Painosta huolehtivat
Kaikki eivät välitä, vaikka kiloja tulisi 40kg. Kuitenkin monet tuntuu painoa miettivän näilläkin sivuilla. Se on aivan oikein. Erikoislääkäreiden mielipide on kuitenkin, että kaikki mikä on yli 6kg, on rasvaa. Jos mietitte paljonko lapsi on syntyessään ja siihen lisää n.3kg muita raskausmateriaaleja. Eiköhän painon nousu silloin pidä olla n.6-7kg, jos ne johtuu vain vauvasta, eikä rasvasta. Ylipainoisen ei tarvitse lihota kuin 5kg koko raskauden aikana. Kuitenkaan ei saa laihduttaa. Syö terveellisesti ja liiku. Jos elimistö joutuu raskausaikana polttamaan rasvasta ravintoa, siitä on haittaa myös vauvalle. ELI EI LAIHDUTTAMISTA, vaan terveellinen ravinto. On valitettavaa, ettei raskaana oleville ole ryhmiä, joissa voisi opetella terveellistä ruokavaliota, jos sitä ei ole harrastanut jo ennen raskautta. Neuvolan ohjeet ovat aika suppeat. Neuvoloissa muutenkin on tietämys ravinnosta niukat. Meidän neuvolassa odotetaan, että raskausaikana kiloja tulee 20kg. Eli kasvattaa pitäisi rasvaa 14kg lisää roppaan. Yksi hyvä neuvo on ruoka-ajat. Toinen 5 hedelmää päivässä. Kolmas 500g rehuja päivässä. Päivittäisen kulutukseen n.2000-2400kaloria. Viimeisellä kolmanneksella lisää 200 kaloria per päivä. Nyt on kesä ja kotimaiset rehut halpoja. Kohta saa tuoreita marjoja. Käyttäkää ne hyväksenne. Nauttikaa luonnollisista vitamiineista ja tuoreista. :)
Kommentit (21)
...mutta en nyt kyllä oo sun kanssa täysin samaa mieltä tossa paino-asiassa!!! Ootkos sä joku terveydenhuolto-alan ammattilainen, vai miten pystyt antamaan tuollaisia neuvoja???
Jos aatellaan että nykyään keskiverto-vauva painaa syntyessään n.4kg (tämä on kätilö-kaverini mielipide), lapsivedestä muodostuu painoa n.0,8kg, rintoihin tulee lisää n.0,5kg, istukasta 0,6kg, kohdun paino kasvaa n.1,0kg, lisääntynyt verimäärä n.1,2kg ja kudoksien neste n.1,2kg -> jo tästä tulee se yli 9kg...Lisäksi rasvaa n.3,5kg keskimäärin...Ja lapsi nimenomaan tarvii tätä rasvaa kasvaakseen "normaalikokoiseksi" kohdussa. Jos paino nousee liian vähän raskauden edetessä, on suuri riski, että lapsen syntymäpaino on liian alhainen (tämä oli suora lainaus neuvolassa jaettavasta oppaasta).
Jos ennen raskautta on ylipainoa reilusti niin maltillisempi painon nousu riittää, koska rasvavarastoja on jo ennestään runsaasti. JOs taas on alipainoa, niin mielellään voi tulla sitä painoa enemmänkin...
Että jos normaalipainoinen kerää lisää painoa raskauden aikana vain sen ehdottamasi 5-6kg, niin kyllä silloin hänen oma painonsa on periaatteessa mennyt jo miinuksille....
