jonka määrää jouduin tuplaamaan raskauden ja nyt vielä imetyksenkin aikana. Jos olo on paha niin älä odottele vaan mene lääkäriin, vaikka yksityiselle. Minua hoitaneet keuhkolääkärit sanoivat että vauvalle on äidin hapenpuute paljon huonompi vaihtoehto kun runsaatkaan astmalääkkeet.

Vierailija
5/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

heips,

olen työterveyden kautta käynyt eilen yksityisellä keuhkolääkärillä. joka määräsi entisten lääkkeideni lisäksi vielä sereventtiä(pitkävaikutteinen avaava). Tämän lisäksi käytössä beclomdet 400mikrog(2xvrk) ja buventol 100mikrog(tarvittaessa). Tuo beclomet annos nostettiin nyt 4x vrk...onko muilla yhtä voimakkaat?

en nyt ihan tukehtumassa ole, mutta ahdistaa kyllä koko ajan...ja hengittäminen ei ole niin helppoa kun tavallisesti. huolettaa vaan tuo että saako se sikiö nyt tarpeeksi happea... :(

Gia

Vierailija
6/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat rauhassa niitä lääkkeitä niin paljon kuin on tarvis. Jos tuntuu että olo ei helpota käy spiralla hengittelemässä...

Jos mahdollista käy vaikka pienellä rauhallisella kävelyllä raittiissa ulkoilmassa ja pyydä miestä sillä välin imuroimaan ja tuulettamaan kunnolla.

Onko teille tuotu kuusi sisälle, tai jotain joulukukkia? Mulla rupesi esikoisen odotusaikana ottamaan erilaiset hajut henkeen... saatiin kukkakimppu missä oli orkidea enkä saanut kotona enää henkeä ennenkuin kukka hävitettiin meiltä.

Ja jos kuitenkin happea saat kokoajan niin ei vauvalla ole hätää. Ne ovat nuo meidän pienet salamatkustajan sellaisia ihme otuksia että ottavat kyllä äiskältä kaiken tarpeellisen...

t: marenda ja mussukka rv 11+4

Vierailija
7/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on keuhkolääkäri ja gyne sanoneet useaan otteeseen, että kaikkea minkä henkeen vedät saa ja PITÄÄ ottaa. mulla on kans beclomet 400 (1-2X1-2/vrk) ja buventol olleet käytössä ja nyt pitkäv. atrovent lisänä. Jos on paha olo ja tosi ahdistus niin käy spiirassa ensiavussa. Tosin jos vedät kaiken maksimin avaavaa ja pitkäv. niin voi tulla pahat sydämen tykytykset nimim. sydänfilmissä maannut sen jälkeen... Mutta kävin reilun vuorokauden aikana kolmesti spiiraa vetämässä ja kaikki mahd. omat vuosi sitten ja oli tositosi kipeä ja alkurask. menossa. Kesken meni, en tiedä oliko mitään vaikutusta tuolla taudilla. Tarkoitus ei ole pelotella - pääasia että hoidat itsesi kuntoon, ei ole hyvä sikiölle jos olet huonossa kunnossa. Hengitettävät lääkkeet eivät km:a aiheuta, tauti on toinen juttu sinänsä.

Nyt olen raskauden loppumetreillä ja pari pahaa jaksoa on ollut tänä aikana, peffit laskenu 450:stä 300:aan. Silti kaikki on hyvin tai ainakin siltä vaikuttaa ja nyt on olen vielä säästynyt viimeisiltä flunssilta ja toivottavasti säästynkin.

Tiedän huolesi, oli itse tosi ressissä lääkeasioiden kanssa, mutta ei auta kun käyttää, huonommin voi käydä molemmille ilman. Onnea ja parempaa vointia!

elohelmi 35+5

Vierailija
8/8 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tee niitä pef-mittauksia,tk:lta saat niitä papereita ja mittarinkin lainaan jos ei oo omaa.

mulle lekuri sanoin et kannattaa mitata kun niin pystytään konkreettisesti tarkistamaan lääkitys. sun pitäisi jaksaa puhaltaa liki 400 ilman avaavia lääkkeitä.

ja käytä niitä lääkkeitä!!!!

heitä kaikki tuoksut pihalle,mulla kans ahdistaa kaikki tuoksut.esim. kynttilät,hajuvedet,kukat,kaiken valtakunnan hajusteet myös pyykkiaineissa!!!

älä panikoi,se on tärkeintä