Tirpaisevaa TIISTAITA HUHTIHURMURIT!!!
Taasko muka ekana? Joulutunntelma katossa, nyt tästä pitää nauttia täysin rinnoin (tunteesta täydet, pian maidosta) pian tämäkin tunnelma on taas ohi.
Nukuin niin hyvin viimeyön, en käynyt edes pissalla. Ajattelin tartuttaa teille huonosti nukkuville tätä hyvää oloa näin aamusta heti, niin kaikille tulee sitten rauhallinen tasapainoinen joulu. Äidit vissiin yleensä pikkusen hermoilee juhlapäivinä. Nyt ei sitten tarvi. Täytyy ladata itsensä täyteen positiivista latausta vaan.
Täytyy alkaa töihin tästä painella, onneksi ei enään montaa päivää...
Ai niin, oon syönyt sitä kalkki/magnesiumia, eikä ole ainakaan yhtään vetänyt suoneen yöllä. Katsotaan pysyykö poissa sitten vallan. Nyt jännätään montako pinoa meillä onkaan....
Lumo 25+2?
Kommentit (10)
Terve vaan!
Muutama tunti pitäis vielä jaksaa ja sitten alkaa viikon kestävä joululoma, että on ihanaa. Onhan tässä töitä taas painettukin koko syksy.
Toivottavasti en vain sairastu nyt kun on lomaakin millä sairastaa, yleensä niiiiin tunnollisena työntekijänä sairastan vain lomalla. Tosin tämä yskä nyt on edelleen päällänsä, vaikka luulin sen jo hellittäneen. Täytyy ehkä käydä uudemman kerran tohtorin luona valittamassa.
Navan sisäpuolella voidaan sentään hyvin (luulen). Vilskettä on kovasti ja tasasin väliajoin. Eilen illalla taas pöngättiin niin, että oli vatsanahka revetä, on se hassua. Tuleva iskäkin nauroi kun mahasta tuli ihan omituisen muotonen. Kaikenmoista.
Mutta eipä kummempia, ilosta joulun odotusta ja voikaahan hyvin!
Terkut, Sande ja Kaveri 24+6
Tämähän on jo historiallista, että minä loikkaan pinoon näin varhain :-) Johtunee siitä että mies vei lapset hoitoon ja minä käväisin neuvolalääkärillä ja tulin sitten kärvistellen kotiin->supparit alkoivat vaivata kesken Stockan reissun ja olin ajatellut tehdä vähän pidemmän katselmuksen mutta jäi siihen että ostin pari maitoa ja hammastahnaa ja sitten äkkiä kotiin lepäämään.
Neuvolakuulumisia :
Hb oli nyt 107, joten pikkuisen olen saanut hilattua sitä 103:sta ylöspäin Spartocineilla. Sf -mitta 26, joten vähän mentiin lähemmäs yläkäyrää kun aikaisemmin ollaan menty ihan yläkäyrän yläpuolella omaa käyrää :-) painoa tullut vajaa kilo lisää neljän viikon aikana 63.8
->64.6 kg. Edelleen kohdunkaulaa onneksi kolmisen senttiä jäljellä, mutta ulkosuu sormelle auki ja reunat pehmenneet. Eli ei sitten pääse enää uimahalliin ennen synnytystä :-( Vielä ensi viikolla uusi kontrolli ennenkuin sairasloma loppuu.
Olin suunnitellut tyhjentäväni pakastimen tänään ja sulattavani sen sekä vähän siivoilua oli ajatuksissa. Nyt aamuisten suppareiden jälkeen kuitenkin päätin aloittaa uuden kirjan lukemisen ja käydä kurkkailemassa täällä kuulumisia. Että näin suunnitelmat muuttuu...
Saapa nähdä, saanko edes haettua lapsia hoidosta.
Reipasta ja supistuksetonta vointia muille!
Pikkis 25+0
Nuha alkaa olla hellittämässä ja voimat palautumassa! Onneksi pääsi tällä kertaa näin vähällä. Toivottavasti ei vaan tule nyt sitten takapakkia, kun olen tänään touhuillut jo jonkin verran. Pitää kohta käydä hetkeksi pitkälleen. Joulutortut pitäisi tänään tehdä, kun eräs " tuttava" tilasi niitä. Sitten jos jaksaisi vähän käydä kaupungilla ostamassa viimeiset joululahjat ja aloitella siivousta. Onneksi on pieni asunto, niin että ei tässä montaa päivää kuuratessa mene! :) Ajattelin että jos kaikki olisi valmista perjantaihin mennessä, niin saisi sitten aaton aaton vain rauhassa olla ja öllötellä. Tosin petivaatteet saavat viettää perjantaipäivän ulkosalla. Toivottavasti on kunnon pakkassää!