Vai olikohan tuo sinun kirjoituksesi pelkkä provo?Sitäkin jäin miettimään...
p.s siinä olen kanssasi samaa mieltä, että 30-40kg on todellakin ihan liikaa...
onhan sillä painon nousulla syynsäkin ja se lienee imetys. äidillä on sitten hiukan ylimääräistä rasvaa imetystyöhön :) se vasta kuluttavaa onkin!
ainakin itselläni näin :)
Hmm. Kumpi tietää enemmän...? Tietysti vauvat ovat eri kokoisia. Tosin kokokin kasvaa juuri äitien sokeriarvojen kohontuessa. Noi sinun lukusi ovat aivan liian suuret. Viimeksi lihoin raskausaikana 5kg. Lapsi oli kuitenkin yli 3kg. Kerran kun lihoin n.20kg vauva ei ollut yhtään isompi. On tietty hyvä itseänsä lohduttaa, jos painoa tulee. Toisilla ne ei vaan putoa niin kuin toisilla. Toisilla putoaa imettämisessä, mutta toisille jää joka ikinen vyötärölle. Kun sanoit, että ylipainoisella on rasvavarastoja jo entisestään. Niistä rasvoista ei ikinä pitäisi mennä lainkaan sikiöön ravinnoksi. Jos joku on sitä mieltä, sanon kannattaa opiskella uudestaan. Yleinsä rinnat kasvavat, kun maito nousee eli synnytyksen jälkeen. Onhan se hyvä, että äidit antavat itselleen luvan syödä sontaa, kun ovat raskaana. Sikiö pitää sonnasta... Eiköhän ohjeeni kannustannut terveelliseen ruokavalioon, eikä laihduttamiseen. Eihän kukaan sinua pakota antamaan kasvavalle sikiölle kunnon ravintoa. Sinähän voit vetää aivan mitä vaan. Kuitenkin on äitejä, jotka haluavat pitää huolta itsestään ja sikiöstä. Silloin ainut oikea tie on terveellinen ruokavalio. Naisen muutenkin tulisi syödä päivittäin hyviä rasvoja 60g, joka hieman nousee raskausaikana. Hmm. Neuvolan ohjeet antavat pienemmän määrän. Miten kummaa. Kun ei ole tietämystä.
Neuvoni ovat naistentautien erikoislääkäriltä. Olen itsekkin opiskellut ravitsemusta.
Syökää ja lihokaa. Ei haittaa minua. Imettämisen aikana ei saisi laihtua. Silloin äiti siirtää elimistöstään raskasmetaleja maitoonsa. Mmmm Kylläpä on hyvää semmoinen maito ja ravitsevaa. Imetysaikana pitäisi äidin huolehtia, ettei paino tipu.
Tämä ketju kyllä vaikuttaa aika taistelutantereelta, mutta vaippaliina nuo ilmoittamasi kalorit n. 2000-2400 eivät kyllä pidä ihan jokaisen kohdalla paikkaansa kun meitä naisia on niin monen kokoisia. Itse olen vetänyt tuollaisia kalorimääriä lähinnä treenatessani massakaudella, (ja ehkä vähän enemmänkin) mutta jos nyt raskaana ollessani söisin noin paljon lihoisin ihan taatusti. Minulla kuitenkin normikulutus on .1200kcal/pvä + tietty nyt raskaana n.300kcal lisää.
Aika hyvä peruskulutus on laskea että päivän energialähteistä n.40% tulee hiilareista, n.30% proteiineista ja n.30% rasvoista.
Viime raskauden aikana painoa tuli vain 7kg, mutta imetys vei ihan roimasti enemmän ja kuihduin lähes olemattomiin, ja minun oli pakko syödä päivässä ylimääräinen levy suklaata koska en yksinkertaisesti jaksanut syödä suurempia määriä terveellistä ruokaa, joten ei olisi haitannut vaikka rasvaa olisi tullut vähän enempikin, näin jälkikäteen ajateltuna.
Tässä raskaudessa aion tietysti edelleen pitää huolen että syön terveellisesti ja monipuolisesti, mutta aion kyllä suoda herkutteluhetkiäkin silloin tällöin, sikiöni niihin tuskin kuolee!
