Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko teistä että toinen lapsi oppii/kehittyy nopeammin?

20.12.2005 |

Olen miettinyt tätä juttua paljon kun esikoinen on kohta 3 ja nuorempi nyt 10 kk. Nuorempi tuntuu päivittäin oppivan kauheasti kaikkea, mitä isoveli paljon myöhemmin aikoinaan tai ei ollenkaan. Ryömiminen, konttaus, sormella osoittaminen, leikkiminen... Monissa, pienissä ja suurissa asioissa, kuopus vaikuttaa paljon nopeammin kehittyvältä. Johtuukohan se vain siitä, että on isoveli " näyttämässä mallia" ? Isoveikka ei ole vielä oppinut edes kuivaksi, ja vaikuttaakin siltä, että pikkuveli ehtii ensin...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 1v3kk ja 2v7kk

Olen huomannut että pinempi leikkii niin nätisti jo autoilla ja junardan kanssa jota isompi tuossa iässätehnyt.

esikoinen käveli 9kk mut kuopus 12kk mutta kuopus puhuu taas sanoja apljon aikaisemmin kuin esikoinen.

Potalle suostuu isoveljen seuraksi mutta vaipan kanssa :-) Esikoinen luopui vaipoista 2v. saas nähdä koska kuopus.

Vierailija
2/4 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kyllä huomannut saman ilmiön ystävieni lapsissa. Kuopukset kehittyvät monessa suhteessa esikoisia nopeammin. Johtuisikohan se siitä, että kuopuksella on esikuva jota seurata?? Itse luonnollisesti toivon, että meidänkin tuleva kakkonen olisi nopeasti kehittyvää sorttia :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä neidit 4 ja 1v. Kuopus oppii todellakin monia asioita isosiskoa matkimalla: leikkimistä ja touhuamista eritoten. Mutta luonne-erojakin on selvästi. Esikoinen oppi todella varhain puhumaan (aloitti 8 kk iässä ja vähän yli vuoden hallitsi jo sujuvasti useamman kymmenen sanaa ja kommunikoi täysin sanoilla, kuopus käyttää vain muutamia sanoja) ja kuopus puolestaan on huomattavasti aikaisempi kaikessa liikkumiseen liittyvässä. Kuopus oppii selvästi isosiskoltaan erilaisia leikkejä ja lauluja, tekee perässä kuten isosisko ja sit itsekseenkin touhuaa sitä samaa. Myös syöminen omatoimisesti tuli kuopukselle jo varhain, vuoden vanhana söi jo itse lähes kaiken - aloitti lusikalla 8 kk iässä omasta vaatimuksestaan. Isosisko puolestaan joi tavallisesta mukista vuoden vanhana itse hienosti eikä oppinut nokkamukiin kuin voskus 1v2kk jälkeen tarhassa. Pikkusisko puolestaan ei tavallisesta mukista/lasista suostu juomaan mutta nokkikset selvitti jo aikapäivää sitten. ;-))). Mutta peruskysymykseesi - kyllä pienempi oppii tosi paljon isommalta. Mutta ei kaikkea kuitenkaan, vaan luontaiset taipumuserot näkyvät myös.

Vierailija
4/4 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojilla ikäeroa 1v6kk ja välillä tuntuu, ettei pienempi tajua lainkaan olevansa " pikkuveli" . Nousi pystyyn ja lähti liikkeellekin superaikaisin (puolivuotiaana...), nyt reilu 1,5 veenä leikkii legoilla jne siinä missä isovelikin ja yrittää kovasti matkia veljen mielikuvitusleikkejä, vaikkei niistä mitään tajuakaan:). Yhdessä asiassa pikkuveli on tosin noussut kapinaan, nimittäin pottailussa. Isoveli ryhtyi oma-aloitteisesti pottailemaan 1v9kk, pikkuveli karjuu nyt kuin syötävä, jos yrittää ehdottaakaan pottaa. Iltapissalla käy potalla samaan aikaan kuin isoveli pöntöllä, mutta muuten huutaa vaippaa, jos sattuu peppu paljaana olemaan hädän iskiessä. Ja äiti on nyt ihan ulalla, että mites se lapsi potalle oikein opetetaan...