Painosta huolehtivat
Kaikki eivät välitä, vaikka kiloja tulisi 40kg. Kuitenkin monet tuntuu painoa miettivän näilläkin sivuilla. Se on aivan oikein. Erikoislääkäreiden mielipide on kuitenkin, että kaikki mikä on yli 6kg, on rasvaa. Jos mietitte paljonko lapsi on syntyessään ja siihen lisää n.3kg muita raskausmateriaaleja. Eiköhän painon nousu silloin pidä olla n.6-7kg, jos ne johtuu vain vauvasta, eikä rasvasta. Ylipainoisen ei tarvitse lihota kuin 5kg koko raskauden aikana. Kuitenkaan ei saa laihduttaa. Syö terveellisesti ja liiku. Jos elimistö joutuu raskausaikana polttamaan rasvasta ravintoa, siitä on haittaa myös vauvalle. ELI EI LAIHDUTTAMISTA, vaan terveellinen ravinto. On valitettavaa, ettei raskaana oleville ole ryhmiä, joissa voisi opetella terveellistä ruokavaliota, jos sitä ei ole harrastanut jo ennen raskautta. Neuvolan ohjeet ovat aika suppeat. Neuvoloissa muutenkin on tietämys ravinnosta niukat. Meidän neuvolassa odotetaan, että raskausaikana kiloja tulee 20kg. Eli kasvattaa pitäisi rasvaa 14kg lisää roppaan. Yksi hyvä neuvo on ruoka-ajat. Toinen 5 hedelmää päivässä. Kolmas 500g rehuja päivässä. Päivittäisen kulutukseen n.2000-2400kaloria. Viimeisellä kolmanneksella lisää 200 kaloria per päivä. Nyt on kesä ja kotimaiset rehut halpoja. Kohta saa tuoreita marjoja. Käyttäkää ne hyväksenne. Nauttikaa luonnollisista vitamiineista ja tuoreista. :)
... Joillekin sitä painoa tulee oikeasti ihan vaan hengittämällä :(.
Mä en tiedä tuliko aloittajalla mieleen, että näitä kirjoituksia lukee hirmu erilaiset ihmiset ja esmes joku, jolla on syömishäiriöinen tausta, voi oikeasti ottaa tuollaiset "4 kg pitää riittää" kommentit tosissaan ja pistää hullun laihdutuksen päälle? Varsinkin jos kyseessä on eka lapsi, eikä tietoa siitä miten paino häviää raskauden jälkeen (= mikä oli rasvaa ja mikä turvotuksen yms aiheuttamaa painonnousua).
Mulla ei edes ole mitään anoreksiaa/bulimiaa tms taustalla, mutta silti holtiton painonnousu tympii ja neuvolan punnitukset on silkkaa painajaista, vaikkei terkkarit ikinä edes kommentoi mun painnonnousuani... Kuulun siis niihin, joilla jo alkuraskaudessa pukkaa 400-900g/viikko vauhdilla painoa ja sama jatkuu koko homman loppuun asti. 20-25kg on joka raskauden saldo. Tuo määrä on toistaiseksi poistunut reilussa vuodessa (kahden synnytksen kokemuksella). Olen normaalista 24/25 BMI:n immeinen, kala-kasvis -linjaileva keliaakikko, ts. mun ruokavalioni on oikeasti tosi terveellinen -eipä oo ees mahdollisuutta vetää viinereitä vaikka joskus mieli tekisikin ;). Mulla painoa nostaa kai lähinnä turvotus, raskaudesta toiseen, eikä sitä mitkään "liiku ja juo runsaasti vettä" -ohjeet ole hillinneet vielä kertaakaan. Mä en oikeasti edes tiedä, minkälaisella ruokavaliolla ihminen saisi painoaan nostettua kilon viikossa, mikä mulle näyttää olevan tosi helppoa.... Olis varmaa sumo-painajat valmiita maksamaan tiedosta suuria summia :). Neuvolassa tohon mun painoasiaan suhtaudutaan vaan sellaisella "no sulla on sellainen kroppa että näin käy, vahditaan noita verenpaineita" -mentaliteetilla, luulisi että niilläkin on ihan kohtuulliset hyvät tiedot kumminkin näitä arvioida ja ns. ammattitaitoakin kertynyt vuosien varrella?