Ja se mitä jää kenenkin vyötärölle jälkeenpäin on ihan jokaisesta itsestään kiinni, raskausajan kuuluisi kuitenkin olla äidille MYÖS henkisesti rauhallista aikaa, on kamalan stressaavaa laskea kaloreita ja surra vain koko raskausaika lihomista. Ei sellaiseen tarvitse niin keskittyä. Sitten kun vauvan luota vaan hetkenkin saa omaa aikaa niin lenkkikengät jalkaan ja kyllä ne ylimääräiset sieltä pois sulaa.
Tietty joskus voi herkutella, mutta liikuntakin on tärkeää koko raskausajan, jos mahdollista. Kaikille se ei vaan aina ole mahdollista. Toi sinun kalori määrä kyllä ihmetyttää... Naisen keskimääräinen kulutus on 1800-2400 kaloria päivässä. Tosin ne jotka osaavat laskea oikean kulutuksensa, laskevat sen mukaisesti. Itse en tuijota kaloreita vaan ruoan laatuun. Minulla ei myöskään ole tapana ottaa santsi lautasta. Juhannus kun tulee, aion vetää grillatun makkaran...
Taistelu tanner tulee keskusteluissa silloin, kun kommentit laitetaan tiettyyn sävyyn. Ei minua haittaa, jos kommentteja sanotaan, mutta sillä on eroa mihin sävyyn ne kirjoittaa. Sanoisin myös, että joka ikisellä kätilölläkin on omat mielipiteensä. Toiset ovat perehtyneet kunnolla ravitsemukseen ja toiset eivät. Koulutukseen ei sisälly kunnollinen ravitsemustietämys. Sen opetus on todella niukkaa.
että terveellisesti tulee syödä odotusaikana, siitä tuskin kanssasi riitelee kukaan. Mutta ehkä tuossa ap-kirjoituksessasi saattoi olla hiukan kärkäs ja kaikkitietävä sävy, joka aiheuttaa niitä myöskin kärkkäitä vastauksia. :)
Itse kuulun siihen ryhmään, jonka paino karkasi ekassa raskaudessa käsistä rv 30 jälkeen (lopussa nousi pahimmillaan 3kg/vk vauhtia, lopullista kg-määrää en edes tiedä, mutta yli 20), siihen asti nousu oli todella maltillista ja kaikkien käyrien mukaista. Ja ihan vieläpä todistetusti nousu johtui turvotuksesta. No, minä sen tiesin, joten vaikka painonnousu ahdisti, etenkin kun ylipainoa oli ennestään, paino sai nousta ilman, että menetin yöuneni. Ja kappas, 2 vk synnytyksestä painoin saman verran, kuin ekalla neuvolakäynnillä. Eli se, mikä kirjoituksessasi saattaa aiheuttaa vastareaktioita on tarkan sallitun kilomäärän määrittely - paino kun saattaa naisesta riippuen nousta eri syistä, ja jos vain puhutaan jyrkästi kilomääristä, kuinka paino saa nousta, painonsa suhteen herkille ihmisille se saattaa aiheuttaa ylimääräistä stressiä, mikä on aika turhaa. Ja tämän sanon nyt ilman, että tarkoittaisin, et sen painon pitäisi antaa nousta 40kg huolestumatta...
Iloisia raskausviikkoja kaikille, muistakaa syödä terveellisesti! :)
-Osse rv 19+5 ja +1,2 kg ekasta neuvolakäynnistä, 3kk päästä todennäköisesti alkavaa megaturvotusta odotellessa...
oma kokemukseni taasen on se,että vaikka olen raskaudet liikkunut(kävellyt pikiä lenkkejä päivittäin)syönyt terveellisesti,paljon hedelmiä ja kasviksia yleensäkin,olen silti jokaisen odotuksen aikana kerännyt kiloja 15-20!Kiloja tulee ajatuksenkin voimalla=)
Ja aina on ollut omasta mielestäni yhtä stressaavaa vaikka kaikkien jälkeen ovat kilot istestään kadonneet viim 6kk synnytyksestä.
