Kysymys tupakoiville odottajille
Häkellyttävän usein törmää väitteeseen, että vähäinen raskaudenaikainen tupakointi on vauvalle vähemmän vahingollista kuin tupakoinnin lopettamisesta äidille aiheutuva stressi. Monet sanovat jopa lääkäreiden sanoneen näin.
Mietiskelinkin tässä, että jos kerran poltatte, jottei vauva joutuisi kärsimään stressistänne, miten sitten lievitätte lapsen stressiä syntymän jälkeen? Sillä kyllähän kohdussa nikotiinia säännöllisesti saaneella vauvalla täytyy olla syntymän jälkeen hirveät " tupakantuskat" ?
Kommentit (5)
alussa aika paljon, sitten lopetin, välillä olin pari kk polttamatta, sitten poltin satunnaisesti 0-4 tupakkaa/päivä. Vauva ei ollut yhtään normaalia itkuisempi/kärttyisämpi synnyttyään.
Äidin raskaudenaikainen tupakointihan on kai yksi tärkeimpiä syitä miehestä johtuvalle lapsettomuudelle.
Mielenkiintoisia nämä lääkärit, jotka hyväksyvät raskaudenaikaisen tupakoinnin.. Polttavat varmaan itsekin tai sitten vain eivät välitä yhtään.
Pyrin aina vähentämään, mutta irti tavastani en päässyt koskaan. Toki siis olen myös nikotiinista riippuvainen, mutta enemmän kyse on tavasta.
Ja täytyy sanoa (vaikka tieteen tutkimuksiin uskonkin) että välillä tuntuu niin etäiseltä tuokin riski. Sukumme koostuu varsinaisista korsteeneista. Äitini poltti raskausaikanaan (kolme raskautta), niin myös hänen sisarensa jne. Serkkuja minulla on nyt 40. YKSIKÄÄN meistä ei ole allerginen, astmaatikko tms. 30 meistä on hedelmällisiä, lopuista ei tiedä vielä (nuorin on nyt 13v.).
Ja korostan, että uskon toki päivänselviin tutkimuksiin, mutta...
On sanottu että jos tupakoi raskauden aikana syntyy normaalia pienempi lapsi. No, poltin koko raskauden ajan (2 viikon ajan pystyin olla polttamatta)
Ja vain hieman vähemmän kuin normaalisti.
terve poika syntyi 4200g (mitäpä iolisi painanut jos en olisi polttanut =) )
toisen poikani kanssa lopetin rv 20. Hieman sen jälkeen kun sain tietää, poika painoi 3850g eli vähemmän kuin vanhempi poika. Vanhemmalla vain kerran tai kaksi korvatulehdus ja muuten täysin terve ollut. Nuoremmalla kokoajan nuhaa ja todella monta korvetulehdusta ollut.
ihme juttu
Kysyin asiaa neuvolalääkäriltä, jonka kanssa asiasta keskustelin.
Poltin (ja poltan yhä) viikossa 3-10 savuketta. (Ihan loppuraskaudessa en polttanut lainkaan) Olen enemmän tapa kuin nikotiiniriippuvainen. Lääkärin mukaan vauvani ei saanut tarpeeksi nikotiinia, jotta olisi tullut riippuvaiseksi.
Uskoin lääkäriä, ja ihan normaali vauva minulle syntyi. Nyt poika on jo 2 vuotias :)