Masuun ei kummempia kuulu! Isukki päätti eilen aloittaa vauvalle laulamisen. Tosin on se laulanut masukille jo aiemminkin. Se aikoo opettaa vauvalle suojelusenkeli laulun ja sitten sen uinu ainutlaatuinen kipaleen! :) Hellyyttävää! Noh, sillä tuota lauluääntä onkin siunaantunut enemmän kuin minulle, joten ihan hyvä vaan jos jaksaa laulaa lapselle! Tänä aamuna masussa onkin ollut hiljaista, mutta eihän sitä kukaan koko aikaa jaksa möyriä. Antaa toisen välillä levätäkin!
Noh, nyt näköjään pesukone on pessyt pyykit. Pitää mennä levittämään ne ja sitten levähtää hetki ennen torttutalkoita! Mukavaa ja reipasta päivää kaikille! :)
hmar ja masukki 23+1
Ja mukava tasainen pakkanen täälläpäin. Tykkään!
Joulu/Koulustressi painaa päälle. Koulustressi: tänään on deadline tehtävien palautukselle, ja minulta puuttuu yhden opintojakson tehtävä kokonaisuudessaan. Toisen tehtävät palautin onneksi eilen. Voipi olla, että en saa muun ryhmän kanssa samaan aikaan todistustani. Kyseessä siis erikoistumisopinnot. Joulu: ei ole ehtinyt siivoilla ja pesemään pyykkiä, kun koko ajan ollaan liesussa tai väsyttää. Miehen lahja hankkimatta (tiedossa toki mikä), pari mattoa puuttuu ja tänään tulee illalla taloyhtiön kokous meille. Jippii. Ei ole vielä tarjottavista tietoakaan eikä meidän keittiön pöytä ole tarkoitettu kuin 4 hengelle. Tosin ei ole keittiökään sen kummempi ;)
No, se valituksista. Masuun kuuluu hyvää, napero möngertää jo aika voimakkaasti, nämä liikkeet kyllä tunnistaa :) Ja ukkokulta kanssa kuuntelee ja tunnustelee meidän epelin tekemisiä. Ja on vähän puhellutkin hänelle. Huomenna neuvola ja kelan paperit, toivottavasti kuunnellaan myös sydänäänet. Käsittääkseni ei ole lääkärineuvola. Paino on nyt päässyt nousemaan 3-4 kg lähdöstä, vaikka toivoin jaksavani pinnistellä sitä vastaan... minä kun siis painan valmiiksi liikaa. Sokerirasituskoe vuoden vaihteen jälkeen. Jos dieetille joudun, mikäs siinä, olen minä ennenkin syömisiäni vahtinut, vanha painonvartija ;) Tiedosta ei ole puute, hih.
Mukavaa joulunalusaikaa kaikille!
Huliana ja möyriäinen rv 22+1
Tuntuu, että kaikilla on mittailtu sf-mittaa. Multa ei! Miten se mitataan ja voiko sitä suurpiirtein mittailla ite kotona, mistä mihin se mitta on? Esikoista kun ootan, niin mistä pirusta voisin tietää!
T- Madelei 23+1
tulin juuri katsomasta kaverin kuukauden vanhaa vauvelia...olihan se suloinen!! tyttöni 1,5 vuotias katsoi vaan vähän kummissaan sitä.raukka ei oikein ymmärrä vielä että meilläkin kohta asuu sellanen toukka,heh!
mullakin tässä pari päivää sitten supisteli pari kertaa oikein kunnolla(liekö syynä kuntosali jossa kävin juuri samaisena päivänä) aiemmin ei ole kyllä haitannut..mies oli heti vihainen ja kielsi mua enää menemästä salille ja kait sitä täytyy uskoa...
mutta yleensähän nuo harjoitus supparit ovat ihan tavanomaisia uudelleen synnyttäjillä..ja kait niitä esiintyy joillain ekaakin odottavilla.pitää kuitenkin nyt ottaa iisisti,en halua että se vielä syntyy..ois siinä ja siinä selviäiskö vielä hengissä edes!muuten on mennyt ihan ok kaikin puolin!mitä nyt välillä henkeä ahdistaa ja kävellessä pistää jne heh...