Olen pienikokoinen,normaalit mittani ovat 48kg ja 158cm,niinkuin tämänkin odotuksen alussa taas.
Nyt rv 15+ ,seiskaa odotan ja tiedän että kiloja taas tullut(30 min kuluttua nousen siihen kiduttavaan vaakaan).
Joku vaan on kilojen kerääjä raskausaikana-terveellisestä syömisestä ja liikkumisesta huolimatta,lainatakseni th:ni sanoja!
Ihan omakohtaisesta kokemuksesta, olen hieman alipainoinen BMI alle 20 ja rasvaprosenttini on myös ollut jotain 17-18 mikä on kuulemma liian vähän.
Molemmissa aikaisemmissa raskauksissa on painoa tullut 14-16 kg. Olen syönyt terveellisesti (se on elämäntapa), mutta raskauksien aikana on minun syötävä usein, muuten tulee tosi heikko ja huimaava olo. Nämä "ylimääräiset" kilot on kummallakin kerralla lähteneet jo niin, että 3 viikkoa synnytyksestä on jäljellä ollut kolme kiloa ja sitten imetys on vienyt loput.
Ainakin itse olen pähkäillyt, että kroppani on kerännyt sen minkä on tarvinnut vauvalle ja imetystä varten. Mielestäni tässä ei mitään terveydellistä haittaa ole ollut ja ihan normaaliruokavaliolla siis olen mennyt ja silti kiloja on vaan tullut.
Ja niin samaan rataan menen tämän kolmannen kanssa. Näin alussa on vaan pakko syödä ihan jatkuvasti tai oksennan tai pyörryn. Kyllä sitä sen verran omaa kroppaansa jo on oppinut tuntemaan, että tietää mitä tarvitsee. En minä ainakaan näitä kiloja mitenkään "kerää".
Ei vaan ihmisiä voi laittaa samaan muottiin. Kaikki on niin yksilöllistä.
Aurinkoista kesää ja mukavaa mieltä!
T.Jaffa tammikuussa kolmatta odotellen...
Misät ihmeestä olet kuullut erikoislääkäreiden mielipiteen , että tuon yli 6kg yli menevä olisi rasvaa? Se ei meinaan pidä miltään osin paikkaansa.
Sillä nykyään keskiverto lapsi painaa 4kg, istukka yleensä 500g-1kg. Tuohon lisätään tuplaantunut äidin verimäärä, lapsivedet, jotka normaalisti odottajalla (siis lapsivesi, istukka, verimäärä) tekevät hieman yili 2kg. Lisäksi keksiverto normaali painon nousu odottavalla äidillä on 8-12 kiloa, joka löytyy monilta sivuilta joissa käsitellään odottavan äidin terveyttä, ihan lääkärienkin kirjoittamana.Poikkeuksena tietysti todella ylipainoiset odottajat. Ylipainoisilla siis 6-8kg painon nousu on raskausaikana normaalia.
Käsittämätöntä miten joku asiantuntevaa leikkivä viitsii edes tulla antamaan väärää teitoa. Sen enempää tähän asiaan puuttumatta. Ehkä tuo kaava pitää juuri sinulla paikkansa, mutta jokainen ihminen on erilainen, erikokoinen, eri mallinen ruumiinrakenteeltaan.
Lisäksi itse olen käynyt raskauksieni aikana jopa viidessä eri paikkakunnan neuvolassa, ja ravintoasiat on kyllä selvitetty ja tietoa tästä ajettu todella hyvin. Eli ei missään nimessä suppeasti. Tämäkin tietysti paikkakunta kohtaista. Nauttikaa hyvät ihimiset raskaudesta, syökää hyvin mutta ei silti liikaa. Kun normaalipainoinen syö ja liikkuu samaan tapaan kuin ennen raskauttakin ei painoa voi mitenkään tulla "turhasta" vaikka sitä tulisikin yli normaalin 8-12 kilon .
