Yks vee ja sokeri... purnausta..
Niin saatiin pojan vuosikas juhlat juhlittua viikonloppuna ja kyllä oli onnistuneet kemut ja päivänsankari nautti täysin rinnoin!!!!
Tuli vain taas puhetta asiasta mikä on ollut esillä aiemminkin.
Monien mielestä en anna siis taaperomma maistaa tarpeeksi hyvää. Näin lyhykäisyydessään.
Minulla on itselläni kova bakteerikanta suussa ja hampaat siis reikiintyvät helposti. Olenkin joutunut pienestä pitäen porattavaksi ja se ei todellakaan ole mukavaa hommaa.
Jos tämä ominaisuus periytyy yhtään geeneissä tulee poikamme myös tulevaisuudessa kammoamaan hammaslekureita.
Nyt siis kummit ja mummit ovat pidemmän aikaan olleet sitä mieltä että " ei se lapsenkaan suu tuohesta ole" kyllä pitäisi antaa maistaa kun toinen niin anovasti katsoo[ja tässä vaiheessa kun se näkönälkä koskee ihan jokaista asiaa!!].
Tämä tulee siis satunnaisesti ilmi erilaisissa juhlissa ym.
Toki poika sai synttärikakkunsa korkata mutta kai se nyt hittovie on vanhempien päätettävä asia jos emme joka ikisestä piparkakku taikinasta ja kuivakakusta halua antaa pojan " maistaa" !!!
mm.kummi oli antanut sillä aikaa kun olin vessassa salaa palasen jotain hyvää ja toinen valitti että pitäisi vähentää jogurtin syömistä kun on niin epäterveellistä, yhdessä purkissa on 14sokeripalaa[muistaakseni] ja eipä aikaakaan kun oltaisiin tästä purkista pojalle syöttämässä, vieläpä samasta lusikasta.
Ehkä olen toisten mielestä tiukka mutta raivostuttaa kun ei lapsen vanhempien mielipiteitä haluttaisi kunnioittaa vaan naljaillaan joka käänteissä.
Kyllä meidän poika ehtii elämänsä aikana[jos yhtään vanhempiinsa tulee... :)] mättää ihan tarpeeksi sokeria naamaan.
Eli mun mielestä juuri yksi vuotta täyttänyttä ei tarvitse ahtaa sokeria täyteen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Otsikon mukaisesti purnausta...kiitos...heti helpotti kun sai purkaa :)
Kommentit (6)
kyllä meilläkin oltiin pojalle syöttämässä jos jonkin näköistä. (siis sukulaiset) silloin kun poika oli pieni. Vaan sanoin ihan kylmästi että ei vielä, jos ei auttanut sanoin kovemmin että et anna! ja uskoivat eikä siitä sen enempää..
Olen nähnyt monia tapauksia jotka antavat jo aika vauvalle kahvipöydässä makeaa purtavaa.. Ne sitten kerjäävät ja vinkuvat aina kahvipöydässä sitä makeaa.
Lapset nyt 6v,5v ja 2v. Jokainen osaa syödä karkkia yms. hillitysti. Esim. eivät hotkaise karkkeja hetkessä (vaikka hampaiden kannaltahan se olisi parempi) Eivät myöskään kylässä tai kotona ruikuta kahvipöydästä herkkuja. Nyt joulun alla meillä on olohuoneessa kirjahyllyssä suklaata ja ne saavat olla siellä rauhassa. Silloin tällöin lapset kysyvät, että saavatko yhden suklaan. (siis eivät edes päivittäin kysy, vaikka herkut ovat näkösällä.) Itse sinänsä olen sitä mieltä, että se on kasvatuksestakin kiinni, että lapset oppivat hillityn herkkujen syönnin.
Tosin se on törkeätä, jos sukulaiset alkavat tyrkyttää lapselle makeaa.