En ole aikaisemmin " pinoillut" mut nyt aattelin, kun töissä on kammottavan hiljaista. Tai sanotaanko näin , ettei asiakkaita ole käynyt. Hiljaisuudesta ei sitten ole tietoakaan! Naapurissa tehdään remonttia ja ovat koko päivän porailleet kevyen väliseinän takana joten meteli on hirvittävä! Kaiken lisäksi meiltä on lämmitys katkaistu eikä tilalle tuodut sähköpatterit oikein jaksa lämmittää. Välillä pitää laittaa lapaset käteen ettei sormet kohmetu. Onneksi huomenna alkaa joululoma! Jouluksi lähdetään mummolaan. Onneksi ei tarvitse stressata ruuan suhteen. Olin ajatellut leipoa jonkunlaisen kuivakakun mutta äiti ilmoitti, että on leiponut jo kolme eli säästynpä siltäkin. Joulusiivoustakaan en aio pahemmin tehdä. Sen verran kuitenkin täytyy siivota, että on joulun jälkeen kiva tulla siistiin kotiin. Ja petivaatteet pitäis käyttää nyt ulkona, kun on vielä pakkasta. Toivottavasti saadaan jouluksi koko maahan lunta!
Mahassa voidaan hyvin. Vessassa ei onneksi ole tarvinnut enää öisin käydä, kun 2,5 vuotias esikoinen on nukkunut yöt rauhassa eikä ole herätellyt. Toisaalta maha-asukki on päättänyt ottaa yövuoron käyttöön potkuharjoituksilleen. Viimeyönä ei edes pohkeiden kramppaus vaivannut vaikka se on ollut joka öinen vitsaus. Sain siis nukuttua tosi hyvin! Liitoskivut on jonkin verran vaivannut. Varsinkin, kun on pitänyt esikoista aamulla kiireessä viedä päiväkotiin. Supisteluja ei ole paljoa vielä ollut, nekin vähät tulleet kun on nopeasti pitänyt kävellä.
Vielä pitäis muutama joululahja käydä ostamassa. Isälle en millään keksi kivaa lahjaa. En viitsis turvautua mihinkään tavanomaiseen sukkiin ym. Vinkkejä otetaan vastaan!
Kaikille Huhtihurmureille oikein ihanaa joulunaikaa minun puolesta! Kiva tulla joulun jälkeen lukemaan, kuinka joulunne sujui.
Vähän meidän nelivuotias oli onnessaan, kun hoksasi aamulla, kuinka vähän aikaa Jouluun enää on! :)
Aamulla kävin lasten kanssa kinkkuostoksilla; siinä on miehellä syömistä, kun 6 kilon kinkun napaansa vetäisee!;) Tää olikin mun elämäni ensimmäinen kinkkuostos, ja vielä kun se pitäsi paistaakkin! Isse mä en kinkkua taida juuri maistella. Mä olin vannoutunut kasvissyöjä vuosia vuosia, kunnes sitten aloin odottaa esikoista, ja söin viikon pelkkiä lihapiirakoita kahdella nakilla... Kinkku ei kuitenkaan oikein uppoa. Näin siis meillä!
(Oli muutes suht hikinen homma työntää rattaita, kahta lasta ja kuuden kilon kinkkua ylämäkeen!!)
Madeleille muutes tiedoksi: ei ole minultakaan kertaakaan vielä sf-mittaa mitattu. Ja painokin on punnittu viimeksi viikolla 15, joten voi olla suht kiva ylläri seurppa neuvolassa Joulun jälkeen..!
Vatsa on kasvanut nyt viimesen viikon aikana aivan ÄLYTTÖMÄSTI. Mies sanoikin, et se vähän näyttää samanlaiselta, kuin mulla oli esikoisen aikaan, ja se oli HUGE! Mies onkin siis TÄYSIN varma, että meillä on tulossa poika! Neitiä kun odotin, niin vatsa oli sievä ja pieni. Joten saahan nähdä kuinka tästä levitään! Oon kuitenkin aivan yllättynyt, kuinka se on vähään aikaan niin kovasti kasvanut. (Siks mua niin hirmuisesti se sf-mitta kiinnostaisikin.)
Piiperoinen masussa on pitänyt mukavaa mekkalaa. Eilen kun soffalla puolinukuksissa makoilin, niin miehen kanssa huvittuneina seurattiin, kuinka vatsa hytkähteli, kun pikku jalka potkaisi =)
Mun täytyis ryhdistäytyä, ja ottaa petskarit ulkoa tuulettumasta ja tehdä peti, ja sit pakata lapset taasen rattaisiin (isompi kulkee kylläkin seisomatelineessä), ja lähteä lenkittämään koira.. Iski vaan niin makoisa iltapäiväväsy, että... Mutta ulkonahan sitä piristyisi, on sen verran pakkasta!