Mun mielestä ap:n olisi pitänyt eritoten mainita,että nuo hänen laskelmansa koskee ylipainoisia. Eikä normaalipainon rajoilla olevia odottajia.
Mutta kukin tyylillään.
että tässä nimenomaan puhuttiin YLIPAINOISTEN painon lisäyksestä. Itsekkin olen aika samoilla linjoilla kuin vaippaliina(?), että jos bmi on ennen raskautta 30 tai yli, niin olisi hyvä, jos painoa ei tulisi kuin juuri tuo 6-7kg lisää. Tottakai jos painoa on ennen raskautta on vähän, jolloin ei sitä omaa rasvaa ei ole ennestään tai sitä on hyvin vähän, painoa pitääkin tulla vähän enemmän.
Ja todellakin niinkuin joku jo kirjoittikin, että jollainhan tuota painoa kertyy loppuraskaudessa paljonkin johtuen turvotuksesta. Mutta se on kuitenkin eri asia kuin mitä mielestäni aloituksessa puhuttiin...
Itsellä bmi oli ennen raskautta 30 ja th sanoi ettei painoa saisi tulla yhtään lisää. Kilokalorimääräksi/pvä antoi 1200, mutta sanoin että keventäjissäkin mulla on ollut 1400 kcal/pvä, joten sillä pitäisi mennä :/... Minun vähäiseen kalorimäärään varmaan vaikuttaa se, että teen työkseni istumatyötä, jossa kalorit ei juurikaan pala. Monessa muussa ammatissa taas niitä palaa huomattavasti enemmän, joten sitäkin pitäisi aina miettiä, kun noita päivittäisiä kalorimääriä suunnittelee!
En nyt hirveän tarkkaan ole kyllä noita kaloreita laskeskellut, silloin tällöin pidän päiväkirjaa, jotta vähän pysyisi hanskassa tuo syöminen. Toistaiseksi mulla mennyt ihan ok, nyt rv 18+2 ja tänä aamuna paino vrt lähtöpainoon +-0.
...tahan kirjoitukseen. Vaippaliina, ymmarran alkuperaisen kirjoituksesi, mutta olen eri mielta siita etta JOKAISELLE vain se 6kg painonnousu olisi ihanteellinen. Itselani ensimmaista odottaessani paino nousi 10kg (lahtomitat 160cm, 60kg), ja se kaikki 10kg oli pelkastaan vauvasta johtuvaa ja oli poissa 2 viikkoa synnytyksesta - yhtaan ylimaaraista rasvaa ei siis kertynyt. Vaikka lapsi painoi alle 3kg, niin se 10kg tayttyi muusta kuin rasvasta (istukka, lapsivesi, lisaantynyt veri, lisaantynyt neste elimistossa).
Mielestani tama kaikki riippuu ihmisesta, ja on ikavaa jos erikoislaakaritkin antavat tismallisia lukuja kuinka paljon paino saisi nousta, silla olemmehan kaikki kropaltamme ja sen kayttaytymiselta erilaisia.
Hyvaa ja stressitonta odotusta kaikille tovottaen,
Mummy 06
Tosin myös halusin tuoda tietoon, että jos liikkuu ja syö terveellisesti, niin ei tarvitse painoa tulla kuin 6kg. Tietysti toisille tulee enemmän kuin toisille. Mutta palstalla on kuitenkin monesti kysytty sitä alinta mahdollista, että vauva voi vielä hyvin mahassa. Jos tietää syövänsä ok, ei tarvitse pelätä painon vähäistä nousua.
Itselläni ei kyllä ikinä ole istukka painannut kiloa, niin kuin joku kirjoitti. N. puolikiloa joka kerta. Olen myöskin synnyttänyt ns keskikokoisia vauvoja. Painot ovat olleet suht samanlaisia vaikka olen toisinaan lihonnut 20 kiloa ja yhtenä kertana vain 5kg.