Itse kielsin viime juhlissa lapsilta iltapäivästä kakun, kun olivat sitä jo syöneet päivällä. (lapset hyväksyivät sen mukisematta) Ja jos joku sukulainen olisi siitä ruvennut sanomaan, niin olisin kyllä kärkkäästi puolustanut kantaani. Lasten kanssa ollaan puhuttu makean syönnistä ja siitä, että liikamakea on huonosta.(6v ja 5v jo hyvin ymmärtävät)
Joka päivä haluaa jotain,ei siis voi kaupassakaan käydä etteikö jotain ostettaisi:) Hän on 1vuotiaasta saakka syönyt makeaa lähinnä karkkia ja ei ole paha,hän pesee hampaitansa päivässä varmaan 5kertaa,tykkää niin hammasharjasta kun se kutisee suussa kivasti=)
Meidän pian 1v3kk poika on saanut kohtuudella makeaa n. 1v asti. Siihen asti pidin tiukkaa linjaa, koska on ollut aina huono syömään oikeaa ruokaa. Serkkunsa (veljeni poika, 3kk vanhempi kuin omani) on saanut tosi paljon pullaa yms jo 6kk iästä lähtien. On ollut aina hyvä syömään ruokaakin mutta silti välillä mietin, että tuo poika saa aika paljon herkkuja ja napsii koko ajan jotain. varsinkin kun on vanhempieni luona illalla käymässä.
Mulla on ollut vaikeuksia saada mun vanhemmat tajuaan, että mitä minä sanon, on " laki" . Isäni on kovasti aina ollut antamassa pullaa, jopa ennen ruokaa. Nyt meidän pojalla on viljat kauraa lukuunottamatta vielä pannassa, joten se rajoittaa herkkujen määrää. Senkin tajuaminen on vanhemmileni vaikeaa. Äiti aina aika epäilevin mielin kuuntelee, kun selitän allergiaepäilyistä. Ärsyttää.
Myös mun sukulaistädit on ajat sitten ollu tuputtamassa mehua ja vaikka mitä meidän pojalle, koska annettiinhan sitä ennenkin. Voi pyhä jysäys, sanon minä! Mutta nuo kai täytyy vaan niellä, elleivät kovin pahasti loukkaa. Mielestäni jokainen vanhempi saa päättää itse, miten toimii makeitten ja muidenkin herkkujen suhteen ja toisten tulee kunnioittaa sitä! (niin, vaikka yllä ihmettelin veljeni pojan ruokatottumuksia;)).
Nykyään meidän poika saa muutaman kerran viikossa gluteenitonta keksiä, jos ollaan kahvipöydässä yhtäaikaa. On aina ollut niin siro ja laiheliini, että senkään vuoksi en pidä pahana herkutella joskus. Pääasiahan on, että on selvät ruoka-ajat, ettei hampaat ole koko ajan happohyökkäyksen kohteena.
Piste.
ei ole vielä maistanut lainkaan mehuja ja karkkeja, muumikeksejä ja nyt joulupipareita hillitysti - normaalisti syö kotona voileipäkeksejä, ja rusinoita aina joskus yhden, kaksi. Esikoinen 4v. söi eka kerran karkkia muistaakseni vajaa kahden vanhana, eikä edelleenkään syö kuin xylipurkkaa päivittäin ja joskus jotain muuta palan, kaksi. Keksejä menee sit hänellä enempi - kolme muumikeksiä välipalaksi on maksimi päivässä kuitenkin. Sukulaiset ei edelleenkään uskalla antaa/ostaa lahjaksikaan meidän lapsille karkkia, kun ollaan oltu niin ' tiukkapipoja' vanhempia. Mutta se ei meitä haittaa. Koskaan ei ole kaupassa kinuttu karkkia vielä, tyttö kyllä muistaa kaupassa, että ostetaan ' isille suklaata' ;-)) ja tietää että aikuiset niitä välillä popsii, kun niitä on kaapissa ja sieltä häviävät. Mehujakaan en anna esikoisellekaan kovin usein, nyt on 4v. synttäreiden jälkeen oppinut juomaan limsaa (kerran pari juonut desin verran kerralla omasta pyynnöstä mummolassa) - aikaisemmin se ei maistunut hiilihapon takia. Mielestäni on ihan turha tyrkyttää karkkia lapsille ja suostua joka mielitekoon.
alkaen. Mutta tilanteesi sukulaisten suhteen kuulostaa tosi ärsyttävältä.
Minä oisin jo noussut kattoon. Kannattaa tietysti välttää mahdollisimman pitkään tuota makeaa. Mut muistathan pestä hampaat...!
Jogurtti on kuitenkin hyvä välipala, en näe sen antamisessa mitään pahaa.. mutta samalla lusikalla ei sillä siinähän se karies-bakteeri tarttuu sille lapselle. Niinkuin tiesitkin että se silloin myös aiheuttaa niitä reikiä..