onko joltain harjoittelu kieltäydytty arvioimasta?
siis koulun työharjoittelua suorittamassa ja sain kuulla että jos en petraa niin minua ei oikein voi arvioida!!! aika kiva kuulla ja kuitenkin omastamielestäni olen ihan ok:sti hommani tehnyt, en mitenkään kyllä ala-arvoisesti.
Kommentit (26)
Ja itse olin ensimmäistä harjoittelua suorittamassa...
Todellakin tuntui tämän arvostelijan vaatimustaso... se oletti, että mun täytyisi hallita kaikki se mitä se tietää ja osaa...
Ja kun en osannut ja olin surkea...Sain hylsyn.
Kyllä vitutti niin paljon, etten sinne takasin mennyt...
nuorilla liian usein itsetunto ylittää ammattitaidon mennen tullen. Ollaan tietävinään kaikesta kaikki, mutta neuvoja ei malteta kuunnella loppuun asti, sitten tullaan kyselemään minuutin välein: mitä mä sitteen?
Aika rasittavaa. Yritä siinä sitten diplomaattisesti muotoilla sitä arvostelua niin, että siitä kävisi ilmi, että tyyppi on tumpelo.
monen mielestä kukaan alle 10 vuotta alalla ollut ei voi osata työtä htyvin, saati sitten kiitettävästi.
Itselläni on kaksi tällaista kokemusta. sain 16-vuotiaana ekasta työpaikastani kiitettävän työn osaamisen osalta, ja vanhemmat työntekijät kokivat arvoaan loukatun... eihän keltanokka yksinkertaisesti voi pärjätä ja osata hommaa täysin. Tästä sainkin " näpäytystä" seuraavana kesänä vakityöntekijöiden taholta...
seuraavassa alan työpaikassa työparini yritti laittaa minun syykseni oman töistään laistamisensa: hänestä minun ohjaamiseni vähensi olennaisesti hänen työnsä tasoa, koska ohjaamiseeni kului liikaa aikaa... Todellisuudessa asia oli niin, että hän halusi käyttää hyväkseen mahdollisuuden ottaa kesäaikaan hieman lunkimmin ja minun kustannuksellani... Varsinkin naisvaltaisilla aloilla kieroilu on vailla vertaansa :(
yhdestä pph-näytöstä. Näytön arvioinnissa ohjaajani sanoi, ettei hänestä tunnu siltä, että olisin edes tajunnut heidän systeemiä siellä päivähoitopaikassa. Että vaikutin todella poissaolevalta ja että en tuntunut olevan työyhteisön täysivaltainen jäsen. Selvitin tieni pois hylätystä selittämällä. Ensinnäkin, olin ollut tarkkaavainen ja kykenin kertomaan nämä heidän systeeminsä, että mikä meininki ja tarkoitus, eli todistin, etten ollut vain nukkunut siellä silmät auki. Toisekseen, näyttö oli koko tutkinnon vaativin ja mulla oli omia varauksia sen suhteen jo valmiiksi. Kolmanneksi, en osaa heti ottaa paikkaani ihan vieraassa paikassa, eivätkä lapsetkaan tottele uutta tulokasta kovin helpolla. Tein vielä toisen näytön samassa paikassa ja sain 5 (asteikko 1-5). Tarvitaan kyllä aika reipas ote ja silmittömästi oma-aloitteista toimintaa hyvään numeroon.
Hoitoalalla näitä k-päisiä ohjaajia kyllä riittää. Tuntuu että joillakin ohjaajilla on suorastaan tarve kostaa omia huonoja kokemuksiaan opiskelijalle.
Itse olen sairaanhoitaja ja muistan eräänkin harjoittelun jossa minulla oli vanhempi sh ohjaajana. Hänen mielestään minä olin liian itsevarma ja minulta puuttui hänen mielestään nöyryyttä. Hän haukkui minut täysin arviointi tilanteessa vaikka väliarvioinnissa sanoi että minulla on mennyt todella hyvin eikä ole mitään valittamista. Opettaja onneksi ymmärsi ettei arviointi oikein pitänyt paikkansa koska koulussa olin " kiitettävän " tasoinen oppilas
Olen kerran saanut " hylätyn" , vanhustyössä. Koomisinta oli, että olin tehnyt ennen opiskelua ko. työtä jo vuosia, kaikki työtodistukseni alalta ovat kiitettäviä ja olen ollut erittäin pidetty niin vanhusten kuin henkilökunnankin keskuudessa, ts. iloinen, reipas ja luonteva ihminen, joka piti työstään valtavasti. Tilannetajuakin minulla on, uudessa paikassa olen tottakai nöyrä ja varovaisempi.
Sain ohjaajakseni kiukkuisen 50v vanhanpiian, joka vihasi minua ensi hetkestä lähtien, ilmeisesti.
Syyt hylättyyn olivat seuraavat:
1.Ohjaajan mukaan en ollut sitoutunut työhön millään tavalla, ihminen, joka puhuu lapsen kanssa puhelimessa työpäivän aikana, ei voi hoitaa vanhuksia SITOUTUNEESTI ammatikseen. En siis sovellu alalle.
Ekaluokkalainen tyttäreni on oli harjoittelun ajan yksin kotona, ja olin tietysti antanut työpaikkani numeron, jos tulee iltapäivällä hätä. Lapsi soitti noin kerran iltapäivän aikana jutellakseen, oli yksinäistä kotona. Rauhoittelin aina hetken, ja sanoin sitten, etten voi puhua kun olen töissä. Puhelu ei koskaan edes keskeyttänyt mitään olennaista ja oli muutaman minuutin pituinen.
2. Osa vanhuksista oli täysin tai osittain syötettäviä ja liikuntakyvyttömiä. Kuten olin edellisissä työpaikoissani tottunut, katoin heille syvät lautaset, koska soseutettu ruoka on helpompi saada lusikkaan reunalliselta lautaselta kuin matalalta. Ohjaaja raivostui, en kuulemma kunnioita vanhuksia, LAPSET syövät syviltä lautasilta, eivät koskaan vanhukset!
3. Asiaankuulumattomat työkengät. Minulla oli pehmeäpohjaiset, mielestäni normaalit mukavat kengät, joissa oli remmien sijasta yhtenäinen päälliosa. Olivat puukengän näköiset, mutta siis joustava muovipohja. Kenkäni olivat vääränlaiset, en tiedä miksi. Puukengistä puhuttiin, ja kun korjasin, että pohja on kevyttä muovia, olivat kengät muuten vain vääränlaiset.
Sain hylätyn, ja myöskään opettajamme ei ymmärtänyt asiaa. He sanoivat neuvottelussa hyväksyvänsä harjoittelun, jos tulen vielä 3 päiväksi " korjaamaan virheitäni" . En mennyt takaisin, olin niin järkyttynyt. Pari vakinaista sanoi, että ohjaajani on kaikille ilkeä, mutta siitä huolimatta osastonhoitaja (jota tuskin näin) puolsi näitä mielipiteitä....
Ovatkos nämä teidän kouluttajien mielestä normaaleja syitä? En tajua, miksi joku perusilkeä ihminen, jolle mikään ei kelpaa, laitetaan ohjaamaan ja arvostelemaan ketään.