Amandan viestiin vielä haluaisin kommentoida. Energian saantiisi... Naisen perusaineenvaihdunta tarvitsee energiaa n. 1500-1600kaloria. Perusaineenvaihdunta= levossa olevana. Kyllä raskaana oleva tarvitsee enemmän energiaa.
Minulla ei ole ikinä lähtenyt synnytyksessä kuin vauvanpaino ja muut materiaalienpaino+ 2viikon sisällä n. 2kg lisää. Liikun pakostikin päivittäin. Eihän toiset lihoa, vaikka mitä söisi, mutta toisille riittää pelkkä haistelu.:)
Pakko kommentoida tuota perusaineenvaihduntaa. Sehän on jokaisella täysin yksilöllinen ja lukemat suuntaa antavia. Siihen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä ja varsinkin aktiivisen kudoksen määrä eli käytännössä lihasmassan määrä!!! Joten aika isojakin heittoja varmaan naisten välillä on.
Itse olen liikunta (ja ravitsemusalankin ammattilainen) ja lihonut kauheasti ensimmäisen raskauden aikana:) Nyt yritän pitää tiukempaa linjaa, mutta jostain kuudesta kilosta ei tarvitse edes haaveilla. Mutta olen toki normaalipainoinen.
Istukan painohan kaiketi on "verrannollinen" vauvan kokoon/painoon.
Ainakin oman kokemukseni mukaan...
mulla esikoinen oli pieni (2860 g/48 cm), ja istukka oli kutakuinkin 500 g.
Keskimmäinen oli iso (4750g/55cm), ja istukka oli miltei 1 kg.
Kuopus oli myös iso(hko) (4055 g/51 cm), ja istukka taisi olla kutakuinkin 800 g.
Painoa tuli esikoisen odotusaikana 14 kg, mitkä kyllä nopsaan lähtivätkin.
Molempien nuorempien odotusaikana tullut 7 kg/odotus, ja laitokselle ovat nuo kilot jääneet ;)
Nyt rv 25+4 menossa, ja lähtöpainoon (mikä korkea!) tullut 1,5 kg.
"Syökää ja lihokaa. Ei haittaa minua. Imettämisen aikana ei saisi laihtua. Silloin äiti siirtää elimistöstään raskasmetaleja maitoonsa. Mmmm Kylläpä on hyvää semmoinen maito ja ravitsevaa. Imetysaikana pitäisi äidin huolehtia, ettei paino tipu"
imettämisen aikana juuri se raskauden aikainen noussut paino saa lähteä, mutta yli sen ei sitten suositella, koska juuri silloin maitoon erittyy raskasmetalleja ja enemmän kuona-aineita. eli kun on saavuttanut sen raskautta edeltävän painonsa, siitä ei saisi enää paino tippua.
minulle tuli esikoisesta n. +15kg ja se lähti 5kk päästä synnytyksestä. olen normaalivartaloinen, paitsi raskaana ollessa ;)
nytkään en kiloja pelkää, nautin kasvavasta vauvasta masussani ja itsehän kiloni kannan :) ne kuitenkin lähtevät taas, kun on aika.
28+3
En oikein ymmärrä mitä vaippaliina tällä kirjoituksella tavoittelee, mutta eiköhän nuot painonnousu asiat ole melko yksilöllisiä. Suurin osa syö varmasti niin terveellisesti raskauden aikana kuin ovat syöneet ennen sitäkin ja silti toisille tulee raskauden aikana se 20kg. Tietenkin jos syö paljon makeaa ja rasvaista, kiloja tulee vieläkin enemmän. Tuo 6 kilon tavoite kuulostaa lähinnä siltä, että pitää riuduttaa itsensä raskauden aikana, eikä siihen ole järkeviä perusteita. Niinkuin joku tuossa aiemmin mainitsi, ettei tuo 6 kiloa edes riitä mitenkään. Tiedä sitten mitä äitejä tuo koskee. Varmaankin barbiemallisia äitejä jotka synnyttää 2,5 kiloisia vauvoja? Vaikka ei heissä toki mitään vikaa olekaan.