Mutta nyt jätän nämä tiistaiset turinat tähän, ja REIPASTUN!!!! =)
tilda ja piiperoinen 22+2
Tirpaisevan raikas sää on täälläkin. Puut ovat kauniisti lumiset ja maisema kauniin jouluinen. Niinhän se pitää ollakin, kun joulu on muutaman päivän päästä!
Madelei: sf-mitta on pituus häpyluusta kohdun pohjaan (korkeimpaan kohtaan). Se mitataan jalat koukussa selinmakuulla. Itse voi kuitenkin olla aika vaikea mitata, sillä mittanauhan asettelu suoraksi oikeisiin rajapyykkeihin ei välttämättä ole helppoa. Lisäksi minusta ainakin on vaikea varmasti tietää, missä kohdun pohja tarkalleen on. Voihan sitä silti jotain suuntaa antavaa kokeilla, ei siis ole vauvalle mitenkään vaaraksi. Minulta neuvolan täti mittasi tavallisella kangasmittanauhalla. Kyllä sitä kaikilta äideiltä mittaillaan, mutta ilmeisesti neuvoloissa on hieman eri käytännöt, mistä alkaen. Meillä aloitettiin puolen välin jälkeen, eli ekan mitan sain viikolla 23+4, jolloin oli 19,5. Lisäksi täti muistutti, että hieman mitta on eri riippuen mittaajasta, eli neuvolalääkärin ottama mitta voi vähän poiketa hänen mittaamastaan, sillä tekniikoita on moneksi.
Eilen kirjoittelin aikovani pyrkiä välttymään päiväunilta, jonka lopulta onnistuin toteuttamaankin, mutta eipä sillä ollut yöunen laatuun vaikutusta. Oikeastaan tuntui, että olin nukkunut jopa paremmin päiväunipäivinä... Tänään ajattelin yrittää vielä toisen kerran, jos kokemus on sama, niin sitten rojahdan kyllä jatkossa joka päivä lyhyille tirsoille. Viime yönä ei uni meinannut tulla, heräilin monta kertaa yössä, eikä uudelleen uni meinannut tulla millään. Saa nähdä miten ensi yönä käy!
Vauva meillä potkii terhakkaasti ja usein, oikeastaan tuntuu, että havaitsen lähinnä erilaisia potkuja, harvemmin sellaista " myllerrystä" . Useimmiten potkutkin tulevat lähes samaan paikkaan, joten liekö vauva löytänyt lempiasennon, josta vain harvoin liikkuu kuperkeikoilla toisin päin..? Tai sitten en vain osaa tunnistaa näitä myllerryksiä.
Kissankello 24+5
Huomenta siis vaan!
Työpäivä käynnistymässä. Päiväohjelman mukaan pari tuntia leppoista ja sitten alkaakin kunnon hyörinä, ja tietenkin iltapäiväksi istumaan kokoukseen...
Lueskelin tuossa pari aikaisempaa pinoa ja pakko myöntää, ettei minulle suklaa maistu. Enemmän kallistun tuon lakritsan puoleen. Näin oli myös edellisessä raskaudessa. Paineet ovat aina olleet alhaiset, joten sen puoleen olen lakua uskaltanut syödä. En nyt tietenkään ihan kohtuuttomasti, mutta mm. joulupukille on kerrottu, ettei meidän talouteen tarvitse suklaarasioita kantaa :)
Lisäksi nukun kuin tukki... Yön aikana pitää harvoin nousta käymään wc:ssä. Onneksi, sillä olen huono nukahtamaan uudelleen.
Näin viime yönä unta, että synnytystapa-arvioissa vauvelin paino arvioitiin olevan reilut 5kg. Minä silmät suurena, että mistähän se meinaa tulla, kun esioinen oli kaksi kiloa pienempi? Eipä paljon tuskailut auttaneet, synnyttämään jouduin :)
Varasin eilen neuvolalääkäriaikaa, taitaa olla ajatukset joulussa ja painonnousussa (vihaan puntaria)... Isälläni todettiin juuri kesällä sokeritauti, joten sukurasituksen vuoksi joudun sokerirasitukseen. Hieman se jännittää, mutta toivon ja uskon, ettei mitään häikkää ole. Aiemmin ei ainakaan ole ollut, ja esikoinen oli sen reilu 3kg, vaikka painoa reilusti tulikin. Kiitos lakritsahimon!
Näin siis täällä. Esikoisen flunssa on menossa ohi, joten toiveena on tauditon joulu. Mies kyllä valitteli tukkoista kurkkua, mutta hänet ajattelin illalla tropata kuntoon....
Mukavaa päivää kaikille!
S 25+3