Pelkopoliklinikka
Kertokaahan kokemuksianne pelkopolilla käyneet.
Minulla olisi tarkoitus sellaiseen mennä, sillä se kai käytännössä on ainoa tie, jos haluaa sektion. Odotan itse toista, enkä ole ihan varma, haluanko lähteä toistamiseen synnyttämään alateitse. En niinkään pelkää synnyttämistä, vaan sitä, että vauvani joutuu hengenvaaraan, niin kuin ensimmäistä synnyttäessäni. Siispä sektio voisi olla ratkaisu minulle. Tänään juuri neuvolassa sovittiin, että saan lähetteen pelkopolille, mutta olisi kiva tietää etukäteen, mitä se pitää sisällään ja yritetäänkö sellaisessa käännyttää nainen synnyttämään alateitse?
Kommentit (2)
Itselläni käynnin aiheena ei kylläkään ollut varsinainen synnytyspelko, vaan esikoisen (sinänsä hienosti sujuneessa) synnytyksessä tapahtuneesta henkilökunnan töppäilystä jäänyt luottamuspula. Halusin käydä puhumassa asiat selviksi ja kuulla sen, minkä oikeastaan tiesinkin - että tositilanteessa (kun on henki kyseessä ja minuutit kalliita) virheiden mahdollisuus on lähes olematon, koska yhteistyö on kiinteää ja saumatonta, eikä homma herpaannu hetkeksikään. Minun tapauksessani ei ollut kiire (ompelu ei onnistunut, vaan piti tehdä uudestaan leikkaussalissa), joten jossain kohtaa tuli informaatiokatkos epämiellyttävin, mutta sinänsä vaarattomin seurauksin.
No, kävin siis pelkopolilla puhumassa asiasta, kun aikanaan sairaalassa homma jäi kokonaan selvittämättä. Itse pelkäsin etukäteen leimaamista hysteeriseksi synnytyksenpelkääjäksi (en halua loukata niitä, jotka aidosti pelkäävät; en vain halunnut ajautua keskustelemaan aivan vääristä asioista). Pelkoni oli turha. Minut otettiin tosi asiallisesti vastaan, ja yhdessä katsottiin paperit läpi, kerrattiin tapahtumat ja tunnelmat, ja kätilö kertoi kaikista tavoista, joilla sairaalassa tositilanteessa varmistetaan, että homma menee putkeen. Sain myös vihdoin kaipaamani pahoittelut siitä, että kävi niin kuin kävi.
Käynti oli todella hyvä juttu, sain asiat selviksi ja olen siitä pitäen nukkunut yöni rauhassa (nyt rv 25+3). Uskoisin, että pelkopolien työntekijät ovat niin rautaisia ammattilaisia, että osaavat suhtautua asiallisesti jokaiseen asiakkaaseen tulosyistä riippumatta ja päätyä yhdessä keskustelemalla oikeisiin päätöksiin. Tavoitteena on varmasti alatiesynnytys, mutta en usko, että siihen kovin rankasti painostetaan. Ennemminkin etsitään pelon syitä ja selvitellään niitä siinä toivossa, että pelko ainakin lievenisi siedettävälle tasolle.
Eli samoja pelkoja kuin edellisellä - pelkään että vauvalle käy jotain (ym. ym. ym.), mutta lisäksi mua pelottaa hirveesti MYÖS leikkaus! Tunnen olevani nyt vähän umpikujassa tän jutun suhteen.
Ja kaiken lisäksi luulen että vaavi on perätilassa... (ainakin vielä)
Eli jos kokemuksia pelkopolista, kertokaa - yritän saada sinne viimein lähetettä.