Itse olen normaalipainoinen ja raskauksien aikana minulle on tullut n.15 kiloa painoa. Laitokselle ei ole jäänyt kuin 5-7 kg, loput (ja vielä vähän enemmänkin) ovat lähteneet imetysaikana vaikka olen syönyt melko reiluja ruoka-annoksia.
Kai olen sitten myrkyttänyt lapseni raskasmetalleilla???
Selma rv19+5
Että jokainen suomalainen hyvinvointi valtiossa raskaana oleva suomalais nainen TIETÄÄ ihan itsekin mitä pitää syödä-- ;) Täällä ehkä vähän turhaa tulla ravitsemustetrapeuttien ja erikoislääkäreiden tuputtamaan sitä, mitä kuulee, näkee ja lukee ihan joka paikassa. Jos se 1400 kcal Dietti olisikin niin helvetin helppoa niin vauvat olisi paljon pienempia ja myös odottavat äidit. Mutta jos se laihdutuskuuri, miksi minä sen 1400 kcal luokittelen, (koska sillä kalorimäärällä olen 15 kiloa pudottanut, ) ei onnistu muutoin niin miksi raskaanakaan..Joo kaikki haluaa että lapsi voisi vatsassa hyvin, mutta.... Mutta kukapa niitä herkkuja ei rakastaisi ja varsinkin raskaana.. Kaikki tietää että kaupasta saa porkkanaa ja ihania salaatteja, mutta sieltä saa myös magnumin tupla suklaa jätskejä.Eli ei kannnata niitä ylipainoisia äitejä täällä masentaa joille jo tullut se 4kiloa+ PELKKÄÄ LÄSKIÄ!! Itellä nyt rv 30 ja 6,5 kg..mut ei voi mitään
... terveellisesti toki kannattaa syödä. Oli sitten nainen tai mies, raskaana tai ei, lapsi taikka vanhus.
Raskaudenaikaisesta painonnoususta ohessa yksi hyvä linkki Espoon kaupungin sivuilta:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Tuo perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemussuositukseen, jota on ollut kyllä valmistelemassa useampikin kuin yksi erikoislääkäri. ;-)
Kaloreiden laskemisesta olen ap:n kanssa eri mieltä. En näe mitään syytä, miksi hoikan/normaalipainoisen ihmisen pitäisi vahtia päivittäisiä kalorimääriä, jos syö terveellisesti. Jos kyse on laihduttamisesta tai syömishäiriön hoidosta, niin toki, mutta muussa tapauksessa uskon vatsan sanelevan.
En tosin ole koskaan ollut ylipainoinen, vaikka raskauden aikana kerään n.15kg ja noista kiloista 10kg on lähtenyt, nyt kaksi kertaa, ensimmäisen/ensimmäisten viikkojen aikana ja loput parissa kuukaudessa imetysaikana laihduttamatta. Imetysajan loppuvaiheessa ongelma on ollut päinvastainen, että normaalista syömisestä ja liikkumisesta huolimatta paino on tippunut "miinukselle".
Viimeiset viikot ovat tärkeitä, että maitokin alkaa herumaan. Muista silloin syödä hyvä laatuista ravintoa ja monta ketaa päivässä, vaikka ei maistuis. Toisilla kohtu voi painaa mahalaukku, niin että on tunne ettei jaksa syödä ja tulee pienestäkin määrästä kylläinen olo. Silloin tulee syödä usein pieniä määriä. Vauvahan kasvaa viimeisellä kolmanneksella suurimmaksi osaksi. Siihen mennessä kasvu on aika vähäistä.